Emma Li

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Emma Li

  • Rank

  1. Oil pulling - någon som praktiserar?

    Vet inte hur bra koll de har på den här sidan, men så här står det: "Val av olja Den mest effektiva oljan sägs vara kallpressad, ekologisk sesamolja, men även andra oljor såsom kallpressad kokosolja, solrosolja och olivolja används. En rekommendation är att variera sig och byta olja varannan dag eller så, för att få maximal nytta. Sesamolja är särskilt hög i antioxidantssesamol, sesamin, och sesamolin. Den har också en hög koncentration av E-vitamin och fleromättade fettsyror. Dessa antioxidanter har visat sig stoppa absorptionen av negativa former av kolesterol i levern. Flera studier har visat antibakteriella egenskaper. Dessa studier stödjer användningen av Oil Pulling i förhindrandet av tandskador och tandköttsinflammation. Kokosolja innehåller antimikrobiella lipider, laurinsyra, kaprinsyra och kaprylsyra som har svampdödande, antibakteriella och antivirala egenskaper. Eftersom kokosolja även underlättar absorptionen av kalcium i kroppen, hjälper det att ge starka tänder. Kokosolja hindrar tandlossning och även karies." http://www.morotsliv.com/2013/04/oil-pulling-for-oral-och-allman-halsa.html
  2. Jag är 160 cm lång och väger ca 110 kg. Jag har problem med knän och fötter och har märkt att den bästa träningen för mig är simning, vattengympa och styrketräning. Sedan snart 2 månader äter jag LCHF - lite halvstrikt, men med det har hänt några gånger att jag käkat ett par Magnumglassar eller motsvarande. Mina mål är att gå ned i vikt (gärna 40-50 kg, får se vad som är realistiskt efter 15-20 år kraftig övervikt) och att öka orken - jag är trött väldigt ofta. Jag kämpar en del med impulser att tröstäta och måste gå ned 10-20 kg ganska snabbt, för jag orkar inte ha ont i knän och fötter längre. Jag ska försöka bli striktare med kosten och skulle bli jätteglad om någon kunde föreslå ett vettigt träningsupplägg för att nå mina mål så snabbt som möjligt.
  3. Sanningen om fett

    Såg större delen av programmet, och ja, även om hon säger att det är ett komplext problem, olika människor reagerar olika osv, så är den enda konkreta lösning som faktiskt presenteras just GBP. Inga kritiska röster mot GBP, inga negativa erfarenheter. Det framstod som om man helt tappar sugen efter fet och söt mat vid GBP och automatiskt ändrar tankar kring mat. Jag uppfattar det som märkligt obalanserat. http://www.svtplay.se/video/942870/sanningen-om-fett
  4. LCHF vid magsjuka

    Det viktiga när man är lös i magen är att undvika mjölk (och grädde och andra mejeriprodukter?). Även om man inte är laktosintolerant i vanliga fall, kan man vara rätt känslig för det just när mage och tarm varit irriterade. När jag själv råkade bli lite matförgiftad av en tonfisksallad på restaurang, råkade jag ha blomkål och kassler hemma, så det blev kokta blomkålsbuketter och kasslerskivor ett par dagar. Inga kryddor. Det funkade väldigt bra, men jag saknade verkligen fett efter ett par dagar. Kokt fisk är nog också väldigt snällt mot magen.
  5. [Tips] Smidig LCHF Barnmat

    Vad förvirrande. En del skriver att man måste ge gluten tidigt för att barn ska lära sig tåla gluten och någon skrev att glutenintolerantas tidning rekommenderar att man ska undvika gluten första året - av precis samma skäl, nämligen att undvika intolerans. Är det någon som vet säkert vad som är bäst? Finns det forskning på området?
  6. "No 'poo" och liknande

    Jag har använt torrschampo ganska flitigt i 1-2 år, men efter att ha läst Katarina Johanssons Badskumt, måste jag kolla igenom vad det är de innehåller egentligen. Misstänker att det inte är så nyttiga saker egentligen. För alla som månar om ett liv med mindre gifter och skumma kemikalier i sitt liv vill jag verkligen rekommendera Badskumt. Man behöver ju inte ändra sina vanor om man inte vill, men jag tycker att det närmast är en skyldighet att informera sig om vad man utsätter sig själv, sina barn och naturen för. Den är balanserat skriven och ger inga enkla svar, men man blir helt klart mer medveten om prylarna omkring sig. Bland annat nämns no 'poo - både den kompromisslösa varianten där man mest sköljer med vatten, och "light"-varanten där man använder bara balsam. http://www.ordfront.se/www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/Badskumt.aspx Finns numera som pocket. Jag råkade köpa ett gäng och ge bort i julklapp. ;-) Katarina Johansson har också skrivit boken Den onda badankan, som verkar handla mycket om plaster och kemikalier, framför allt sådant som man använder till barn. Den har jag inte läst, men tror att det finns mycket matnyttigt att hämta även där för den som är mån om ett hälsosammare och miljövänligare liv. http://www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/Den_onda_badankan.aspx
  7. Hudöverskott vid viktminskning

