begun

Medlem
  • Innehållsantal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

begun vann senast 22 Maj 2013

begun hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om begun

  • Rank
    Nyanländ
  1. "Kolhydrater är inget livsmedel".... Där går du på tok för långt.
  2. begun

    LCHF och träning

    Det beror på hur långt jag ska springa eller åka skidor. Alltifrån 1 timma före (med bara 1 dl havregryn) till 1-2 dagar innan med flera dl (fast inte allt på en gång). Rapsoljan har en lugnande effekt på min mage och gör förstås att upptaget av kolhydraterna sker mycket långsammare.
  3. Skulle inte säga att det är LCHF på riktigt. För att ta ett annat exempel: jordnötter- innehåller lite drygt 10 g kolhydrater. De innehåller mycket fett och en del fibrer så kolhydraterna tas upp ganska långsamt. Där nånstans tycker jag att gränsen går för LCHF: 5 g/100g är en strikt gräns som kan fungera bra till vardags om man inte är så aktiv dock. Jordnötter är bra för att hålla vikten sett till mättnad; kalorivärdena är faktiskt tämligen missvisande för att jordnötter ger upphov till en ganska kraftig termogenes. Dvs. en ökad värmeutveckling som höjer energiförbrukningen. Dock så innehåller de mycket Omega 6 och är allergiframkallande för vissa. Men om man inte har något problem med dem så kan de fungera bra. Precis som för alla nötter och "nötter" (jordnöten är en baljväxt) har kroppen dessutom svårt att ta upp allt fett.
  4. begun

    LCHF och träning

    Jag har inte testat att springa t.ex. 10 km på strikt LCHF, men på träning fungerar det inte i högt tempo för mig (det är visserligen ingen katastrof, men det där lilla extra saknas). På mycket långa distanser (längre än marathon) bör en liberal variant av LCHF fungera bra- kanske till och med mycket bra. Rune Larsson har gjort bra tider på 100 km med mycket fett före loppet; men han åt rejält med kolhydrater under tiden han sprang. Jag upplever att mjölmat är sämre att ladda med än havregryn, bröd gör att jag blir uppblåst. Kombinationen havregryn och rapsolja har fungerat bra för min mage. Mättat fett kanske inte är farligt, men som sagt så är jag inte 100 på det. Vill avvakta några år tills forskningsläget är tydligare. Jag tycker faktiskt inte så mycket om feta såser, så det är ingen större förlust för mig.
  5. begun

    LCHF och träning

    Hej! Det här är mitt första inlägg, men jag vill delge lite av mina erfarenheter av kost och träning. I perioder tränar jag mer under en dag än vad de flesta gör under flera veckor. Mest konditionsträning eftersom det ligger mig varmast om hjärtat; jag gillar verkligen alla kickar och frihetskänslan att för egen maskin förflytta mig själv ute i naturen. Har sprungit milen på 34 minuter på löparbana och halvmarathon på just över 1:18 för ett par år sedan. Men har haft det lite slitsamt privat så jag har förfallit lite sedan dess och gått upp några kg i vikt (ingen katastrof på något sätt). Tidigare har jag ätit väldigt mycket kolhydrater (60-70 energiprocent) och i och med att jag tränat mycket har jag tänkt att det varit ett absolut måste. Jag har många erfarenheter av att äta absurda mängder bröd (hela limpor) och müsli (+sportdryck under passen) när jag tränat som mest. Ofta har jag kunnat träna bra, men tidvis har magen protesterat mycket. Har varit mycket skeptisk till LCHF och träning, men insett att det inte är så dumt om det individanpassas. Om man inte tränar intensivare än slö joggning kan jag inte se varför ens strikt LCHF skulle vara negativt för ens prestation. Alltså har LCHF potential att bli den mat Svensson äter i stor utsträckning som jag ser det. Jag upplever att mat blir en icke-fråga på LCHF, inte minst p.ga. det stabila blodsockret. Blodsockerdippar existerar knappt för mig längre. LCHF känns allt mer logiskt; vi människor ska ha relativt stora fettdepåer för att vara sunda. Men vad är meningen med att kånka runt på dem om man har rätt dålig tillgång till dem? Onekligen blir det en konsekvens av proppa sig full med kolhydrater. Det är sant att under högintensiva pass så måste jag ha en del kolhydrater för att prestera så bra jag kan, men jag har mer och mer övergått till att begränsa mitt kolhydratsintag till ca 20-30 energiprocent under högintensiva dagar. Jag kommer inte vara supernoga med att äta kolhydratsfattiga livsmedel, så även havregryn, fruktsoppor m.m. kan ingå. Hittills har det fungerat bra, kolhydrater med måtta kallar jag det. På vilodagar har jag börjat äta strikt(!) LCHF sedan en dryg månad tillbaka och jag märker av flera fördelar. För det första är magen "ko-lugn" och sötsuget är mycket lägre; jag tänker helt enkelt mindre på mat och väggar inte på samma sätt som jag kunde göra tidigare när bränslet tog slut. Sen så lägger jag på mig mindre vätska också vilket är en irriterande sidoeffekt av att kolhydratladda. Till vardags är jag lite mindre speedad, men känner mig mer stabil då jag t.ex. gör minnestest på nätet. Tyvärr har jag inte riktigt samma förmåga att maxa under träning med 20-30 E% kolhydrater, men jag resonerar att om jag måste göra det, t.ex. på tävling, så får jag väl äta mer kolhydrater. Till vardags ska jag definitivt äta betydligt mindre kolhydrater i framtiden. Större delen av min träning (antal timmar) kretserar kring lågintensiv träning, då jag knappt behöver kolhydrater alls, och en mindre del intervallträning. Ett av huvudmålen med lågintensiv träning är ju att lära kroppen att använda fett som bränsle, så det är inte svårt att lista ut vilken kost man bör välja ur den aspekten! Jag är inte 100 på att mättat fett är bra i längden så jag halsar i mig rapsolja/olivolja, äter fet fisk, kött, broccoli, ägg, nötter och avokado, vilket jag mår utmärkt av (kan ofta bli över 1 dl olja per dag). Det blir mer sparsamt med ost, smör och bacon undviker jag p.ga. E250. Har läst flera studier om t.ex. fettlever (av teoretiskt intresse) och LCHF och det är tydligt att den dieten är överlägsen högkolhydratskost (se http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21367948). Triglyceriderna i levern mobiliseras mycket snabbare: LCHF tycks göra en frisk; om det är bra för levern är det mest sannolikt bra för hela kroppen. Kolhydrater är ju inflammatoriska rent generellt, något jag inte visste för ett par år sedan. Nu blev det här ett ganska långt inlägg, men det är så mycket jag vill säga. Det känns så skönt att jag hittat rätt till slut. Kakor, godis, chips, läsk, müsli och baguetter piggar upp och gör en glad för stunden, men har väldigt lite med hälsa att göra om man inte tränar stenhårt- och ens då bör man begränsa det. Gammelfarfar arbetade som rallare och blev nästan 94 år gammal "trots" att han hällde i sig flera dl flott om dagen under minst ett par decennier. Han var stark och pigg upp i hög ålder; varför har jag inte reflekterat över det ordentligt tidigare? Nu återstår bara att övertyga fler jag känner om att överväga att byta kost. Alla behöver för den delen inte äta strikt LCHF.