Gå till innehåll

Mattias

Medlem
  • Innehållsantal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

70 Utmärkt

Om Mattias

  • Rank

  1. Precis likadant för mig! Så länge min mage mår bra äter jag det jag känner för. Zucchini/squash, champinjoner, tomat, paprika, broccoli och sötpotatis är mina favoriter.
  2. Jag fick IBS-symptom när jag var runt 20 år och testade att byta ut det mesta i kosten. Att utesluta mejeri-produkter hjälpte inte, mindre fett (mer kolhydrater) gjorde det bara värre. Efter några år av provande gjorde jag som en bantande kollega och sänkte mitt kolhydratintag till kanske tiondel av mitt normala. Tog tre dagar och sedan dess (snart 10 år) har jag problem väldigt sällan. Enda gången jag får riktigt ont är jag när överäter. Det slutar oftast med att jag måste spy mitt i natten. Fast det är extremt ovanligt nu när jag vet varför. Jag tror att det är stärkelse som mina tarmar har svårast för. Det finns även andra livsmedel som jag får ont av, men det är framförallt ris, pasta och till viss del även potatis. Svårsmälta saker som rå morot och bönor är inte heller någon höjdare. Ibland kan jag äta en skiva vanliga bröd, medan jag andra dagar får besvär av det. Hänger mycket på dagsformen för mig. Jag kan äta nästan hur mycket yoghurt (10% fett) som helst utan några problem, så i mitt fall verkar inte mejerier vara allt för besvärligt. Du kan väl börja lite försiktigt och försöka byta ut de största bovarna. Har hört att en del får omställningsbesvär, men det kände inte jag av. Tror det beror på att jag trappade upp allt eftersom jag märkte skillnaden. EDIT: Att det dröjde så länge innan testade att äta mindre kolhydrater och mer fett beror på att jag år 2008 inte ens tänkte tanken. Att fett är dåligt och light är bra visste ju alla då!
  3. Jag är inte så förtjust i korv, men när jag väl äter det försöker jag hålla mig till färsk. Den absolut godaste jag hittat i vanlig matbutik är från Taylors & Jones. Lite dyrare (ca 180:-/kg) än vanlig grillkorv, men klart värd sitt pris! Min lokala ICA säljer dessutom deras korvar (och burgare) för halva priset på bäst före-datum. Även om färskt är godast har jag ett frysfack tillägnat just dessa tillfällen. Det finns en innehållsförteckning på förpackningen, däremot inget näringsinnehåll. Går säkert att hitta någonstans. Tror de flesta av korvarna består till 92% av kött och jag skulle gissa att de har ett kolhydratinnehåll på runt 5 gram. Bacon Chipotle är min favorit för tillfället.
  4. Det är en maträtt som många verkar ha varmt om hjärtat, så även min sambo. För att ibland göra henne glad gör jag min egen pytt på rödbeta, sötpotatis och/eller pumpa (Butterscotch), lök och fläskytterfilé (för att det alltid blir mört). Tar en stund att tärna allt och speciellt rödbetorna kräver ju sin tid på spisen, men resultatet blir väldigt lyckat. Mycket lök och bra med kryddor är viktigt. Serveras med stekta ägg. Aldrig testat rätten på barn, men jag är ganska säker att det skulle gå hem. Visserligen inte så kolhydratfattigt, men bra mycket bättre än att köpa färdig.
  5. Lunchbuffé: Frösunda Port i Solna - Flera olika rätter, vilket gör det enkelt att blanda ihop något passande.
  6. Jadå, åt där senast i måndags. Brukar ta med en sallad därifrån på väg till stationen när jag behöver mat på resan. Kanske inte den mest mättande salladen, men fräscha ingredienser och ok pris. Enda problemet är att jag alltid har svårt att välja
  7. Kött, Kök och bar - Här kan man välja att äta A la carte där man väljer kött, sås och tillbehör. Tzatziki - Här är det inga problem att byta ut potatisen mot wokade grönsaker. Cupido - Bra snabbmatsställe om man är sugen på en sallad. Isbergssallad, gurka och tomat i grunden + 5 (av 39) valfria ingredienser.
×
×
  • Skapa nytt...