Mattias

Medlem
  • Innehållsantal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

70 Utmärkt

Om Mattias

  • Rank

  1. Precis likadant för mig! Så länge min mage mår bra äter jag det jag känner för. Zucchini/squash, champinjoner, tomat, paprika, broccoli och sötpotatis är mina favoriter.
  2. Jag fick IBS-symptom när jag var runt 20 år och testade att byta ut det mesta i kosten. Att utesluta mejeri-produkter hjälpte inte, mindre fett (mer kolhydrater) gjorde det bara värre. Efter några år av provande gjorde jag som en bantande kollega och sänkte mitt kolhydratintag till kanske tiondel av mitt normala. Tog tre dagar och sedan dess (snart 10 år) har jag problem väldigt sällan. Enda gången jag får riktigt ont är jag när överäter. Det slutar oftast med att jag måste spy mitt i natten. Fast det är extremt ovanligt nu när jag vet varför. Jag tror att det är stärkelse som mina tarmar har svårast för. Det finns även andra livsmedel som jag får ont av, men det är framförallt ris, pasta och till viss del även potatis. Svårsmälta saker som rå morot och bönor är inte heller någon höjdare. Ibland kan jag äta en skiva vanliga bröd, medan jag andra dagar får besvär av det. Hänger mycket på dagsformen för mig. Jag kan äta nästan hur mycket yoghurt (10% fett) som helst utan några problem, så i mitt fall verkar inte mejerier vara allt för besvärligt. Du kan väl börja lite försiktigt och försöka byta ut de största bovarna. Har hört att en del får omställningsbesvär, men det kände inte jag av. Tror det beror på att jag trappade upp allt eftersom jag märkte skillnaden. EDIT: Att det dröjde så länge innan testade att äta mindre kolhydrater och mer fett beror på att jag år 2008 inte ens tänkte tanken. Att fett är dåligt och light är bra visste ju alla då!
  3. Jag är inte så förtjust i korv, men när jag väl äter det försöker jag hålla mig till färsk. Den absolut godaste jag hittat i vanlig matbutik är från Taylors & Jones. Lite dyrare (ca 180:-/kg) än vanlig grillkorv, men klart värd sitt pris! Min lokala ICA säljer dessutom deras korvar (och burgare) för halva priset på bäst före-datum. Även om färskt är godast har jag ett frysfack tillägnat just dessa tillfällen. Det finns en innehållsförteckning på förpackningen, däremot inget näringsinnehåll. Går säkert att hitta någonstans. Tror de flesta av korvarna består till 92% av kött och jag skulle gissa att de har ett kolhydratinnehåll på runt 5 gram. Bacon Chipotle är min favorit för tillfället.
  4. Jag har testat lite olika styckdetaljer och tycker bog passar väldigt bra. Dessutom är svensk Picnicbog oftast billig. Händer att man får skära bort lite av det värsta senorna. Brukar fylla botten av en stekgryta med gula och röda lökhalvor, samt ett gäng vitlöksklyftor. Sen blandar jag ihop några kryddor på känn (mycket spiskummin och chili) och gnider in köttstycket som jag placerar ovanpå lökbädden. In i ugnen på 125 grader i 6-10 timmar, beroende på storlek. Över natten är ganska smidigt att låta det gå. När det är klart häller jag över vätskan (det blir en del) som bildats i grytan, till en kastrull och kokar ner det en stund. Sedan kan man smaka av med krossade tomater, tomatpuré, kryddor, chilisås, ketchup eller vad man känner för. I stekgrytan drar jag sönder köttet och blandar med löken som är sönderkokt. Till sist häller jag över såsen och rör om. Coleslaw eller ugnsstekta grönsaker är gott till.
  5. Mår du bra av att äta som du gör? I så fall gör du rätt. Om du vill klassa det som något, så ja, liberal skulle det nog falla under.
  6. Det är en maträtt som många verkar ha varmt om hjärtat, så även min sambo. För att ibland göra henne glad gör jag min egen pytt på rödbeta, sötpotatis och/eller pumpa (Butterscotch), lök och fläskytterfilé (för att det alltid blir mört). Tar en stund att tärna allt och speciellt rödbetorna kräver ju sin tid på spisen, men resultatet blir väldigt lyckat. Mycket lök och bra med kryddor är viktigt. Serveras med stekta ägg. Aldrig testat rätten på barn, men jag är ganska säker att det skulle gå hem. Visserligen inte så kolhydratfattigt, men bra mycket bättre än att köpa färdig.
