Jump to content

TheOcean

Medlem
  • Posts

    45
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by TheOcean

  1. TheOcean

    MIDSOMMAR

    Ny spännande "fakta" från kalaset igår: Om man är i ketos så förtvinar musklerna och andedräkten luktar aceton. Jag berättade att jag varit i ketos i 2.5 år, tränar tre dagar i veckan och att jag är starkare än någonsin. Personen jag pratade med intygade att jag såg stark ut och frågade om jag äter några kolhydrater. Ca 20 gram per dag, svarade jag. Förklaring: jag är inte i ketos, eftersom jag äter kolhydrater överhuvudtaget. Plus att min andedräkt inte luktar aceton. Berättade att jag mäter min ketos varje dag (blåser oftast rött i min Ketonix). Fick rådet att kolla mina blodkärl. Han fick rådet att läsa på. Glad midsommar allihopa! ?
  2. Mycket intressant, tack för att du delade!
  3. Nu är min alkoholtolerans nästa tillbaka på tidigare nivåer. Vet inte om det är levern som blivit smartare eller om jag bara lärt mig att hantera de nya förhållandena. Vad jag gör är att dricka långsamt, åtminstone den första timmen. Och bara torrt mousserande eller lågsockrigt rött då och under resten av kvällen (torrt vitt bör oxå funka...). Minsta öl så pajar allt. Sen har jag märkt att det är bra att fylla på med fett under kvällen. Härom kalaset hade jag med mig ischoklad som jag gjort på kokosolja och kakaopulver (bara). En laddning sådana mitt i gav mycket energi och fokus Har nu haft flera lyckade kalas i ryggen med roliga mängder alkohol utan att tappa t ex danshumöret. Långt ifrån första fyllan på lchf för ca två år sedan, då jag obehagligt nog nästan inte lyckades ta mig hem från stan :S Aja, lycka till med festligheterna allihopa
  4. Bra initiativ! Har införskaffat en ketonmätare, så sommarens experiment blir att kolla hur mycket kolhydrater jag kan äta utan att falla ur ketosen, samt kolla hur snabbt jag kan komma tillbaka efter t ex ett kalas. Bakgrunden till det hela är att jag upplever mig tåla mer kolhydrater än innan pga ökad träningsmängd (tränar nu 3ggr/vecka). Någon annan som upplevt liknande effekt av träning? Hur mycket kolhydrater tål/äter ni som tränar mycket? Och ligger ni i ketos?
  5. Hade gärna donerat pengar till att driva/stötta en bra sak, dock inte så sugen på att prenumerera. Sen hade det känts trevligare att stötta något som kommer alla till gagn och inte bara den grupp som betalar för det (även om jag skulle vara med i denna grupp). Vissa kan betala men vill inte, vissa vill betala men kan inte. Tycker att det är viktigt att de som vill men inte kan inte lämnas utanför i samhället, oavsett vad det gäller!
