Gå till innehåll

ɐuuɐ

Medlem
  • Innehållsantal

    666
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

ɐuuɐ vann senast 5 Oktober 2015

ɐuuɐ hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 329 Enastående

Om ɐuuɐ

  • Rank
    Gammal i gården

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm
  1. När kolet väl binds i jorden, eller i en växt (eller ett djur) bidrar det inte längre till växthuseffekten. Det är bara när gaserna är i atmosfären som de kan ge ökad växthuseffekt genom att de absorberar värmestrålningen som kommer från jordytan. Denna värmestrålning skulle annars ha fortsatt ut i rymden. Precis som du påpekar är vattenånga den viktigaste växthusgasen och ja, växthuseffekten är i sig en förutsättning för livet på jorden som det ser ut idag. Det man diskuterar är alltså en liten effekt på marginalen (ökad växthuseffekt) som vi människor ger upphov till pga diverse aktiviteter.
  2. Vissa aktiviteter, som i och för sig är del av kolets kretslopp och alltså inte ger upphov till någon nettotillförsel av kol, ger upphov till metangas istället för koldioxid. Metangas är en mycket effektivare växthusgas än koldioxid, och därför säger man att dessa aktiviteter ändå ger ett nettotillskott till växthuseffekten. Exempel på mänskliga aktiviteter som ger mycket metangas är risodling samt att hålla idisslande djur. Metanmolekylerna bryts så småningom ner, men de har rätt lång livslängd. Detta har man tagit hänsyn till när man beräknat metanets påverkan på växthuseffekten. Det
  3. Jodspåret som någon var inne på tycker jag var ett bra tips. Salt som inte har tillsatt jod kan innehålla väldigt lite jod, även om det är äkta havssalt. Äter du väldigt sällan fisk (från havet) så kan det vara värt att prova att äta det några gånger i veckan, eftersom det är jodrikt. Havsalger är också utmärkt, men är inte en typisk ingrediens i svensk mat (än).
  4. En rätt vanlig erfarenhet är annars att LCHF funkar en gång, men inte andra gången. Ingen tycks veta riktigt vad detta beror på.
  5. Nästan sant, men inte helt. Vi kan faktiskt förvandla själva fettsyrorna till glukos under vissa omständigheter: http://blog.cholesterol-and-health.com/2012/01/we-really-can-make-glucose-from-fatty.html
  6. ɐuuɐ

    Paleo Crunch

    På samma sätt som man kan äta Atkins-godis när man följer Atkinsdieten, ja. Det handlar nog mest om att någon tjänar pengar på detta, och att folk gärna vill lura sig själva.
  7. ɐuuɐ

    Paleo Crunch

    För att den crunch-baren ska vara super-äkta paleo måste man innan man äter en sådan 1. klättra upp i en dadelpalm 2. varsamt plocka dadlarna 3. klättra ner, med famnen full av dadlar (om man inte har en allierad nere på marken som man kastar dadlarna till - då behöver man bara klättra ner) 3. lägga ut dadlarna på torkning 4. vänta (här kan det passa bra att ta en rast och äta något, som en uppgrävd vild rot eller så) samt skydda dadelskörden från hungriga vilda djur 5. repetera alla stegen ovan, men för cashewnöts-trädet och paranöts-trädet 6. vänta på att pumporna, solrosorna och h
  8. Och mitt gick från 130/90 till 115/85. Det skulle vara intressant att göra serier som Peter B gjort.
  9. Där satt den, en helt perfekt beskrivning av Himalayasalt. Tyvärr Zepp är din text dock inte lika säljande som den pseudovetenskapliga texten om "cellulära strukturer", "vibrationer" och allt vad det nu är som hänvisas till. Författarna till den texten skrattar hela vägen till banken! Ett problem med jod är att det avgår som gas relativt fort (några år) ur allt salt. http://fnb.sagepub.com/content/28/4/412.full.pdf Ett tips är att köpa algpulver och salta med en blandning av algpulver och salt. Det smakar som salt om man inte överdriver. Ett annat ännu bättre tips är att äta färska jo
  10. Kaffe ja, rädisor nej. En lättare släng av något mentalt då kanske?
  11. Aj då. Man ska nog inte ha övertro på att någon specifik kost kan åstadkomma underverk. Undvika skräpmat samt äta näringstätt är antagligen en bra idé men det är det ju alltid. Däremot verkar det lovande att vara i ketos under cellgiftsbehandlingar och strålningsbehandlingar (samt ett par dagar före och efter). Det gör tydligen att cancercellerna blir mer mottagliga, medan de vanliga cellerna blir mer motståndskraftiga. Förhoppningsvis kan du dock helt slippa sådana behandlingar, om cancern hittades tidigt.
  12. Höga doser i form av kostillskott av vissa vitaminer (t ex A och E) är inte bra, det har man visat tidigare. Dessa vitaminer är också antioxidanter. Intag av antioxidanter i form av vanlig mat (t ex blåbär) korrelerar med bättre hälsa, inte sämre. Det finns tusentals, kanske miljontals ämnen som kan benämnas antioxidanter. För att reda ut exakt vad de givit mössen måste man läsa hela fulltextartikeln.
  13. Intressant. Låt oss då titta lite närmare på denna referens ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4502043/#CR44 ) som trevligt nog är open access. De meningar som tydligast tycks behandla sambandet mellan kolesterol och cancer hos människa är dessa: “Further, it has been reported that serum cholesterol is a positive factor in colon cancer development [44, 45]. Other cancers, including female reproductive organ cancers, lung cancer, and melanoma are also documented to correlate with high levels of cholesterol [46].” Vi går igenom referenserna 44, 45 och 46 i tur och or
  14. Kolesterolvärdena som analyserades mättes vad jag förstår upp många år (t ex 19) innan döden inträffade. "March 25, 2012 (Updated March 25, 2012) (Chicago, Illinois) — Does cancer cause low levels of LDL cholesterol, or are lower levels of LDL cholesterol a precursor to the development of cancer? New data from the Framingham Heart Study (FHS) offspring cohort help shed light on the question, mainly by eliminating the reverse-causality hypothesis that cancer is responsible for significantly lower serum concentrations of LDL cholesterol." [...] "The results showed that serum LDL-chol
  15. Stackars Stamler (och många andra) har ju hävdat det mättade fettets farlighet i decennier. Tyvärr griper de nu efter halmstrån när det visar sig att livsverket förvandlats till en tummetott. Hur man än ser på justeringar, recall bias, publication bias och många andra brister så skvalpar associationerna mellan SFA och [skriv in farlig sjukdom här] mycket nära "neutral" och det är svårt att hitta någon signifikant signal överhuvudtaget. Att folk får hjärtproblem måste helt enkelt ha någon annan orsak - det siffrorna sammantaget säger är att SFA har, som värst, en högst marginell effekt.
×
×
  • Skapa nytt...