Lilja

Medlem
  • Innehållsantal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

17 Bra

Om Lilja

  • Rank

  1. Lilja

    Omega 3

    Därför att omega 3 från växtriket tar våra kroppar bara upp en bråkdel av jämfört med animaliskt omega 3.
  2. Är det inte ett fantastiskt resultat att gå från 0 till milen på strax över 50 minuter? På ett halvår. Undrar om vem som helst kan göra så bra resultat fast de äter kolhydrater på så kort tid? Inbillar mej att träningresultaten kommer med åren oavsett hur du äter. Självklart förordar jag LCHF som kost men kondition och styrka får man väl med tiden (åren) om man tränar regelbundet. Jag har ju också börjat jogga f.o.m april och gör milen på 55 min och tror att om jag bara fortsätter med regelbunden joggning så kommer jag säkert nån gång nästa år fixa det på 50 min Men jag kör ingen intervallträning förutom att jag i mellanåt springer ett riktigt backigt skogsspår på 9km.
  3. MariaF, har du testat nåt sånt där "hemmalöpband"? Jag gillar att jogga när det är svalare men har nog inte provat i minusgrader. Tänker att man får jogga lite lugnare i minusgrader så att man inte flåsar så mycket. Har nog tänkt att framöver så ska jag göra som Jounih rekommenderar, jogga längre tid men i lägre tempo. Har ju gjort en del 14-15km-rundor men alltid så fort jag orkat, jag ska försöka springa lite mer avslappnat nu.
  4. Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan Kul erfarenhet! Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt... Men jag tog mej runt och är nöjd Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu
  5. Har funderat på löpband, men jag bor ju på landet så några jym finns inte i närheten. Har hört att sånt där Attract löpband inte funkar så bra för joggning, att den är mer för promenad. Nån som provat och tycker de är bra? Kan väl erkänna att jag själv anmält mej till mitt första tävlingslopp nu på torsdag. Tror att det blir lite roligare för att det är en del arbetskamrater som också kommer att delta.
  6. Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.
  7. Jag har aldrig joggat på blandkost om man bortser från lumpentiden... Men jag tror att det krävs (oavsett kost) en regelbundenhet i antal joggningenspass per vecka för att förbättra sej. Och sen tror jag att man faktiskt måste ta ut sej ordentligt också, att allså fortsätta distansen ut fast det känns riktigt jobbigt Man blir ju så nöjd efteråt när man ändå orkade. Jag är ju också både gamal och nybörjarjoggare (fem månader) men klarar 15km om jag inte går ut för hårt bara...Tror att det kommer bara man kör regelbundet. Proteinerna säger det som vet att de ska ligga på 1-2 gram per kilo kroppsvikt och dag, om du hårdtränar så kanske du bör ligga på det övre värdet.
  8. Jag är uppe på 35 mil sedan slutet på April och vi får se hur mycket det blir per år...men jag har svårt att tro att jag kan komma upp i dina siffror. Hur gör du på vintern, använder du dubbade skor? Har ju tänkt att jag måste hålla igång konditionen även när snön kommit... simma, skidor eller springa med dubbade skor det är frågan Ja, min viktnedgång var ju bara som ett steg ned från en platå till nästa, men men vi får se hur det blir framöver. Skulle vilja byta rubrik tråden till istället "Jogga på LCHF". Undra om jag kan göra det själv eller om nån moderator vill greja det?
  9. Nix...och min blygsel hindrar mej att skriva ut förnamnet Joggar du nåt förresten Sälta? Känns som om jag är ganska ensam om att gilla jogging här på forat
  10. Utan gissningar skulle du inte få några svar från varken SLV eller från detta forum Annars så går jag helt på Brynhilde och Zepp's linje.
  11. Jaha, nu var det slut med viktnedgången. Har stått still på -6kg de sista tre veckorna. Har fortsatt jogga 10km var tredje/varannan dag och det känns bra att göra det, men det verkar som om resultatförbättringarna går segare nu. Fick för mej att jag att köra varannan dag 10km men efter tre såna rundor så fick jag ganska mediokra tider och var riktigt slut sista kilometrarna... Okej, gick tillbaka till var tredje dag och det går mycket lättare, ca 20-30 sekunder bättre tid per km och inte alls slut i benen på slutet. Gjorde personbästa i går på 5.26 per km. Kan det vara så att jag behöver mer återhämtning än varannan dag? Eller gör var tredjedagsrundor att jag bara behåller nuvarande status och inte kommer att förbättra tiderna? Hinner jag bygga upp mer glykogenlager i kroppen med tre istället för två dagar och att det är det som gör skillnaden? Nu har jag ju innan de senaste rundorna ätit måltid ca tre timmar före rundan men jag känner egentligen ingen skillnad mot att springa på tom mage....men jag vill ju ändå tro att det är fettdrift jag joggar på eftersom jag äter relativt strikt LCHF. Har också en fundering kring det här med aerob löpning (fettdriven löpning) som alltså kräver mer syre om jag förstått det rätt, tidigare så har jag på slutet av mina rundor alltid haft mycket lugnare andning än i början men också kännt av varje uppförbacke att det är svårt att hålla tempot uppe, men de sista rundorna så har jag tvingat mej att öka på andningen, börja flåsa, innan backen och det känns faktiskt som att jag mycket lättare tar mej upp då...och så har jag hållit uppe andningsfrekvensen de sista kilometrarna och det känns som att det går bättre då. Tycker också att jag direkt känner av ifall jag börjar hosta och harkla mej och kommer av mej i andningen att det direkt går tyngre då. Kan det vara så att det var syrebrist som gjorde att det gick tyngre tidigare? Som sagt, ni som har erfarenhet av att jogga på fettdrift, har ni några synpunkter? Självklart vill jag få synpunkter från er alla oavsett om ni har joggat eller inte
  12. Jag fick hjärtklappning till och från under första veckan när jag började med LCHF....och huvudvärk. Kändes lite skrämmande då men det gick över och har sen dess inte haft någon hjärtklappning. Var det inte nån som skrev att det kunde hjälpa med lite mer salt?
  13. Jag läste/tolkade MKJ's första oredigerade text på annat sett än vad MKJ avsett, tyvärr...ledsen för det. Jag fick det till att A.D i första meningen ska ha haft bra kärlhälsa sen att MKJ inte visste hur A.D kollat det. Men nån annan visste att (A.D förmodade jag) hon använt ultraljud....och att hon tvärtom skulle haft dåliga kärl och att hon dessutom skulle ha växlat mellan olika dieter. Ja, det var ju synd att jag läste så tokigt, men det var det som var orsaken till min reaktion, och jag tyckte inte saken blev bättre av att man utgår ifrån att A.D själv skulle googla på sitt namn för att hitta inlägget och rätta till eventuella felaktigheter.
  14. Det kanske bara är jag som inte förstår vad du skriver, är ju inte utbildad inom sjukvården. Jag läser att du först skriver att "Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra" och sen skriver du att "Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda". Hur kan de både vara bra och förträngda samtidigt? Fråga henne kan man väl på hennes blogg... Vad har du läst på hennes blogg Zepp? Att hon hade både bra och förträngda kärl? Att hon hattat mellan LCHF och tallriksmodellen?