Gå till innehåll

Nummerskivan

Medlem
  • Innehållsantal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Nummerskivan

  • Rank

  • Födelsedag 1971-06-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.wildrag.se

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    4 mil norr om Göteborg
  • Interests
    Kost, prylar, kläder, musik, fordon, möbler m.m. från 50-tal och bakåt. Hund.

Senaste besökare till profilen

220 profilvisningar
  1. Haha, jag äter selen + E faktiskt. Jag har subklinisk hypo och adrenal fatigue (båda konstaterade med diverse prover i både blod och saliv och urin och hos flera läkare och även eget bekostade prover), så det är därför. Men mycket moderat dos i ett superbra tillskott från Megafood (whole food). Vet inte om jag ska sluta. Jag äter en hel del räkor (även skalet) och musslor (ej Chile-odlade), samt min fermenterade sill varje dag. Så jag lär väl kanske få selen och zink med detta. Tar alltså även en mindre dos zink från MegaFood. RDI bara. Sedan börjar jag tro mer på, förutom whole food-t
  2. Nja, jag trodde själv att alla fettlösliga utom möjligtvis E var farliga, men sedan har det varit så massiv info om hur låga RDI är för D och hur jättemycket mer vi behöver. Från både alternativhåll och forskarhåll. Och att man måste över 10 000 för att det skulle vara farligt. Så därför trodde jag på 5 000 IE. Annars är det ju mer känt att A är farligt. Ändå cirkulerar det nu att vi har sådan brist på A att folk börjat högdosera A. Jag undrar nu hur många som äter en massa tillskott och faktiskt håller liv i sin ohälsa med hjälp av skapade överskott och obalanser. Ofta riktigt dåliga for
  3. Ja att hålla koll på nivåerna i blodet verkar mycket viktigt. Nu är vi ju flera här som fått för höga värden genom tillskott. oavsett vad det beror på, så finna alltså all anledning att man kollar upp sig innan man kör på för fullt med D, magnesium, A, belastar systemet med utrensning av megadoser vattenlösliga vitaminer, riskerar att försämra sitt upptag genom att ge kroppen ständigt överflöd av ex. C. Har hört om många problem som kan uppstå och har själv gått på några nitar i hälsosvängen. Detta ska förhoppningsvis vara sista, då min nya strategi är att äta extremt nyttigt i stället. Ja
  4. Det är mycket möjligt att 10 000 IE är maxdosen i solen, men vi får ju inte detta varje dag. Vi har många grå dagar och långa tider då kläder krävs. Själv äter jag ju också en kost som är så rik på D-vitamin den kan bli (ungefär) om man inte ska äta helt extremt konstigt. Detta ska ju adderas till mitt tillskott på 5000 IE. Jag vet dock inte hur mycket D jag får i mig via min fisk, gulor, riktigt kött och Green Pastures fermented cod liver oil (innehåller naturliga fettlösliga vitaminer, medan de flesta andra fiskleveroljor är processade så att A och D får tillsättas igen). Vi kanske också
  5. Jag är rätt förvirrad över rekommendationerna om D-vitamin förresten. Ena läkaren säger max 400 sedan överskrids RDI (d.v.s. minimalt dagligt intag) och det är farligt (detta tror jag ju inte på), nästa säger max 800, en tredje max 1000 och en fjärde max 2000. Alternativare säger att man bör inta 10 000 IE och googlar jag, så hittar jag mer info om att upp till 10 000 IE är ok. Flera som anses rätt kunniga inom alternativ (alltså inte MLM-säljare eller hälsokostbutiksexpediter, utan sådana som håller kurser m.m.) har tyckt att något verkar fel, och att just provet måste vara fel eller jag
  6. Ja, jag "vågar inget annat" efter att när jag kallat det ganska mycket, fått höra hur lite det är, och att jag borde inta 10 000 IE som normal dos och långt över det för att få några toxiska värden. Du är den första som säger annat (rakt ut, jag misstänker att flera i den här tråden nog tycker liknande) Och jag menar inte att du har fel, jag är skeptisk till att 10 000 IE borde vara en normaldos att inta. Ted Hutchison som jag skrev om (är han inte med på forumet här?) verkar också tycka att det är lite, och inget som kan ge toxiska symptom utan att provet måste vara fel eller jag ha
  7. Johanna, köpte du Thorne med K2 också då? Den hade jag. Köpt från iHerb. Kjell: Den där tabellen är inte riktigt som det jag fick på papper, där stod potentiellt toxiskt vid 350. *** Intressant att flera fått så höga värden av relativt lite D. Ted Hutchison skriver precis att det borde vara fel på mitt prov eller att jag har annan sjukdom om jag får dessa värden på 5000 IE. Då har jag alltså skrivit kommentarer i ett blogginlägg av Kostdoktorn (ett om D-vitamin då). Flera andra säger liknande. Men trevligt (tolka det rätt heh) att se att det inte verkar helt ovanligt.
  8. Länk till inlägg där Dr Mercola varnar lite: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2003/12/27/vitamin-d-quiz.aspx
  9. Det kommer tas om om tre månader när jag hållit upp i tre månader. Jag äter ju mycket mat som innehåller D-vitamin, gräsbeteskött, vilt, 4-5 råa äggulor per dag, 2 ml fermenterad fiskleverolja (lägre än de 1-2 tsk som Dr Mercola anger som max) samt 50 gram fermenterad sill (till frukost varje dag). Det är väl det jag kommer på som kan innehålla D-vitamin. Så jag kanske liksom redan får optimala doser. Äter mycket annat fermenterat också, men kanske inte finns D-vitamin i surkål. Däremot gör jag egen kefir av raw KRAV-bonnmjölk. Vet inte om det bildas mer D när man fermenterar? Äter int
  10. En del har frågat varför jag inte äter olivolja, och det är för att jag inte hittar någon plats för den längre. Samma med oliver. Jag har inget emot dem, bara att enda gången jag vill ha olivolja, ska den hettas upp och det vill jag inte (lammrätter).
  11. Fick lite provsvar idag: Totalkolesterol: 7,0 (3,3-6,9) HDL det goda: 2,5 (1,0-2,7) LDL det onda: 3,1 (1,4-4,7) LDL/HDL-kvot: 1,2 (0,4-6,6) Triglycerider: 0,5 (0,45-2,6) Jag tyckte detta såg bra ut, särskilt när jag läste kostdoktorns artikel som sade att låga triglycerider innebär att måttligt LDL inte är så farligt. Sedan läste jag mer i samma artikel, nämligen att apokvoten (LDL/HDL) ska vara under 0,9 och mitt är ju 1,2. Men hur funkar apokvoten då, om medelhögt LDL inte betyder något om man har så låga triglycerider som jag? Då verkar apokvoten vara ett värde som kan bli missvisa
  12. Angående köttfrågan, så äter jag enbart gräsbetes KRAV-nöt, KRAV-fläsk samt vilt.
  13. Jag har tagit 5000 IE D-vitamin OCH K2 (Thornes droppar) i ett år. 400 IE D i normala tabletter före det. Och jag fick svar idag: 350 nmol. Toxisk nivå.
  14. Jo, man kan ju redigera inlägget, och då låta det bli tomt. Det fyller samma syfte för mig.
  15. Jag hade tänkt blir mer aktiv mindre anonym. Men jag har skrivit ett inlägg som behöver INTE förknippas med mig då det blir lite känsligt om det går att hitta och inte är anonymt utan alla fattar vad det handlar om. Är det ok att jag raderar eller hur ska jag göra? Vill helst inte starta ett nytt konto.
×
×
  • Skapa nytt...