Jump to content

Sälta

Medlem
  • Posts

    19
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Sälta

  1. Jag fick min diagnos för något år sedan. Lämnar blod för analys regelbundet och mina resultat ligger på samma nivå hela tiden. Har fått en ny överläkare på SÖS Hematologi som jag träffade ganska nyligen. Frågade igen om det spelar någon roll vad jag äter - fick till svar att maten spelar ingen roll för mig, påverkar inte mina blodvärden. Essentiell trombocytos innebär att det produceras för mycket blodplättar och mina värden har konstant legat på nivån TPK 650-750.
  2. Det var kul att ses på förra träffen. Men lite dyrt, avvaktar tillsvidare.
  3. De färdiga rätterna är kryddar köttfärs.
  4. Jag åt precis middag. Enkelt gott och LCHF. Och jag blev rejält mätt. ICA Säljer färdiga kötträtter man kallar "Rätt Enkelt", Biff ala Lindström har jag köpt tidigare och den var klart godkänd. I kväll stekte jag en stor färsk hamburgare med het chili i rapsolja. Till hamburgaren blev det 1/2 burk uppvärmda svarta bönor och som tillbehör (halva tallriken) med Philadelphiaost och gul paprika, tomater, spenatblad och ruccollasallad nedhackat i massor av grekisk fetyoghurt. Hur som helst, enkelt gott och det smakade riktigt bra med det starka kryddade köttet och den milda mjukosten, grönsaker i yoghurt. Synpunkter emotages gärna.
  5. Lilla Anna är den enda som gillar mig hitills. Det kan ju bero att hon inte träffat mig än på riktigt. Trots det har jag 0 gillande. Suck
  6. Tror inte att det är något problem med sockerhalten i snus. Nikotinet i snus höjer pulsen och troligen även blodtrycket. Men jag har varit rökfri nu i 17 år och snusar då det är så gott.
  7. Jag har gjort ett litet experiment. Jag har ätit den mat jag åt innan jag prövade LCHF. En hel del bröd och mycket mjölkprodukter och resultatet(inte vägt mig) är att jag svullnat upp och ser lite småfet ut. Dessutom så är jag konstant ganska hungrig och går till kylen lite då och då. Trots att jag motionscyklar nästan varje dag så fungerar tydligen inte min kropp speciellt bra för traditionell kost. Så from nu på måndag går jag tillbaka till LCHF. .
  8. Jag cyklar nu 4-7 mil/dag då det fortfarande är högsommar. Försöker att låta bli bröd (tom till frukost) och äter ganska rätt tror jag. Idag tex kaffe och 1 kokt ägg till frukost. Lunch/middag blev isterband, rädisor, tomater, stuvad spenat i creme fraiche mm. Under kvällen en liten banan och flera stora glas vatten med stora citronbitar i. Men nu blev jag tokhungrig och värmde tinade hallon och jordgubbar serverat med lite honung och creme fraiche. Väldigt gott men är det ok, nyttigt?? Kanske dum fråga men lite respons skadar inte.
  9. Nej det blir ingen joggning. Jag dras med hälseneinflammation som aldrig verkar att ge sig. Börjat äta Arcoxia igen. Däremot så motionscyklar jag ca 8 timmar/vecka och simmar på Eriksdalsbadet.
  10. Dagens rapport. Vaknade alldeles för tidigt men kunde inte riktigt somna om. Så till slut gav jag upp? och klev upp. Åt en stadig frukost: kaffe, fil med 1/2 banan och en burk makrill i tomatsås. Tittade på klockan och ojade mig. Normalt sett så cyklar jag på eftermiddagen eller kvällen - men kroppen lär sig och nu hade jag chansen att chocka kroppen. Klockan 07:32 rullar jag iväg på min tävlingscykel. Det blev prick 50 km och en hel del motvind så jag var ganska slut när jag kom hem. Var tvungen att vila ca 2 timmar på sängen. Lunch: köttbullar och ruccolla stekt i rapsolja med crenmefraichestuvad spenat, rädisor och en rå morot. Middag: jättegryta med blandfärs, röd/gul/vitlök, krossade tomater, skivade tomater, bönor, ärter, en massa kryddor, svarta oliver och 5 STORA skedar turkisk yoghurt. Lång dag nu och väldigt trött - men jag är nöjd med vad jag gjort idag.
  11. Skriver in dagens mat: Frukost: 1 kopp kaffe naturell yoghurt 3% med värmda hallon och rostade solrosfrön. Gick ned till Eriksdalsbadet och simmade. Har simmat 10 ggr nu och det går ganska bra, blev drygt 500m och lite plaskande. Lunch: Grillad kyckling kokt skinka i skivor tomater creme fraiche citronmajonäs rysk yoghurt 10% machesallad 1 glas mjölk. Cyklade 45 km både asfalt och i skogen framåt kvällen, slitigt kände nog av dagens simning. Kvällsmat: Minerva sardiner i olivolja med chili(rekommenderas) 1 avocado tomater machesalld gräddfil rysk youghurt 10% 1 skiva fullkornsbröd(35 kal/100gr) 2 små aprikoser 1 kopp svart te med honung mjölk vatten och ett glas Xavier grenache rödvin. Ganska trött nu efter en lång dag. I morgon bitti skall jag till Södersjukhuset, Hematologen. Efter många blodanalyser fick jag beskedet förra sommaren att jag drabbats av en ovalig blodcancersjukdom vid namn Essentiell Trombocytos. Ingen medicinering hittills men jag misstänker att jag får ett sådant besked i morgon. Jag har frågat om det spelar någon roll vad jag äter och om jag idrottar men det gör det tydligen inte.