Jump to content

Mr smooth

Medlem
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Mr smooth's Achievements

(2/7)

4

Reputation

  1. Jo nog äter jag mejeri alltid, det är för gott för att avstå :-) Tack för ett intressant inlägg, jag ska åka och handla idag, sååå blir det att utöka beståndet av grönsaker hemma. //Mr smooth
  2. Inget fel med oxfilé och beasås, supergott. känns bara konstigt att äta det i stora mängder bara + att det är lite för lite kolhydrater om man skall öka intaget av det alltså. jo....registreringen är inte alltid positiv, det inser till och med jag. problemet är att jag blir mätt av den nu förståss uppmätta maten, och min hungerkänsla säger att det är bra, men då hamnar jag på kanske 2000 kcal/dag och då går jag ner i vikt. har som sagt snart ett BMI på 19! har aldrig vägt så lite sen högstadiet trots ett högt näringsintag nu (äter mycket ändå, alltså fett och inte KH). mycket att jobba med. men det är svårt att hitta sin egen väg och sitt perspektiv, särskilt om man läser mycket forum och bloggar där många är extrema/fakirer och klarar av det, det sätter liksom normen av vad som är hälsosamt och det bästa. är det någon som kör paleo eller LCHQ som kan dela med sig av erfarenheter? men åter till tillbehör. vad äter ni i en grönsallad då. för mycket sallad/gurka/tomat är mest vatten...
  3. jo jag vet det, att registrering är till för det, men det blir lätt att man fokuserar och anpassar maten efter registreringen. exempel. min samba hade lagat en god köttfärsgryta med nra ingredienser och råvaror. dock "bara" 2 dl grädde på 800g köttfärs. skulle ni då äta denna gryta med tillbehör, eller som jag gjorde, slå på en dl extra grädde i min portion. förstår ni problematiken, det finns redan bra fett i maten, och det känns som man skall slå på extra fett bara för att. Jag har svårt att äta minder ett mål, då känns det som att jag måste "äta igen" vid nästa mål. kanske är så det fungerar. ibland känner man sig knäpp när man går på resturang och beställer oxfilé och bara bearnaise, som man dränker köttet i. Jag måste finna en balans i kosten. //Mr Smooth
  4. Jag kanske skall tillägga att jag har det pikära problemet att jag tycker att jag har gått ner för mycket i vikt. Jag har inget problem att äta mycket fett, ca 170-190g / dag. Jag blir mätt av maten, alltså tycker inte att jag behöver äta mer, för det är en känsla som skapar viss ångest i min kropp (har tidigare ätit ohämmat av kolhydratrik kost) vad anser ni här om ett paleoupplägg eller LCHQ, där man är lite liberalare, då med mejeri och smörtillskott då det inte finns belägg för att detta är farligt. Min oro ligger inatt min kropp inte mår riktigt väl, och jag vet inte varför. Vad händer om man låter kroppen bestämma helt? Just nu är jag fast i kostregistrering för att se att jag äter tillräckligt mycket. Vill vara vältränad och hälsosam, inte BMI på undernärd :-( Nått måste göras, då min sambo säger att jag bara pratar mat och att äta tillräckligt med fett :-( inte bra.... Tacksam för era tankar och förslag på livsmedel/tillbehör till maten. //Mr smooth
  5. Men hur gör ni rent praktiskt, tillsätter ni rotfrukter till den normala kosten med fett och protein, eller minskar ni på fettet och ökar på KH?
  6. Jo, rotfrukter är en sak som jag funderar över, men även där finns många olika rotfrukter, och med olika påverkan på blodsockret kan jag tänka mig.
  7. Som titeln antyder så tränar jag och känner att jag vill följa Jonas Bergqvists förslag om träningsliberal LCHF. Ofta upplever jag trötthet i samband med intervallöpning och hård styrketräning, och tror därför att jag behöver lite mer kolhydrat än vad som är strikt eller normal LCHF. Nu vill jag få era tips på bra livsmedel för att öka kolhydratintaget. (Som inte är bröd eller banan) -vilka bönor/linser är bra? -grönsaker med lite högre KH-innehåll? -soltorkade tomater /ajvar relish? Tacksam för tips. //Mr Smooth
  8. Stek 1 kg kycklingfilé i smör (behöver ej vara genomstekt) Gör en sås av 5 dl cremefraiche som kokas upp. Tillsätt 140 gram kvibille ädel 30% och 1/2-1 msk soya. Koka såsen tills osten smält. Lägg sedan kycklingen i en ugnsform och häll såsen över. Gratinera i ugn 225 grader i 20-30 min. Såsen har ett näringsvärde på 337 kcal, 2,92 kolhydrat och 33 gram fett /100g. Gillar man bara mögelost så är denna rätt helt fantastisk. Dessutom räcker den till massa middagar.
  9. Hej och hå, ny här på forumet så det här blir mitt första inlägg. Jag tycker frukostdebatten är intressant och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Personligen kör jag med intermittent fasta, där ätfönstret ligger mellan 12 och 18, övrig tid ingen föda, bara vatten och kaffe :-) jag är inte överviktig och har tappat i vikt med lchf, mår kanon, men den sista fettmassan vill bara inte försvinna. Nu till min synpunkt. Problemet jag verkar ha har framträtt efter en kostregistrering som jag gjort på min "frukost" vilket är frukost mat till lunch (vilket är supersmidigt att ta med sig) den visar sig att jag får i mig ca 1200 kcal och ca 90 gram fett. Det är inte för mycket, men med ett mellanmål och middag så hamnar jag troligtvis på mina 2500 kcal per dag. Och därför tappar inte jag i vikt. Jag upptäckte till min förvåning när jag räknar ut vad de olika livsmedlen innehåller, både i kcal och KH att 50 gram blandade nötter som jag har i fet turkisk yoghurt med grädde ger mig nästan 600 kcal bara det. Jag tror att det kan finnas fördelar med att skaffa sig en uppfattning om vilken mängd mat som gör en mätt och hur mycket som den kosten innehåller. Det kan vara så att man får i sig för lite fett och kcal också. Vi får kämpa på och förespråka lchf för det är framtiden. //Jonas
×
×
  • Create New...