Berten76

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Berten76

  • Rank

  1. Rätt meningslöst och jämföra med sallad. sallad har så extremt lite energi i sig så det skulle gå åt ofantliga mängder, vet inte ens om det skulle gå att klara sig på att bara äta sallad. Det skulle nog bli anorlunda om de jämförde med en mer energirik gröda.
  2. Hur är det med makrill på burk. Hur är den tillagad? Funderar över om det finns nån omega 3 där?
  3. Skönt att höra, tack för svaret
  4. Berten76

    Omega 3

    Omega 3 ska ju vara sjukt bra, och för få i sig det kan man tex äta fet fisk. Men samtidigt har man ju hört att det ska vara värmekänsligt. Förstörs omega 3 när man tillagar fisken/köttet.
  5. Min läkare tyckte att kokosfett var farligt för det innehöll mättat fett. Jag trodde att kokosfett var erkänt som bra fett även utanför LCHF
  6. Det var nån doktor och psykolog som höll på med kbt som tagit fram det programmet jag pratade om. Jag tycker jag är rätt duktig på vanor, jag dricker inget med koffein, jag lägger mej alltid mellan 10 och 11 TrOllet Jo jag är noga med att inte äta gluten. Det händer väl att jag får i mig det, det händer att jag äter ute på lunchen, då är det nog risk att man får i sig gluten från nån sås. Jag är absoult inte i ketos nu, äter såpass mycket kolhydrater. Även då när jag var det så hade jag alltid blodsockret i kontroll så det var nog ingen fara.
  7. TrOllet Väldigt skönt att höra från en annan med Hashimoto. Kul att höra att dina TSH värden sjunkit. Går du upp kl 4 eller lyckas du somna om? Det känns verkligen som det är bättre med lägre andel kolhydrater Jag var i Ketos i min LCHF period. Jag mätte med dom där stickorna och jag hade mycket ketoner. Jag har för mig att de skulle minska och inte ge så stort utslag tillslut. Men mitt gav ganska stort utslag hela tiden. Zepp Ja det stämmer nog ska nog försöka hålla marginal. Men jag har aldrig haft problem att ställa in sockret. Har alltid haft bra värden. Mitt HbA1c har alltid varit som en vanlig person och doktorn har tyckt att jag legat lite lågt, men eftersom jag nästan aldrig har känningar har jag legat kvar lågt. Under LCHF var det betydligt enklare att ställa in det var också mycket jämnare. Under LCHF låg jag mellan 4 och 6 kanske max 7. Utan LCHF ligger jag oftast mellan 4-7 men vissa dar (ganska ofta) har jag toppar på 9. Det där med kortisol låter intressant. För när jag vaknar vid 2 känns det verkligen som jag vaknar pigg. Sen blir jag tyvärr trött under dagen. Jag har testat mitt insulin när jag vaknat mitt i natten och jag har haft tester som visat både lågt lågt och normalt. Men får jag lågt under natten så vaknar jag (även innan insomnian), men det känns inte troligt att jag får lågt varje natt. Jag använder Lantus som nattinsulin, och den tar man 1 gång per dag (kvällen) så den verkar både som dag och nattinsulin. Så jag måste anpassa den så jag får lagom dos under natten. Lotte Du har helt rätt, jag är otålig. De senaste dagarna har jag ätit ungefär 20 E% protein 20E% kolhydrater och 60E% fett Jag har sovit sämre. Jag har ändå varit hyfsat pigg under dagen, tror faktiskt jag mått lite bättre. Idag har jag testat att höja kolhydraterna lite mer. så jag ligger på lika över alla. Sen är min plan att långsamt sänka kolhydraterna. Jag har även funderat på att testa "Från sömnlös till utsövd" går ut på att man fösta veckan bara får vara i sängen den tid man faktiskt sover, sen ska man öka tiden i sängen vecka för vecka. Fick tippset av en person som hade testat och blivit av med sin insomna. Tack så mycket alla för alla svar
