Paxfortuna

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Paxfortuna

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Panerad fisk Om man tycker om god vällagad mat som jag gör handlar det ofta om att vara lite innovativ i köket för att LCHF-maten inte bara ska vara nyttig. Min senaste "uppfinning" är att panera fisk i physillumfrön. Självklart steker man i mycket smör och fröna ger en knaprig textur med god smörsmak. Gjorde endast enkelpanering men man kan säkert göra en dubbelpanering också (mandelmjöl) om man vill ha den tjockare.
  2. Skulle nästan vilja påstå att det är tvärtom för min del. I varje fall ger styrketräningen mer och jag tar aldrig helt slut (ridå) under ett pass. Konditionsträningen är mer svårbedömd men knappast presterar jag bättre på LCHF.
  3. Vad äter/dricker du i så fall under ett långlopp om du kör kolhydratlinjen? En farhåga har ju varit att magen kan paja om man börjar ge den sportdryck, banan och Snickers. (I o f s klarade min mage både saft o kanelbulle denna gång.)
  4. Intressant. Så att jag så att säga försäkrade mig om att starta med fyllda glykogendepåer kan i själva verket ha varit kontraproduktivt? Man får alltså välja vilken väg man ska gå och inte blanda energikällor, det var en ny infallsvinkel för mig. Tack för tipset.
  5. Jag har gått på ganska strikt LCHF under ca 4 månader och innan dess lite åt GI-hållet. Jag mår fantastiskt bra, håller min vikt bra, tränar mycket bra och mina värden är utmärkta. Jag genomförde nyligen en utmaning, 6 mil skidåkning på havsis, skateteknik, med avsikten att endast fylla på med vätska under loppet (vatten med havssalt). Försökte alltså att köra med enbart depåer från min LCHF-kost förutom att jag kvällen innan åt lite rotsaker (Coltings rek). Det gick inte så bra, gick in i väggen efter ca 35k, eller 2,5 tim. Pulsen började gå ned, alla muskler stumnade och jag började frysa. Vid 41k hade jag att välja på att kliva av eller stoppa i mig snabba kolisar. Jag valde det senare eftersom jag verkligen ville klara av detta kraftprov och efter ca en halvtimma då jag hade stoppat i mig saft, choklad och en tugga bröd, började musklerna att fungera igen så jag kunde ta mig i mål. Allt är ju individuellt men uppenbarligen klarar inte min kropp att utföra ett arbete på ca 85% maxpuls längre än 2,5 tim utan att fylla på med näring. Intressant experiment men grymt jobbigt. Intressant att höra om andras erfarenheter då det gäller långlopp?
  6. Åkte skidor i Schweiz för några veckor sen och gjorde dumheten att beställa in en stor Rösti till lunch (90% potatis). Min mage som fått ganska strikt LCHF i flera månader gjorde efter någon timme uppror så jag fick åka störtlopp till första bästa toa. Detta gör jag inte om, alls ingen kul upplevelse då man är fast i en kabinbana och man bara vill explodera.
  7. Tycker också att lusten till att dricka alkohol har minskat och dessutom tål jag mindre mängd. Samma erfarenhet någon annan?
  8. Lägg in egen sill. Det gör jag alltid med ca 1/6 del av rekommenderad sockermängd och det blir en syrlig men jäkligt god inläggning. Med den som bas kan du sen göra alla möjliga varianter, senaps, tomat, sherry etc. Bara testa. I julas ersatte jag sockret med stevia och kunde inte märka någon smakmässig skillnad. Hur det påverkar hållbarhet vet jag inte eftersom mina sillburkar sällan blir kvar längre än 2 veckor.
  9. Delicerano är bra men priserna är också därefter.
  10. Mycket bra, kan rekommenderas.
  11. Tyvärr kan jag inte rekommendera Harrys. Låg kompetens i köket och inte speciellt mycket omsorg läggs på matens kvalitet. LCHF? Ja kanske men i så fall med rätt mediokert resultat.
  12. Eftersom det i mångt och mycket går ut på att få i sig fett så undrar jag om friterad mat som traditionellt sett helt har förkastats, möjligen är ett utmärkt val för LCHF? Naturligvis inte friterade kolhydrater som strips o d utan t ex grönsaker, fisk mm. Friterad aubergine exempelvis är riktigt gott. Är det i så fall viktigt vad man väljer för olja?
  13. Tack för alla värdefulla råd.
  14. Jag tränar ganska intensivt, både styrke och kondition och tycker att det fungerar mycket bra på LCHF. Styrketräningen t o m bättre än på min tidigare kost som låg åt GI- hållet. Nu ska jag åka ett långlopp på skidor för första gången och om man ska gå efter kommentarer i denna tråd så behöver man inte KH-ladda. Men hur är det under själva loppet som kommer att ta 4-5 h? Matkontrollerna erbjuder bananer, kexchoklad, polarmacka etc. Kan jag äta av detta utan få problem eller ska jag ta med mig egen "matsäck"?
  15. Om man upplever problem med trög mage på ~90% LCHF, kanske endast får göra tvåan 2-3 ggr/vecka med ganska hård procedur, vad finns det för råd?