Angelico

Medlem
  • Innehållsantal

    1 887
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    15

Angelico vann senast 26 Augusti 2018

Angelico hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 133 Enastående

Om Angelico

  • Rank
    Veteran

Senaste besökare till profilen

1 225 profilvisningar
  1. Som jag ser det finns det ett problem med "LCHF- världens" syn på betydelsen av att känna hunger. Om man tidigare varit kolhydratätare känner man igen det som kallas hunger som kanske blodsockersvängning med energitapp, irritation, eller liknande-"måste äta nu"! På ketogen kost blir blodsockret stabilt och man känner inte dessa obehag. Man kan gå på full energi hela dagen kanske. Och då föreslår man inom LCHF att man ska känna av när man är hungrig och äta då tills man är mätt. Många skriver om att de inte känner av hunger och ser inte när och hur mkt de ska äta. Om jag fastar 18-24 timmar kan jag vara helt utan upplevelse av hunger. En vanlig dag på ketogen kost känner jag inte något som jag tror kallas hunger. Men jag vet att jag behöver energi och näring regelbundet och jag tycker det är gott med mat. Min lösning är att äta regelbundet i en mängd näring och energi som jag tror behövs utifrån min livsstil och mina mål. Om jag skulle sitta och vänta på att en viss känsla av "hunger" skulle infinna sig skulle jag nog inte äta hälften av det jag äter. Om jag äter en portion mat till lunch tex en kycklingfilé, en portion grönsaker och en dl fet sås blir det kanske 800 kcal. Jag antar att jag behöver äta mer än det så jag äter igen ca 18.00, kanske en måltid med liknande mängd energi och näringsämnen. Inte för att jag kände direkt hunger men det är inte heller ett problem att få i mig mat i rimliga mängder en till tre ggr per dag. Min undran är Hur upplevs detta att inte vara hungrig förän 21-22? Är det en upplevelse av att vara proppmätt, eller må illa vid tanke på mat eller är det bara en avsaknad av en förväntad känsla av "hunger"?
  2. http://www.jonasbergqvist.se/
  3. Intressant att det är så känsligt för dessa små mängder kh. Att jag frågar är delvis för att jag i stort sett själv alltid äter strikt. I perioder när jag mäter BS går det bara upp om jag haft något litet undantag med alkohol, sötpotatis, eller någonting jag inte tål så bra. Däremot har jag aldrig kunnat se skillnader mellan 10 eller 30 kolhydrater, utan det har mer påverkats av vilka kolhydrater jag ätit.
  4. Nä, jag menade inte viktnedgång utan bara strikt keto. Sänker inte det ditt bs?
  5. Har du sett någon skillnad i blodsockerkurvan i perioder då du ätit superstrikt och helt skippat alkohol, glass osv?
  6. Superbra! Jag har en ettkilosburk ekologisk gurkmeja i skåpet som är ett dåligt samvete Eftersom det smakar illa vill jag inte använda den i matlagningen, men gärna få i mig gurkmeja.
  7. Tack! Jag har fyllt kapslar för hand några omgångar för att jag ville slippa lägga pengar på maskinen. Ska nog kolla upp det igen och kanske köpa en capsule maskin då!
  8. Men har du också tips på något rimligt snabbt sätt att fylla kapslar med tex gurkmeja, utan att få hela kroppen och köket gult
  9. Intressant att höra. Vill du beskriva mer om vilka andra dåliga erfarenheter du har av magnesiumtillskott?
  10. Jag fick det rådet av Uffe Ravnskov för några år sedan och tog provet som visade att jag hade helt normalt värde. Tror det är ovanligt att vården tar provet om man inte själv ber om det.
  11. insight timer är en app där du kan ställa in tiden du vill medtera och när du vill ha klockringningar. Den loggar din meditation och du får stjärnor för flit när du mediterar varje dag och när du mediterat många dagar. Det är faktiskt en kul sak att ha som support till den dagliga rutinen för att inte halka av banan. Det är en stor och välkänd app som har många användare.
  12. Så fint, då är det ju enkelt att bara köra igång. Var snäll mot dig själv och tillåt dig att tycka det är stressigt, ett måste osv, men sitt kvar den tid du bestämt dig för att sitta oavsett känslor och tankar. Efter en tid kommer du uppleva att det är just i meditationen som måstena släpper Har du använt appen insight timer?
  13. Ja precis! Det är ju det meditation syftar till. ❤️
  14. Saken är att alla som gör detta seriöst lång tid kommer till klarhet utan tvekan att ingen annan människa kan "göra dig arg" "göra dig kär" "förstöra din dag" och allt sånt som människor tillskriver andra. Allt är bara i dina tankar och det är bara du som lider av dem, när du tar tankarna på allvar och tror de är eviga.
  15. Ja vad bra. Men jag menar använd bokens övningar varje dag flitigt så som du är med din fysträning