  6. Kort svar: Ja! Längre svar: Det var ungefär när jag började dricka proteindrink direkt efter träningen som jag började känna mig starkare, och även lyfta tyngre och mer. Har bänkpressmaskinen som måttstock. Första övningen efter uppvärmning, varje tisdag. När jag började träna tre gånger i veckan för ca 3 månader sedan så började jag även känna mig lite starkare, trots kaloriunderskott. Dock märktes det inte så mycket på vikt, set eller reps. Mer på formen och känslan. Tänker därför att denna ökning/"ökning" nog mer berodde på muskelminne/teknik. När jag efter ca 1.5 månader började dricka proteiner direkt efter passen så märktes det snart en större skillnad på vikt, reps och set. Nu har jag t o m lagt till ett extra set (ett fjärde) med ännu högre vikt (höjer vikten efter varje set). Klarade 5 reps på denna vikt igår. Formen var kanske inte snyggast i stan, men det gick! Därför tänker jag att proteinet efter träningen har påverkat uppbyggnaden av min faktiska styrka. Tillägg 1: Jag även har lagt i lite glutamin i proteinshaken. Glutamin är en aminosyra som påstås verka positivt för näringsupptaget i tarmarna, och därmed förbättra immunförsvaret. Och med bättre näringsupptag känns det även rimligt att det är positivt för muskeluppbyggnaden. Så det kan bero lite på det oxå! Tillägg 2: Äter samma mängd protein som innan (100-140gr), men innan var det mer utspritt över dagen, eller så åt jag mycket protein i form av middag ca 2 h efter träningen, eller ägg och ost ca 1.5h efter träningen (inget annat direkt efter passet). Så det kan alltså även bero på ett utbyte av en del av kött/ägg/ost-proteinet mot ett fräsigt sci-fi-proteinisolat! Tillägg 3: Det kanske behövs fler tillägg! ...Sen finns det de som förespråkar olika typer av "cycling" för att optimera träningsresultat under kalorirestriktion, t ex "carbcycling"; alltså att äta merparten av sina kolisar efter träningen (sjuka mängder för oss lchf:are... ) eller "caloriecycling"; alltså att äta de flesta (ex hälften eller fler) av sina kalorier efter träningen. Har även hört om "proteincycling", vilket skulle kunna förklara varför proteinet efter träningen i mitt fall kan ha gjort mig starkare! Och så ett generellt FÖRTYDLIGANDE om min syn på kalorier: jag är, som synes, av uppfattningen att en kalori är en kalori i meningen att om man äter färre kalorier än man gör av med så går man ned i vikt. MEN! Jag är även av uppfattningen att detta är en mager beskrivning av verkligheten. Eftersom vilken typ av näring man stoppar i sig påverkar hur man mår och känner sig, och hur man mår och känner sig i sin tur påverkar hur mycket man spontant vill röra på sig, så följer det även att det finns en ganska direkt korrelation mellan vad man stoppar i sig och hur mycket energi man gör av med. Enligt detta resonemang är alltså en kalori INTE en kalori. Och detta tycker jag är en vettigare, och mer samhällsnyttig beskrivning av verkligheten. /F
  7. Som Angelico varit inne på redan så är viktnedgång slutligen en fråga om energi in och energi ut. Själv så blev jag viktstabil vid 76 kg (man, 31 år, 173cm och åt då strikt lchf (mindre än 20gr kh/dag)). Väntade med spänning på att tvättbrädan skulle infinna sig, men efter 8 månader på ca 76 kg och utan ytterligare utveckling (förutom grym energi och mentalt fokus) så bestämde jag mig för att ta lagen i egna händer och börja träna ännu hårdare och räkna kalorier. Efter 3 månader med kaloriräkning och tung styrketräning 3ggr/vecka, inga undantag, har nu kroppen släppt nästan 4 kg och jag ligger på ca 15-16% fett. Sjukt kul eftersom jag nu främst vill försöka toppa formen, och vid 31! Senast jag var i så här bra form var när jag var 24. Min teori är att strikt lchf/vanlig lchf, beroende på tidigare vändor i övervikt, tar en till en sorts rimlig vikt enligt ens gener(?) och ålder. Om en vill pressa ned vikten ytterligare så får en nog ta sin kost