Gå till innehåll

Mats Lindberg

Medlem
  • Innehållsantal

    132
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av Mats Lindberg

  1. Nej, det håller inte som förklaringsmodell. Typ-1:or är har inte alla varit sockertroll innan utbrottet, som ofta kommer i samband med annan sjukdom eller trauma. Man har inte ätit sig till Typ1-diabetes.
  2. Jag har inga problem att tro på det. Undrade (för att testa på egna hunden) hur man mixade ihop maten. Det talades ju om en del problem med att få hunden att äta.
  3. Jag förstod inte riktigt vad 4:1-dieten innebar. 4 till1 energimässigt fett:protein eller? Det talades om MCT, undrar hur mycket de fick i hundarna.
  4. För någon vecka sedan såg jag ett nyhetsinslag om ett mindre svenskt läkemedelsföretag som specialiserat sig på nya preparat mot "andra typer av blodfetter" och som skulle köpas upp av ett större företag. Resonemanget gick som så att statinerna visserligen sänkte kolesterolet, men var dåliga på att sänka dödligheten i hjärt/kärlsjukdom. Visst är det väl underbart? Pillren funkar inte, så vi måste hitta på något nytt piller som påverkar något annat blodvärde. Det går alltid att bygga en vetenskaplig teori kring den affärsmässiga idén i efterhand. Ska man skratta eller gråta? Med tanke på den eg
  5. Pizza har en poäng, även om hen raljerar en del. Jag tror inte att så kallad husmanskost är dålig kost och jag tror inte att ett måttligt intag av kolhydrater som potatis och ris är något att oroa sig över, kan till och med vara nyttigt. Men kring ett sådant här forum samlas av naturliga skäl de som på olika sätt rubbat sin kolhydratkänslighet och då framstår det för "friska" som lite sektaktigt. När sedan en del kommentatorer drar kolhydraträdslan lite för långt får nog detta forum stå ut med en del kritik.
  6. För mig har tröttheten sakta avtagit, eller om jag bara vant mig. Fick min (mindre) stroke 2010 och har en del "bedövningskänslor" kvar i fingrarna. Jag får också den där tröttheten om jag får för mycket att hantera eller stressar upp mig. Har lärt mig "stanna upp" vid dessa tillfällen och ta fler pauser i tillvaron. Använder kokosolja i matlagningen, har ingen aning om vad det blir per dag eller om det gör någon nytta.
  7. Jag har några allmänna "regler" jag själv följer: - Var ärlig så långt möjligt, men mässa aldrig. Undvik argumenterande, säg bara att du mår bra av dina val. - Gå inte in i detaljer om du inte själv vill, folk har inte "rätt att veta". - Kräv aldrig att andra anpassar sig efter dina val. De som bryr sig gör det ändå. Om inte så får du själv kompensera eller avstå.
  8. Efter att ha arbetat i närheten av forskare (om än ej medicinska) har jag fått en förståelse för hur lätt det är att "tänka fel", arbeta utifrån förutfattade meningar, vilja vrida och vända på data tills man får ett resultat som kan publiceras. Forskare är också människor, med samma svagheter som andra, gå inte på myten om hur fantastiskt objektiv och granskad forskningsvärlden är. Sedan ska man som läsare förstås vara lika skeptisk till forskning som stöder ens egna tro som den forkning som vill motbevisa den. Man får till syvende og sist koka ihop det till något man åtminstone för tillfället
  9. Han verkar höra till kategorin som behöver vettiga hjälpmedel (ganska dyra också tyvärr) Det finns idag "kontinuerliga" blodsockermätare, där man sätter ett slags mätplåster på armen. Tror också det finns insulinpumpar med liknande teknologi. Han måste förstå sin diabetes oavsett kosthållning, Om han inte ens vill det är det jättesvårt. Då får du nog ärligt talat ta ett rejält allvarssamtal med honom, skaka om honom mentalt.
  10. Fler/färre kolhydrater, kalorier, fett, större/minre portioner mm på bara 12 veckor? Han låter ju ingenting ens få en chans att verka! Dags att lugna ned sig.
  11. Intressant! Får en att undra vad man missat i övrigt inom anatomi och medicin. Kunskapsgapet mellan läkare och terapeuter är ofta enormt, och läkarna verkar inte intresserade av at minska det. Det finns ofta inga medicinska förklaringar till våra vanligaste kroppsliga besvär, som vi söker terapeutisk hjälp för; rygg, nacke, axlar rörelseapparaten, matsmältningen mm. Jag hoppas upptäckter som denna på längre sikt ger oss bättre tvärvetenskapliga kunskaper.
  12. Så du menar att jag bara skulle få sömnapne när jag ätit viss typ av mat? Mycket långsökt!
  13. Det intressanta för mig är den fördröjningseffekt på blodsockret som man registrerat. För egen del ser jag genast två situationer jag hamnar i med viss regelbundenhet: Det är svårare att häva en hypoglykemi efter en kolhydratreducerad, relativt fet måltid. När väl effekten kommer har jag ofta överkonsumerat socker och får rekyleffekter i form av högt blodsocker. Efter en något mer liberal kvällsmåltid (exvis Entrcote med bea och en del stekpotatis). håller sig blodsockret stabilt lågt under flera timmar, men jag vaknar ofta med mycket högt blodsocker (15-20 mmol/l) dagen efter. För dem som s
