Gå till innehåll

ɐuuɐ

Medlem
  • Innehållsantal

    666
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

Inlägg postad av ɐuuɐ

  1. Men om metanet binds i jorden, tex vid växternas rötter, blir då beräkningarna annorlunda? Jag förstår lång nedbrytning men om man inte tar hänsyn till att kolet kan bindas?

     

    Kan metan användas till fotosyntes likväl som koldioxid?

     

    Eller är det den samlade mängden växthusgaser som spelar roll (främst CO2 och H2O väl?). Och lite växthusgaser behöver vi väl...

     

    När kolet väl binds i jorden, eller i en växt (eller ett djur) bidrar det inte längre till växthuseffekten. Det är bara när gaserna är i atmosfären som de kan ge ökad växthuseffekt genom att de absorberar värmestrålningen som kommer från jordytan. Denna värmestrålning skulle annars ha fortsatt ut i rymden. Precis som du påpekar är vattenånga den viktigaste växthusgasen och ja, växthuseffekten är i sig en förutsättning för livet på jorden som det ser ut idag. Det man diskuterar är alltså en liten effekt på marginalen (ökad växthuseffekt) som vi människor ger upphov till pga diverse aktiviteter. Denna lilla marginaleffekt kan dock ha rätt stora konsekvenser, om man får tro simuleringarna.

     

    Metan används inte i fotosyntesen. Metanet i atmosfären bryts ner genom att det reagerar med OH-joner (som i sin tur bildats från vattenångan) och blir till slut koldioxid och vätgas.

    • Gilla 1
  2. Johan Ehrenberg, tidningen ETC,  konstaterar att kor är klimatneutrala.

     

    http://www.etc.se/ledare/skyll-inte-pa-mamma-mu

     

    Vissa aktiviteter, som i och för sig är del av kolets kretslopp och alltså inte ger upphov till någon nettotillförsel av kol, ger upphov till metangas istället för koldioxid. Metangas är en mycket effektivare växthusgas än koldioxid, och därför säger man att dessa aktiviteter ändå ger ett nettotillskott till växthuseffekten. Exempel på mänskliga aktiviteter som ger mycket metangas är risodling samt att hålla idisslande djur.

     

    Metanmolekylerna bryts så småningom ner, men de har rätt lång livslängd. Detta har man tagit hänsyn till när man beräknat metanets påverkan på växthuseffekten.

     

    Det vore intressant med siffror på hur mycket idisslare vi har nu på jorden jämfört med på 1800-talet. Vissa hävdar att antalet är ungefär detsamma och att det i huvudsak är balansen mellan vilda och tama djur som ändrats.

    • Gilla 3
  3. Jodspåret som någon var inne på tycker jag var ett bra tips.

     

    Salt som inte har tillsatt jod kan innehålla väldigt lite jod, även om det är äkta havssalt.

    Äter du väldigt sällan fisk (från havet) så kan det vara värt att prova att äta det några gånger i veckan, eftersom det är jodrikt.

    Havsalger är också utmärkt, men är inte en typisk ingrediens i svensk mat (än).

  4. Så om jag fattat det rätt så är det inga problem att slänga i sig runt 40% socker i det man äter om man äter paleo?

     

    Rolle på Österlen

     

    På samma sätt som man kan äta Atkins-godis när man följer Atkinsdieten, ja. Det handlar nog mest om att någon tjänar pengar på detta, och att folk gärna vill lura sig själva.

    • Gilla 1
  5. För att den crunch-baren ska vara super-äkta paleo måste man innan man äter en sådan

     

    1. klättra upp i en dadelpalm

    2. varsamt plocka dadlarna

    3. klättra ner, med famnen full av dadlar (om man inte har en allierad nere på marken som man kastar dadlarna till - då behöver man bara klättra ner)

    3. lägga ut dadlarna på torkning

    4. vänta (här kan det passa bra att ta en rast och äta något, som en uppgrävd vild rot eller så) samt skydda dadelskörden från hungriga vilda djur

    5. repetera alla stegen ovan, men för cashewnöts-trädet och paranöts-trädet

    6. vänta på att pumporna, solrosorna och hallonen mognar

    7. uppfinna ett sätt att pulvrisera hallonen på

    ...

    steg 8-99 inbegriper bland annat en färd till Himalayas saltgruvor (kom ihåg att passera Irans vaniljkrokusåkrar på vägen), samt semsamfrö-plockning

    ...

