Gå till innehåll

HälsaSomLivsstil

Medlem
  • Innehållsantal

    172
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av HälsaSomLivsstil

  1. Som jag lovade innan så skulle jag skriva ett sammandrag om föreläsningen med Dr Tom O'Bryan vilket jag nu är klar med, tror jag fått med det viktigaste. Jag har skrivit en serie i tre delar om gluten. Här är den första: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/skillnad-pa-spannmal-nu-och-forr/ I del 2 och tre som kommer upp senare i veckan går vi närmare in på Dr O'Bryans föreläsning. Trevligt läsning
  2. Här är en steg för steg instruktion för hur vi gjorde härligt krämig kokoskefir: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/kokoskefir-paleolchf/
  3. Från det jag har läst så är alkoholhalten väldigt låg, ligger kring 0.05% plus/minus några punkter så det bör inte vara några problem.
  4. Jag önskar dig lycka till i utlottningen . Om du inte vinner så bör du kunna få tag på det här: http://www.culturesforhealth.com/starter-cultures/kefir-cultures.html. Grynen håller sig väldigt länge om man tar hand om dem så det blir en billig investering över tid.
  5. Hemmagjord har verkligen en bättre smak än den du köper i affären och det tar inte alls lång tid att göra egen. När grynen väl är aktiverade så är det bara att låta mjölken stå i 12-24 timmar sen sila så har du härlig kefir
  6. Tänkte tipsa om att vi just nu kör en tema-vecka om kefir på bloggen och passar då också på att lotta ut 3 paket kefirgryn. Så om någon undrar vad kefir är för något och hur du kan göra dig egen kan du klicka på länken nedan. Passa då också på att vara med i utlottningen http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/vad-ar-kefir/
  7. Tror tyvärr inte du ska förlita dig på fettförbränningsboosten från kokosolja då den mest troligt inte kommer göra någon märkbar skillnad. Bra mat överlag är receptet för viktnedgång. Däremot bör du märka andra fördelar med kokosolja t.ex. ökad energi plus att den är väldigt snäll mot magen. Annars brukar rekommendationen liggar runt 1-3 matskedar men finns så klart ingen maxgräns.
  8. Jag brukar göra mina energibollar med kokosolja, finhackade nötter, kakao och lite salt. Tar ibland i chili eller ingefära också.
  9. Urtekram har bra kokosfett, kostar inte så mycket och jag tycker det smakar mycket bättre än markattas. Ligger kring 100 kr burken. Det har jag använt till diverse energibollar och de håller ihop bra med bara kokosfett.
  10. Idag publicerade vi sista delen som får knyta ihop säcken i vår serie om stress och utbrändhet. Du kan hitta den här: När man har haft bråttom länge måste man stanna upp och vänta in sin själ
  11. Hej, Jag tänkte bara dela med mig av en serie om stress som jag kallar för Känner du dig utbränd?. I de två första delarna tittar vi närmare på vad stress är för något, symptom på utbrändhet och tips på hur du kan göra för att återhämta dig. I tredje delen går vi in på hur stress påverkar sköldkörteln. Del 1: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/kanner-du-dig-utbrand/ Del 2: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/kanner-du-dig-utbrand-del-2/ Del 3: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/kanner-du-dig-utbrand-del-3-stress-skoldkorteln/ Trevlig läsning
  12. Bra fråga, det är jag faktiskt inte säker på. Men antar att det enbart är spannmålsgluten men det är som sagt enbart var jag tror.
  13. Ha sa uttryckligen att hans officiella ståndpunkt är att alla bör bli testade, speciellt alla nyfödda. Men hans personliga åsikt är att ingen bör äta gluten. Det var därför han hoppade av scenen för att visa att det var hans inofficiella ståndpunkt.
  14. Nej, så långt har jag inte kommit än, var på föreläsningen igår. Har du några i åtanke jag kan titta på? Däremot var det ett flertal studier som visade på samma sak. Jag har också tittat på andra föreläsningar (the gluten summit) med olika experter som studerat detta på nära håll som bekräftar det som sades igår. Men det är klart man ska vara källkritisk.
