Sigurdur

Medlem
  • Innehållsantal

    848
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    7

Sigurdur vann senast 23 Oktober 2014

Sigurdur hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

617 Enastående

Om Sigurdur

  • Rank
    Gammal i gården
  1. Tack för ditt svar, men jag vet inte vad stream, lagg eller obegränsat eller inkluderat i vanligt abonnemang innebär i detta sammanhang. Får jag fråga vad du betalar för detta?
  2. Som sagt, Telia hur fungerat uruselt för mig och supporten är ännu sämre, så kommentarer och hyllningar om hur bra Telia är kan ni diskutera någon annanstans, tack.
  3. Hej, Jag måste byta bort mitt mobila bredband, det jag har nu (Telia) är helkass. Jag vet ingenting om bredband eller internet, bara att många sidor inte fungerar; arbete, universitet, bank, YT, bloggar, och jag kan inte ha det så. Jag vill inte ha Telia mer, p.g.a. dålig service, men det är mobilt bredband jag är ute efter. Jag vet att det finns folk på forumet som kan sånt här. Tips på bra företag/erbjudande? Med bra hastighet (service/support) och prisvärt. Vilken hastighet behöver jag, och vad är "överkurs" för de sidor jag nämnt ovan? YT är det som krånglar mest, så om det funkar så lär jag vara nöjd. Hjälp uppskattas!
  4. 30/10 Ägg, bacon, paprika kl 17
  5. 29/10 Köttbullar + majonnäs kl 21
  6. Nej, jag har inte satt mig in i forskning om soja (det borde vara uppenbart då jag inte ens vet vilka produkter som finns) då jag inte är intresserad av att äta det. Jag blev bara nyfiken nu när du nämnde det och ville ha en lättsam diskussion för att få mer information. En sådan diskussion kan leda till ökat intresse och därifrån leda till mer ingående studier. Man får ju börja någonstans. Varför är just de produkterna bra - och vissa andra sämre? Är det fråga om en viss process som gör att det blir dåligt, eller kombination av tillsatser? Om du hänvisar till Google Scholar hellre än att ge ett enkelt svar så får det vara... Så intresserad är jag inte av just soja.
  7. De flesta, oavsett grupp, som vill slakta djur (nötkreatur) på det här sättet tolererar/använder inte bultpistoler. Ja, alla följer ju alltid alla lagar i Sverige. Särskilt då lagen inte är förenlig med religionen, och i synnerhet när religionen påbjuder mord, våld, terror, förtryck och djurplågeri. Som sagt - be att få delta vid en sådan slakt. Utge dig inte för att vara kontrollant eller polis så går det nog bra. Återkom hemskt gärna med en kommentar på hur du upplevde det.
  8. Helt fel. Halaslakt och kosherslakt utförs på likartade sätt. Jag har vänner (köttätare) i båda lägren som berättat i detalj hur det går till. Djuren förblöder långsamt och smärtsamt, inte sällan med kramper. Vid annan slakt bedövas djur och avlivningen går snabbare med mindre smärta. Har du ens läst texten du länkade? SLV har samma text på sin sida. Om du inte ser något problem med djurplågeri så tycker jag att du be att få delta vid en sådan slakt. Då kanske du ändrar uppfattning. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kott-och-kottprodukter/Far-man-slakta-djur-utan-att-bedova-dem-forst/
  9. 1. Ja, jag har läst att mer färgglada grönsaker ofta har mer näring än gröna. Det betyder inte automatiskt att man får näringsbrist av att äta mestadels gröna grönsaker. Det jag konstaterade ovan angående färg och kh har inget att göra med vad jag (eller någon annan LCHF:are) i praktiken äter, eller vilken kunskap jag (eller någon annan LCHF:are) har. Det är inte så att bara för att jag tycker att mitt blodsocker är mer angeläget att ha koll på, än en viktmässig kontroll av mitt grönsaksintag, så har jag ingen aning om vilka grönsaker som är mer eller mindre näringsrika! Jag tvivlar på att någon får näringsbrist av att avstå rödbetor. Mer information behövs, men inte nödvändigtvis en stel rekommendation på 500 g rakt av, det kommer jag att hålla fast vid om inget helt fantastiskt oväntat dyker upp. Däremot rekommendationer om lättillgänglig näringsinformation, och rekommendation om individuell optimering! Vilket är den totala motsatsen till one size (500 g) fits all. 2. Här förstår jag inte vad du menar - ska den som rekommenderar registrera sitt kostintag? Skulle någon följa det? Jag måste ha missuppfattat väl? Jag tror i vilket fall att generella regler kommer dels att ha en alltför stor felmarginal för individen, dels vara svår att följa i praktiken om det bara är fråga om siffror i vikt. Man kan inte tro att någon alltid kommer att välja den "matigaste" grönsaken, eller den tyngsta. Exakt 500 g om dagen är inte realistiskt. En rekommendation måste vara tydligt utformad, enkel att förstå, praktisk att följa, samt ta hänsyn till individens behov och begränsningar, och jag tvivlar på att någon sådan rekommendation kommer att komma fram. Jag tror inte att det är omöjligt - bara att viljan till detta inte finns. Viljan till att förstå de saker jag räknade upp saknas ofta. Men t ex om man säger att dessa 500 g absolut ska framgå som rekommendation i t ex LCHF, varför stanna där? Varför inte dra till med 1500 g om dagen, för säkerhets skull? För att de flesta skulle tycka att det är för mycket, och jag tycker redan att 500 g är för mycket - för mig. Om jag skulle sätta i mig 500 g om dagen så skulle jag få sitta och äta hela dagen, sakta för att tvinga i mig. Jag skulle vara less på käket och hå dålig matlust och vara sugen på allt utom grönsaker. Och grannen som är vegetarian tycker istället att det är toppen. VI är för olika för en sådan flosklig rekommendation rakt av. 3. Visst. 