    100. baka ihop alltihopa till en "bar"

    • Gilla 2
  6. Det är främst Natriumklorid och någon liten knappt mätbar del rost!

     

    Där satt den, en helt perfekt beskrivning av Himalayasalt. Tyvärr Zepp är din text dock inte lika säljande som den pseudovetenskapliga texten om "cellulära strukturer", "vibrationer" och allt vad det nu är som hänvisas till. Författarna till den texten skrattar hela vägen till banken!

     

    Ett problem med jod är att det avgår som gas relativt fort (några år) ur allt salt.  http://fnb.sagepub.com/content/28/4/412.full.pdf

     

    Ett tips är att köpa algpulver och salta med en blandning av algpulver och salt. Det smakar som salt om man inte överdriver. Ett annat ännu bättre tips är att äta färska jodkällor som färska alger och fisk från havet.

    • Gilla 2
  7. Har pricis fått diagnosen malignt melanom vad ska jag göra.

    Aj då.

     

    Man ska nog inte ha övertro på att någon specifik kost kan åstadkomma underverk. Undvika skräpmat samt äta näringstätt är antagligen en bra idé men det är det ju alltid.

     

    Däremot verkar det lovande att vara i ketos under cellgiftsbehandlingar och strålningsbehandlingar (samt ett par dagar före och efter). Det gör tydligen att cancercellerna blir mer mottagliga, medan de vanliga cellerna blir mer motståndskraftiga. Förhoppningsvis kan du dock helt slippa sådana behandlingar, om cancern hittades tidigt.

    • Gilla 2
  8. Höga doser i form av kostillskott av vissa vitaminer (t ex A och E) är inte bra, det har man visat tidigare. Dessa vitaminer är också antioxidanter.

    Intag av antioxidanter i form av vanlig mat (t ex blåbär) korrelerar med bättre hälsa, inte sämre.

     

    Det finns tusentals, kanske miljontals ämnen som kan benämnas antioxidanter.

    För att reda ut exakt vad de givit mössen måste man läsa hela fulltextartikeln.

    • Gilla 3
  9. Fundera på över om det kan vara reverse causation som ställer till det angående risk att dö i cancer och infektioner. Kemoterapi och svåra infektioner kan göra underverk på kolesterolet, så att säga. Det finns ingen cancerorganisation som argumenterar för att höja kolesterolet, http://www.aicr.org/cancer-research-update/2015/02_18/cru_the-cancer-cholesterol-connection.html

     

    Kolesterolvärdena som analyserades mättes vad jag förstår upp många år (t ex 19) innan döden inträffade.

     

    "March 25, 2012 (Updated March 25, 2012) (Chicago, Illinois) — Does cancer cause low levels of LDL cholesterol, or are lower levels of LDL cholesterol a precursor to the development of cancer? New data from the Framingham Heart Study (FHS) offspring cohort help shed light on the question, mainly by eliminating the reverse-causality hypothesis that cancer is responsible for significantly lower serum concentrations of LDL cholesterol."

     

    [...]

     

    "The results showed that serum LDL-cholesterol levels were inversely associated with all-cause cancer incidence, consistent with previously published data. The relationship of LDL-cholesterol levels and time did not differ between cancer patients and healthy controls throughout an average of 18.7 years preceding diagnosis. Lavigne noted that the LDL-cholesterol levels observed in the study "were not that low," with patients having LDL-cholesterol levels between 90 and 100 mg/dL when first assessed. LDL levels rose with time, seeming to peak around 135 mg/dL about eight years before cancer diagnosis, a trend that was similar in the control patients."

