Angelico

Medlem
  • Innehållsantal

    1 856
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    15

Angelico vann senast 26 Augusti 2018

Angelico hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 020 Enastående

Om Angelico

  • Rank
    Veteran

Senaste besökare till profilen

1 040 profilvisningar
  1. Angelico

    Mejerifria alternativ tack!

    Oavsett vad som skapar viktuppgång, du har nog en mycket bra matsmältning och tarmhälsa om du kan äta 1 kg frön och nötter i veckan!
  2. Angelico

    Gå upp i vikt med LCHF

    Var läste du det? Vem är källan? Jag skulle gärna läsa om detta.
  3. Angelico

    Mejerifria alternativ tack!

    Hej Jämtlandstjej! Vad då för bröd som görs utan ägg ost och nötter? Det vill jag göra.
  4. Jag har liknande erfarenhet som du Maria, av stärkande och stöttande träning som komplement till min huvudträning (styrketräning). För mig handlar det om att bli mer rörlig, stärka fotleder, stabilitet i ben och höft. Det har gjort stor skillnad med ett år av denna komplettering. Dock inga 1,5 timmarspass, utan ca 10 minuter varje styrkepass och sedan ca 30 minuter de övriga tre veckodagarna. Jag har nu lite stabilare fot, rakare linje fot-höft och mindre spänningar och värk i benen efter träning. Känner mig till och med lite mjukare i kroppen ibland
  5. Angelico

    Ny medlem, vore tacksam för tips och råd!

    Hej Catti! Jag tänker att eftersom blodsocker värdet är en viktig detalj för dig kanske det kan vara en idé att köpa en egen blodsockermätare för ett par hundralappar. Om du mäter fastevärdet varje morgon någon vecka och kanske även på kvällen,kan du se mer tydligt hur ditt blodsocker ligger. Eftersom ett värde vid ett enda tillfälle kan bero på så många saker. Men det kanske du redan testat?
  6. Hur någonting blir roligt...För mig börjar det ofta inte med att det är roligt, utan när jag fördjupat mig, lärt mig mer, utvecklats, kunnat avancera, förvåna mig själv med små framgångar, fått reella resultat, som det blir just roligt. I bästa fall kan det innan dess ändå vara intressant, kännas bra, vara givande på olika sätt så att jag håller på. Men sånt som är trist och inte ger mig något (så som det är för dig med styrketräning) kan jag ha riktigt svårt för att hålla på med. Varför skulle man ens göra det om det finns annat att välja på! Om man tittar på tränande som har biceps så kan du ju välja massor av annat som kanske är kul: paddla kajak, spela tennis,trädgårdsarbete, klättra, cross fit...:)
  7. Angelico

    MAF-tråd

    Ja precis, och det är ju lite trixigt och ansträngande att göra maxpulstest. Jag har inte gjort det. Brukar bara kolla min fitbit pulsmätare vid extra stor ansträngning och notera hur högt jag kommer då, och det är aldrig i närheten av det jag gissar skulle kunna vara en trolig maxpuls.
  8. Den träning du beskriver liknar en del rörelse/smidighetsträning jag testat ibland och jag håller med om att den kan upplevas monoton. Det som är roligt med styrketräning, tycker jag, är fria vikter och enkla basövningar, som chins, marklyft, squats, bänkpress, overhead press.
  9. Angelico

    MAF-tråd

    I somras när det var så långvarig värmebölja ökade min vilopuls från 65 till 72-76 och låg kvar så ända till september. Jag brukar tåla värme bra men upplevde denna sommars värmeperiod som meransträngande för kroppen.
  10. Oj, intressant att se denna mycket långa tråd dyka upp igen. Kanske inte så många som vill prata styrketräning här nu? Jag kör på med de tunga basövningarna, men har börjat komplettera med en del rörelse och balansövningar, med hjälp av en PT. Jag upplever att styrketräning, muskelmassa över den man får av vanligt ”kontorssittarliv” är till stor hjälp för viktbalans, vardagsstyrka och att hålla en bra kroppskomposition, samt för att äta hälsosamt.
  11. Angelico

    MAF-tråd

    vilopuls kan variera en del mellan människor , naturligt , och behöver inte bero på träning alls. Men man kan utgå från sin vilopuls när man vill förbättra sin vo2max genom träning, vikt och kanske sömn. Man kan också titta på hur vilopuls för olika åldrar/kön verkar ligga https://www.hisingensck.se/spinning-inomhuscykling/activio/vilopuls/
  12. Angelico

    Godmorgontråd?

    Jag skippar löften och gör istället varje år en årssammanfattning i korta stödord samt en Vision för det kommande året, med korta meningar om de områden som är viktigast och behöver fokuseras på.
  13. Angelico

    Tillåta kolhydrater vid träning?

    Min erfarenhet är att jag lätt åker ut ketos om jag äter tex frukt några dagar eller annan kost med mer kolhydrater eller vid sälsynta tillfällen, dricker en liten mängd alkohol.. Däremot, efter 7 år på ketogen kost så har jag helt oförändrad energi och styrka på gymmet samt i vardagen i övrigt, de dagar jag fallit ur ketos, känner ingen alls minskad energi.. Min aptit håller sig också exemplariskt även ur ketos, är hungrig när jag lagar lunch och middag, men kan lätt fasta 24 timmar eller mer utan hunger. Sötsug och liknande föll bort redan första året på ketogen kost och påverkas inte av ett par dagar ur ketos. Så negativa effekter utöver snopenheten att inte vara i ketos () har jag inte märkt av på några få dagar.
  14. Angelico

    Hjääälp. Vad ska jag bjuda på?

    Att fokusera på din intention att vilja ge något gott och att det ska synas att du vill ge detta tror jag aldrig kan gå fel. Däremot att försöka ge med armbågen genom att fokusera på hur tråkigt och jobbigt det blir för dig när du ger kan nog ofta leda fel . Det är ju inte en nobellmiddag du ska producera . Låt det bli en spännande och glad upplevelse att göra det så har du iallafall roligt under tiden du fixar.
  15. Angelico

    Hjääälp. Vad ska jag bjuda på?

    Så du vill ”visa att du lagt ner lite tid och tanke” men du ”vill inte lägga ner tid och tankar eftersom det är skittråkigt” ? Låter som det blir lättare om du väljer en av dessa Tex köp färdigt om du enbart vill visa omtanke och bjuda på något gott men inte lägga tid på att laga mat.