Jump to content

matte_a

Medlem
  • Posts

    44
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by matte_a

  1. "Vägen till helvetet är stensatt med goda förutsatser", (i det här fallet lightprodukter och fettskräck). Det är bara att hålla ut, om 5-10 år kommer alla vara rörande överens om att vi har rätt. Det kommer vara skönt att stå på rätt sida skranket när domen för 30-40 års bedrövliga kostråd faller.
  2. Jag kände på mig att jag inte skulle posta i den här tråden. Bara för att skrev att jag inte varit sjuk så blev jag det i går kväll, nu blir det ju inga sjukdagar över helgen men irriterande är det. :-)
  3. Gjort samma misstag med samma resultat, lurigt det där...
  4. Tackar, det var vänligt sagt. Jag tycker jag fick till det rätt så bra trots att jag inte hann korrekturläsa. Så här i efterhand ser jag också min omvända halländska ordföljd på lite för många ställen men vad gör det. :-)
  5. Har inte haft en sjukdag under det året jag ätit riktig mat. Nu var jag inte speciellt sjuk förut heller men en eller två dagar om året blev det alltid. Den stora överraskningen är att jag inte fick "ny skola-sjukan" i höstas, det är mer regel än undantag att man blir vansinnigt sjuk varje gång man börjar jobba på en ny skola men den här gången kände jag inte av någonting utom att jag var lite täppt i näsan en dag. Det kan ju ha varit ren tur också men jag väljer att skriva det på LCHF-kontot. Sen håller jag med Leo, jag är också piggare trots att jag sover 1-2 timmar mindre nu än jag gjorde för ett år sedan.
  6. Vad är LCHF? Det är en fråga man kan och bör ställa sig och innan skeptikerna drar till med sitt ”kött och smör” och vi som fattat grejen kontrar med ”det är vanlig mat” så tycker jag att vi kan ta en sekund eller två att fundera på detta begrepp. Low Carb – High Fat. Det är vad LCHF betyder och genom sitt synnerligen enkla och lättfattlig namn så bör det inte råda någon fundering kring själva begreppet. Mathållningen inom LCHF är lika enkel och med tanke på vilket forum jag väljer att posta detta inlägg så tänker jag inte öda en sekund på att beskriva eller förklara den. Det jag däremot ska skriva om är vanor samt vikten av att bryta vanor. Socker, mjöl, potatis, ris, pasta är det normala i den svenska kosthållningen och har så varit i över 100 år (ris och pasta möjligen undantagna då jag misstänker att dessa introducerades senare under 1900-talet). Ovanstående livsmedel är basvaror och i princip alla recept baseras på dessa livsmedel. Resultatet har vi sett och det tänker jag inte heller gå in på eftersom det blir lite som att slå in öppna dörrar. LCHF innebär att helt utesluta dessa livsmedel och kanske det viktigaste, att BRYTA gamla vanor. Jag gjorde detta för ungefär ett år sedan och efter den stora utrensningen var mitt kylskåp och skafferier i princip tömda för att senare samma dag fyllas med riktigt mat. Kött, fisk, fågel, ägg, smör, grädde och andra riktiga livsmedel utan tillsatser. Jag genomförde (som så många andra) en total omläggning av min kosthållning och längtar inte tillbaka till den gamla onda tiden. Framgångarna för LCHF baseras enligt mig på två faktorer. Den första och viktigaste är att det fungerar, vi är byggda för den här maten. Den andra faktorn tror jag är att man ses lite som en rebell, man bryter mot reglerna och framförallt bryter man mot invanda beteendemönster. ”Va, äter du inget mjöl och inget socker”, ”ska du verkligen äta de där tre pannbiffarna utan potatis”? Nej på första frågan och ett rungande ja (för femtioelfte gången den veckan) på den andra frågan. Det är lite kul att provocera, att inte ta en tårtbit, sju sorters kakor eller trycka i sig en halv chipsskål och det roligaste är att vissa verkligen blir provocerade. Alla vet att socker är farligt, alla vet att chips inte är nyttigt men ändå är detta det normala, det accepterade sättet att umgås. Så till slutklämmen och upprinnelsen till mina tankar kring vanor och vikten av att bryta dåliga vanor. För de flesta nyktra alkoholister gäller nolltolerans och inte bara det, den absoluta merparten dricker inget som ens liknar alkoholhaltiga drycker. De har med mycket möda och stort besvär brutit sina gamla dåliga vanor och gått vidare. Jag tror det är mycket ovanligt att en före detta alkoholist dricker alkoholfria drinkar, alkoholfritt öl eller dito vin eftersom det tillhör det gamla dåliga livet. Vad har då detta med LCHF att göra undrar ni och kopplingen är inte så långsökt som man kan tro för i det flesta tidningar och bilagor som ska handla om LCHF är det sida upp och sida ner med kakor, tårtor, bakelser och annat skräp som inte har med LCHF att göra. Ja, det är få eller inga kolhydrater i dessa skapelser men vad hjälper det. Det var ju den typen av ”mat” vi skulle lämna bakom oss, för om vi ska vara helt ärliga nu så är det väldigt få som blir överviktiga på potatis, ris och pasta. Det är socker och mjöl och då ofta i form av just kakor, tårtor och annat som är den stora boven. Sitter man och trycker i sig så kallade LCHF-kakor så har man inte löst sitt problem, inte brutit sina gamla vanor. Självklart står det var och en fritt att äta vad man vill men jag tycker att utvecklingen går åt fel håll. Det handlar självklart om att tidningarna förstått att det finns pengar att tjäna här och för ut ett budskap som går ut på att läsaren inte behöver ändra sin kosthållning, bara byta ut mjölet som diverse andra produkter och sockret mot sötningsmedel. Jag tror med full övertygelse att det här är fel väg att gå, bryter man inte de gamla dåliga vanorna så kommer man aldrig att lyckas med LCHF i längden och då kan man ju lika gärna bli viktväktare.
