Mats Lindberg

Medlem
  • Innehållsantal

    132
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Mats Lindberg vann senast 4 Juli 2015

Mats Lindberg hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

254 Enastående

Om Mats Lindberg

  • Rank
    Stammis
  1. Nej, det håller inte som förklaringsmodell. Typ-1:or är har inte alla varit sockertroll innan utbrottet, som ofta kommer i samband med annan sjukdom eller trauma. Man har inte ätit sig till Typ1-diabetes.
  2. Jag har inga problem att tro på det. Undrade (för att testa på egna hunden) hur man mixade ihop maten. Det talades ju om en del problem med att få hunden att äta.
  3. Jag förstod inte riktigt vad 4:1-dieten innebar. 4 till1 energimässigt fett:protein eller? Det talades om MCT, undrar hur mycket de fick i hundarna.
  4. För någon vecka sedan såg jag ett nyhetsinslag om ett mindre svenskt läkemedelsföretag som specialiserat sig på nya preparat mot "andra typer av blodfetter" och som skulle köpas upp av ett större företag. Resonemanget gick som så att statinerna visserligen sänkte kolesterolet, men var dåliga på att sänka dödligheten i hjärt/kärlsjukdom. Visst är det väl underbart? Pillren funkar inte, så vi måste hitta på något nytt piller som påverkar något annat blodvärde. Det går alltid att bygga en vetenskaplig teori kring den affärsmässiga idén i efterhand. Ska man skratta eller gråta? Med tanke på den egna hälsan är det bättre att skratta åt eländet
  5. Pizza har en poäng, även om hen raljerar en del. Jag tror inte att så kallad husmanskost är dålig kost och jag tror inte att ett måttligt intag av kolhydrater som potatis och ris är något att oroa sig över, kan till och med vara nyttigt. Men kring ett sådant här forum samlas av naturliga skäl de som på olika sätt rubbat sin kolhydratkänslighet och då framstår det för "friska" som lite sektaktigt. När sedan en del kommentatorer drar kolhydraträdslan lite för långt får nog detta forum stå ut med en del kritik.
  6. För mig har tröttheten sakta avtagit, eller om jag bara vant mig. Fick min (mindre) stroke 2010 och har en del "bedövningskänslor" kvar i fingrarna. Jag får också den där tröttheten om jag får för mycket att hantera eller stressar upp mig. Har lärt mig "stanna upp" vid dessa tillfällen och ta fler pauser i tillvaron. Använder kokosolja i matlagningen, har ingen aning om vad det blir per dag eller om det gör någon nytta.
  7. Jag har några allmänna "regler" jag själv följer: - Var ärlig så långt möjligt, men mässa aldrig. Undvik argumenterande, säg bara att du mår bra av dina val. - Gå inte in i detaljer om du inte själv vill, folk har inte "rätt att veta". - Kräv aldrig att andra anpassar sig efter dina val. De som bryr sig gör det ändå. Om inte så får du själv kompensera eller avstå.
  8. Efter att ha arbetat i närheten av forskare (om än ej medicinska) har jag fått en förståelse för hur lätt det är att "tänka fel", arbeta utifrån förutfattade meningar, vilja vrida och vända på data tills man får ett resultat som kan publiceras. Forskare är också människor, med samma svagheter som andra, gå inte på myten om hur fantastiskt objektiv och granskad forskningsvärlden är. Sedan ska man som läsare förstås vara lika skeptisk till forskning som stöder ens egna tro som den forkning som vill motbevisa den. Man får till syvende og sist koka ihop det till något man åtminstone för tillfället kan tro på. För min egen del betyder det att jag inte köper ett argument bara för att "rätt person" (t.ex Kostdoktorn) framför det. Jag lägger det helt enkelt till andra argument. Tro inte att någon sitter på den absoluta sanningen! Ett exempel: Statiner har av vissa forskare visats ha positiva effekter, det köper jag. Men när jag tittar närmare ser jag att effekten är mycket liten (någonstans mellan 1 på 50 och 1 på 500 har nytta av medicineringen. Det är upp till mig själv att avgöra om jag vill ta den chansen och samtidigt ta en risk att få biverkningar. Ingen annan kan avgöra det åt mig! Läkare är inte gudar, de är människor som gör så gott de kan utifrån sina egna förutsättningar. Några ser kanske mer till sin egen vinning än andra, det får man också "ta". Världen är komplicerad och vi får alla göra våra egna val (hoppas jag).
