Jump to content

uulrikaa

Medlem
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by uulrikaa

  1. Jag dricker inte för att bli fyllesocial, så om det där skulle vara enda alternativet så avstår jag hellre, är rätt kul och social av naturen så just det behövs det ingen alkohol för att ändra på. Jag uppskattar dock ett glas gott vin av bättre sort och det unnar jag mig någon gång i veckan och nu under semestern flera gånger i veckan och inte ens det har haft en negativ inverkan på viktminskningen vilket är det jag fokuserar mest på i dagsläget.
  2. Jo, jag mixar kaffet med stavmixer, inte så fräscht med en oljepöl ovanpå kaffet ;-) Har egentligen aldrig varit så mycket för fettrika och gräddkrämiga rätter, äter rejäl mat och älskar kött och har inga problem med att få i mig mycket protein ändå men föredrar tomatsås, salsa, vinägrett framför gräddsås feta dressingar osv så jag tror nog inte att det har med inställningen att göra, snarare att kroppen inte är van. Idag testade jag att göra "äggmjölk" och ha i kaffet och det funkade faktiskt mycket bättre, sen mådde jag inte lika småtjyvigt när jag vaknade som jag gjort tidigare så det kan väl ha lite med saken att göra det också.
  3. Kanske skulle testa det, nu när jag har semester blir det lite så av sig självt, i och med att jag går upp lite senare och inte har aptit direkt så är det ungefär under det tidsspannet jag äter. Dock så har det blivit något glas vin efter 20 några kvällar så det var väl en sanning med modifikation ;-) Ska ge det ett försök den här kommande veckan, har lite middagsträffar inplanerade och jag hoppas att det inte ska innebära problem för mig! Tack för alla tips!
  4. Jag får experimentera mig fram, om jag skippar fettet i kaffet på morgonen så får jag ersätta det med vanlig mjölk för det var inte gott med grädde i kaffet! Den får jag testa mig fram med vad som är lämpligast i matväg när det gått några timmar. Har normalt ingen aptit på morgonen oavsett vilken diet jag följer så jag äter aldrig tidigare än 9:30 på morgonen.
  5. Jag bryr mig inte alls om vad folk tycker eller reagerar när jag tackar nej till socker/potatis/ris. Ber inte om något annan mat heller utan jag tar av det som är hyggligt okej och avstår det uppenbart dåliga. Skulle någon fråga så säger jag nej tack, inga vidare förklaringar är nödvändiga. Inte mer med det, vill folk truga och tycka att jag är knäpp så varsågod.
  6. Fördrar "renare" mat så är det, kan absolut ha lite majonnäs till äggen på förmiddagen och ett par msk bea om jag äter kött, men så mycket mer än så får jag inte i mig. Äter nån liten ostbit per dag och ibland salami (kanske någon gång/vecka), steker i smör el olja. Kände stor skillnad med suget när jag tog lite fett i kaffet. Äggröra och bacon kan jag få i mig nån gång i månaden, jag har svårt för den typen av mat, äter som sagt helst cleanare mat och är inget stort fan av gräddiga såser osv, särskilt inte på sommaren. LAx äter jag gärna gravad eller ugnsbakad, gillar inte stekt fisk (kräsen jag vet). Kan man tänka sig att kroppen vänjer sig vid ett högre fettintag och att det blir bättre med tiden? Är som sagt inte missnöjd med viktnedgången, går ner bättre med fett än då jag kört low carb low fat, skillnaden är att jag har svårt att hålla kvar den typen av mathållning i längden.
  7. Struntade i oljan i kaffet i morse, tog en liten skvätt grädde istället men det gjorde å andra sidan kaffet äckligt och under dagen har jag om än inte känt hunger så väl en massa sug och det vil jag inte ha. Har dock känt mig mindre äckligt mätt och inget lätt illamående som med oljan så det är väl tydligt att det är fettbombandet (jämfört med mitt tidigare intag) som gör mig smådålig. Däremot så uppskattar jag verkligen frånvaron av sug vilket jag definitivt slapp med kokosfettet. Klarar inte av att få i mig tillräckligt mycket fett tillsammans med mat
  8. Jag persobligen tycker inte att det behövs något brödigt eller kexigt till ost, inte ens de mer smakrika ostarna. Äter jag ost så har jag parmaskinka eller salami till, och äter ihop med några oliver och cocktailtomater. Kanske några jordgubbar om andan skulle falla på :-)
  9. Jo, det är ju säkert fettet i kaffet, men om jag inte har fett i kaffet har jag svårt att få i mig så mycket fett, då blir det ju mer samma stil jag körde förut och då kommer cravingsen som ett brev på posten :-(