     

    Källa: http://www.medscape.com/viewarticle/760891

     

    (Edit: lade till källa samt utdrag från denna.)

     

     

    Vad gäller infektioner har man studerat patienters risk för postoperativa infektioner. Man har alltså mätt LDL före inläggning och operation, och sedan funnit att de med lägre LDL i högre grad råkade ut för infektioner som komplikation av operationen. Riktningen på tidspilen indikerar ett kausalt samband även här. Man har även sett att en diet med extra högt innehåll av kolesterol har en positiv effekt på TBC.

    • Gilla 3
  10. Helge:

     

    Två av flera fel är överjustering för LDL-kolesterol och att man inte tar hänsyn till vad man har bytt ut SFA mot. Läs gärna Jeremiah Stamlers kritik av den. http://ajcn.nutrition.org/content/91/3/497.full

    Stackars Stamler (och många andra) har ju hävdat det mättade fettets farlighet i decennier. Tyvärr griper de nu efter halmstrån när det visar sig att livsverket förvandlats till en tummetott. Hur man än ser på justeringar, recall bias, publication bias och många andra brister så skvalpar associationerna mellan SFA och [skriv in farlig sjukdom här] mycket nära "neutral" och det är svårt att hitta någon signifikant signal överhuvudtaget. Att folk får hjärtproblem måste helt enkelt ha någon annan orsak  - det siffrorna sammantaget säger är att SFA har, som värst, en högst marginell effekt.

    • Gilla 2
  11. Jag testade idag att lägga in min mat i cronometer.com, som många här redan tidigare skrivit om. Det såg ganska bra ut, om det räknas som bra att det mesta hamnar på grönt. precis som flera andra skrivit så hamnade jag lågt på kalcium, sodium och potassium...och så carbs såklart :). I övrigt var allt grönt, utom B12 och vitamin A som var rött.

    Jag la nu till tahin och lite mer bladspenat för att öka kalcium men kom ändå bara upp till 68%. Ändå äter jag ganska rikligt med broccoli och gröna blad mm.

    Skulle vara kul om ni som använt cronometer och försöker komma upp i rdi vill kommentera hur ni utvecklat er kost sedan ni började regga. 

     

    RDI för kalium (potassium) ligger sjukt högt. Detta finns utrett i detalj i en annan tråd (som nu är djupt begraven... :( ).

    Det enda kända sättet en vanlig frisk person kan drabbas av kaliumbrist på är att sporta hårt och länge i stark hetta. Långvarig magsjuka kan också ge kaliumbrist. Det finns inga kaliumkosttillskott att köpa i Sverige. Det enda på apoteket jag hittat är Resorb, alltså vätskeersättning.

    När jag "reggade" tycktes det mig att kaliet gick upp ungefär linjärt med antalet kalorier. Det är rimligt eftersom det mesta innehåller kalium.

     

    Kalcium: RDI ligger onödigt högt även för detta mineral. Kalciumtillskott har som ni säkert läst ingen effekt på bentätheten men ökar tyvärr risken för kärlproblem. Svenskar äter mest kalcium i världen (mycket mjölkprodukter) men har samtidigt hög incidens av benskörhet. Så var det med den saken.

     

    Natrium (sodium) hamnade du sannolikt lågt på för att du inte lagt in hur mycket du saltat maten (natriumklorid). Intaget av natrium i befolkningen anses snarare vara för högt än för lågt. Jag håller för sannolikt att de flesta äter precis som mycket natrium som är lagom för dem.

    • Gilla 2
  12. För kvinnor går dödligheten (den totala) ner med ökat kolesterol. För män är kurvan mer V-formad (det kan finnas ett optimalt värde även för kvinnor, men det ligger så pass högt att man inte lyckats mäta upp det, eller i vart fall inte lyckats publicera det i någon publikation jag lyckats få tag i).