  7. Tack för alla förslag! Mango Curry håller jag med om, riktigt trevlig! Testade Kavlis Aioli och har inget att klaga på, jättegod. Tack för tipset! Jag har letat på ICA Maxi, Coop och Willys, utan att lyckas hitt Fjällbrynts tomat/feta. Den finns inte heller på deras hemsida: http://www.fjallbrynt.se/produkter/mjukost/ Köper du den via din länk eller i vilken fysisk butik hittar du den? Vilken eller vilka av deras andra mjukostar är annars ett måste?
  8. Har du testat en dag utan mejerier? Kanske kan du ersätta den Turkiska yoghurten under en dag.
  9. Jag har IBS (självdiagnostiserad) och har gått på en del minor trots lågkolhydratskost (som förövrigt minskat mina besvär med 90%). Haft magproblem i ca 10 år och ätit lågkolhydratskost i 6 år. Trots det kan jag än idag få besvär, senast igår när jag åt tacopaj. Vet inte om det var den lilla mängd pofiber vi använde, den rivna osten eller jalapenon. Det jag vill komma till är att du antagligen kommer få besvär även trots den strikta kosten, men ge inte upp för det. Min sambo har också IBS och samma sak för henne. Ibland kan hon få problem av något hon aldrig tidigare mått dåligt av. Jag gissar att det är lite som om man äter många olika läkemedel. Var för sig ger dom inga biverkningar, men kombinerat kan det hända otrevliga saker. Många förespråkar kokosmjölk, men det ger mig problem när magen är i obalans. Du gör nog rätt i att skippa mejerier. Jag tål alla sorts mjukost och färskost, men hårdost går oftast bort. Jag gillar att använda crème fraiche och grädde i maten, men har på senare tid minskat på det och istället använt obscena mängder smör och lite rapsolja. Turkisk yoghurt går bra för mig i lagom mängd, men fil och mildare yoghurt ger blandade resultat. Blomkål, broccoli och paprika verkar jag alltid tåla. Även rödbeta går bra, men inte morot. Du vet säkert redan att du ska ska äta rena livsmedel, speciellt när du äter ute. Undvik såser, mixar och blandningar. Jag har reagerat kraftigt på en köttfärslimpa. Var säkert inte mycket kött i den, utan antagligen ordentligt utblandad med stärkelse och vad vet jag... så var vaksam! Störst problem får jag dock om jag äter för mycket. Vilket är lätt att göra om man börjar äta en större andel fett och fortsätter äta lika stora portioner som förr. Det lyckas jag fortfarande göra ibland och får ångra mig bittert. Hoppas du hittar en bra balans i kosten!
  10. Om det redan finns en liknande tråd, får någon gärna guida mig dit. Jag är ganska noga med vad jag äter. Tycker om att laga all mat själv från grunden och roar mig ofta med att läsa innehållsförteckningar. Dock finns det ju livsmedel som är sämre eller bättre än man skulle kunna tro. Därför skulle jag vilja ha er hjälp att hitta mat som oväntat nog är mindre bra eller bättre än man hade gissat. Nu syftar jag inte på rena produkter, utan blandningar, såser och sånt man i vissa fall ska/kan/borde göra själv men inte alltid har varken tid eller lust till. Jag kan börja med livsmedel som förvånat mig positivt. Tacosås Många starka blandningar på hyllorna i butiken har socker som huvudingrediens, men tacosåser är ofta helt ok innehållsmässigt. Exempelvis Santa Maria som visserligen innehåller majsstärkelse, men i övrigt är ok i mindre mängder. Annars finns ju även ICAs ekologiska tacosås med följande innehåll: Tomater*, vatten, tomatpuré*, lök*, grön paprika*, ättika/eddik*, risstärkelse/risstivelse, salt, Kryddor (chiili*, vitlök/hvitløk*, antioxidationsmedek/antioksidant (askorbinsyra), koriander*. *Ekologisk/økologisk certifierad ingrediens. Visst, risstärkelse, men mängden kolhydrater är 6 gram (per 100) och några skedar kan förgylla tacorätten. Mjukost Mjukost åt jag en del som barn och har nyligen återupptäckt detta fantastiska pålägg! Jag gör mitt eget bröd och när jag tröttnat på äggmackan kan det tex bli någon av Kavlis klassiska mjukostar. Räkosten innehåller följande: Hårdost, vatten, räkor (10%), smältsalter (E339, E452), smör, konserveringsmedel (E202). Näringsvärde: Energi kcal 210 kcal - Energi 880 kJ - Protein 16 g - Kolhydrat 1 g ( varav sockerarter (laktos) <0,1 g) - Fett 16 g Smältsalter har jag dålig koll på. Är det dumt att stoppa i sig? Majonnäs (ekologisk) Detta kan tyckas konstigt att ta med majonnäs som något oväntat bra, men Kavlis ekologiska majonnäs är riktigt god. Ja, den innehåller socker och ja, man bör göra egen majonnäs, men när det inte finns möjlighet till det är denna er värdig ersättare. Det finns ganska mycket i livsmedelsbutikerna som innehåller skit, men en tillsats finns i oväntat mycket: Allt med E330 Citronsyra Vet att det diskuteras huruvida framställd citronsyra ska undvikas, men efter att ha hört och läst om alla allergier, så försöker jag undvika det även om det är oväntat svårt. Har ni några tips något man bör undvika eller inte undvika i butikerna?