till nästa nivå, och kanske även träningen. Jag äter nu mellan 15 och 50 gram kolhydrater per dag. Ökningen beror på att jag upplever ett ökat behov pga all träning. Försöker även lägga in lite fasta mellan måltiderna, alltså att låta det gå kanske 5-6h imellan. Gäller ju att hålla ketosen alive and kicking! Vad jag upplevt som viktigast för att optimera resultatet av viktnedgången är alltså att kolla så jag faktiskt ligger på kaloriunderskott, och för att optimera resultatet av träningen så dricker jag min proteinshake efter träningen. Har märkt att den gör mest nytta då. Väldigt stor skillnad faktiskt! Vidare, på tal om de diskussioner som förts i ämnet "styrka och viktnedgång" den senaste tiden så vill jag även passa på att tillägga, nu när jag ändå har ordet, att det har gått alldeles utmärkt att bli starkare SAMTIDIGT som jag har gått ned i vikt! (Om någon undrar så kan jag berätta mer specifikt) Möjligen lite off topic på slutet här, men hoppas att inlägget varit till någon hjälp och att hon når sina mål! Mvh /Filip
  8. För en vecka sedan fick jag en panikångestattack, första på 4-5 år. Kändes precis som när jag gick in i väggen och har varit riktigt orolig för att behöva gå igenom samma sak en gång till. Men jag verkar, tack och lov, ha fått situationen under kontroll! Detta har jag gjort med hjälp av B-vitaminkomplex (kopiösa mängder, flera tusen gånger rek. daglig dos, men under 3-4 dagar bara), d-vitamin, omega-3, magnesium och små doser valerina forte (1/6-dels tablett, för att ta udden av den nervösa känslan. Tar jag för mycket så blir jag bara trött i onödan). Har även kört tung styrketräning var annan/var tredje dag sen attacken. Är inte säker på hur mycket D-vitaminerna och omega-3 har hjälpt i just denna situation, eftersom dessa tillhör min vardagliga rutin. Störst hjälp har dock B-vitaminerna stått för. Kändes som att hjärnan plötsligt fick helt nya förutsättningar! Det var vad som har fungerar jättebra för mig den senaste veckan, och vad som till och med har hållt mig flytande efter att jag i lördags fick chockbeskedet att min pappa ha cancer. Känner mig absolut inte helt bra, men efter att ha gått igenom samma process en gång innan - en process som slutade i år av ångest, depression och allmän yrsel, så känns det som att jag nu kunde mått så otroligt mycket värre med tanke på omständigheterna! Vet inte om du även lider av panikattacker men vad jag förstått så är det lite samma cirkus; panikångest-ångest-depression. Så min gissning är att vad som fungerar mot panikångest även kan vara bra mot "vanlig" ångest och depression. Kostmässigt så är det min erfarenhet att strikt lowcarb hjälper till att hålla den krypande, obehagliga nervösa känslan i schack. Trodde dock att jag blivit lite odödlig efter nästan 1 år på strikt lchf, men tydligen inte... Hoppas verkligen att du får ordning på det hela! Stort lycka till! /F
  9. Verkar vara ett bra tips! Har själv gått i "såstankar" det senaste... Så tack!
  10. Haha, ja. Kanske skummade lite där Kan även bero på jag inte är helt närvarande eftersom jag blivit redigt förkyld, vilket nu inträffat för fjärde gången på raken efter ett större intag kolhydrater (någon mer som upplevt detta fenomen?). Tur att det inte är juletid året runt... (Janssons, can't help it, eller så vill jag bara inte )
  11. Sen angående Sagan om ringen; Frodo med flera får så kallat Lembas-bröd att äta. Detta bröd påstås mätta hur mycket som helst, men i filmen ser man tydligt att det hela tiden varit frågan om vanligt vetebröd. Jag tycker att man borde läsa på innan man gör en så konstig dokumentär som Sagan om ringen. Att vanligt bröd mättar hur mycket som helst är faktiskt inte det enda faktafelet.
  12. Jag tyckte det var svinkul Fast att det var ironiskt menat blev inte helt tydligt förrän i avdelningen Diskussion. Well played av läkartidningen! Och även kul att läsa kommentarerna som följde!