  9. Han verkar höra till kategorin som behöver vettiga hjälpmedel (ganska dyra också tyvärr) Det finns idag "kontinuerliga" blodsockermätare, där man sätter ett slags mätplåster på armen. Tror också det finns insulinpumpar med liknande teknologi. Han måste förstå sin diabetes oavsett kosthållning, Om han inte ens vill det är det jättesvårt. Då får du nog ärligt talat ta ett rejält allvarssamtal med honom, skaka om honom mentalt.
  10. Fler/färre kolhydrater, kalorier, fett, större/minre portioner mm på bara 12 veckor? Han låter ju ingenting ens få en chans att verka! Dags att lugna ned sig.
  11. Intressant! Får en att undra vad man missat i övrigt inom anatomi och medicin. Kunskapsgapet mellan läkare och terapeuter är ofta enormt, och läkarna verkar inte intresserade av at minska det. Det finns ofta inga medicinska förklaringar till våra vanligaste kroppsliga besvär, som vi söker terapeutisk hjälp för; rygg, nacke, axlar rörelseapparaten, matsmältningen mm. Jag hoppas upptäckter som denna på längre sikt ger oss bättre tvärvetenskapliga kunskaper.
  12. Så du menar att jag bara skulle få sömnapne när jag ätit viss typ av mat? Mycket långsökt!
  13. Det intressanta för mig är den fördröjningseffekt på blodsockret som man registrerat. För egen del ser jag genast två situationer jag hamnar i med viss regelbundenhet: Det är svårare att häva en hypoglykemi efter en kolhydratreducerad, relativt fet måltid. När väl effekten kommer har jag ofta överkonsumerat socker och får rekyleffekter i form av högt blodsocker. Efter en något mer liberal kvällsmåltid (exvis Entrcote med bea och en del stekpotatis). håller sig blodsockret stabilt lågt under flera timmar, men jag vaknar ofta med mycket högt blodsocker (15-20 mmol/l) dagen efter. För dem som ständigt håller kolhydratinnehållet är antagligen detta inget större problem, det är inte fettet eller proteinet i sig som dramatiskt höjer blodsockret. Men här kan väl nästan ana problemet med snabbmatskulturen, även för "friska". Förlängd glukosbelastning, långvarigt högt insulinpåslag. Det är troligen sundare att i så fall äta mer "asiatiskt", vilket borde ge kortare och mer hanterliga insulinpåslag.
  14. Det må verka mystiskt men stämmer faktiskt helt med min egen erfarenhet.
  15. Sorry! fel i rubriken. Påverkar blodsockret ska det vara, hittar inget sätt att ändra i efterhand . "The researchers concluded that GI, protein, and fat can drastically affect glucose concentrations in individuals with type 1 diabetes. The effect on three hour postprandial glucose concentrations with the addition of 35 g of fat and 40 g of protein to a meal is equivalent to that resulting from the consumption of 20 g of carbohydrates without insulin. The addition of 50 g of fat to a meal can increase insulin requirements for by greater than two fold. This shows us that in order to optimize postprandial glucose control, prandial insulin doses need to be adjusted based on the complete meal composition rather than just the carbohydrate content. The research also showed that prandial insulin taken fifteen to twenty minutes before meals was more effective than doses taken immediately before or after a meal." http://www.diabetesincontrol.com/articles/53-diabetes-news/18015-are-postprandial-levels-in-t1-patients-impacted-by-more-than-carbohydrates#unused