Jump to content

Angelico

Medlem
  • Posts

    1,930
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Everything posted by Angelico

  1. Jag har gjort egen förr men nu köpte jag denna som bara innehåller benbuljong från gräsbetande kor och är en stor burk buljongpulver https://www.bodystore.com/real-broth-savory-spices-500-g/A4112-1000.html
  2. Ja, håller med. Själv upplever jag att jag nu äter enbart sådana livsmedel som är fullmatade med näring. Behöver inte tillsatt fett i någon större utsträckning då. Men det är gott med smör och majonäs till maten och blir ju lätt en vana efter år av lchf kost att man får den goda mixen av kött och grönsaker+ den goda feta såsen. Men det gick bra att justera och trixa så det blir gott ändå.
  3. Absolut, jag beskrev bara hans inställning. Vill inte påstå något själv alls här om detta.
  4. Och i hans kostförslag ingår hela ägg, entrecote , fet fisk mm.
  5. Ted Naiman sai en video intevju som kostdoktorn gjorde, att PE är en ketogen diet men att han inte ser nyttan med att mäta blodketoner och vara i djup ketos.
  6. Och Ted Naiman skriver i boken att PE är en ketogen kost men att hans fokus inte är att mäta blodketoner och att man ska kunna mäta sin ketos.
  7. Jag tänker som flera redan skrivit, hur lågkolhydratkosten komponeras beror på den enskildes specifika preferenser och behov. I början, för 10 år sedan handlade det om att få stabilare blodsocker och bättre tarmhälsa. Sedan ville jag öka min fitness med så lågfettprocent och hög muskelmassa som möjligt. Nu upplever jag att en kost med <50 gr kolhydrater från grönsaker tillsammans med rikligt av mättande och uppbyggande gräsbetes kött och varierande mängd fett för mättnad får mig att fungera bra utan att jag behöver tänka på detta. om man orkar lyfta på gymmet och har energi under dagen samt inte lägger på sig onödigt kroppsfett så är allt gott och väl, oavsett var exakt jag landar i dessa olika dieter(lchf, PE, keto) tänker jag.
  8. Nä inte recepten han har där, de är typ så här: en stek, 200 gram broccoli,
  9. Jag köpte den från Ted Naimans hemsida tror jag.
  10. Jag köpte e boken och den var billigare än detta.
  11. Du behöver väl inga kokböcker om du bara äter grönsaker protein och fett.
  12. Jag mäter inte detta längre. Jag är just nu bara intresserad av de effekter man får av ketos som jag vet, ökad energi, skärpa, bra fettförbränning, ingen hunger/sug mellan måltider och allt det funkar superbra, så jag känner ingen motivation för att mäta ketos nu. Jag lägger all mät energi på min oura appnu och sömn/ återhämtnings mätning
  13. Jaghar ätit PE diet nu en längre tid och det har fungerat mycket bra. Jag äter tre näringsrika måltider per dag, har full energi hela dagen och har aldrig sug eller hunger mellan måltider. Vikten är alltid stabil eftersom det inte ingår något extra onödigt i min kost som kroppen inte behöver.
  14. Tack för att du informerar och delar med dig av din kunskap här Uffe!
  15. Intressant! den förklaringen har jag aldrig läst innan.
  16. Angelico

    Collagen

    Ja, det verkar ju rimligt.
  17. Angelico

    Collagen

    Ja det är ju bra. Men jag testar lite med bara glycin på kvällen nu och så tar jag collagenet efter träningen istället. Tror inte det spelar stor roll men testa allt jag kan komma på
  18. Angelico

    Collagen

    Intressant! Jag har tagit collagen länge nu, varje kväll. Just nu är jag inne i ett sömn fokus, där jag försöker förbättra min sömn. En sak jag gör är att sluta äta senast 17.30, men jaghar tagit collagen i mitt kvällste strax innan sovdags. Kanske det påverkar då!
  19. Jag har haft det problemet av och till genom livet. Oftast har det varit någom mat jag reagerar oå. Vanligt är tex att bli svullen av större mängd ost, mjölkprodukter, nötter men även kål kan jag själv reagera på. Jag har tidigare gjort en kostdagbok där jag skrivit in vad jag ätit varje dag och om magen blivit uppblåst. Det gjorde att jag lätt kunde utvärdera sen vad som orsakade problemet. Tyvärr insåg jag själv att en del lchf kost som jag tycker mycket om skapar balongmage, så jag har tex helt slutat med alla mejerier utom smör samt äter aldrig blomkål osv. Du kan testa dig fram och se vad som ger problem för just dig.
  20. Annika, tack för svaret!
  21. Har Diet Doctor skrivit något om corona vaccin? Jag har inte hittat någon artikel. Jag är inte intresserad av att diskutera vaccin eller få länkar från för och emot argument här, utan undrar bara om Anders E eller Bret Sherer tex, skrivit om detta?,
  22. Jaggjorde en prep- säck för två år sedan, kanske. Innehållet är fiskoch köttkonserver, nötter, kaffe, olja osv. Men det jag inte tänkt på var att utgångsdatumär så kort på konserver. Redan nu är de flesta för gamla Samtidigt minns jag att man förr såg hos äldre att de hade ett lager konserver hemma som de aldrig rörde utan sparade för eventuellkris. Har hållbarhetstiden minskat i nutid? Hur gör man när man har prepkonserver som man inte vill äta om det inte är kris? Ska man proppai sig tonfisk och fiskkonserver ur prepplagret hela tiden och köpa nytt? Eller är det så att konserverna håller mycket längre än datumet producenterna sätter på produkten?
  23. Ja och viktigaste insikten är nog att det är bara tankar och de uppstår och passerar konstant i ditt medvetande, utan att du själv gör något. Tankarna är effekten av tidigare händelser, inlärning, upplevelser, agerande. Du behöver inte kämpa för att ta bort tankar/sluta tänka för det är inte du som utför handlingen, den sker av sig själv. Det som behövs är att se hur opersonligt processen är och aceptera att tankarna är där men inte tro att de är sanningen om dig.
×
×
  • Create New...