  7. Intressant matlista, har inte ätit något på den listan på 1 år. Vilka står bakom det här, är det DN själva eller något annat företag?
  8. Håller med dig i det mesta, ett mycket trevligt dygn. Av föreläsarna hade jag bara hört Doc förut så det mesta var nytt, många nya tips och insikter. Till priset som kryssningens överraskning nominerar jag Göran Adlén. En fascinerande föreläsning som levererades i ett tempo som jag aldrig hört maken till. Jag brukar bli beskylld för att tala fort och med svårt sydlig dialekt men där ligger jag i lä. :-) Håller med om att Wikholms föreläsning var bra och viktig, jag tänkte först hoppa den eftersom ämnet inte intresserar mig det minsta men är glad att jag stannade för när han väl börjat så satt jag som klistrad.
  9. Bra start på föreläsningsdagen, mycket intressant om LCHF rörelens uppkomst, vetenskap och annat nyttigt.
  10. Jag trodde jag skulle få med mig några kompisar men icke... de vägrar inse att kolhydratens tid är över. Med andra ord så reser jag själv och är det någon som har plats över vid något bord till middagen för en trevlig gymnasielärare så hugger jag gärna den. :-)
  11. Tackar för tipset, det ska jag testa, är trött på ICA:s och COOP:s trötta köttfärs.
  12. Sen jag började med LCHF har mina matkostnader gått upp rejält men det är det värt med tanke på hur mycket bättre jag mår nu i jämförelse med tiden då det serverades potatis, bröd, pommes, ris och annan billig skräpmat.
  13. Den variant av HIIT som jag har kört går ut på att köra max i 15-20 sekunder och sen lite lugnare i 45-50 sek. 10 minuters uppvärmning och sen kör man intervaller i ungefär 20 minuter och om man fortfarande är vid liv kan man köra 5 minuter i lugnt tempo för att få bort mjölksyran.
  14. Sötsuget försvann efter ett par dagar men ungefär en gång i månaden slinker det ner en öl eller två vilket ju också är fusk. Som tur är så har det stannat vid det. Hoppas att det reder ut sig för dig, bara att lida sig i genom suget så får vi hoppas att det går över.
  15. Finn tröst i att du har rätt och de andra har fel och att de som har rätt brukar segra till slut. :-)
  16. Det är lugnt, kört betydligt hårdare förut utan minsta skada eller utbrändhet, det handlar bara om vilja och att inte slarva med tekniken.
