Tony Berglund

Medlem
  • Innehållsantal

    149
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

189 Utmärkt

Om Tony Berglund

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1966-03-31

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.tonyberglund.se

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Västerås
  • Interests
    Nutrition, low carb living, dogs, life outdoors

Senaste besökare till profilen

508 profilvisningar
  1. Som övriga säger, typiska övergångsbesvär. Ge det 2-3 månader för kroppen att vänja sig, så blir det mycket bättre. Glöm heller inte att fylla på med salt någon halvtimme innan träning, samt även lite extra överhuvudtaget, eftersom du nu inte får i dig lika mycket salt och inte binder lika mycket vatten i kroppen iom att du nu inte äter så mycket kolhydrater så behövs det fyllas regelbundet.
  2. När någon använder argument om kolesterol som att det är något farligt, då kan man sluta läsa redan där. Veganer har som flera sagt inget annat syfte än att främja sin sak, dvs köttätande är av ondo och veganism är svaret på alla våra böner och det löser alla tänkbara världsproblem och några till, sanningshalten i det de säger är av mindre betydelse. Detta är propaganda, inget annat.
  3. Kött från gräsbetande & vilda djur innehåller redan de ämnen som c-vitamin blir i kroppen, så tillskott av c-vitamin behövs inte om vi äter kött från gräsbetande och/eller frilevande djur.
  4. Jordmånen på de tidigare prärierna i Nordamerika har ju minskat från 4 meter till 1 meter på ca 100 år, så vi är snart där.
  5. Macka? Du menar inte macka gjord på spannmålsmjöl hoppas jag? Själv har jag inga problem med d-vitamintabletterna, men jag tar mina ihop med mycket kokosfett och en del feta mejerier i en smoothie.
  6. Det är ju två helt olika fysiska tillvägagångssätt det handlar om, oavsett vad man tycker och tror. Kroppen vill i grunden bara göra två saker: att överleva och att fortplanta sig. Viktväktarna är ju klassisk kaloribantning, dvs man svälter helt enkelt kroppen ner i vikt genom att inte ge den tillräckligt med näring. Det fungerar en, två gånger, kanske t.o.m. tre gånger rent viktmässigt, men det är en katastrof rent metaboliskt eftersom man svälter ner sin metabolism/ämnesomsättning i botten. När man sedan börjar äta igen, för det gör man alltid förr eller senare, då går man upp alltihop igen och lite till, eftersom kroppen passar på att lagra på sig inför kommande svältperiod. Med LCHF gör man tvärtom, målet är att se till att kroppen får all den näring den behöver i form av fett, protein, vitaminer & mineraler. När kroppen upplever att den får allt den behöver så släpper den frivilligt på lagrade fettreserver utan att dra ner på metabolismen. Äter man bara när man/kroppen signalerar hungrig och äter tills man är lagom mätt så sköter sig vikten automatiskt och drar sig mot normalvikt.
  7. LCHF är enkelt: Undvik de uppenbara kolhydratkällorna och ät när du är hungrig och ät tills du är behagligt mätt. Du bör stå dig 5-6 timmar på varje mål mat, blir du hungrig tidigare har du ätit för lite fett, då ökar du på det i nästa mål. I början lär du hamna på 3-5 mål mat per dag, så småningom brukar man komma ner på 2-3 mål mat per dag, allt utifrån aktivitet m.m. just den dagen. Variera dig så mycket du kan, använd många olika proteinkällor och många olika grönsaker (ovan jord), så får du i dig allt du behöver. Fett får du från det naturliga fettet i maten (kött, ägg, avokado, oliver, nötter) och smör, kokosolja, olivolja, talg som extra fettkällor. Stek i rikligt med smör eller talg, och gör feta såser på smör, kokos- och olivolja. Välkommen och lycka till!
  8. Självklart finns det nackdelar med att gå för lågt i kolhydrater. För lite kolhydrater ger inte plats för tillräckligt med t.ex. grönsaker och nötter som innehåller stor del av de vitaminer och mineraler vi behöver få i oss. Hur mycket av dessa vi behöver få i oss är individuellt och beror på hälsostatus, eventuella brister, träningsmängd och flera andra saker.
  9. Bara att LCHF nämns rakt ut i rutan är ju kanonbra, det verkar äntligen som att beteckningen börjar bli rumsren och politiskt hyfsat korrekt även i mediekretsar. Förhoppningsvis så kan vi väl kanske få en fördjupning i exakt vad de äter i kommande avsnitt.
  10. Finns ingen anledning att gå extra strikt bara för detta, kör på som du gjorde innan bara. Att straffa kroppen, och knoppen, med en kostpiska blir bara värre, konstatera bara faktum och gå tillbaka till vad du brukar äta.
  11. Jag tror vi behöver koncentrera oss lite och fundera på vad vi vill med en riksförening/samfund. Min grundidé var ju främst att jobba för att LCHF, eller om vi så vill "glutenfri artegen lågkolhydratkost med naturliga fetter", går att få som kost i samhällsinstitutioner som skola, vård och äldrevård, för att våra ungar, våra sjuka och våra gamla skall få mat som inte gör dem sjuka. Det måste i alla fall finnas som ett alternativ till den kolhydratstinna standardmaten. Om vi vill något mer än så, t.ex. att bedriva lobbyingverksamhet, opinionsarbete osv. så blir det ju en större apparat av det.
  12. Det får inte bli ett så urvattnat namn så det inte klart framgår vilken typ av kost vi företräder. "Riksföreningen för naturlig kost LCHF/Paleo"
  13. Å andra sidan måste vi ju ha någon specifik beteckning på den kost vi vill kunna begära i skolan och på sjukhuset. Vad skulle den heta då i så fall om inte LCHF?
  14. Syftet skall/bör väl vara, i alla fall enligt mig att bl.a. "verka för att sprida kunskap och korrekta fakta kring LCHF", "medverka i den allmänna debatten kring kost och hälsa", "påverka gällande riktlinjer vad gäller kostrekommendationer i samhället i LCHF-vänlig riktning". Om vi registrerar oss som religiöst samfund så kan de väl knappast neka LCHF i skola/sjukvård pga religiösa skäl?