fiasud

Medlem
  • Innehållsantal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om fiasud

  • Rank

  1. Jag måste erkänna att jag känner mig grundmurad!!! Jag har köpt agavesirap då det står att det har "lågt blodsockerhöjande index" är naturligt och ekologiskt, perfekt ur lchf-perspektiv eller hur? Så vaknar jag idag och läser kostdoktorns inlägg där han berättar att det med sin höga andel fruktos gör agavesirap till "extra farligt" socker. Det känns ju sådär när man vill undvika vanligt socker och sedan får i sig något mycket värre. Om man nu skulle vilja söta någonting nån gång ibland, hur är det med honung? Lika illa som allt annat?
  2. Då jag är förskollärare känns det sådär bra när det serveras yoghurt/fil med socker till frukost mellanmål och margarin till smörgåsar. Lunchen känns dock bra för barnen och vi arbetar med buffé och restaurang med många olika valmöjligheter till grönt och mat lagad från grunden. Har själv en dotter på 2,5 och har funderat på vad hon får att äta på sin förskola. Lunchmenyn brukar se spännande ut, men övriga mål då? Hur som helst kom jag och hämtade skruttan precis lagom till mellanmål idag. Tror ni vi kunde åka direkt? Nej, mellanmål först såklart. Även om det var mackor som serverades så fanns det bra med pålägg, ost, kort grönsaker och ÄGG till min stora förtjusning. Dessutom var det mellanmjölk istället för lättmjölk som det tyvärr brukar erbjudas på de flesta förskolor. När de började plocka bort såg jag även att smöret som de lagt upp på ett finare fat visade sig vara BREGOTT. Visst kan det vara ännu bättre, men jag blev ändå ganska imponerad av utbudet, jämfört med andra förskolor (däribland min arbetsplats). Då min dotter älskar ägg så var det ju självklara pålägget med ;-)
  3. 5-6 kilo sedan oktober. Är jätte nöjd då jag var normalviktig tidigare (enl bmi) låg mellan 65-66 och nu ca 60. Tappar jag några till så är det ju alltid trevligt. Men mår så bra och det är viktigast! Äter inte strikt heller. Kanske någon dag då och då. Vad härligt att höra att det går bra för så många! Detta är det enda som hjälpt för mig för att få bort några trivselkilon!
  4. Tanken har slagit mig med. Men jag snarkar inget nämnvärt enligt sambon. Har den senaste tiden upplevt en extrem torrhet i munnen om vaknat mitt i natten. Det har blivit mycket bättre sen jag skaffade en sån plastgrej som vidgar näsborrarna. Men är ju ändå trött ?
  5. Lackolina: ja har sitter jag som en zombie återigen. Men kommer jag på något ska jag säga till ;-) Bob: har kommit till halva 4:an men inte mer. Dvs jag har energi om dagarna._ men inget minskat sömnbehov eller känt mig utvilad :-(. Jag läste tom lite igår och somnade kanske vid 23 senast och nu när klockan ringde kl 6 är jag verkligen i zombietillstånd. Jag behöver verkligen få bukt med detta. Får väl ta och lägga mig vid 20-21 och se om det hjälper ;-)
  6. Jag brukar lägga mig vid 22 på vardagar och äter redan d-vitamin. Det är väl lite rörelse som saknar då kanske ;-)
  7. Jag har nog alltid varit en b-människa då (efter min far som är uppe sent, medans min mor alltid somnat i soffan men pigg som en lärka på morgonen) fast numera har jag jag mycket lättare att somna på kvällen och sover tyngre sedan jag lade om korten, tidigare kunde jag ligga och skruva mig i nån timme eller så men nu somnar jag strax efter jag lagt huvudet på kudden. Så det kanske är ett steg i rätt riktning till att vakna utvilad? Man kan ju alltid hoppas på det bästa!
  8. Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. Jag vaknar lätt av väckarklockan med känner mig aldrig utsövd om jag inte får vakna av mig själv. Är dessutom väldigt känslig mot att det är mörkt när jag vaknar (wakeuplight funkar INTE) och hoppas på bättring när vi går mot ljusare tider. Jag sover gärna 8-9 timmar men kan lätt sova mer. Ni som upplever sån positiv effekt av att få minskat sömnbehov, är det vanligt? Hur länge dröjde det? Jag vaknar ju till framåt förmiddagen och har energi på dagen men önskar så att jag kunde få vakna upp och känna mig riktigt utvilad en vardag! Men jag kanske är mindre lyckligt lottad bara ;-) har för övrigt ätit lchf sedan oktober och sover väldigt gott om natten även om jag vill ha mer ;-)
  9. Jag äter ofta ett par kokta ägg till frukost, alternativt rysk yoghurt med lchf-musli och ibland lite hallon. Till lunch/middag blir det någon form av protein (kött/fisk/kyckling) med sås eller gratinerat och gärna med lite grönt, exempelvis någon form av broccoli eller blomkål. Och som jag nämnde först ett tillskott av multivitamin och d-vitamin. Ofta börjar jag dagen med en kopp te med kokosolja. Jag rör mig inte mer än vardagsmotion, men planen är att komma ut i joggingspåret när ljuset och temperaturen lockar lite bättre ;-) jag joggade hela förra sommaren och mådde gott av det. Sen kom det hemska höstmörkret som jag är så känslig mot. Jobbar med barn så har inget stillasittande yrke iaf.
  10. Jag tvivlar inte överhuvudtaget på min kostomläggning ;-)
  11. Lysin har jag aldrig hört talas om, vad är det?
  12. Jag har ätit LCHF (liberalt) sedan oktober och mår mycket bra av det. För ett par dagar sedan fick jag munherpes, något jag inte haft på flera år. Har en släkting som är sjuksköterska som säger att jag har c-vitaminbrist och tyckte jag borde äta mer apelsin. Kan det vara så? Jag äter både multivitamin och d-vitamintillskott varje dag och en bra och varierad lchf-kost.
  13. Jag använder olja som är utan smak och lukt, är den av sämre kvalitet? Tyckte inte kokossmaken passade i teet. Men jag trodde det skulle vara lika bra ändå, eller?
  14. En fundering. Måste det vara just frukosten man skjuter fram? Kan man inte sluta äta vid 16 så kan man börja dagen med en bullet eller te med kokosolja när man vaknar? Orkar man fram till lunch om man inte får i sig NÅGOT innan 12? Jag här visserligen svårt att stoppa i mig något direkt jag står upp på morgonen men brukar ta en kopp te med kokosolja och äter på jobbet vid 8, jobbar på förskola. Om jag äter ordentligt vid 20 klarar jag mig ändå fram till lunch dagen därpå utan att bli orkeslös? Nu blev det många frågor ;-)