Pingo

Medlem
  • Innehållsantal

    127
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

125 Utmärkt

Om Pingo

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1953-12-12

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Många tycker att just BMI är missvisande. Det tycker även jag och lite bättre är midja/höft kvot där män ska ha kvoten mindre än 1 och kvinnor mindre än 0,9. Jag har en rejäl benstomme och då jag mönstrade vid 18 års ålder sa en av mönstringskillarna som mätte benstommen att det var den grövsta benstommen denna vecka. Hade jag varit mer intresserad av fysisk aktivitet så hade jag blivit jägarsoldat men jag var liksom lite för slö och lat för det http://sv.wikipedia.org/wiki/Midja-h%C3%B6ft-kvot
  2. En kvinna med så låg vikt som 57 kg och som får en TIA är verkligen helt nytt och främmande för mig. Det enda jag kan tänka mig är att du slutar med spriten bums!
  3. Verkligen gripande men det är länge sedan han borde tänkt till och börjat göra något åt sin situation. Han verkar onekligen väl så kort i förhållande till sin vikt så det är nog många år sedan han borde slutat med sockerläsk, pizza och hamburgare. Stackarn borde verkligen få ordning på sin vikt och lära sig leva istället för att äta skräpmat. Vi kan tyvärr inte nå alla som vill begå självmord vid matbordet.
  4. I mitt tycke är bristen på D-vitamin det allra största problemet. Har man låga nivåer av D-vitamin så försämras tarmens möjlighet att ta upp mineraler ur kosten. Vid 60 års ålder kan kroppen bara producera ca 1/3 så mycket D-vitamin från solen jämfört med en ung människa. Vid 70 års ålder är det bara ca 1/4 så mycket. Det är dessutom inte så många åldringar som sitter och njuter i solen under somrarna vilket helt klart måste leda till stor brist på just D-vitamin. Konsekvensen av allt blir att deras kroppar i sakta mak utarmas på mineraler och de blir gravt undernärda. Tänk vad enkelt det skulle vara att få våra gamla att bli betydligt friskare med lite tillskott av D-vitamin. Lite mera fett skulle kanske göra dem alltför pigga och raska.
  5. Nu är ju vitamin D2 inte lika bra som D3 för oss som kan äta D3. Det är inte så att D2 är liksom värdelöst utan jag tycker det kan vara meningsfullt att prova om hen tål D2 tillskott. I värsta fall blir det att bara ta lite mer D2.
  6. Svårigheter att gå ned i vikt kan bero på insulinresistens. Det gäller bara att inte ge upp utan vara ihärdig så märker du plötsligt en dag att vikten rasar samtidigt som blodtrycket sjunker. Högt Insulin håller uppe blodtrycket. Jag har nyss passerat en envis viktplatå och upplevde först att blodtrycket föll från 136 till 121 och sedan märkte jag att vikten rasade samtidigt med midjemåttet. Nu ligger äntligen blodsockret stabilt på 5,3 från dag till dag. Förutom att vara ihärdig med LCHF så känner jag bara till ett enda sätt att få bukt med insulinresistens och det är motion. Du gör allt helt rätt så det är bara att låta saken ha sin gång så att säga. Kostdoktorns rekommendationer om magnesium och D-vitamin kan också ha betydelse för att kroppen ska få en optimal näringsförsörjning.
  7. Javisst är det bra att kroppen tar från fettdepåerna men den måste ställa om sig till att omvandla fettet till energi. Bäst gör man det genom att börja tillföra fett genom maten. Processerna kommer då igång i levern och kroppen börjar nyttja detta bränsle (ketoner). Efter ett tag då du legat lågt med kolhydrater så sjunker insulinnivån och då kommer fettet i depåerna att utsöndras och kroppen börjar att använda detta för att tillverka energi. Du märker det genom att du inte blir hungrig mellan måltiderna och kanske knappt hungrig före en måltid genom att du då har all den energi du behöver från depåerna. Det där med att äta fett för att bränna fett hänger ihop med att man tränar levern i fettnedbrytning så den liksom blir topptrimmad. Vid fettsnål normalkost så görs sådan fettnedbrytning endast delvis under senare delen av natten då energilagren är tömda.
  8. Pingo

    Körkort.

    Om nu dagens splittrade ungdomar som knappt kan koncentrera sig mer än en kort stund i taget kan klara av det så kommer det bli jätteenkelt för dig.
  9. Utgångspunkten är att äta lika mycket protein som innan och bara ersätta kolhydraterna med mera fett. Feta såser brukar behövas till vårt numera magra kött. Tillbehör som Legymsallad och liknande fungerar också. Komplicera det inte nu i början. Det är en klar nackdel för kroppen att äta protein som bränsle, gör inte det utan använd fett istället. Bacon, ägg och broccoli är en av mina favoriter som jag gillar. Blir du hungrig mellan måltiderna så prova Macadamianötter, ölkorv eller smörrulle (ost med smör på utan bröd) http://www.kostdoktorn.se/lchf Tänk också på att inte plåga dig med att gå hungrig för sedan du blivit fettdriven så blir du inte lika hungrig längre för då äter kroppen från fettdepåerna.
  10. Vad gäller fråga 4 så är olivolja inte lika värmetålig som andra alternativ. Då du steker så använd hellre Rapsolja som tål värme betydligt bättre om du nu inte använder smör Olivoljan är annars inget fel på utan den kan du ringla över sallad eller liknande. Den mest värmetåliga oljan är kokosolja ( i glasburk och absolut inte i silverpaket ) men kan ge en viss smak av kokos. Kokosoljan finns i de flesta butiker men är helt klart billigast i Thai/Asian butiker.
  11. Jajamen. Du får prova dig fram men för min del krävdes inte så mycket då jag blev hungrig. Macadamianötter, kokosfett etc
  12. Under viktnedgång så ger fettcellerna ifrån sig fett som omvandlas till energi. Man blir då inte särskilt hungrig eftersom kroppen får energi som den behöver. Däremot på en viktplatå så har jag upplevt att fettet inte utsöndras lika enkelt och man blir hungrig fortare. Hade en verkligt envis viktplatå under en hel månad men jag tog bara nåt lite då jag kände mig hungrig. Misstänker att viktplatåerna berodde på insulinresistens vilket höll uppe insulinnivåerna och därmed hindrade fettutsöndringen. Efter att jag passerat platåerna så känner jag inte av någon hunger mellan måltiderna men så får jag ju också energi från depåerna,
  13. Magnesium är laxerande och bäst är att inte ta allt på en gång utan fördela det på flera tillfällen under dagen.
  14. Tydligen finns det också effektivare substanser men de är antagligen receptbelagd.
  15. Har ni kanske lågt blodtryck?