  17. Då var första veckan över och det känns bra förutom just ikväll när illamåendet efter kvällens styrkepass inte riktigt släppt ännu. När det gäller maten har det gått bra men varit aningen enahanda på grund av tidsbrist (mycket på jobbet) och allmänt oinspirerade insatser i köket. Ingen frukost förutom en kopp MBC, rätt bastant lunch med resterna från gårdagens middag och sen middag bestående av kött eller fisk med sås eller kryddsmör på kvällen. Någon dag har jag fått ta lite nötter eller ett ägg efter träningen men vanligtvis känner jag mig inte hungrig. Träningen har gått bra, fokus just nu är viktnedgång så kör jag högintensiv styrketräning och eftersom jag kört en hel del styrka innan kände jag att det inte behövdes någon inkörningsvecka så det var bara att dra igång festligheterna. De kommande fyra veckorna ska jag köra en variant som kallas "I go, you go", i grunden är det ett program för två personer men det går lika bra att köra själv. Programmet går ut i korthet ut på att dra på sig mängder med mjölksyra och kan jämföras med konditionstärningens intervallträning. Jag kör en två-split med fyra övningar varje tillfälle och det handlar om stora basövningar så som marklyft, bänkpress, back squat (vad nu det heter på svenska) och så vidare. Varje övning körs med 8 reps / 8 set och 50 sekunder vila mellan seten och det är brutalt effektivt, inte bara för kroppens välbefinnande utan även för psyket. För att orka de två-tre sista seten måste man verkligen koncentrera sig tänka bort smärtan. Efter ett sådant pass är i alla fall jag mer eller mindre svimfärdig i minst 30 minuter tills mjölksyran är nere på en hanterlig nivå, idag är dock ett undantag som sagt. Tanken är att köra tre pass i veckan vilket jag tror är lagom, skulle kunna trycka in fyra pass men då tror jag återhämtningen blir för kort. Jag har gått minst en timme om dagen och de dagar jag inte lyfter skrot har det blivit upp mot två timmar, mest för att få bort rastlösheten. Det här är första gången jag tränar på riktigt samtidigt som jag äter LCHF och det är ganska intressant, nu är ju en vecka för kort tid för att dra några mer långtgående slutsatser men några små reflektioner ska jag ändå drista mig till att dra. Jag upplever att uthålligheten har ökat samtidigt som jag har tappat explosivitet, lyfter helt enkelt inte så tungt men håller ut längre. Nu är detta inget problem för min del eftersom målet inte är att bygga mer muskler, klarar mig gott med de jag har. Sen tycker jag att jag har blivit känsligare för mjölksyra och min mjölksyratröskel har gått ner en aning, det känns också som det tar längre tid att bli av med den men det kan ju bero på ovana och allmän vekhet, framtiden får avgöra vilket det är. Nu är det hur som helst dags att sova och i morgon är det träningsfri dag vilket kan behövas.
  18. 30 kilo på 3-4 månader är helt realistiskt, gäller bara att äta och träna rätt.
  19. Tackar och lycka till med era mål.
  20. Tackar för tipsen. Som du säger så är ju fördelen att man får träna många olika discipliner vilket borde göra att risken för allmän tristess minskar.
  21. Sen jag började med LCHF i maj 2012 har jag gått ner ungefär 40 kilo och väger idag 120 och det fortsätter att ticka nedåt. Jag har inte haft något speciellt mål förutom att gå ner i vikt och endast tränat sporadiskt mest för att jag tycker det är kul att lyfta lite skrot ibland. Fokus har legat på att äta rätt och det har gått bra, för att citera en av Docs patienter så äter man ju kungligt nu för tiden. När det gäller andra aspekter av mitt liv så har jag alltid varit extremt målfokuserad. Detta gäller till exempel utbildning och arbete men av någon anledning har jag helt missat det när det kommer till min hälsa och allmänna välbefinnande vilket är ganska märkligt. Nu äntligen känner jag att jag har kommit så långt att jag kan börja sätta upp mål för min vidare viktnedgång och återuppbyggnad av min fysiska kapacitet. Två veckor före jag muckade från lumpen vilket idag är 18 år sedan sprang jag 10km terräng på 46 minuter, ingen mästartid men ändå inte helt värdelöst. Så jag vet att kapaciteten finns, nu gäller det bara att restaurera kroppen. Mitt mål är att genomföra klassikern under 2014 och tanken är att börja med Vasaloppet (eller rättare sagt Öppet spår) i slutet av februari 2014. Så som jag tänker mig det hela så måste jag börja med att dumpa ytterligare 30 kilo vilket med en ökad träningsdos borde vara avklarat i maj/juni. Sen är det bara att successivt intensifiera träningen under sommaren och hösten. Det kommer bli mycket funktionell styrketräning och jag ser redan nu fram mot en oändlig rad av brutala intervallpass i Södertäljes ändlösa uppförsbackar. :-) Tanken med den här tråden är att föra en kost- och träningsdagbok och har ni några tips eller bara uppmuntrande tillrop så tveka inte att skriva.
  22. Tänkte inte på det. :-)
  23. Har också tänkt äta en eller två nypotatisar men då utan smör eftersom kollisarna i potatisen bidrar till fettinlagring och det är inget jag sysslar med längre. :-)
  24. Kycklingfiléer i ugn fyllda med vitlökssmör och färskost, nån god sås och ett par glas vin för att fira in sportlovet.
×
×
  • Create New...