Jump to content

Tjabo

Medlem
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Tjabo's Achievements

(2/7)

2

Reputation

  1. Ett par tankar om detta... - Vatten givetvis viktigt, ha det alltid tillänligt. Alltid. - 2 ägg OCH 200 g tonfisk - det låter mycket i mina öron. Efter LCHF är min standardfrukost ett par ägg och inget mer. Jag står mig på det. Jag tror att en del överkompenserar kolhydraterna när de börjar med LCHF och därför äter mer än vad de behöver. Testa 2 ägg och inget mer och se hur det känns?
  2. Styrketräning ger ofta mer muskler (Duh!!). Muskler väger mer än fett! Så kolla bara inte vågen. Mät midjan med måttband.
  3. Ditt problem verkar snarare vara av "Södermlams"-typ. Att det är viktigt att dricka en hipp öl. Släpp det där och drick ett par Bright/Pure i stället. Det kommer inte att påverka din LCHF spec mycket. Vill du ha en racerfylla rekommenderas vodka eller annan starksprit. Så svårt är det inte. Ät, Drick och var glad ; )
  4. Det sägs ju att salt är viktigt, bra osv. Men vilka källor har vi eg för det? Hur vet man det? Jag tänker på stenåldersmänniskans föda. Visst var salt viktigt när saltet upptäcktes, man kunde därför lagra mat under mycket längre tid.. Men i all tid före detta (från miljoner år fram till ca 10k år sedan..) då åt vi ju all mat utan flingsalt, oftast.. - så våra gener borde vara OK med mat utan salt?
  5. Sorry men du är fel ute här. Jag äter Rysk youghurt (17% fett) och önskar att den vore fetare! Brukar därför dryga ut den med vispgrädde i min smoothie då blir det lite fetare och godare. Kan rekommendera detta till alla. Ska du köra LCHF då ska du tänka att 100% fett är bra och att 0% fett är dåligt. För du kommer ändå få i dig lite kolhydrater och en hel del protein ändå.
  6. Man vill nog inte vara precis som stenåldersmänniskan, då de ofta drabbades av svält..... När det gäller kombination av fett och kolhydrater anser jag att det blir kaka på kaka. Du tillgodoser kroppens behov genom fett/protein. Bonuskolhydrater på detta är så klart inte "farligt" men de riskerar att snabbare och oftare förvaras som reserver i kroppens fettlager, alltså det som man inte vill om man käkar LCHF... Inte säker på att det är så det hänger ihop, men har en känsla av det efter 1,3 år med LCHF, att det är kolhydraterna som triggar viktuppgång och brist på kolhydrater som får mig att tappa i vikt..
  7. Vet inte, men tror att detta är mycket myt. En sak vet jag: odlad lax i tankar, är garanterat nyttigare pga de är giftfria. "Vildfångad" lax "låter" ju mer "naturligt" men de innehåller ju också alla de gifter t.ex. kvicksilver som finns i havet. Så det som känns/verkar naturligt/ekologiskt är inte nödvändigtvis det mest nyttiga. Det gäller att tänka efter och fundera på hur maten kom till oavsett om det är grönt, kött, eller fisk, och lägg undan tankarna på vad som känns mer gammeldags=mer ekologiskt, det stämmer inte.. Jag tror inte alls att gräskossor ger bättre kött än utfodringskossor, kanske snarare tvärtom eftersom negativ miljöpåverkan även finns på ängar och i skog, inte bara i havet.
  8. Kaffe i sig lär nog inte påverka dig så mycket. Det är inte många kalorier i en kopp svart kaffe. Men om man dricker det med grädde, som jag gör, tänker jag mig att det är LCHF-fördelaktigt. Mer fett in = mindre sug på sött. (Visserligen lite sött, kanske ett halvt gram i laktosen, men det överlever man nog...)
  9. Min erfarenhet är att om jag går över ~40g kh då går jag inte ner i vikt (ligger på drygt 10 kg övervikt men har gått ner 10 på LCHF)... Men det beror så klart på fler faktorer. Hur man rör sig. Vilken typ av kolhydrater det är osv. GI-metoden har fortfarande en poäng med sin klassificering av bra och mindre bra kh. Minimalt med kolhydrater tror jag är bäst och de man äter ska helst komma från bra grönsaker som brocolli eller spenat. Absolut inte socker eller vete.
  10. Hej! "Tillsats" är inte automatiskt onyttigt. Även om många verkar ha uppfattningen att "tillsats" är automatiskt dåligt. Så behöver det inte vara! Om man är osäker på innehållsförteckningen: Googla och läs på. I det här fallet är den dominerande tillsatsen polydextrose. http://en.wikipedia.org/wiki/Polydextrose Låter ju lite konstigt och kemiskt och inte alls naturligt. Men är det därför automatiskt dåligt eller farligt? Troligen inte.. Jag är inte expert, men polydextrose verkar vara ett slags artificiellt framställt fiber (framställt av naturliga råvaror, som allt annat som är framställt) -- som inte verkar göra varken till eller från i vår kropp. Ungefär som att äta hö. Det är inte farligt, men det är också helt onödigt. Sådana ämnen kan ju dock hjälpa till att skapa en önskvärd konsistens i ett livsmedel, t.ex. glass. Jag har försökt göra glass i en (iofs billig) glassmaskin hemma, men jag tycker inte att det blir bra. Den här glassen har jag provat och den är helt OK! Jag oroar mig inte för "polydextrose" (etc). Jag litar på att livsmedel som säljs i Sverige är godkända och inte hälsofarliga. Rätta mig gärna om jag har fel (med relevanta källor..) /Tjabo
  11. Styrketränar ett par gånger i veckan, maskiner, ca 3 ggr 10 reps, maxar och försöker öka lite varje gång. Men försöker också variera det så ibland kör jag fler reps och lättare vikt. Jag har förstått att det är extremt otrendigt att köra "bara maskiner"? Det fräcka gymfolket kör fria vikter gärna i klunga med mycket ryggdunk? Jo, jag vet att det är mer "effektivt". Men det handlar väl mer om hur mycket man kämpar/latar sig? Äter normal-LCHF med 5-10% kolhydrater. Gått ner ca 10 kg men vill ner 10 till. Funderar på att börja springa och äta mindre + speciellt sluta fuska med alkohol och ibland.. ÖL /Tja
×
×
  • Create New...