  14. Det må verka mystiskt men stämmer faktiskt helt med min egen erfarenhet.
  15. Sorry! fel i rubriken. Påverkar blodsockret ska det vara, hittar inget sätt att ändra i efterhand . "The researchers concluded that GI, protein, and fat can drastically affect glucose concentrations in individuals with type 1 diabetes. The effect on three hour postprandial glucose concentrations with the addition of 35 g of fat and 40 g of protein to a meal is equivalent to that resulting from the consumption of 20 g of carbohydrates without insulin. The addition of 50 g of fat to a meal can increase insulin requirements for by greater than two fold. This shows us that in order to optimize
  16. Den här typen av guider går inte att ta på allvar, de är fulla av tankemässiga fel och skuldbelägganden. Sunt förnuft gäller; köp lokalt, gräsbetat nöt och lamm om möjligt, svenskt kött är oftast att föredra oavsett djur, men inte alltid.
  17. Jag försöker inte göra någon till någonting alls. Min observation är allmängiltig i alla möjliga sammanhang där frågor ställs och åsikter dryftas. Politik, ekonomi, teknik med flera ämnen. Folk med "avvikande" erfarenheter får ofta veta att de gjort fel, att de inte förstått eller liknande. I extremfall förföljs man för sin åsikt (inte på detta forum förstås). Med tiden lär sig de flesta att inte öppet ifrågasätta för mycket. Detta är som sagt ett allmänt internetfenomen som inte går att göra så mycket åt, annat än att som läsare och deltagare låra sig hur det fungerar. De mest troende får of
  18. Av svaren oven tror jag du inser varför kritiken är sällsynt; man blir genast motsagd av folk som tycker sig veta bättre. Det är för jobbigt (och lite tråkigt) att påpeka att man själv inte upplevt allt det fantastiska en del andra upplevt. Du får prova dig fram till ditt kolhydratintag, det finns ingenting som säger att 10 gr är bättre än 50 gr per dag, eller att noll är det bästa. Det vet du bäst själv.
  19. Ser i Corren idag att Astra-Zeneca finansierar en korttidsstudie av leverförfettning och söker deltagare. Under tre månader får en grupp placebo, en grupp "blodsockersänkande" medel och en grupp "blodfettsänkande" medel. Antar att de mäter fetthalt i levern på något sätt. Synpunkter? För mig känns detta som ännu ett försök att prångla ut ett onödigt preparat på lösa grunder.
  20. Hundmat kan vara lite mer komplicerat än man tror. Min lilla Norfolkterrier har haft svårigheter med BARF-foder, både fruset och torkat. Diareer varje dag, men bra på morgonen Testar nu ett torrfoder med endast lamm som proteinkälla och med ganska mycket ris, som är milt för magen. Kompletterar med MUSH, ett finskt fryst BARF-foder med spårbarhet. På inrådan får han nu mindre mat under dagen och huvudmålet på kvällen då maten kan smältas bättre under natten. Han mår redan bättre.
  21. Nu är jag lite brysk, men du tycks ha fastnat i "leta fel"-fällan, där saker kan fixas med något tillskott eller någon kostomläggning. Du glömmer hela psykologiska biten. Man måste bli sams med sig själv och den man är, lära känna igen stressbeteenden, lära sig sätt att sakta ned eller stoppa dem. Allt det där är ett livslångt lärande. Själv började jag på det för ca 15 år sedan och numera funkar det riktigt bra. Men när min far blev dålig förra månaden hamnade jag också i stress med trötthet som påföljd. Det tog mig ett par veckor av självterapi att hantera det någorlunda. Om listor funkar fö
  22. Som Typ1:a kan man aldrig lita på att någonting blir "färdiginställt". Man får leva med dagliga blodsockermätningar även under perioder där ingenting till synes ändras. Bästa strategin för mig är att se mätandet som ett positivt inslag i vardagen (att ha koll), om man uppfattar mätningarna som en börda och resultaten som ett ständigt orosmoment blir tillvaron tuff.
  23. Några saker jag lärt mig: - Var förlåtande mot dig själv. börja inte känna ångest för vad du känner eller gör. Erkänn för dig själv vad du känner utan att fastna i att söka förklaringar. - Var observant på dig själv och hindra snöbollen att bli en lavin. Typ "Nej du Mats, nu börjar du älta dina problem igen. Bryt!" - Om du inte kan sova så kliv upp och läs, promenera eller slökolla TV eller vad som nu gör dig trött. Pröva att sova efter en 15-30 minuter igen.
  24. Nedanstående enligt Dr Bernstein (diabetes-guru inom low-carb): 1 enhet insulin fixar ungefär 8 gr kolhydrater eller drygt 40 gr protein. MEN: gryningsfenomenet minskar effekten med storleksordningen 20%. Sedan finns en massa individuella faktorer. Med så små doser som du tar blir upptaget av högsta vikt. Insulinet kan exempelvis fastna i fettdepåer eller läcka ut vid injektionsstället (det händer mig ofta). Om du kan läsa engelska så läs Dr Bernstein's Diabetes Solution!
  25. Enligt Kostdoktorn kan du ta det lugnt med ett TC/HDL under 5. LDL (som antagligen oroat sköterskan) är en urkass prediktor för hjärt/kärlsjukdom.
×
×
  • Skapa nytt...