Angelico

Medlem
  • Innehållsantal

    1 894
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    15

Allt postat av Angelico

  1. Aha, tack Maria. Ja det priset kräver lite mer motivation 😊
  2. Det låter roligt med Freestyle Libre! Är den lika bra som den Martina använt nu i sina experiment? Vet du om man kan använda den tillsammans med mobilen även om den är några år gammal? Jag har en Iphone 6. du skriver kosta på dig det en månad, menar du att det är andra kostnader än att köpa den för ca 700?
  3. Jag hamnade på 2,8%/7% i framingham kalkylatorn. 🙂 och är troligen en LMHR.
  4. Hej, Jag behöver hitta experter som är intresserade av och kunniga i detta ämne och undrar om någon av er vet mer. Jag känner till Dave Feldman väl men undrar om det finns någon kardiolog som är intresserad av ämnet? Eller någon annan forskare eller läkare med utbildning och titlar inom kardiologi?
  5. Jag gör lite tvärtom. Tycker att det är lättare att må bra under julen med all god mat om jag undviker just socker och sötning. För att hungerkänslor och sug håller sig på min vanliga keto- nivå. Brukar också göra Birgitta Höglunds recept men hoppar över sötningen vilket blir lika gott, eller sötar med glycin som smakar som socker men inte är sött. Konserveringseffekten bryr jag mig inte om när jag lägger in sill och rödbetor på jul, eftersom vi äter upp all julmat inom en vecka 😊.
  6. Angelico

