Jäderås

Medlem
  • Innehållsantal

    768
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

Allt postat av Jäderås

  1. Ja...man blir nästan förbannad när man rekommenderar "no-fat yoghurt" i sina program. Även om budskapet i sin helhet med "riktig mat" och superfoods och allt det är bra så eldar han på fett/kalori-skräcken rätt rejält!
  2. Smöret förtjänar ju att förvaras fint! Får för mej att det även mår bättre av glas än aluminium(?)pappret den kommer i... http://www.clasohlson.com/se/Sm%C3%B6rask-i-glas/44-2069
  3. Jäderås

    Hallå . . .

    så är det ju helt klart! Lite fisk med mkt panering, köttbullar med massa stärkelse, kycklinggrytor klibbiga av mjöl....
  4. Jäderås

    Hallå . . .

    Ser skolmaten varje dag i mitt jobb. Helt rätt att det finns stora mängder stärkelse/bukfylla på längden och tvären för att dryga ut kostnaderna. Dock så på alla skolor jag sätt så finns det alltid en ganska okey salladsbuffé. Men det tråkiga är att merparten av alla som tar mat hoppar över den. Lassar på massa pasta/potatis/ris och sen protein-delen, det gröna lyser med sin frånvaro på de flestas tallrikar. Jag menar det att det faktiskt går att äta någorlunda bra i skolan om man har vilja och kunskap (och olivolja med sig)
  5. Jäderås

    Hallå . . .

    jag tolkar helheten i hennes inlägg lite tvärt om, att man faktiskt kanske bör mäta sina värden innan man proppar i sig tillskott. Känns skönt med en kritisk blick som vänder och vrider på sånt som vi tar för sanningar.
  6. Jäderås

    Hallå . . .

    kan nog dock tänka mig att pensionären fick betydligt bättre mat som grottmänniska än vad man får idag (om de nu fick nån?! !
  7. Jäderås

    Hallå . . .

    Håller med, men tror dock att vissa finner en trygghet i just det flyktiga! Det var nog mest att konstaterande att diskussionerna är mkt livliga på fb
  8. Jäderås

    Hallå . . .

    körde samma knep...funkade bra, har alltid en bit av knölen i jackfickan ifall läppen behöver nått!
  9. Jäderås

    Hallå . . .

