Helena83

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Helena83

  • Rank

  1. Har ätit LCHF i ungefär 2 år nu, och mår väldigt bra av att äta strikt. Både under julen (och i ärlighetens namn ett bra tag innan det) har det blivit rätt mycket nötter, choklad och liknande LCHF-"vänligt". Har dock halkat in på ett sidospår med alldeles för mycket kolhydrater från bl.a. pepparkakor, naturgodis och diverse annat. Utöver det äter jag generellt för mycket protein, utan att jag har använt något verktyg (som Matdagboken) för att få koll på det. Överväger en variant av MBC som frukost, men då jag inte dricker kaffe skulle jag vilja ha en variant UTAN det. Hur kan det se ut? Tänker på ägg, kakao, smör och.....? Några tips på något gott? Vill undvika sötningsmedel då det triggar igång mitt sockersug. Äter primärt ekologiska ägg som proteinkälla (istället för kött) och vill gärna fortsätta med det. Det jag vill göra nu är att satsa på en väldigt enkel och strikt LCHF, för att komma ifrån sockersuget och för att komma på rätt spår igen. Det gör inget om det blir rätt enformigt! Har sökt en del på nätet och kollat runt här, då jag både känner att jag mår både psykiskt och fysiskt dåligt av att äta som jag gör just nu. Hoppas nu på att kunna få ta del av den samlade kunskapen här inne. Vad har ni för tips, råd och - framförallt - enkla recept på strikta frukostar, luncher och middagar (gärna med ägg som bas)?
  2. Rolig tråd! Det enda jag dricker i alkoholväg är White Russian. Och det är allt annat än LCHF. Någon som har någon tanke, idé eller tips på hur en LCHF-variant skulle kunna se ut? Några erfarenheter? Jag har tyvärr en försmak för de söta mjölkdrinkarna, och det hade varit super med bra alternativ.
  3. Det är faktiskt överraskande hur lite man egentligen behöver för att hålla sig på en bra nivå tills nästa måltid. Innebär planera att räkna ut måltider efter beräknad energimängd eller något annat?
  4. Har försökt att säga till mig själv att måltiden ska vara i 20 minuter, så att jag rent faktiskt hinner känna att jag blir mätt. Märker att det är mycket lättare när jag äter själv och är fokuserad på måltiden, och inte gör 1000 andra saker samtidigt. Kan lättare lyssna inåt än t.ex. på att andra fortfarande äter eller att det är mat kvar på tallriken. (Ungefär som att det inte kommer vara fler möjligheter till att äta senare i vårt matbefriade samhälle... )
  5. Hur fungerar fasta? (Finns säker någon annan bra tråd som handlar om det som jag bara inte kollat efter. ) Krymper magsäcken vid fasta eller vad kan det vara som gör att överätande blir mindre av det?
  6. För mig handlar det både om fysisk, men framförallt psykiskt välmående, när det är bra mat som ger en skön mättnadskänsla som sitter i. På ett mer teoretisk plan kan jag förstå och se hur det hänger ihop. Och då ger det mening! Utmaningen för mig är att omsätta det i praktiken, utan att det blir en lång lista med saker jag vill förhålla mig till. Hur gick du till väga?
  7. Där tror jag att du är inne på något! När jag har krafter till dig frågar jag mig själv: "är du hungrig?" Tekniskt sett behöver ju kroppen inte mer energi då så då är det en god idé att sluta äta. Är nog också van med att vara proppmätt, även fast jag har ätit LCHF i mer än ett år nu. Det är nog det jag förknippar med att vara mätt "på riktigt", hur skruvat det än låter. Hur vande och lärde du dig ett ny norm? Tror att jag behöver lite hopp i mitt nuvarande tillstånd...
  8. De gånger jag faktiskt lyckas med att äta när jag är riktigt fysisk hungring så ringer "hunger är bästa kryddan" i mitt huvud. Det är verkligen sant! Smakar någonsin mat bättre än om man har varit ute på en lång promenad och tagit matsäck med sig? Det man skulle tittat snett på i vanliga fall smakar himmelskt! Det är uppmuntrande att höra att det kan fungera, även för personer med samma tendenser som jag har. Tack för det. Hur är det egentligen med att kroppen ställer in sig på svält om den inte får mat, och håller igen på den energi som finns i kroppen? Finns det någon sanning i det, eller gör det sig gällande för mer kolhydratrik mat eller något helt tredje...?
  9. Något tips till en som varken dricker kaffe eller te...?
  10. Du skriver en del av de tankar jag själv har börjat bekankta mig mer med: sug och hunger är olika saker. I situationen (och antagligen för att jag agerat på samma sätt) är det som att hjärnan bara vill att jag ska äta och äta, medan delen som är i kontakt med kroppen slås av. Det går på automatik. Det är som en ond cirkel som fortsätter upprepa sig. Och om jag vet att det är ohälsosamt på många sätt...? Oh ja! Försöker med handflatemetoden och har prövat att räkna. Märkte dock att jag blev lite väl fokuserad på att räkna, som kunde riskera att utveckla sig till ett större problem än det är nu... Vill bara klargöra: när man pratar om en handflata, är det också handflatans "tjocklek" som gäller på den andra ledden?
  11. Jag har läst om mindful eating i kombination med att äta LCHF. och känner att det ger hopp och inspiration. Tror att det har att göra med ett mönster om att äta av andra anledningar än just fysisk hunger, som bl.a. belöning och tröst (och de flesta andra anledningar som finns.). Tränar 4-5 gånger i veckan och cyklar även en del så den fysiska aktiviteten är inga problem. Går hellre efter vad spegeln och mina kläder säger än vad vågen säger, så just nu är jag osäker på vad jag väger. Sist var det omkring 70 kg på 168 cm. Min tidigare "välmående" vikt var 60 kg, så där omkring någonstans. Muskler väger dock mer än fett så om jag känner mig i form och stark med mer kilon, så spelar det ingen roll. Känslan är det viktiga för mig.
  12. Hej alla, Vet inte om det bara är jag som kämpar lite med ett problem... Märker vilka hälsofördelar jag får av att äta LCHF och vill fortsätta med det. Får bl.a. mycket mer energi och jämnare blodsocker. Dock har jag en sak jag märker att jag har svårt med. Det är en av grundprinciperna att "äta tills du är lagom mätt". Har nämligen svårt att märka av när jag är mätt. Då maten är energirik tänker jag att det kan vara en anledning till att jag inte går ner i vikt. Har faktiskt gått upp i vikt här på det sista. Ska tilläggas att jag gått från att ha koll på att jag ätit omkring 20 kolhydrater/dag till att gå ifrån det helt, och mer gå på känn. Kände mig rätt begränsad när jag hade stenkoll och vill gärna ha ett mer naturligt förhållande till det, än att mäta och väga. Då det finns många "experter" och folk med erfarenhet här på forumet ger jag det ett försök. Har försökt söka på nätet omkring det för att hitta svar. Vilka erfarenheter och råd har ni? Hur kan jag komma vidare ifrån den punkt jag är på nu? Känner mig rätt frustrerad och vilse just nu.