  13. Tänker att det är naturligt att känna sig lite underlig och "hungrig" i början. Det tar ett bra tag för kroppen att damma av sin använda fett på bästa sätt-kunskaper och därmed begripa att den faktiskt fått allt den behöver. Det i kombination med de hjärnspöken som tidigare talare tagit upp gör ju att man lätt kan missuppfatta situationen! Du svälter inte kroppen, du bara visar var (det nya) skåpet ska stå! Jag tror även att det finns en poäng i att vara hyfsat strikt den första tiden, för att på så vis påskynda fettomsättningsprocessen, och sedan när kroppen är med på noterna sakta öka på kolhydraterna om det nu är en mer liberal variant man vill köra. Att vara strikt i två dagar och sedan äta "normalt" och sen lite liberalt tror jag är en rätt dålig idé, just eftersom kroppen aldrig riktigt får en chans att förstå spelreglerna. Lycka till och håll ut! Det är oftast värt det!
  14. Hej! Du skriver "lite lagom fett är gott, men inte när det blir för mycket". Min spontana tanke är att detta är relativa uttryck, och att vad man själv känner är lagom eller för mycket förändras allt eftersom man vänjer sig med den nya kosten! De mängderna fett jag äter nu i en sittning hade gjort mig illamående i början, och åt andra hållet smakar maten numera "träigt" om den inte är tillräckligt fet
  15. Det här med att äta mer fett är ju en vanlig kommentar i alla trådar om viktminskning och hunger och LCHF. Själv så tyckte jag att jag åt mycket fett, vilket jag oxå gjorde totalt per dag (ca 200 gram, ca 80% av den totala energin), men det var inte förrän för ca två veckor sedan som allt ställdes på sin ända igen. Då började jag starta dagen med den största varma chokladen jag orkade dricka: 50 gram smör, 1.5 dl grädde, en matsked kakao och 15 gram kokosfett. Runt 1000 kalorier och108 gram fett. På detta står jag mig i minst 6-7 timmar (så när som på några jordnötter vid lunch/eftermiddag), har bra med energi och är effektiv. Dock innehåller denna frukost knappt några proteiner så jag har även börjat äta som en grottmänniska på kvällen. Så poängen är att bara genom att fördela om dagens fettintag så har jag känt mig mycket mättare under just dagen. Och piggare! När de andra tar lunch tar jag en promenad! Kan vara värt att testa?
  16. Personligen tar jag aldrig råd av folk som använder utropstecken för att höja validiteten i sina påståenden.
  17. Ja, det blev ju en hel del tickade rutor där. Kanske (delvis) därför man fått ett nytt liv med lchf? Iom den markanta förbättringen i mitt mående ganska direkt efter jag började med lchf så har jag definitivt misstänkt glutenkänslighet, men inte testat. Fö väldigt intressant med kopplingen till de "mood issues", och den kognitiva biten rent generellt som tas upp...
  18. Enligt min erfarenhet så påverkar alkohol ketosen/energitillförseln ganska mycket. Det blir dock hela tiden bättre. När jag för ca 8 månader sedan började med lchf (strikt) så kunde jag bli riktigt trött och full på bara några glas vin eller öl. Nu märker jag inte så stor skillnad, mer än att det kan vara bra att ta det varligt i början av en utekväll. Tänker därför att levern allt eftersom blir bättre på att sköta alkoholförbränning och energitillverkning simultant!
  19. Fick börja köra återfuktande kräm i ansiktet för några år sedan, och i vintras strax innan min omläggning tyckte jag krämen till trots att jag började se lite gammal och sliten ut. Nu använder jag bara någon sorts scrub lite då och då och huden är tillbaka till sin vanliga ungdomliga look! Blev t ex leggad på Systembolaget så sent som i torsdags, och jag fyller 31 om tre månader
  20. Man får väl väga för- och nackdelar mot varandra. Det var inte min mening att ts skulle "trycka i sig" kopiösa mängder sötningsmedel, utan exempelvis en (1) cola för att slippa ångest etc. Om man tänker att en (1) cola zero är en katastrof, ja då är det bara att låta bli. Helt upp till var och en.
×
×
  • Create New...