Hildegaard

Medlem
  • Innehållsantal

    304
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

160 Utmärkt

Om Hildegaard

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1980-03-04

Profile Information

  • Gender
    Male

Senaste besökare till profilen

548 profilvisningar
  1. Tillsatta kemikalier överhuvudtaget tror jag aldrig är bra (ex P stav). Och det kan ta flera månader ett tag för kroppen att återgå till en bra hormonbalans. Fasta som sådant är bra för kroppen, rent generellt. Men jag har svår för kombinationen med att höja blodsockret (godis etc) och fasta, jag tror inte att det blir så bra för då eftersom din kropp aldrig får någon balans. Det är via tarmfloran som resten av kroppens kemi utgår ifrån. Så ät det som är bra för att få en bra tarmflora, sedan kan din kropp ordna med din hormonobalans. Läs magstarkt av Martina Johansson.
  2. Usch vad hemskt det måste kännas. Ät så få kolhydrater så att du kommer in i ketos. http://martinajohansson.sepå denna blogg står det mycket om att vara i ketos och hur det fungerar, cancerceller behöver glukos för att överleva så de svälter i en kropp som går på ketoner. Googla på cancer och ketogenic diet om du klarar engelska.
  3. Dr Georgia Ede http://www.diagnosisdiet.comlyfte fram något som jag fann intressant. efter att hon letat i olika studier så menade hon att purin inte har med gikt att göra. Eftersom människan inte äter mer purinrik föda nu än vi gjort tidigare tillbaka när människan inte hade gikt. Men att den föda som ökat i takt med att gikt ha blivit mer och mer vanligt är just processad och modern mat.
  4. Jag behöver mer salt ju striktare jag äter. Nu på fakir så tar jag minst 1 tsk om dagen annars så märker jag det direkt på orken och att blodtrycket blir för lågt. Jag äter himalaya salt som jag tycker är mycket godare att ta som det är, eftersom det har en mild smak jämfört med äckligt salt med tillsatt jod, då äter jag heller jodtillskott Vilka salter har mer/mindre natrium?
  5. Mina tänder har varit bra sen 2012 då jag började med LCHF annars alltid hål. Jag blir kallad vartannat år och har aldrig några hål och de har blivit ännu vitare på fakirkost Jag funderar på om jag ska gå ännu mer sällan. Glöm inte att magnesium är bra för tänderna oxå
  6. Jag tror det var fruktosen i dem som störde min kropp. Efter att jag slutat äta dem så mådde jag bättre överlag, och min livmordertapp drog sig uppåt ytterliggare, var nog nära framfall innan LCHF, som blev bättre ett par veckor efter jag slutade med "vanlig" dålig mat! Och alltså ännu bättre resultat helt utan bär. Så alltså tror jag att bären år dåliga för bäckenbottenmusklerna - alla muskler?! MEN jag åt en hel del bär. De som kan äta en 1dl eller så märker kanske ingen skillnad. Jag åt typ 300g....
  7. Jag har svårt att ta till mig forskning som sker på djur eller på människor som äter en annan kost än mig. Fasta verkar vara mycket potent när det gäller återuppbyggnad på cellnivå. Jag är sugen på att prova att fasta i 5 dagar som Dr Sigfried rekommenderade för att få kroppens friska celler att äta upp de sjuka. Hittils fastar jag i 36 timmar utan problem, men kraften försvinner när jag försöker längre. Någon som provat att fasta längre tider? Jag har hållt mig borta från klassisk dålig mat i flera år nu. Men den största skillnaden gjorde jag i juni, började fakira och ta C-vitamin och jag har aldrig mått bättre. Jag brukade äta blåbär och hallon men det mår jag inte bra av. Angående solens skadliga strålar och stenåldern och sånt så funderar jag på att vi lever väldigt mycket längre än på stenåldern. Så solen kanske är skadlig även på bra kost, ev så kanske den inte ger cancer på ketogen kost, men rynkor och åldersfläckar vilket är intressant för mig som är ytlig Men jag har även tur att verkligen inte tycka om varken värmen på sommaren eller solstrålarna resten av året. Så även fast jag åt skit i över 30 år så tror folk att jag är 10 år yngre än vad jag är
