Jump to content

Tr0llet

Medlem
  • Posts

    643
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    63

Tr0llet last won the day on August 24

Tr0llet had the most liked content!

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Finland
  • Interests
    Hälsa, kost, hundar, friluftsliv, hem och trädgård.

Recent Profile Visitors

998 profile views

Tr0llet's Achievements

Gammal i gården

Gammal i gården (4/7)

2.1k

Reputation

  1. Jag chansar på att det går utan. Såg att kostdoktorn har ett recept utan någon stabiliserande/bindande ingrediens. Istället ska kakan vara i ugnen lite längre, och stå på eftervärme. Så lämnade bort maizena eller något motsvarande. Får se vad det blir...
  2. Hjääälp Hjääälp. Jag ska baka en ostkaka. En utan socker och mjöl. Eller andra kolhydrater. Men i receptet står det 4 msk maizena. Vad kan jag använda istället? Behöver hjälp hemskt fort, tack så mycket
  3. Jag var just in och kollade resultaten på mina blodprov. Resultatet på sänkan kom fort, så den visste jag redan att var 2 (<20). Min hjärtfilm var också helt normal. Resultatet på Alat hade kommit igår, och det var 17 (<35). I våras var Alat av någon orsak 111, i samband med att samlade mycket vätska. Jag vägde mig inte då det var som värst, utan först då det redan börjat lätta. Jag gick ner sex kilo på några dagar, i takt med att vätskan försvann, jag räknar med att det var fråga om åtminstone åtta kilo sammanlagt. Jag helt totalt utslagen, var såååå trött då. Nu är jag inte lika trött längre, känner inte att jag är slutkörd och måste gå och sova kl 18,men jag är märker att jag fortfarande trött i kroppen då jag joggar. Kondisen sjönk som en sten på våren och har inte riktigt normaliseras ännu. Men det ska väl också bli bättre över tid. Jag åt sista målet mat igår kl 11.30 igår, idag kommer jag att äta då jag kommer hem. Det blir vid 13.30-tiden. Kroppen hinner väl rensa något under den tiden. Nu ska vi ut på promenad med hundarna. I mörkret. Saknar sommaren lite. Det gör jag alla år den här tiden, även om jag tycker om hösten också. Ha ett fint veckoslut alla ni!
  4. Jag började min nygamla vana med att ta mig ut i skogen genast efter jobbet igår. Var jätteskönt, så kommer att fortsätta med det då jag kommer hem normal tid på eftermiddagarna. Jag joggade, och kändes helt ok. Sen gjorde jag lite försiktig styrketräning efter det. Jag har artros i leden mellan nyckelbenet och bröstbenet, och det var alldeles förbenat sjukt i vintras. Fick en kortisonspruta och det blev genast helt bra, men började bli sjukt igen i våras. I juli då jag provade simma ordentligt hade jag följande dag riktigt sjukt igen, och idag märker jag att även styrketräningen jag gjorde inte fungerar. Jag ska gå och fråga fysion här i huset, höra ifall hon kan ge några tips. Och kolla ifall dom har en stång. Läkaren som stack kortisonsprutan sade att bänkpress är bra att göra. Men det måste vara med stång, för att hålla rörelsen stabil. Jag tränade med kettlebells igår. Idag har jag också gått på uppföljning gällande levervärdena som var förhöjda i våras. Hjärtfilmen var ok, och jag är helt säker på att levervärdena är fina. Jag har inte haft svullna vrister sedan i våras. Läkaren sade att det kunde vara ett virus som påverkat levern. Så nu har jag nog haft tid att återhämta mig ordentligt från det, isf. Ha god dag, allesammans!
  5. Jag hade tänkt äta carnivore, eller min version av det, och långfasta i augusti. Men det känns liksom inte aktuellt. För tillfället skulle det vara som att inreda huset innan jag har väggar och tak. Jag ska inte börja fixa och trixa med såna saker, innan jag står på stadig grund då det gäller mina vanor. Så nu försöker jag hålla fast vid rutiner gällande mat, inte utesluta grönsaker aktivt, så som jag måste göra ifall jag kör carnivore. Jag äter ändå sparsamt med grönsaker, eftersom jag inte är så förtjust i dem, så jag vet inte ens ifall det är av någon större betydelse ifall jag utesluter dem helt. Jag kommer att variera min fasta, vissa dagar hoppa över middag, andra över frukost. Det kan hända att jag fastar närmare 24 h