Lilja

Medlem
  • Innehållsantal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Lilja

  1. Lilja

    Omega 3

    Därför att omega 3 från växtriket tar våra kroppar bara upp en bråkdel av jämfört med animaliskt omega 3.
  2. Är det inte ett fantastiskt resultat att gå från 0 till milen på strax över 50 minuter? På ett halvår. Undrar om vem som helst kan göra så bra resultat fast de äter kolhydrater på så kort tid? Inbillar mej att träningresultaten kommer med åren oavsett hur du äter. Självklart förordar jag LCHF som kost men kondition och styrka får man väl med tiden (åren) om man tränar regelbundet. Jag har ju också börjat jogga f.o.m april och gör milen på 55 min och tror att om jag bara fortsätter med regelbunden joggning så kommer jag säkert nån gång nästa år fixa det på 50 min Men jag kör ingen intervallträning förutom att jag i mellanåt springer ett riktigt backigt skogsspår på 9km.
  3. MariaF, har du testat nåt sånt där "hemmalöpband"? Jag gillar att jogga när det är svalare men har nog inte provat i minusgrader. Tänker att man får jogga lite lugnare i minusgrader så att man inte flåsar så mycket. Har nog tänkt att framöver så ska jag göra som Jounih rekommenderar, jogga längre tid men i lägre tempo. Har ju gjort en del 14-15km-rundor men alltid så fort jag orkat, jag ska försöka springa lite mer avslappnat nu.
  4. Deltog i mitt första tävlingslopp i veckan Kul erfarenhet! Gjorde två minuter sämre tid än jag gjort hemma men det berodde på att i starten var det så trångt att man fick gå/nästan jogga i början och sen försökte jag springa ikapp den förlorade tiden. Det blev nästan 30 sekunder fortare per km de två första kilometrarna än vad jag borde haft å sen gick ju de sista kilometrarna otroligt tungt... Men jag tog mej runt och är nöjd Har visst tappat ett kilo till ändå så jag är på -7 nu
  5. Har funderat på löpband, men jag bor ju på landet så några jym finns inte i närheten. Har hört att sånt där Attract löpband inte funkar så bra för joggning, att den är mer för promenad. Nån som provat och tycker de är bra? Kan väl erkänna att jag själv anmält mej till mitt första tävlingslopp nu på torsdag. Tror att det blir lite roligare för att det är en del arbetskamrater som också kommer att delta.
  6. Jag går också alltid ca 1 km först som uppvärmning, tror det är bra. Tror också att om du får ont i benen så får man nog prova att ha längre vila mellan passen eller som Jounih säger, att ta det i ett lugnare tempo.
  7. Jag har aldrig joggat på blandkost om man bortser från lumpentiden... Men jag tror att det krävs (oavsett kost) en regelbundenhet i antal joggningenspass per vecka för att förbättra sej. Och sen tror jag att man faktiskt måste ta ut sej ordentligt också, att allså fortsätta distansen ut fast det känns riktigt jobbigt Man blir ju så nöjd efteråt när man ändå orkade. Jag är ju också både gamal och nybörjarjoggare (fem månader) men klarar 15km om jag inte går ut för hårt bara...Tror att det kommer bara man kör regelbundet. Proteinerna säger det som vet att de ska ligga på 1-2 gram per kilo kroppsvikt och dag, om du hårdtränar så kanske du bör ligga på det övre värdet.
  8. Jag är uppe på 35 mil sedan slutet på April och vi får se hur mycket det blir per år...men jag har svårt att tro att jag kan komma upp i dina siffror. Hur gör du på vintern, använder du dubbade skor? Har ju tänkt att jag måste hålla igång konditionen även när snön kommit... simma, skidor eller springa med dubbade skor det är frågan Ja, min viktnedgång var ju bara som ett steg ned från en platå till nästa, men men vi får se hur det blir framöver. Skulle vilja byta rubrik tråden till istället "Jogga på LCHF". Undra om jag kan göra det själv eller om nån moderator vill greja det?