  8. Hej Jag skulle vilja ha i vin i min ugnsköttbit (100 grader 12 timmar). Men jag fakirar och vill inte komma ur ketosen. Förstörs fruktosen/kolhydraterna under denna tillagningsform? Någon som vet?
  9. Stirra dig inte blind på siffror, eftersom du har koll på ditt blodsocker. Om du skulle börja må dåligt när du har höga ketonvärden så kan du äta mer protein så tar det ned ketonerna. Så länge du mår bra så kör på. Jag tycker att det finns bra info dock för friska på http://martinajohansson.se
  10. Min man har haft gikt i mer än tio år. Det jag tycker du behöver se upp med är inflammatorisk mat. Läs Magstarkt av Martina Johansson (finns på biblioteket). Det är enklast att läsa sig till tyvärr, och du vet ju vad du äter själv. http://www.diagnosisdiet.com/got-gout-but-love-meat/Här tycker jag det står jättebra dock på engelska. En kort sammanfattning är ät naturlig mat i den mängd du vill ÄVEN protein. Det jag kan tänka mig ha utlöst giktanfallen är att du har gifter i dina fettdepåer från "vanlig" processad mat och att de nu släpps ut fritt i kroppen eftersom kroppen försöker göra sig av med gifterna. Så ev kan du minska i vikt i långsammare takt för att slippa attackerna. Bra att du inte dricker alkohol det är helt förödande för gikten. En snabbkur som inte är LCHF som har hjälpt min man väldigt mycket med snabb effekt är körsbär! I stora mängder kanske en 15st om dagen, det spelar ingen roll om de är torkade eller inte.
  11. Wikipedia bör användas med vetskapen om att det inte är vetenskap Jag har varit i ketos sedan juni och mår kalas, mycket bättre än när jag åt "vanlig" LCHF Men det är viktigt att veta vad man behöver för att må bra, och det kan vara väldigt individuellt.
  12. Hej Jag har sökt runt lite nu och hittat en del. Ja Martina skriver lite här och där på sin blogg och i sina böcker. Men precis, mellan 3 och 4 har jag läst. Och jag såg ett inlägg av henne i en tråd på sin blogg att man ska hålla sig under 5. I min blodsockermätares info så var under 3 dåligt. Martina har skrivit att man kan äta ngt proteinrikt så man får upp blodsockret om man börjar må dåligt. Mitt ligger runt, 3,6-3,8. Dock blev jag förvånad en morgon när det låg på 4,7. Det var ju jättehögt för mig tyckte jag, hehe. Jag sökte runt lite och hittade på http://www.sunsoft.se(sök på blodsocker). Där stod det att kroppen under natten kan tycka att blodsockret är för lågt och höjer det med kortisol o grejer då är det bra att äta innan man lägger sig. När jag gjorde det så var mitt blodsocker 3, 8 på morgonen . Jag har även hittat att man ska mäta sitt fastesocker på morgonen, och att måltider sänker blodsockret. Om ditt fettkaffe höjer ditt blodsocker så kan det vara kortisolet som är boven och att du stressar din kropp med kaffe. Personligen så är jag just nu ute efter att gå ned i vikt. Så om jag gör det och mår bra så äter jag fakir som jag har gjort. Så om du inte uppnår det mål du satt upp så ändra tills du kommer dit. Det är levern som producerar glukos av protein har jag för mig i alla fall.
  13. Oavsett i vilket led en studie presenteras så behöver datan kunna granskas. Min uppfattning är även att du verkar föredra observationsstudier, framför andra som ger en högre vetenskaplighet. vore det inte intressant att veta om det som åt ägg oxå åt extra skit eller inte! Eller är det ovetenskapligt?
  14. Som jag förstår så tycker du att den studien har vetenskapligt belägg, även fast du inte kan se all den mat som intogs. Mitt förslag är att du läser Forskningsfusket av Ralf Sundberg.