torsdag-fredag. Men det ska ändå hålla ett mönster och målet ska vara att jag känner mig tillfreds. Jag ska prova ta salt/magnesium/kalium då jag tycker att jag ätit ordentligt, men ändå känner mig otillfredsställd. Det är alltså inte fråga om att jag är hungrig, utan det är mera som om huvudet inte tystnar ibland utan fortsätter att viska om att proppa i mig. I veckan ska jag göra kycklinglevergryta. På morgnarna äter jag väl ägg igen som vanligt. Jag har som plan att ta en joggingtur i skogen då jag kommer hem idag. Jag har tänkt att jag skulle börja röra på mig mera efter jobbet också, i vanliga fall är jag bara ute på gården med hundarna. Får se hur det går att börja med den nygamla vanan. Tidigare i livet var det automatiskt för mig; direkt då jag kom hem från jobbet gick jag till skogs med den hunden jag hade då. Det var skönt, men nu kommer jag hem och liksom säckar ihop, får inget gjort.
  6. Hur får man reda på varför? Vissa saker kan man söka svar på, men det är också en risk att man kör fast.
  7. Jag tycker oftast att det inte hjälper att söka svaret på frågan varför. (Om man är en hacker förstås, och mäter, undersöker, skickar blodprov till lab osv, då kan man säkert hitta svaret.) Istället funderar jag oftast på lösningen, för frågan varför får mig bara att stå och stampa på samma ställe. Dessutom finns det säkert flera orsaker till att man gör som man gör, någon social aspekt, någon psykologisk aspekt och flera olika fysiska aspekter. Det blir liksom hopplöst att reda ut den djungeln. I en av dietdoctors podcasts berättar David Raubenheimer och Stephen Simpson om att vi har fem olika sorters mättnad som vi måste tillfredsställa. Själv har jag haft någon liten tanke på att ta reda på mera kring det, för att se hur jag lyckas strikta till mig över tid under hösten. Det är riktigt viktigt vad man tänker på. Så länge som man tänker på var och hur man misslyckas och vad som är fel, blir det ens sanning. Prova t ex på att INTE tänka på en rosa elefant. Vad tänker du på? Samma sak händer ifall vi tänker på att vi inte ska äta eller göra något, vi tänker fortfarande på problemet och på basen av problemet kan vi inte bygga något. Prova istället på att tänka på det du lyckas med, undersöka vad du gör då du lyckas och flytta fokus till det som fungerar. Gör mera av det som fungerar. Ändra något i det som inte fungerar, något som är relevant för dig, konkret, mätbart och tillräckligt lätt så du kan och vill göra det. Så länge vi gör om samma sak om och om igen, får vi samma sak om och om igen. Gå tillbaka och läs dina egna inlägg, vad hittar du för mönster som du vill/kan bryta? Kämpa på
  8. Jag har vräkt på med protein och fett. Det går ju som smort. Jag har också, igen, märkt en sak som återkommer för mig, som är av betydelse hur jag äter. Det är lite motstridigt. Då magen inte fungerar bra, äter jag automatiskt mera. Jag har mera sug, blir rastlös och känner bara ett behov att äta vad som helst. När magen fungerar bra, kan jag vara lite hungrig, känner mig tillfreds då jag äter och är överlag lugnare. Och jag har hittat lösningen på problemet. Det är inte optimalt, men överlägset det bästa hittills. Innan har jag behövt äta bröd med nötter/frön, fett och psyllium. Jag har börjat tänka att magen fungerar därför för att jag egentligen inte tål det. Det som fungerar bättre och utan att jag äter sånt som jag ändå inte mår helt super av, är magnesiumcitrat. Det fungerar bättre än magnesiumoxid. Jag får dock vara försiktig med doseringen, men hellre att det fungerar lite för bra än att det inte fungerar alls. Nu när vi närmar oss höst har jag också blivit inspirerad att på alla vis strikta till allt. Inte bara köra carnivore och fasta, utan på daglig basis och på lång sikt göra vettiga val. Det var superenkelt under semestern, men att jag jobbar råddar till det här på något vis. Jag gick ner 2 kg under semestern, utan att jag försökte göra något speciellt, men genast då jag kom tillbaka till jobb stannade det av, och jag misstänker att jag är på väg upp tillbaka. Fredag och veckoslut är ett klart problem. Nu patient...
  9. Tr0llet