  9. Nix...och min blygsel hindrar mej att skriva ut förnamnet Joggar du nåt förresten Sälta? Känns som om jag är ganska ensam om att gilla jogging här på forat
  10. Utan gissningar skulle du inte få några svar från varken SLV eller från detta forum Annars så går jag helt på Brynhilde och Zepp's linje.
  11. Jaha, nu var det slut med viktnedgången. Har stått still på -6kg de sista tre veckorna. Har fortsatt jogga 10km var tredje/varannan dag och det känns bra att göra det, men det verkar som om resultatförbättringarna går segare nu. Fick för mej att jag att köra varannan dag 10km men efter tre såna rundor så fick jag ganska mediokra tider och var riktigt slut sista kilometrarna... Okej, gick tillbaka till var tredje dag och det går mycket lättare, ca 20-30 sekunder bättre tid per km och inte alls slut i benen på slutet. Gjorde personbästa i går på 5.26 per km. Kan det vara så att jag behöver mer återhämtning än varannan dag? Eller gör var tredjedagsrundor att jag bara behåller nuvarande status och inte kommer att förbättra tiderna? Hinner jag bygga upp mer glykogenlager i kroppen med tre istället för två dagar och att det är det som gör skillnaden? Nu har jag ju innan de senaste rundorna ätit måltid ca tre timmar före rundan men jag känner egentligen ingen skillnad mot att springa på tom mage....men jag vill ju ändå tro att det är fettdrift jag joggar på eftersom jag äter relativt strikt LCHF. Har också en fundering kring det här med aerob löpning (fettdriven löpning) som alltså kräver mer syre om jag förstått det rätt, tidigare så har jag på slutet av mina rundor alltid haft mycket lugnare andning än i början men också kännt av varje uppförbacke att det är svårt att hålla tempot uppe, men de sista rundorna så har jag tvingat mej att öka på andningen, börja flåsa, innan backen och det känns faktiskt som att jag mycket lättare tar mej upp då...och så har jag hållit uppe andningsfrekvensen de sista kilometrarna och det känns som att det går bättre då. Tycker också att jag direkt känner av ifall jag börjar hosta och harkla mej och kommer av mej i andningen att det direkt går tyngre då. Kan det vara så att det var syrebrist som gjorde att det gick tyngre tidigare? Som sagt, ni som har erfarenhet av att jogga på fettdrift, har ni några synpunkter? Självklart vill jag få synpunkter från er alla oavsett om ni har joggat eller inte
  12. Jag fick hjärtklappning till och från under första veckan när jag började med LCHF....och huvudvärk. Kändes lite skrämmande då men det gick över och har sen dess inte haft någon hjärtklappning. Var det inte nån som skrev att det kunde hjälpa med lite mer salt?
  13. Jag läste/tolkade MKJ's första oredigerade text på annat sett än vad MKJ avsett, tyvärr...ledsen för det. Jag fick det till att A.D i första meningen ska ha haft bra kärlhälsa sen att MKJ inte visste hur A.D kollat det. Men nån annan visste att (A.D förmodade jag) hon använt ultraljud....och att hon tvärtom skulle haft dåliga kärl och att hon dessutom skulle ha växlat mellan olika dieter. Ja, det var ju synd att jag läste så tokigt, men det var det som var orsaken till min reaktion, och jag tyckte inte saken blev bättre av att man utgår ifrån att A.D själv skulle googla på sitt namn för att hitta inlägget och rätta till eventuella felaktigheter.
  14. Det kanske bara är jag som inte förstår vad du skriver, är ju inte utbildad inom sjukvården. Jag läser att du först skriver att "Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra" och sen skriver du att "Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda". Hur kan de både vara bra och förträngda samtidigt? Fråga henne kan man väl på hennes blogg... Vad har du läst på hennes blogg Zepp? Att hon hade både bra och förträngda kärl? Att hon hattat mellan LCHF och tallriksmodellen?
