Jump to content

Marcusp90

Medlem
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Marcusp90's Achievements

Nyanländ

Nyanländ (1/7)

3

Reputation

  1. Efter att bara ha sett några videos på youtube om BBS-konceptet så verkar en av hörnstenarna vara att man ska ha minst 5 dagars vila mellan övningarna för att inte "avbryta" kroppens respons till signalen man skapar. McGuff talar om att man ska 1. Skapa en signal till sin kropp om att "du dog nästan nu eftersom du inte klarade av att ta dig ur denna fysiskt krävande situationen", vilket 2. uppfattas av organismen (din kropp) om att göra något åt det vilket 3. frambringar en respons i form av ökad uthållighet och ökad styrka i form av starkare muskler och/eller ökad muskelmassa. Utefter detta verkar det kontraproduktivt att styrketräna tex 3 ggr i veckan, då man avbryter kroppens respons till signalen man producerat. Någon som har några tankar om detta? Kan det vara så att vi är indoktrinerade till den grad att bara tanken av att träna endast en gång var 5-10e dag känns främmande?
  2. Har beatällt boken och väntar med spänning på att den ska dimpa ner i lådan. Är ute och reser i 7 veckor till men känner mig motiverad att sätta igång när jag kommer hem. Jag har mer eller mindre suttit ner och varit väldigt inaktiv i hela mitt liv (23 år) och börjar få problem med värk i ryggen. En annan sak som oroar mig är hur otroligt stram och kort jag är i mina hamstrings. Min kiropraktor säger att jag måste stretcha varje dag men jag har läst att stretching är väldigt ohälsosamt för muskelfibrer. Kan det vara så enkelt att mina muskler blir mer följsamma om jag börjar träna ordentligt? Är det någon som har erfarenhet av detta? Har även läst att stramhet i vissa muskler kan komma av att intilliggande muskler som ska stödja och balansera är för svaga och att man därav blir stel. Input på detta vore väldigt tacksamt även om det möjligen är lite OT.
  3. Vad harligt. Sjalv ar jag valdigt svag och underviktig. Har provat mig pa styrketraning nagra ganger men lagt av lika snabbt pga att jag trottnat. Denna gangen ska jag prova HIT och hoppas det ger fina resultat. Fran vilken niva borjade du kora denna regimen? Var du i ett gott fysiskt tillstand eller var du helt otranad?
  4. Har borjat intressera mig for cellmetabolism den senaste tiden och sambandet mellan traning och god halsa. Jag ar helt overtygad om att en korrekt diet svarar for 90% av "god halsa" men tycker det verkar rimligt att man ocksa behover rora pa sig for att ma optimalt. Vad jag daremot tycker verkar galet ar att man ska behova lagga ner flera timmar varje vecka med lopning eller liknande "cardio"-aktiviteter. Fran ett evolutionart perspektiv kanns det ganska frammande med tanke pa att det inte kan ha funnits tid at sadant "back in the days" med allt annat som behovdes prioriteras. Doug McGuff, M.D. fick mig intresserad av ett koncept han kallar High Intensity Training (HIT) vilket gar ut pa att man under en kort period lyfter valdigt tunga vikter och det valdigt sallan (var 5-7 dag) och tar ut sig fullstandigt. Pa det viset kan man locka fram en respons i kroppen betydligt fortare an om man loper, cyklar eller simmar, for att man da befinner sig pa en jamnare niva over langre tid och inte tanjer pa granserna for vad din kropp klarar av lika effektivt. Har ganska svart for att forklara i detalj vad jag menar just nu, men i det stora hela handlar det om att man kan uppna samma effekt med HIT under en valdigt mycket kortare period an om man utfor "cardio" over en langre period.Jag har bestallt hans bok och nar jag fatt den kan jag elaborera vidare. Tills dess rekommenderar jag alla att kolla in foljande video pa YouTube. Det var en riktigt "eye opener" for mig, i alla fall. Han borjar prata om sjalva konceptet bakom HIT vid 33 minuter.
×
×
  • Create New...