  10. Det låter bra Kiara, lycka till! Tycker absolut att du kan vara här för att söks stöd. I just ditt fall är det inte nödvändigt att gå ner i vikt, men lchf kan kanske vara ett bra sätt att lära sig äta på, och oavsett om man är tjock eller smal så kan man ju äta fel och behöva lära om. Lycka till med maten och träningen, och tveka inte att be om hjälp om du behöver! Kram!
  11. Just frånvaron av cravings är helt underbar! Tycker dock inte att den här mättnadskänslan är helt bekväm, den är rent av obehaglig på morgonen/förmiddagen när jag inte har ätit på väldigt många timmar. Mådde bättre i kroppen när jag inte åt så mycket fett som jag gör nu, då hade jag dock cravings ofta och det är ju verkligen skönt att slippa. Ä det kroppen som håller på att vänja sig vid fettet eller vad? De fetter jag äter är bra kokosolja, smör, olivolja i vissa fall men främst använder jag smör och bra kokosolja. Gör dressingar och bea och liknande såser själv med bra fetter som bas. Försöker undvika mjölk, grädde, cf och liknande. Äter ost men inga jättemängder.
  12. Har kört low carb i omgångar och känt att jag mått bra av det - magen blir bra, känner mig pigg osv. Då har jag kört mer low carb (men lite carbs ändå, men av bättre sort som quinnoa, fullkornsbröd osv) low fat, har dock alltid fallt för frestelsen och rasat ner i ett om än inte överätande så i ett dåligtätande och jag går extremt lätt upp i vikt och bortsett från det så mår jag inte bra i magen av att äta carbs, har ont i kroppen och sånt skräp. Så, nu äter jag mer strikt lchf, och därmed betydligt mer fett än jag gjort tidigare, och jag är nöjd med att klara mig hela dagen på klart mindre mat, känner mig inte lika tung i kroppen som när jag går på carbs, men jag känner mig "proppmätt" mest hela tiden och då äter jag inte jättemycket. Är t ex inte van att vakna på morgonen och känna mig som att jag ätit en jättemiddag nån timme tidigare när det i själva verket gått 15 h sen jag åt sist. Känner även av lite illamående och undrar om det har med fett-kaffet att göra? Har svårt att peta i mig massor av fett ihop med mat så jag kör några kaffekoppar med kokosolja i på förmiddagen (till frukost, har ingen aptit alls att äta mat på morgonen nu när jag får i mig mer fett). Någon som känner igen sig? Äter som det ser ut nu när jag mest går runt och känner mig proppmätt hela tiden 2, max 3 ggr/dag och ett av dessa mål är små, små som i en liten trekant brie och en kaffe eller ett glas vatten. Äh, såhär äter jag på ett ungefär: När jag kliver upp: Kaffe med kokosolja. Ett par h senare: Ett kokt ägg med lite (ett par tsk) majo eller en liten bit brie och ett par skivor skinka/salami av bättre sort. Kaffe med kokosolja (en tsk) igen. "Lunch" (många timmar senare, detta är snarare tidig middag): Ca 150g grillat eller stekt kött/köttfärsröra, fet sås (egen bea t ex), sallad el. lite grillade grönsaker typ squash, lite lök, paprika. Sen är det rött stopp på kvällen. Går med denna proppmättskänsla nästan hela dagen och då är man ju inte sugen på att äta igen, vilket jag antar att jag inte ska göra när jag känner så? Men, jag är inte van att äta så "lite" och känna mig så jävla mätt hela tiden att jag i princip tappat aptiten? Jag går ner i vikt så jag är inte missnöjd med den biten, känner mig lite "konstig" bara. Skönt att slippa hunger och sug, men denna överdrivna mättnadskänsla känns inte helt behaglig den heller.
  13. Lyssna nu: Du HAR en bra vikt, det är inget som helst fel på din vikt och du behöver inte gå ner ett enda gram till. Är du missnöjd med din form behöver du träna styrketräning på en hög nivå och då kommer du att behöva äta mer för att orka prestera. Av den anledningen bör du kontakta en seriös personlig tränare som även har stor kunskap kring näringsfysiologi. Kanske behöver du även någon typ av psykoterapi då det är tydligt att du liter av ätstörning/skev självbild. Du ska inte gå ner mer i vikt.
  14. JAg använder kokosfett i kaffet på morgonen, har testat s.k "bulletproof" coffee och det var faktiskt helt ok, tog dock nån msk grädde i också men nrmalt har jag kanske strax över en halv dl mjölk i kaffet så vill man dra ner på mölk/gräddprodukter så är det en helt ok lösning med kokosfett i kaffet. Oftast så rör jag bara ner en tsk kokosolja i kaffet men ibland kör jag 1 tsk kokosolja, en tsk smör och mixar ihop med lite hett kaffe med lattevispen tills det blir krämigt, sen på med mer kaffe. Smakar godare än att bara röra ner fettet i kaffet, det blir ju mer en hinna av fett då. Inte för att det smakar så värst mycket men mixar man det får man trevligare konsistens, typ lattish ;-)
×
×
  • Create New...