    Farlig magfetma

    Har du undersökt om det kan vara svullna tarmar på grund av matintolerans, och inte fett? Du kan läsa på om det på tex Martina Johanssons blogg men även Swedish Paleo mfl som skriver om autoimuna protokollet. jag hade själv svullen mage från barndomen och tog bort allt som kan ge svullnad för ett par år sedan. Jag åt bara kött fisk och fett. Magen blev platt efter några veckor. Sedan återinförde jag ett livsmedel i taget och antecknade noga reaktion, tex svullnad, förstoppning osv. Vissa grönsaker, mjölkprodukter och nötter har jag aldrig kunnat återinföra helt eftersom jag reagerar med balongmage av dem.
  7. Jag köpte ett 7 kg ekologiskt täcke. Det har mkt praktiska tygband som man använder när man tar bort eller sätter tillbaka påslakan. Det är superenkelt att skifta.
  8. Som jag ser det finns det ett problem med "LCHF- världens" syn på betydelsen av att känna hunger. Om man tidigare varit kolhydratätare känner man igen det som kallas hunger som kanske blodsockersvängning med energitapp, irritation, eller liknande-"måste äta nu"! På ketogen kost blir blodsockret stabilt och man känner inte dessa obehag. Man kan gå på full energi hela dagen kanske. Och då föreslår man inom LCHF att man ska känna av när man är hungrig och äta då tills man är mätt. Många skriver om att de inte känner av hunger och ser inte när och hur mkt de ska äta. Om jag fastar 18-24 timmar kan jag vara helt utan upplevelse av hunger. En vanlig dag på ketogen kost känner jag inte något som jag tror kallas hunger. Men jag vet att jag behöver energi och näring regelbundet och jag tycker det är gott med mat. Min lösning är att äta regelbundet i en mängd näring och energi som jag tror behövs utifrån min livsstil och mina mål. Om jag skulle sitta och vänta på att en viss känsla av "hunger" skulle infinna sig skulle jag nog inte äta hälften av det jag äter. Om jag äter en portion mat till lunch tex en kycklingfilé, en portion grönsaker och en dl fet sås blir det kanske 800 kcal. Jag antar att jag behöver äta mer än det så jag äter igen ca 18.00, kanske en måltid med liknande mängd energi och näringsämnen. Inte för att jag kände direkt hunger men det är inte heller ett problem att få i mig mat i rimliga mängder en till tre ggr per dag. Min undran är Hur upplevs detta att inte vara hungrig förän 21-22? Är det en upplevelse av att vara proppmätt, eller må illa vid tanke på mat eller är det bara en avsaknad av en förväntad känsla av "hunger"?
  9. http://www.jonasbergqvist.se/
  10. Intressant att det är så känsligt för dessa små mängder kh. Att jag frågar är delvis för att jag i stort sett själv alltid äter strikt. I perioder när jag mäter BS går det bara upp om jag haft något litet undantag med alkohol, sötpotatis, eller någonting jag inte tål så bra. Däremot har jag aldrig kunnat se skillnader mellan 10 eller 30 kolhydrater, utan det har mer påverkats av vilka kolhydrater jag ätit.
  11. Nä, jag menade inte viktnedgång utan bara strikt keto. Sänker inte det ditt bs?
  12. Har du sett någon skillnad i blodsockerkurvan i perioder då du ätit superstrikt och helt skippat alkohol, glass osv?
  13. Superbra! Jag har en ettkilosburk ekologisk gurkmeja i skåpet som är ett dåligt samvete Eftersom det smakar illa vill jag inte använda den i matlagningen, men gärna få i mig gurkmeja.
  14. Tack! Jag har fyllt kapslar för hand några omgångar för att jag ville slippa lägga pengar på maskinen. Ska nog kolla upp det igen och kanske köpa en capsule maskin då!
  15. Men har du också tips på något rimligt snabbt sätt att fylla kapslar med tex gurkmeja, utan att få hela kroppen och köket gult
  16. Intressant att höra. Vill du beskriva mer om vilka andra dåliga erfarenheter du har av magnesiumtillskott?
  17. Jag fick det rådet av Uffe Ravnskov för några år sedan och tog provet som visade att jag hade helt normalt värde. Tror det är ovanligt att vården tar provet om man inte själv ber om det.
  18. insight timer är en app där du kan ställa in tiden du vill medtera och när du vill ha klockringningar. Den loggar din meditation och du får stjärnor för flit när du mediterar varje dag och när du mediterat många dagar. Det är faktiskt en kul sak att ha som support till den dagliga rutinen för att inte halka av banan. Det är en stor och välkänd app som har många användare.
  19. Så fint, då är det ju enkelt att bara köra igång. Var snäll mot dig själv och tillåt dig att tycka det är stressigt, ett måste osv, men sitt kvar den tid du bestämt dig för att sitta oavsett känslor och tankar. Efter en tid kommer du uppleva att det är just i meditationen som måstena släpper Har du använt appen insight timer?
  20. Ja precis! Det är ju det meditation syftar till. ❤️
  21. Saken är att alla som gör detta seriöst lång tid kommer till klarhet utan tvekan att ingen annan människa kan "göra dig arg" "göra dig kär" "förstöra din dag" och allt sånt som människor tillskriver andra. Allt är bara i dina tankar och det är bara du som lider av dem, när du tar tankarna på allvar och tror de är eviga.
  22. Ja vad bra. Men jag menar använd bokens övningar varje dag flitigt så som du är med din fysträning
  23. Läs boken Lev livet full ut av Echart Tolle. Det finns en version med övningar som heter lev livet fullt ut i praktiken. Många superbra övningar/ meditationer för livets alla situationer. Originaltitel The power of now. Det finns också en enkel och bra app som heter meditera , den har en blå eller grön bakgrund med en vit sittande figur på. Det är guidade meditationer, bland annat kärleksfull vänlighet, som är en bra övning som kan förändra det du skrev om när det gäller att hantera känslor och tankar om andra människors reaktioner. För att komma igång och få upplevd effekt: sätt av en tidpunkt varje dag då du vet att du kan vara ostörd. Det kan innebära att gå upp innan familjen vaknar. Meditera varje dag oavsett vad som dyker upp i dina tankar. Tankarna är inte olämpliga, de är själva stoffet för din meditation i början. ♥️👍🏻
  24. Börja meditera dagligen. Efter några veckor kommer du att märka av en ökad förmåga till att kunna hålla sig lugn och mindfull i svåra situationer och i alla situationer. Att bry sig och vara engagerad är inte ohälsosamt men att tappa sin närvaro och förlora sig i tankar och känslor skapar stress och lidande. Jag har många tips om du vill försöka ♥️🌻
  25. http://4health.se/aggfri-majonnas-aip-mejerifri-glutenfri