tryffel

Medlem
  • Innehållsantal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

53 Utmärkt

Om tryffel

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Frankrike
  • Interests
    Spela fiol, läsa, plocka svamp, cykla, promenera, gå på gympa och mycket annat
  1. Ärter LCHF sedan 2010, började direkt efter diagnosen diabetes 2, tar inga mediciner mot den. Men mina kolesterolvärden sköt i höjden och är på samma nivå sedan dess. Senaste prov visar följande: Kolesterol total: 9, 78 mmol/L Kolesterol HDL: 2, 19 mmol/l Kolesterol LDL: 7,07 mmol/l (beräknat värde) Triglycerider: 1,13 mmol/l K. Total/HDL 4, 46 HDL/LDL: 0,31 Min franske läkare tar sig på pannan, skickade mig två gånger på ultraljud av mina halspulsådror. Ultraljudet båda gångerna (med 2 års mellanrum) visade inga spår av plack. Vill tillägga att min man, som är i samma ålder som jag (71 år); och som har så kallade normala kolesterolvärden har 50-procents förträngning i på båda sidorna. Så oroa dig inte! Med vänlig hälsning till alla TRYFFEL
  2. Tack för era svar och reaktioner. Tyvärr har jag inte gjort denna undersökning förut, så jag har inga värden att jämföra före och efter kostomläggningen. Anledningen till att gjorde denna test är att man hade konstaterat 50-procentig igentäppning av halspulsådror hos min man som har "normalt" kolesterol. Därför blev jag orolig (med tanke på mitt kolesterol) och ville testa mig.
  3. Hej på er! Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men idag gör jag detta och det med glädje. Jag har nämligen gjort en (ett?) så kallad doppler, ultraljudsundersökning tror jag det är, på mina halspulsådrar och det visade sig att jag, vid 69 års ålder, har halspulsådrar "som en frisk 20-åring" - det var exakta ord från läkaren. Det fina resultatet gläder mig särskilt som jag ofta får höra från min husläkare (en fransk sådan) och från min omgivning att min mathållning (LCHF) kommer snart leda mig till döden. Har ätit LCHF från 2010, har bara positiva eftfarenheter, men totalkolesterolet är högt - 9,35, vilket har inte ett dugg påverkat mina halspulsådrar i alla fall. Ville bara dela med mig denna glädjande nyhet. Gott nytt år på er alla!
  4. Tvärt om! Barn som tidigt får äta mat med gluten utvecklar oftare glutenintolerans än barn som får gluten introducerad senare i livet. Det var engelska forskare som kom till den slutsatsen efter en omfattande studie. Om detta kunde man läsa här på kostdoktornsblogg, så leta efter detta inlägg. Det var för ett par år sedan. Tyvärr, minns jag inte studiens benämning.
  5. Många av dina symptom stämmer faktiskt med symptom för Systemisk lupus erythematosus. Du kanske borde undersökas för den sjukdomen.? Bara ett tips.
  6. Har läst någonstans om att man i Sverige har höjt totalkolesterolvärden från 5 mmol/l till över 7. Har någon annan läst något liknande? Kan inte hitta igen denna information. Tacksam för svar.
  7. Hej, har nyligen kommit hem från en Kanada-resa. Läste på bloggen hur mycket man diskuterade kolhydratinnehållet i mandelmjöl. För att visa er hur oskyldigt mandelmjölet är jämfört med några andra "lågkolhydratprodukter" vill jag återge här näringsinnehåll på vispgrädde av märke LACTANTIA, inköpt i Kanada (min bror brukade ta den i sitt kaffe tills jag visade honom vad den innehåller). Han sa att han aldrig haft en tanke på att en mjölkprodukt kan innehålla annat än - just - mjölk och dess derivater. Alltså: Whipping cream 35% : cream, milk, dextrose, carrageenan, mono-et diglyserides, cellulose gum, polysorbate 80, sodium citrate, disodium phosphate. Och detta kallas för whipping cream, alltså vispgrädde!!! man har tagit bort 5% av fettet och för att det fortfarande skall gå att vispa, så tillsätter man en massa kemikalier. Mandelmjöl ihhehåller i alla fall inga tillsatser. Och det höjer inte blodsocker, det kan jag - som typ 2 diabetiker intyga om. Ska ni tillKanada, så kolla noga på näringsinnehållet innan ni äter något. ha det bra i höstmörkret tryffel
  8. Diabetiker av tp 2 som jag är (dock inga mediciner, endast lågkolhydratkost) så vet jag att all restaurangmat innehåller för mycket socket. När jag och min man skall ut och äta på restaurang här i Frankrike, så ringer jag ofta innan och kollar om jag inte kan få speciell mat - utan socker. Ibland går det och då är mitt socket helt ok efter restaurangbesöket. Oftast tyvärr måste man ta det som redan finns på menyn och resultatet av mitt blodsocker blir därefter. Restaurangerna i Sverige är inte bättre, det finns dolt socker överallt, det ser jag på mina blodsockerstickor två timmar efter restaurangbesöket, och även på morgonsockret. Däremot har jag aldrig problem med blodsocker av den mat som jag lagar själv. Så du, som måste undvika socker, måste välja försiktigt när du äter ute, och det bästa sättet är faktiskt att prata med kocken i förväg. Lycka till. Tryffel Tryffel
  9. Ja, jag håller med Peter B. Det är så enkelt att göra egen majonäs! jag har aldrig använt den köpta, vet inte ens hur det smakar. Du tar två äggulor, 1 matsked fransk senap (alltså utan socker), litet salt, litet vitpeppar (ta det försiktigt, smaka dig fram), blandar allt ihop och sedan börjar du tillsätta oliv- eller rapsolja och vispa samtidigt. Hur mycket olja det går åt beror på hur fast konsistens på majonäsen du vill ha. Blir det för tjockt, går det att tillsätta litet kallt vatten. Jag brukar tillsätta också några droppar valnötsvinäger (men det kanske inte finns i Sverige). En annan variant som jag använt i Sverige det är att tillsätta (på slutet) några själkar burksparris. Då blir det en mycket fin, men annorlunda smak på majonäsen. Allt tar bara 5 minuter. Går det inte åt så står det sig i kylen i ett par dagar (kanske längre, men det har jag inte provat).Rreceptet går att dubblera, om man är flera än fyra personer. Hoppas att ni provar!!! Tryffel
  10. Hej alla! Jag har precis läst på en rysk site att en forskare i holländska Leiden University Medical Center, hon heter Diana van Hemst, har kommit fram i sin forskning att de som lever 90 år och mer har mycket låga halter av D-vitamin i blodet. Har någon hört talas om denna forskning och vad tror ni om detta`?
  11. Ja, tyvärr är det sant. Jag får alltid högt blodsocker efter att ha ätit på restaurang även om jag väljer LCHF-liknande rätter. Det måste bero på allt dolt socker eftersom jag får aldrig högt socker av min egen hemmalagade mat (är "frisk" typ2-diabetiker, som håller sockret på normal nivå endast genom LCHF).
  12. Kära Jeanette! Det var svårt! Att råda något en människa som bara har egna idéer är inte lätt. Kött och fisk (8i alla fall vissa sorters), vad jag har förstår, går bra. Squashgratäng, auberginegratäng (med mycket smör i), ungsbakade tomater, köttfärsfyllda squash, valnötsgratinerad brysselkål (mums!!!) och en massa annat. Fast allt detta har du ju redan försökt. Man förstår fall varför din släkting har ett BMI på 40: med det han äter kan man inte bli annat än fet. Kämpa på!
  13. Hej alla! Nu har jag läst och läst era funderingar kring kokosolja-kokosfett och förstår inte var är problemet? All vegetabiliskt fett kallas ju olja (på svenska och många andra västerländska språk), animaliskt fett kallas för fett och mjölkfett kallas för smör. I mitt gamla hemland (Ryssland) finns det bara ett ord för olja och smör, så man måste precisera. Oftast, om man bara säger "smör" då menas det just smör, men vill man nämna det som på svenska heter olja då måste man säga "vegetabiliskt smör". Värre är det inte och alla förstår varandra. Sedan finns det ett övergripande ord för fett, som används oftast om man talar om ister eller gåsfett eller liknande. Här i Frankrike, där jag numera bor, heter det kokosolja "Huile de coco", allså samma ord som "Huile d'olive" o s v . Vad spelar det för roll vad det heter, det är mycket gott och nyttigt - det är huvudsaken.
  14. tryffel