     

    Har man lite högre kolesterol så minskar risken för cancer (och infektioner) medan risken för hjärtsjukdom ökar. Och det är väl mer eller mindre dessa dödsorsaker vi har att "välja" på, om man nu inte skulle råka bli överkörd av en buss innan kroppen kör igång sitt autodestruct-program.

    • Gilla 4
  13. DN har ett test där man kan jämföra sin allmänbildning med vad 10-åringar lär sig i skolan.

    http://www.dn.se/nyheter/fragesport/ar-du-smartare-an-en-10-aring/?d=dQAAACWMOQ7AQAwC%2F0Ltwti7Ofy1KH9PBM0gIYYHiWGAYmEy0JgKLEwHtnioObW5xNtWSqBtlsM%2Bl2O79AX%2Fj34%2F&question=18

    Fråga 19: Vilken är den bästa källan till vitaminer och mineraler?

    A: Kött, fisk och fågel
    B: Mjölk och mjölkprodukter
    C: Frukt och grönsaker
    D: Bröd, ris och pasta


    Det rätta svaret enligt DN är C. Det är ju lustigt eftersom en kost bestående av enbart frukt och grönsaker ger vitaminbrist (framför allt B12). Alternativ A däremot fungerar, vilket bevisas av inuiterna, givet att man äter t ex lever samt att maten är färsk. Vilseledande och tendentiöst, minst sagt!


    Googlar man på "bästa källan till vitaminer och mineraler" får man upp följande:

     

    "Bästa källan för vitaminer, mineralser och andra näringsämnen är en varierad och hälsosam kost"
     

    Det hade jag accepterat att min 10-åring lärde sig i skolan. Jag tycker det är mycket olustigt att barnen blir indoktrinerade av diverse PK-dietister med undermålig utbildning.

    • Gilla 6
  14. Mer godbitar till alla fettmolekynördar där ute (från samma artikel):

     

    We found no association between total saturated fat intake and incident type 2 diabetes. Ja, där rök den klassiska diabetessköterskafrasen.

     

    [...] measured odd-chain saturated fats were inversely associated with incident type 2 diabetes [...]

    Odd-chain saturated fats seem to be relatively accurate biomarkers of dairy intake, whereas even chained saturated fats are poor markers of overall dietary intake.128 129 The findings for odd-chain saturated fats are consistent with an inverse association between dairy products and type 2 diabetes.

     

    Man kan alltså se vad folk ätit genom att kolla om fettmolekylerna har ett udda eller jämnt antal kolatomer.

    • Gilla 5
  15. Idag publicerades ännu en metaanalys om mättat fett och dödlighet/sjuklighet:

     

    http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3978

     

    Kul citat:

     

    "We found no association between saturated fat intake and all cause mortality, the Seven Countries’ Study notwithstanding."

    Intressant info om transfetter i artikeln: "The major industrially produced trans fatty acids in the food supply are elaidic acid isomers, and the major ruminant derived trans fatty acid is vaccenic acid"

    Man ser ofta påståendet att det är samma transfetter i mjölk/kött som i den industriella produkten. Det är alltså fel. Detta kan vara förklaringen till att enbart industriellt framställda transfetter är associerade med hjärt-kärl-sjukdom.

    • Gilla 6
  16. Det här är en väldigt intressant diskussion! Det är väldigt svårt att ge några konkreta råd, särskilt om man inte själv har varit drabbad av liknande problem. Det skulle vara jätteintressant att höra mer från personer med psykiska diagnoser (inte bara depression utan även t ex schizofreni eller utmattningssyndrom) om de tycker sig ha blivit hjälpta eller inte av LCHF, färska grönsaker, motion, D-vitamin, andra tillskott av vitaminer och mineraler, probiotika, prebiotika, fibrer, osv osv.

     

    Här är en artikel om hur träning kan vara lika effektivt som mediciner (eller till och med mer effektivt) mot depression:

    http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/03/for-depression-prescribing-exercise-before-medication/284587/

×
×
  • Skapa nytt...