  15. Jag tycker att det är fel av dej att spekulera och gissa vad du tror att A.D nån gång skrivit om sin kärlhälsa. Varför frågar du inte henne själv först innan du skriver? Varför starta rykten som hon sen måste komma in här för att dementera? Tycker inte det är okej!
  16. Jag har inte sett del 1 men del 2 såg jag på svt-play... Tyckte det mest var ett försvarstal, propaganda för att äta E-nummermat, det var ju sååå naturligt eftersom 90 av E-ämnena kunde fås fram ur din egna kropp, saltsyra från dina spyor, glyserol från ditt kroppsfett, nånting fick de fram ur tårar och svett osv. Fattar inte vad det bevisar? Det är väl inte säkert att det är hälsosamt att dricka sina tårar och svett bara för att kroppen producerat det.
  17. Har läst salttrådarna...hade tidigare problem med vad och lårkramper eller om det var sendrag, det kom alltid efter ansträngning som fått mej att svettas t.ex joggning, gräsklippning eller dikesgrävning, kunde vakna på natten av det, inte såå skönt. Har under längre tid ätit kosttillskott Mineral M3 med Magnesium, Zink och Vitamin B6, men efter att jag börjat tillsätta seltin i mitt joggingvatten har jag inte fått några mer sendrag eller kramper på natten. Jag använde alltid buljongtärningar i matlagning innan LCHF men när jag läst på och insåg hur mycket kemikalier det var i så har jag ratat dem. Men nu kanske det har kommit bättre tärningar på marknaden? LCHF-butiken har jag nog inte i närheten eller är det en nätbutik?
  18. Ställde väckningen på 05:30 i morse och startade min 10km runda 06:00. Det går så mycket bättre när det är lite svalare temeratur. Drack en mugg med vatten och en mugg te innan och hade med mej min halvliter vatten med lite seltin och citron i. Personligt rekord, 5:28 medelhastighet per kilometer. Och jag har lättat ytterligare 1 kilo på de senaste tre veckorna Hittills har jag inte blivit mer hungrig än innan jag började med joggningen. 37 rundor och totalt 258km sedan slutet av April.
  19. Jag är ju själv nybörjarejoggare....för mej och jag tror alla andra som inte har hållit igång på länge så har man nog väldigt låg syreupptagningsförmåga, och det är väl det som gör att man blir andfådd. På stenåldern när man gjorde lumpen mätte de just syreupptagningsförmågan och det var stor skillnad från när man ryckte in och ett halvår senare. Mina första 3-4km rundor på 7:30/km i våras gjorde mej totalt slut men man blir fort bättre om man bara försöker hitta tillräckligt lågt tempo, så lågt att man orkar hålla på i åtminstone en halvtimme. Det är väl det där flämtandet som ger dej högre syreupptagningsförmåga. Jo, man måste nog göra det minst ett par gånger i veckan om man vill ha snabba förbättringar Jag klarar 14km nu på under 6 min/km nu och det är inte andningen som sätter stopp. Jag tror att du ska försöka att jogga så sakta att andningen inte går över styr utan att du istället orkar hålla igång en längre sträcka, kanske 1km. Tror att om du gör det här med 2-3 dagars mellanrum så kommer du direkt märka att du klarar en lite längre sträcka för varje gång...men som sagt, ta det riktigt sakta i början.