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Stressad av att inte kunna sova i natt. Läkarbesöket på SÖS gick bra trots min oro. Jag får fortsätta att lämna blod och är under övervakning - inte dags för medicinering ännu med undantag för Trombyl som jag redan tar. Det blev lite si och så med maten idag. Jag sov bara mellan 06:30-08:45 och var helt slut. Hemma efter SÖS blev det lite kyckling mm. Trots obefintlig sömn körde jag ett snabbt cykelpass på 33 km. Väl hemma så slocknade jag på sängen 4-5 timmar.
  12. Jag var till Biblioteket häromdagen och lånade 2 böcker av Skaldeman. Intressant läsning. Jag tror att jag äter så mycket ofta och ibland fel då mycket handlar om tankar och belöningssystem. Så dag provade jag något nytt. Frukost: 1 kopp kaffe makrill i tomatsås 2 ägg Lunch/middag: Inlagd sill (vet socker) några tomater gräddfil rysk fet yoghurt rädisor ägg 1 glas mjölk 1 avocado Cykeltur 38 km, snabb cykling vatten Kvällsmål 1/2 banan vatten Jag stod mig riktigt bra på frukosten, men jag saknade mjölkprodukter och bröd. Lunchen var god med fet fisk i sockerlag! tomater är ok ingen potatis fett 1/2 banan är bara ca 11 gr kolhydrater. Det viktiga positiva för mig i dag är att jag känner mig ganska smal och fit. Kroppen(magen) är inte svullen och spänd som den brukar va. Så jag kanske inte behöver tokcykla så hårda pass framöver utan mer koncentrera mig på ett lägre intag av kolhydrater.
  13. Tack för inkommna svar. Jag vet inte om jag är ute och cyklar? men en hel del av det jag år i går innehåller en hel del nyttigt fett. Som ost, avokado, oliver, makrill och gräddfil. Men det kanske var för lite fett? Ägg och grönsaker är bra mat. Att steka zucchini och rödlök i rapsolja och bregott måste väl i varje fall vara ganska rikt på nyttigt fett. Trodde jag var lite smart när jag la till gräddfil men det är kanske som mjölk, filmjölk att det innehåller för mycket mjölksocker. Messmör brukar jag inte äta alltför ofta - läste idag att det innehåller 48%? kolhydrater. Jag har testat turkisk yoghurt i stället för fil. Det var gott men kändes lite onyttigt med så mycket fett. Fast det är väl vitsen med LCHF.
  14. Hej, jag har läst BOKEN och hängt på forumet ett tag och tagit till mig en hel del om LCHF och lågkalorikost. Nu under sommaren så har jag dragit in på en hel del kolhydrater och ätit litet annorlunda - mycket grönsaker, bönor av alla de sorter. Är en gammal uv på 54 år och tycker om mat men även motion. Är inte så fet men mycket sitter på magen. Är 175 cm och väger nu 75 kg. Cyklar några pass i veckan, simmar ibland. Tar långa promenader. Tyvärr så kan jag inte springa än då jag har dragits med hälseneinflammtion sedan februari. Jag blir lite bättre allteftersom, sjukgymnastik mm. Vet inte varför jag fått hälseneinflamm- ation då jag inte gjort något speciellt. Jag äter fortfarande lite bröd till frukost, gillar öl och vin - så jag är inte renlärig men jag tror jag är på rätt väg med att skippa det mesta i kolhydratväg. Så idag kom jag på idén att skriva ned vad jag äter måndag -söndag. Jag gjorde det och trots ett tufft cykelpass å min tävlingscykel Så här är dagens skörd - det blev mycket. Jag kommer väl att gå upp rejält i vikt om jag äter så här mycket. Läst om ketos - vet inte hur mycket kolhydrater jag satt i mig idag men det är nog ganska mycket med alla grönsaker. Frukost: 1 kopp kaffe, 2 smörgåsar med messmör och mjuk vitlöksost. tallrik med naturell yoghurt med hallon, jordgubbar och blåbär 1 liten bit brieost och 2 löskokta ägg Lunch: 1 stor grillad kycklingklubba 3 cocktailtomater 1 stor bit gurka 7 svarta oliver jättemycket ruccollasallad pressad citron över allt Cykeltur - körde 57 km, var ute i flera timmar. Drack bara vatten. Middag: 1 burk makrill i tomatsås 1 avokado med salt och citron 1 bit gurka lite gräddfil hackad vitkål 5 rädisor ruccollasallad igen stekt zucchini med rödlök gräslöksmjukost 1 stort glas mjölk. Övrigt: vatten grönt te lite läsk(Champis) inte så bra bigaråer 1 öl(33cl) Nu blev jag hungrig:-) Jag borde väl klara mig på ca 2500 kjcal men det jag ätit under måndagen borde bli betydligt mer. Synpunkter mottages tacksamt.
×
×
  • Create New...