    känns som mkt av diskussionerna sker via fäjsbook o alla dess lchf-grupper?! Tror väl de kan va nått sånt Syster?
  10. Werlabs verkar gå bra! Nu finns dom även i Halmstad, mina hemtrakter!
  11. kan bara bekräfta det du säger. Soffpotatis-modellen (med mindre kalori/kolhydratsdel) har funnits länge i hemkunskapsböckerna. Jag väljer mer att se kolhydrats-delen som energi-delen i stället, och den kan man fylla med valfritt bränsle!
  12. Vad jag kan se är innehåller modellerna en Hel fisk (!), en kycklingklubba samt lite bönor (?). Ordentligt med protein skulle jag vilja säga!
  13. kollar ofta loppisar efter äldre svenska kokböcker (husman), sånna skrivna innan fettskräcken så att säga
  14. Jag citerar från kapitlet "konsten att banta" "Man kan försöka på olika sätt - men bäst är det att resolut skära bort allt vad bröd, sötsaker (även efterrätter och frukt, för att inte tala om kakor) heter. Kolhydrater är nämligen fiende numer 1 vad övervikt angår." Pernilla Tunberger (ur Pernillas kokbok) 1962
  15. Du kanske skulle investera i lite tester, kortisol hade kanske varit intressant. Men jag vore du hade jag kört ett batteri med tester för att kunna utesluta fler saker. werlabs har jag kört. Är bra. https://werlabs.se/halsotester/ (om du skrollar ner har de en specifik för kortisol...) Hamnat i moment 22 när du kanke skulle ebhöva lite kolisar för att bygga kortisol som gör att du piggnar till på morgonen? Men som du inte tål pga beroende.... Kanske testa att verkligen ösa på med överjordsgrönsaker, trippla lixom eller tror du det triggar ditt sötsug? edit: såg även att werlabs hade ett "paket" med prover som de kallar "viktnedgång" https://werlabs.se/halsotester/viktnedgang
  16. Jag antar att du faktiskt mäter rätt? Dvs att du kontrollerar vågen med måttband ? "Varit konstant hungrig på förmiddagarna och trööööött..." låter ju inte så bra. Har du räknat på hur mkt kalorier du får i dig i genomsnitt? Har hört att underätande kan ställa till det för vissa. Du kanske skulle testa att bjuda kroppen på en rejäl (bra) frukost för att visa den att allt är frid och fröjd (dvs ingen stress eller svält på gång) Iaf som ett experiment några veckor....dvs öka kaloriintaget. Kanske slänga in lite mer carbs på kvällen, en halva sötpotatis eller så. Kanske även en bra multivitamin med för att undanröja någon ev brist....de låter på mig som du testat mycket och gjort de mesta rätt. Så nu är de ju dags att testa nya tweekar! Lycka till!
  17. Glöm inte att ta mycket grönsaker till "proteindelen". På många skolor har dom salladsbuffe och där kan du ju vräka på rikligt med grönsaker och kanske välja lite mindre av de snabbare kolisarna (pasta/ris/poatis). Sen tycker jag inte du ska ha för bråttom, du har hela livet på dig att välja att äta nyttigt! Försök alltid att välja det bästa ur situationen. Är det pannkakor så ta några och fyll på med grönsaker, nästa dag kanske du har möjlighet att välja bättre. Finns det sånna små bregottpaket till knäcket? Fråga om du kan få ett par av matpersonalen. Ta ingen diskussion, säg bara att du är sugen på lite fett till grönsakerna. Får du veckopeng, investera i bra mellanmål du kan ha med dig till skolan. Ofta är ju ändå tanken att man skall bränna månad/veckopengen på godis och annat skräp. Då kan du lika gärna investera dem i något som är bra för dig. I diskussionen så kan du vända "icke-potatis-ätandet" till något positivt när du hellre vill ta mkt grönsaker! Har du en bra/förstående hkk-lärare kanske du kan få smyga in och ta lite olivolja av henne/honom....
  18. Jäderås

    Nytt År Igen

    gott nytt alla!
  19. intressant! de blir mkt stickande men kanske man ska göra nån gång bara för att se hur mkt de skiftar. Vad är felmarginalen på vanliga bs-mätare?
  20. Hej alla...igen. Här kommer båda mätningarna sida vid sida. Lite intressant dock hur mkt dom faktiskt skiljer sig. Kanske jag inte så ska äta så mkt rå morot?, eller jag har alltid tänkt att råa grönsaker har lägre GI med den råa moroten toppar högre än den kokta. Dock vet jag inte om testet med rå morot egentligen är okey. Då jag var på jobbet och gjorde den, blev lite jobbstressad som jag inte blev under "kokt morot", där blev jag mer hemmastressad Men tänkte att jag kanske framöver gör om samma med "rå morot" så kanske man se hur omständigheterna (stresshormoner?) påverkar blodsockret vid måltid. Någon som ser något annorlunda eller annat som sticker (eller ser väldigt normalt ut för den delen) ut så hojta gärna till
  21. Gjorde första testet idag. Skall sedan jämföras med rå morot under samma förutsättningar.....se bifogad fil
  22. tror jag testade tre stycken (vågar) på clas ohlsson som jag till slut lämnade tillbaka. Resultatet hoppade upp och ner under samma minut. Köpte sedan en billig på åhlens tror jag, visar iaf "samma" resultat.
  23. intressant! fick ett uppslag till experimentet nu. Ett livsmedel (kanske morot) med en msk av: 1) kokosolja 2) smör 3) olivolja