  20. Hej Tjabo, Även fast jag inte tror så mycket på kaloriräkning så skrev jag in min frukost på minmat.net och det skulle ge 876 kcal, slog sedan upp att jogging med min vikt och i mitt tempo 10km förbrukar ca 900 kcal. Men jag har ju inte ätit mer än frukosten drygt 6 timmar innan joggningen så jag inbillar mej att den energin redan är förbrukad under arbetsdagen. Men visst, utan tonfiskröran så skulle det bli än mer energiunderskott...men magen kanske skulle skrika efter mat också Jag har ju ätit snarlikt sedan nästan fem år och stått nästan stilla i vikt i fyra, skillnaden nu är att jag börjat jogga regelbundet och har faktiskt lättat drygt fem kilo sedan slutet av April. Energi kcal:876,30 Energi kJ:3664,95 Proteiner:35,48 Fiber:0,00 Kolhydrater:2,88 Vatten:192,21 Alkohol:0,00 Fetter: Fett:81,42 Kolesterol:661,50 E-mättade:19,53 Mättade:21,53 F-mättade:32,15 Vitaminer: A:782,70 B1:0,20 B2:0,62 B3:10,19 B6:0,41 B9:64,05 B12:3,98 C:0,00 D:5,18 E:6,48 Mineraler: Fosfor:425,70 Järn:3,51 Kalcium:123,75 Kalium:359,70 Magnesium:39,60 Natrium:621, Selen:61,80 Zink:1,34 75Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 60Gram Crème fraiche 34% fett 60Gram Majonnäs 80% fett 120Gram Ägg kokt
  21. I söndags sprang jag 14km på 6:04 per km och de sista 500 metrarna gick riktigt trögt, mycket mör i benen. Klippte sen gräsmattan i en timme direkt efteråt. Dagen efter känner jag av träningsvärk och tänker att nog tusan måste väl benmusklerna öka av detta? Tänker på det där att man bara får en effektivare signalering från hjärnan ut till musklerna när man är nybörjare.... I förmiddags gjorde jag en 14km runda igen men nu på 5:51 per km och de sista 500 gick lika trögt, får riktigt övertala mej själv att jogga ända fram. Försöker komma på vad det är som gör att det går så tungt på slutet, tror inte det är konditionen då jag flåsar mycket mindre på slutet än i början. Tror inte heller att energin tar slut trots att jag springer på tom mage, finns ju gott om kroppsfett. Nej, det är väl musklerna som inte hänger med...inte så att jag får mjölksyra för det tar inte tvärstopp, måste bara sänka tempot till häften så att det knappt kan kallas för joggning längre Undrar om det finns nån som har idéer kring detta? Jag har varit ute på 32 st rundor nu....
  22. Tackar Jag tror ju att nyckel till att jag går ner i vikt såklart är att jag joggar på tom mage, tvingar ju kroppen att använda fettreserverna som bränsle. Tänker att det är lite som periodisk fasta men istället för en längre tid utan matintag så ökar jag på energiförbrukingen i slutet av min korta period av fasta. Det är ju lättast om man kan springa på morgonen innan frukost. Men som idag när jag jobbat förmiddagsskift, ätit frukost på jobbet vid niotiden bestående av två kokta ägg och ca 200g tonfiskröra, utan att äta nåt mer så gav jag mej av på en runda vid 15:30 tiden. Jisses vad slut jag blev, fick ge mej vid 11km, 5,43 per km. Åt sen mat efteråt men när jag tagit ut mej ordentligt så orkar jag konstigt nog inte alls äta lika mycket som jag annar brukar äta. Att det gick så mycket tyngre idag än i söndags beror säkert på dels att jag jobbat hela dagen och den där solen som stekte, typ 6 grader varmare än i söndags och då hade jag duggregn första halvan. Hade behövt mer vatten med mej, upptäckte redan efter några km att jag var tvungen att ransonera på vattnet om det skulle räcka hela vägen. Blir fort varm och svettas väldigt mycket redan efter efter ett par km så jag brukar ta nån klunk var femhundrade meter, gick åt större klunkar idag
  23. Kan inte låta bli att sno ett svar från Magnus77 i annan tråd som jag tycker passar så bra in här, hoppas du inte tar illa upp Magnus, tar bort det om du vill. Jag skrev ju att jag förmodade att mina benmuskler skulle öka....så är det kanske inte. Nej, jag känner mej inte biffigare Kunde vara kul att få lite mer synpunkter på min joggning.
  24. Kan väl tillägga att jag är en gubbe på 51 år och tycker det är en riktigt go känsla att jag klarar att jogga över en mil utan att vara helt nedbruten efteråt. Promenerar några hundra meter efteråt och känner mej helt okej sen.