4. Det är nog inte många som endast "blint" fokuserar på kolhydratmängd. I så fall har de andra problem än att näringsrekommendationerna är undermåliga! 5. Kanske det. Samma sak kanske man kan säga om flera andra näringsämnen, det är väl inte bara för magnesiumets skull som vi äter grönsaker? Men det är fler än LCHF:are som får Mg-brist. Trots fem-om-dagen-kampanjer, och redan befintlig rekommendation om 500 g om dagen. Och det är svårt att veta hur strikt en given LCHF:are faktiskt är (vissa äter såpass liberalt att det slinker ner både några tomater och lite bröd var och varannan vecka). Bara för att ingen uttalad viktrekommendation för grönsaker finns så kan man inte anta att LCHF:are skyr grönsaker. Många äter som sagt mer grönsaker på LCHF, till nackdel för brödet och pastan som låg på tallriken tidigare. Bottom line: Jag tror inte på att man kan ta för givet att bara för att man äter < 500 g grönsaker per dag så skulle man ligga i riskzonen för någon näringsbrist. Vissa kanske gör det. Jag tror inte att det bra att utesluta grönsaker. Vissa (???) kanske har gjort det, och tänker leva så på väldigt lång sikt. Men tack vare vår diskussion här så kan de (av dem, som varit här och läst) ha fått sig en tankeställare. Vad äter du själv i grönsaksväg på 1 dag? Jag brukar äta typ 1 grönsak till maten, om det inte blir gryta eller gratäng, då blir det ofta många olika, totalt motsvarande 1 knapp knytnäve. Och jag har rätt små händer. Jag är inte så stor i maten som sagt, men det varierar såklart. PS. Har du föreslagit något slags grönsaksrekommendation till kostdoktorn (alltså för att posta någonstans på kostdoktorn.se)? Det skulle vara intressant att höra vad han har att säga om den här diskussionen!
  10. "Moderat intag" är en floskel som kan betyda vadsomhelst. Sockerfabrikörens favoritargument, liksom. Är dagligt intag av olika sojaprodukter moderat? Vad menas med "naturliga sojaprodukter"? Kan du nämna några som finns i en vanlig mataffär? Jag har sett olika mer eller mindre bearbetade sojaprodukter men aldrig funderat mer över det.
  11. Det finns många industrier som man inte vill bidra till... Däremot kan man lobba och jobba för ett bättre djurskydd och bättre levnads- (och döds-) villkor för djuren, en så kallad human hantering, genom hela livet fram till avlivandet. Det gör nog mer nytta i praktiken än att "bara" välja bort vissa livsmedel. Till exempel så borde det ligga i alla djurvänners och djurätares intresse att kraftigt motarbeta för att till varje pris avskaffa och förbjuda den så kallade "halal"-slakten! Hur skiljer sig t ex äggindustrin från kött- och mejeriindustrin? Nu pratar jag om personliga åsikter kring etik, inte bara praktiken i fabriken. Är en ofödd kyckling värd mindre respekt än en yoghurt och sådana funderingar. Alla som väljer bort kött har olika synpunkter här.
  12. 28/10 Fett-te, äggröra, bacon, paprika kl 21
  13. 1. Vad anser du om soja som födoämne, särskilt för en vegan/vegetarian? 2. Vad menar du med vända, bota? Vilka sjukdomar/tillstånd?
  14. Soja innehåller en del ämnen som inte är bra. Lektiner som orsaka så kallad läckande tarm. Fytoöstrogener som liknar de kroppsliga könshormonerna kan ställa till det med hormonbalansen, särskilt hos små barn som närmar sig puberten. Soja innehåller förhållandevis mycket fytinsyra som kan hämma upptaget av olika mineraler. Det finns andra ämnen i soja som kan hindra kroppen att ta upp olika näringsämnen. Soja är starkt ifrågasatt som livsmedel för människan.
  15. 1. Ja. Men dessa rekommendationer har olika betydelse för kroppens funktioner, så det går inte att jämföra rakt av. Själv så siktar jag på att hålla nere kolhydraterna, och i förlängningen blodsockret och insulinet. Vilket kolhydrattal det blir har ingen betydelse. Vad blodsockret ligger på har betydelse. Då kan man tala om att blodsockernivåer om 4-7 mmol/l är också bara en rekommendation, men, ett blodsocker på 20 mmol/l är värre och mer angeläget att ändra på än ett grönsaksintag på, säg, 50 g/dag. Återigen, jag tycker inte att en sådan rekommendation är angelägen - däremot bättre information om vad grönsaker är bra för, gärna för mig. 2. Jo, det är ju precis det man måste - mäta och väga all mat. Inget för mig, orkar jag inte så äter jag inte upp. Vill jag ha mer så äter jag mer. Funkar fint. 3. Det kan inte heller riktigt jämföras, tycker jag, då det bara är att kolla på förpackningen (mjölkprodukt), eller kolla i en bra LCHF-kokbok (t ex SSSs har en begriplig lista) för att få en grunduppfattning. Gröna grönsaker har generellt mindre mängd kolhydrater än röda, ovanjordsgrönsaker har mindre än underjordsgrönsaker. Det räcker långt om man vill dra ner på kolhydrater och sänka sitt blodsocker. Att väga all mat känns som ett betungande evighetsprojekt. Det blir hemskt opraktiskt. Jag vet inte ens om man ska väga maten före eller efter man tillagat den. Däremot kan man ju läsa på mycket mer om man är intresserad (eller har specifika hälsoskäl) av kolhydratinnehåll eller näringsinnehåll i alla grönsaker/livsmedel.