    Frukt

    Hej Klell! Jag håller inte helt med att frukt innehåller mycket fibrer, det är bara vissa frukter som har mycket fibrer. Till ex. Granatäpple 10 gr per 100 gr, passionsfrukt 15,9/100, men hur mycket av sådant äter man i Sverige?. De vanligaste frukterna är kostfiberfattiga: ananas 1,2/100, apelsin 1,9/100, banan 1,7/100 (men hela 22 gr kolhydrater), grapefrukt. 1,9/100, körsbär 1,7/100, honunmgsmelon 0,9/100, nektarin 0,4/100, äpple 1,8/100, plommon 1,7/100. Och visst höjer frukt socker, även om det inte går så snabbt. Ingen fara för en frisk människa, dock olämpligt för en diabetiker. Men gott är det, så jag också saknar frukt.
  15. Hej, Labolina! Jag har alltid gjort min majonäs själv. Det går fort och du vet vad du har i den.Jjag kan inte ange exakta proportioner, eftersom de varierar beroende på hur stor sats jag gör. Medelvärderna är dock förlande: 1. 2 ägggulor (då räcker det till ca 4 personer) 2. Oliv- eller rapsolja (kallpressade bägge två). Hur mycket, vet jag inte, har aldrig mätt upp. Men när majonäsen börjar bli bra i konsistensen, så slutar du tillsätta oljan. 3. Fransk senap, i Sverige är det väl Dijonsenapen som gäller. Har aldrig mätt upp. Jag brukar smaka och sedan bestämma om det räcker eller inte. 4. Salt (var försiktig och tillsätt efter senapen) 5. VITTpeppar (tas också med försiktighet) 6. Valnötsvinäger, vet ej om det finns i Sverige. Jag blandar först alla ingredienserna, förutom oljan, och smakar av för att bedömma om något fatts. Sedan börjar jag tillsätta oljan i en fin stråle tills majonäsen får den konsistens jag vill ha. För en lite lyxigare (och mycket godare variant) är det bra att tillsätta sparristoppar som kan köpas på burk. De tillsätts innan oljan så att mixern kan släta ut sparrisarna. Smaken blir gudomlig. Men - som ni alla vet - smaken är ju olika. Lycka till