  11. Ja, låt det ta lite tid. Om det efter några månader ännu inte händer så mycket, kanske periodisk fasta kan vara något att testa. Jag började experimentera med att hoppa över frukosten, något jag tidigare aldrig trott skulle gå. Efter knappt två veckor hade jag inga hungerkänslor på morgonen längre. Är 189 cm lång och vägde innan ca 84 kilo, vilket var ganska lagom. På ett halvår gick jag ner 7 kilo utan att det var meningen. Tanken var att se hur kroppen reagerade, om jag mådde lika bra eller kanske t.o.m. bättre utan frukost. Förutom viktminskningen har jag inte märkt någon skillnad, trodde jag skulle bli slöare innan lunch. Nu äter jag dagens första mål kl 11 och det sista runt kl 19. Har svårt att äta tidigare än så. Om det är bra eller inte, det får jag nog aldrig veta. En sak jag märkt, är att jag kan hantera hunger mycket bättre nu. Blir jag hungrig och inte har möjlighet att äta, så går det över efter 10 minuter och blodsockret verkar hålla sig ganska stabilt hur jag än gör. Kroppen är lite lurig ibland, men den är inte dum!
  12. Hej, Jag vill gärna svara på en fråga: "Sedan äter alla Brie-ost och bacon". Det finns säkert en del som gör det, men att skriva alla är väl att ta i. De i min omgivning (vänner och familj) som äter lågkolhydratskost äter bacon mycket sällan eller inte alls. Jag har gjort det förut, men slutat då jag insett att det finns bättre alternativ.
  13. Tack för alla tips! Hörde också av mig till Malmö chokladfabrik och fick till svar att deras choklad finns på följande ställen i Örebro: Chokladbutiken, Nygatan 32 Engelbrekt Choklad, Engelbrektsgatan 24 Tehuset i Örebro, Köpmangatan 1 Skyndade mig till chokladbutiken och kom hem med två av tipsen i tråden: 1888 Peru 85% Ingredienser: kakaomassa, rörsocker och kakaosmör Amma 85% (ekologisk) Ingredienser: kakaomassa, rörsocker och kakaosmör På Amma står det: Serving (20 gram): Fett: 8,8 g, Kolhydrater: 8 g (varav socker 5 g), Protein: 2,4 g. Alltså 40 gram kolhydrater per 100 gram om jag räknar rätt. Lite mer än jag hade gissat. Men jisses vad krämiga och goda båda var! Kommer ju ha svårt för att gå tillbaka till chokladen som säljs i vanliga livsmedelsbutiker. Båda är enligt mannen i butiken gjorda på Trinitario-bönan. Han hade också choklad på Criollo-bönan, men det får bli en annan gång. Fick också lära mig att Forastero är den vanligaste bönan. Det är skoj att lära sig något nytt! Mer info för den nördiga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Choklad Idag blir det choklad till lunch!
  14. Jag har funderat på att skaffa något liknande, men tänkt att den säkert bara blir liggande i en låda. Fast nu blir jag sugen! Det är ok Jag har också börjat slänga ut gamla plastprylar. Senast var det durkslag, matlådor och bunkar i plast som åkte ut. IKEA har nyligen börjat sälja matlådor i glas med plastlock som är mycket trevligare än mina gamla plastlådor. Plastbunkarna blir till rostfria istället. Mindre plast i maten och roligare att diska! Nästa pryl att åka ut är skärbrädorna, men jag vet inte hur jag ska ersätta dom. Trä?
  15. Hej, Tänkte att vi kan dela med oss av prylar/tips som gör maten lite roligare när fantasin tagit slut. Mitt senaste inköp är en tysk köksmaskin som förgyller matlagningen, Spirali från Lurch: Beställde den från tyska Amazon för ca 300:- inklusive frakt: http://www.amazon.de/Lurch-10203-Spirali-gr%C3%BCn-creme/dp/B002E19IB0 Videos: https://www.youtube.com/watch?v=B__zaha32iI https://www.youtube.com/watch?v=Rh3F3rS7k_U Den är lika lättanvänd som det ser ut och diskas av lätt. Att den är plastig gör inte så mycket. Jag använder den mest till att göra zucchini-pasta/spiraler som jag steker i en stor kastrull med lök och annat gott och serverar med en sås. Eller när jag skivar grönsaker. Den klarar det mesta. Vad har ni för knep?