    Tack för era kommentarer, intressant att läsa olika erfarenheter. Anneli - vilken prisnivå handlar det om i runda slängar? Hur hittade du en klink som du litade på var riktigt bra? Och - försökte du få det betalt via landstinget? Jag minns att jag såg en dokumentär i SVT för några år sedan som handlade just om överskottshud, fast då som följd av operationer. En del hade påtagliga problem av överskottshuden. Det visade sig att attityden mellan olika landsting var väldigt olika, hos en del ingick det som uppföljning till GP o.dyl., hos andra fick man betala själv. Själv funderar jag på hur de landsting med den generösare inställningen skulle ställa sig till att man kom dit efter motsvarande viktminskning - fast efter LCHF-kost, inte operation. De har ju så att säga inte varit inblandade från början, men det avgörande borde vara behovet, inte hur man gått ned. Jag har min viktminskning framför mig, så det här ju en (förhoppningsvis!) senare fråga. Men det är något jag går och tänker på en del just efter att ha sett den där dokumentären. Och en fråga som väldigt få verkar prata om, fast det rimligen är aktuellt för de flesta som genomgår en stor viktnedgång - oavsett metod och hur länge de lyckas behålla den lägre vikten. Det är lite märkligt.
  8. Hudöverskott vid viktminskning

    I tråden "bästa sättet för extrem övervikt?" kommenterade Leo apropå snabb och stor viktminskning att sådan kan leda till att "huden inte hinner dra tillbaka sig och man får göra en hudoperation senare". Det vore väldigt intressant att höra både folks erfarenheter av detta och medicinsk förklaring. Jag antar att det är ganska individuellt hur detta sker, precis som efter t.ex. graviditet. Det jag framför allt undrar över är om det just är den snabba viktminskningen som orsakar problemet, och att en långsammare viktminskning leder till bättre krympning/anpassning av huden. Eller om det bara handlar om osynk, så att huden på sikt drar ihop sig lika mycket oavsett viktminskningstakt, men att hudöverskottet bara märks mer när volymen under huden krymper snabbare än själva huden. Om någon har genomgått operation för att skära bort överskottshud vore det också intressant att höra om de erfarenheterna. Blir det kvar ärr eller kan det bli konstigt på något sätt? Finns det något man kan göra för att optimera hudens sammandragning? Själv skulle jag behöva gå ned ca 40-45% av dagens kroppsvikt för att uppnå någorlunda normalvikt. Jag är 40+ och har haft ungefär den här graden av övervikt i drygt 10 år. Så jag får ju se vad som händer när jag förhoppningsvis tappar de flesta av mina överflödiga kilon, men jag misstänker att det finns en påtaglig risk för överskottshud efter så lång tids fetma och så är ju huden inte lika elastisk som för 20 år sedan. (Jag vet inte om det här är en utpräglad LCHF-fråga och placerade därför i kategorin Övrigt. Finns det lämpligare ställe får moderator gärna flytta frågan dit.)
  9. Odla lchf

    Jag kan inget om odling, men gillar mjölksyrade grönsaker, och vad jag vet krävs inte socker för detta, även om många (svenska?) inläggningar är söta. Tittar du utomlands finns t.ex. helt osötade cornichons (inlagda smågurkor) och surkål. Ett tips är att syra en stor tunna med kanske 50 kg vitkål. Varva då strimlad vitkål med hela vitkålshuvuden (man skär ur roten och häller i salt i hålet, har jag för mig). Den strimlade surkålen använder du sedan till sallad, men kan också koka tillsammans med fläsk. Blir otroligt gott. Av de hela huvudena tar du av blad för blad och gör kåldolmar på surkålsblad. Du slipper koka huvudet för att de redan är mjuka och så blir det mycket godare kåldolmar, tycker jag i alla fall. :-) Kräver lite pyssel varje höst, men sen har du en ypperligt hälsosam råvara en bit in på våren och kan dessutom frysa in det som blir över när temperaturen börjar bli för varm. Picklad rödlök är annars ett fantastiskt tillskott till vilken sallad som helst, men det är möjligt att det ingår socker i receptet.
  10. LCHF och kolesterol

    Apropå LCHF och kolesterol: vilka värden ska jag be min husläkare att ta för att ge en fullt rättvisande bild av mina blodfettvärden? De senaste gångerna har hon sagt att kolesterolet ligger lite högt, men då verkar det vara någon slags sammanslaget värde hon fått fram. Exakt vilka prover ska jag be henne ta och hur ska resultaten för dessa se ut för att vara hälsosamma? Jag kan nästan ingenting om vilka prover som ska tas och hur det ska vara.