  8. Hej Jag testade i går att öka fett och sänka kolhydraterna. Sömnen blev rejält mycket sämre tyvärr (vet inte om det är kolhydraterna eller fettet som gör det.) En intressant sak är att när jag åt LCHF sänktes mitt TSH. jag sänkte då min levaxindos så mitt TSH höjdes, men tyvärr hjälpte det inte sömnen. Nu när jag äter mer kolhydrater och mitt TSH höjts. Kan ju vara därför jag sover bättre. men tror inte det är hela sanningen eftersom jag även sov dåligt även på högt TSH under LCHF perioden. Hur märkte du av din intolerans mot äggvitor, var det att magen blev gasig? PS Jag brukar ha antingen morot eller sötpotatis som kolhydratkälla, ibland Quinoa
  9. Hej Tack för tipset (crockpot).
  10. Hej Tack för alla svar Leo Nej absolut inte köpebuljong, jag äter bara naturlig mat. Ja jag var fettskrämd, Åt typ en matsked olivolja i varje lagad mål mat. Inget smör på mackan ( kombination av fettskrämd och lathet). Jag vet inte exakt fettandelen när jag åt LCHF men jag var totalt övertygad så jag lassade på rejält med fett, hade samma andel protein åt bara ovan jord grönsaker och åt tillräckligt med fett för att inte vara det minsta hungrig, tillräckligt för att inte gå ner i vikt, vilket jag inte ville. Johanna Jag äter inget mjöl eller bakjväxter. Hade en period med baljväxter som jag avslutade för nån månad sen, men det gav mig gaser. Har fortfarande lite gaser, men inte så farligt. Tror dom skulle försvinna om jag minskade kolhydraterna men det vågar jag inte.
  11. Hej Tack för svaren. Jo har tidigare försökt med buljong men slutat pga av lathet, ska ta upp det igen. Jag dricker inget kaffe. Jo om det nu är något så är det väl intolerans, lite konstigt bara att jag inte märker av någon tolerans. Innan LCHF mådde jag jätte bra (var dock väldigt gasig i magen). Jag har varit lite restriktiv i valen av grönsaker pga av jag visst var intolerant mot många, men kankse är dags att ontroducera lite mer Tack
  12. Hej När jag gick över till LCHF ändrade jag från till strikt LCHF över en natt. Det var kanske för snabb övergång. Jag var lite smått illamående varje dag och kände mig väldigt slö. Sammtidigt idrottade jag hårt vilket tog hårt på mig. Snart började jag sova dåligt. Vaknade mellan 1 och 3, och hade väldigt svårt att somna om. Sov sen dåligt till 4-6 då jag inte kunde sova mer. Blev tvungen att sova middag för att orka med dagen. Tillslut orkade jag inte med idrottandet längre utan slutade med det, men forsatte med lätt styrketräning. Jag testade mina kortisolvärden (4 tillfällen under dagen) och de var något låga. Efter 3 månader höjde jag mitt kolhydratsintag sammtidigt som jag började äta kosttilskott enligt en viss näringsterapeut, då blev jag även förstoppad. Jag testade äta LCHF men utan mjölkprodukter, och olivolja och kokosfett istället för smör, blev ingen skillnad. Jag testade mig för födoämnesintolerans (IGg) vilket visade massa allergier. Detta skulle då indikera läckande tarm. Vet inte hur bra det stämmer för jag märker inte av någon allergi. Jag gjorde en hårmineralanalys som visade jag att de flesta av mina mineraler var lite låga. Jag har nu ätit massa kosttilskott i 10 månader. När jag äter 900mg magnesium per dag slipper jag förstoppningen. Nu äter jag mer kolhydrater sömnen har förbättras något, jag har inte vågat testa LCHF igen. När jag ätit lite mer åt det hållet har jag sovit sämre. Jag har även underfunktion på sköldkörteln (hashimoto) och mitt TSH har höjts under denna period. Anledningen till att jag ville gå över till LCHF är att jag har diabetes typ 1 och ville förbättra mitt blodsocker som visserligen var väldigt bra. Viktmässigt är jag något underviktig. Man läser om alla som mår så bra på LCHF så man önskar så att det skule fungera på en själv med. Nån som har nån ide vad som kan vara fel?