Jump to content

Gunde

Medlem
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Gunde's Achievements

(2/7)

4

Reputation

  1. Jag blev också väldigt illamående av tråning i början men det gick över efter typ 3 pass. Du behöver nog bara vänja kroppen.
  2. Gunde

    Ost

    Jag kan bara tillägga att jag tror det där med insulinindex var en mindre studie på ca 80 personer (12 pers per matgrupp) där de jämförde vad de fick för insulinsvar på olika livsmedel. Jag vet inte hur vedertaget det är och resultaten kanske inte är supersäkra. Men det är ju iallafall intressant att se hur några personer reagerade. Protein verkar ju vara liknande de mest långsamma kolhydraterna. Och vissa andra värden i tabellen går lite mot logiken (vit pasta =lågt värde ?? ). Här hittade jag både blodsocker och insulinsvar. Där de också har bedömt hur hög felmarginal resultaten har. http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index
  3. Gunde

    Ost

    OK Tack för svaret Zepp, Jag har inte problem med något direkt men vill gärna kunna optimera ketosen och fettförbränning så mkt som möjligt. Vill förstå varför just mejeriprodukter klassas som mindre bra och om det är någon skillnad mellan olika mejeriprodukter. Så det jag vet nu är. 1. Laktos = mindre bra men finns inte så mkt i just ost. Mer i andra mejeriprodukter 2. Kasein = Ger stort insulinsvar (verkar inte direkt stämma) Nu googlade jag insulinindex Ägg=31 Ost=45 Biff=51 Fisk=59 Om det nu finns lite laktos i ost så är det nog inga problems att äta detta. Laktostabell: (100g) <0,01g Hårdost 0,1-1g fetaost, smör 1-3g yoghurt, korv >3 mjölk, grädde >6g choklad Så de sämsta mejeriprodukterna verkar vara mjölk, grädde, gräddfil medans ost verkar vara helt ok jämfört med andra proteinkällor.
  4. Gunde

    Ost

    OK nu kollade jag, kostdoc skrev "Mjölkprodukter innehåller varierande mängd mjölksocker som bromsar" (bromsar viktnedgången) Och wikipedia skriver att laktosintolleranta kan ofta äta getost. (måste ju vara pga låg mjöljksockernivå) Eftersom mjölksockret verkar vara det som bromsar kan man ju kolla upp mängden i olika mejeriprodukter och välja de som har minst. Efetrsom jag älskar ost så vill jag ju inte vara utan detta. Detta är ju förståss när man vill vara extrem och känner att man är på en platå och inte går ner i vikt. Annars är det ju bara att knapra ost så mycket man vill. Kommentera gärna om ni tycker jag tänker rätt, ni som är mer rutinerade. /G
  5. Gunde

    Ost

    Nej jag klagar inte, Första 3 dgr gick jag ner 3 kilo, sen var det lite segt 3-4 veckor utan nedgång. Det var då det gick segt. Det känns som det släppt lite när jag drog ner på grönsaker och mejeri. Men min fråga är: Eftersom kostdoktorn skrivit att nötter och mejeri kan motverka optimal ketos. Gälelr det all t.ex. ost eler bara ko-ost. Någon skrev någonstanns att det kanske var bättre med getost. Stämmer /Stämmer inte ? /G
  6. Gunde

    Ost

    Jo så här skrev ju kostdoktrorn under punkt 11 i viktnedgång. Ät mindre mjölkprodukter och nötterKan man äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt? Ja, det brukar fungera fint med lågkolhydratkost – man brukar helt enkelt vilja äta lagom mycket. Det finns dock två saker som räknas som lågkolhydratkost men som ibland blir ett problem i större mängd. Om du har svårt att gå ner i vikt på lågkolhydratkost bör du prova att vara försiktig med: Mjölkprodukter (fil, yoghurt, grädde, ost) Nötter
  7. Gunde

    Ost

    Hej, Jag är nu inne på min kanske 6:e vecka strikt lchf och är -6-7kg (varav 3kg vatten) Det har gått lite trögt ett tag och därför stramade jag till mejeri och grönsaksintaget ytterligare den senaste veckan vilket verkar ha gett resulta på vågen. Däremot tycker jag det blir väldigt torftigt om man inte får äta mejeriprodukter. Nu läste jag i nån tråd att get och fårost kanske inte var lika dåligt som vanlig ost. Kan någon förtydliga detta? Om jag kör strikt lchf, kan jag fortfarande äta hur mycket get och får-produkter som jag vill? (fortfarande prot25%, fett80% & kolh<5% förstås) Förutom get och fårost, finns det andra produkter från dessa djur som kan rekomenderas? (om det är ok) /G
  8. Ok vad för salt ska man ta. Vanligt koksalt är väl bara NaCl, Är det något annat än Natrium man behöver (t.ex Kalium, Magnesium)
  9. OK Tack för svaren, Det var verkligen informativt och förklarar varför jag inte klarar högintensiv träning. Jag kommer försöka köra lite lugnare pass (70% o lägre) och kanske inte så långa. Fick en riktig kollaps efter 3 mil på en 5 mila runda nyligen och det var verkligen inte roligt att cykla de sista 2 milen. För mig är det inte värt att äta kolhydrater för att klara träningen. Det känns fel tycker jag. Då tar jag det hellre lugnare. /G
  10. 100000 ja då får man köra några mil. Jag kör väl på 70% ungefär, medeltempo skullevjag säga. Jag mådde illa i uppförsbackarna på en tidigare runda när jag körde hårdare. Tror man måste äta kolisar för att klara hård träning under längre tid.
  11. jo det är ju förstås ganska svårt att veta hur mkt man förbränner. man får mest gissa. Enligt http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html 95kg och 130 min i 23-25km/h så blev det 2179kcal Nu har jag läst på lite forum och de rekomenderar mer att man kör med 700kcal /h det var därför jag sa 1500kcal Har du någon åsikt om att jag räknar fel på något sätt så tar jag gärna emot input. btw kommer inte äta mer idag. Blev inte hungrig /G
  12. OK vad bra då kör jag på. Cyklingen går ju iaf väldigt bra utan kolhydrater så länge jag tar det lite lugnare i uppförsbackarna så det måste ju vara kroppsfett som får benen att röra sig. Tack för svaren
  13. Hej, Jag är nybörjare och är inne på min fjärde LCHF dag. Jag är en man på 32 år och väger 95kg och vill gå ner ca 15kg. Hittils mår jag super och äter bara 2 ggr per dag 1800kcal totalt utan att vara hungrig. Idag var jag ute på en relativt lugn 5 mila cykeltur (2h 10min) och blev inte hungrig efteråt. På kolhydratkost blir jag alltid vrålhungrig efteråt. Jag har ätit 2000kcal idag och uppskattar att jag förbränt ca 1500kcal under cykelturen. -Finns det något problem med att hamna på så lågt kalori-intag jämfört med vad man förbrukar? -Kan kroppen börja gå på någon slags sparlåga där man inte förbränner så bra? -Måste jag tvinga i mig mer kalorier eller kan jag vara nöjd att jag ligger på ett sådant underskott? Hoppas ni har några ideer Mvh Gunde
×
×
  • Create New...