    Äggmjölk

    Jaja. Jag fattade inte alls. Tack för förtydligandet. Kan det vara något du tuggar? Beef-jerky, typ?
  10. Tr0llet

    Äggmjölk

    Nu hittar jag bara på, men går det att laga någon smoothie med sån där olja som finns i kokos. Du vet mct eller va det det nu heter. Är ju lite laxativt, så man måste tåla den förstås.. Något proteinpulver som är ok (vet inte om det finns) och olja. Eller olivolja istället för den där andra
  11. Tr0llet

    Äggmjölk

    Va roligt att andra har såna drömmar. Jag har lyssnat på poddar och läst böcker om löpning och ultralopp och olika äventyrsgrenar och jag fylls alla gånger av längtan. Sen far jag ut i skogen och springer en timme, blir ibland nästan euforisk av att jag blir skitig och svettig
  12. Min sömn lider också om jag äter för sent på kvällen. Jag äter oftast sista måltiden senast vid 17-tiden, fastar ofta från 12-tiden till nästa morgon. Det är jätteviktigt att sova bra, så hoppas du hittar en lösning. Kan ju också vara att det är något annat än maten/fastan som är problemet. Dricker du kaffe/annat koffein? Ger du dig själv möjlighet att tagga ner innan du lägger dig. Å sånt.
  13. Jag har haft en rastlös aptit den senaste veckan. Suget efter pepsi max har stört mig. Eftersom jag har en affär intill min arbetsplats är det på tok för enkelt att gå efter en pepsi max. Jag har löst problemet genom att lämna plånboken hemma Jag vet inte vad som har hänt med min självdisciplin, så mitt positiva och viljestarka morgonjag utövar makt över mitt gnälliga, karaktärssvaga eftermiddagsjag och lämnar plånboken på köksbordet. Det hjälper faktiskt Igår gjorde jag en dundermiddag på omelett och bacon då jag kom från jobbet. Det var den godaste måltiden jag ätit på riktigt länge, kände mig mätt och belåten första gången på lika länge. Då kom jag att tänka på dietdoctors podcast som handlade om protein och mättnad. Jag började fundera på ifall min rastlösa aptit beror på att jag ätit lite sämre då det var så varmt över en månad och jag nu måste se till att jag får i mig lite mera. Hur just pepsi max med aspartam, färgämnen och aromer passar in i detta har jag inte klurat ut ännu Så. Nu ska jag vräka på med lite mera protein och fett. Och sen ska det bli carnivore.
  14. Jag håller tummarna för att du återhämtar dig så att du kan börja springa i något skede igen! Att du ska känna dig välmående.
  15. Tack för frågan! Det vet jag, för jag slutar ofta För mig är det lättast att låta bli allt, att inte göra några undantag. Så nu på sommaren innebär det att jag inte funderar så mycket på det. Jag väljer att äta jordgubbar ibland, och det väcker sötsug som i sin tur gör att jag äter sånt som jag inte egentligen tycker att är ok. Det är ingen vits att gå och tänka på vad man borde göra. Sen då jordgubbbsäsongen är över återgår jag till strikta tager. Motivation ska man strunta i, tycker jag. Motivation är överskattat. Vad vi gör är fast i val, i hur vi tänker. Mig hjälper det också att ex lyssna på poddar som handlar om kost och hälsa. Det påverkar vad jag tänker, vilket påverkar hur jag känner och det styr mitt agerande. I praktiken hjälper det att jag håller mig mätt, att äta regelbundet. Sen då jag blivit av med suget kan jag ex börja hoppa över måltider/fasta. Inte ha något godis hemma osv. Total avhållsamhet är lättare att hantera än att försöka äta med måtta. Kämpa på
×
×
  • Create New...