  15. De med celiaki reagerar på en specifik peptid i gluten nämligen a-gliadin men det finns flera olika peptider i gluten som kan orsaka problem vilket de studier som togs upp på föreläsningen visade. Däremot är det inte säkert att de orsakar nedbrytning av tarmluddet utan det kan skapa inflammation i kroppen vilket visade sig vara värre. Om jag inte minns fel så var risken att dö i förtid 70% högre pga inflammation och 35% för de med celiaki.
  16. Vet inte säkert vilka arter testerna gjordes på men dinkel nämndes och det sades att gluten i dinkel orsakade precis samma skada som gluten från t.ex. vete.
  17. Var också där igår, riktigt intressant Mitt starkaste minne av föreläsningen var när han hoppade av scenen ut i publiken och sa orden: "No one should eat gluten!" Har en hel del anteckningar från kvällen som jag ska ta och sammanställa.
  18. Jag brukar använda det när jag kokar någonting med ben i eftersom det hjälper till att dra ut mineralerna från benen. Perfekt när man gör buljong.
  19. Blomkåltortillas med rester från örtkycklingen jag åt för någon dag sedan Till det blev det en vitlökssås gjord på yoghurt. Om någon vill ha receptet på Blomkåltortillas så har jag det på min blogg.
  20. Jag har tänkt skriva ett blogginlägg med ett sammandrag från föreläsningen. Kan återkomma när det är klart
  21. Idag blir det hel kyckling gjord i en crock-pot som fått koka tillsammans med palsternacka, lök, vitlök, morot och en massa örter. Till det blir det kokt broccoli och en massa härlig buljong från kycklingen.
  22. Som jag ser det gäller det att hitta det sättet att äta som fungerar bäst för dig och dina barn, något som ni mår bra av. Sen är det inte säkert att det är exakt samma saker men det gäller att vara vaksam och lära känna sin egen kropp så pass bra att man vet när man behöver tillföra mer fett, kolhydrater etc. eller om det är dags att hålla upp med mjölk, potatisväxter (eller nattskatteväxter som vissa kallar det) eller kokosolja. För ja, man kan bli känslig mot kokosolja också även om det är en lchf:ares bäste vän. Men det kan man inte skylla på dieten för dieten tar inte hänsyn till dig som individ utan det ansvaret ligger på dig själv. Jag är ingen lchf-anhängare, men jag gillar att hänga på detta forumet lite då och då för att utbyta idéer. Om det är något jag lärt mig så kommer du få 10 olika svar på frågan, "vad bör vi äta?", utom då möjligen på ett lchf-forum. Dock gemensamt i dessa svaren brukar vara strävan efter att äta mer riktig mat. Något som jag tycker ofta glöms bort är näringstätheten i maten. Jag tycker det är för mycket snack om fett hit och kolhydrater dit. Se istället till att få i dig den näring som din kropp behöver, du kan t.ex. få i dig rikligt med c-vitamin både från lever och en apelsin. Den ena är "lchf" och den andra inte men vad spelar det egentligen för roll om du får i dig tillräcklig med näring och energi för att täcka ditt behov? Sen har lever en massa annan näring med det är utanför själva poängen. Mitt tips till dig är att spana in boken nutrition and physical degeneration så kommer du få se att det finns befolkningar som är friska, föder välutvecklade barn och som inte lider av välfärdssjukdomar. Några lever på lchf-liknande kost och andra inte. Den gemensamma nämnaren är att äta riktig mat vilket är det sättet jag själv väljer att äta, du kan läsa mer om det här. Vissa dagar behöver jag med kolhydrater och andra inte, oftast beror det på min stressnivå men i vilket fall som helst så är prio 1 alltid att få i mig tillräckligt med näring men för det behöver man inte överdriva med t.ex fettet, dock är fett viktigt bland annat för upptaget av vissa vitaminer så se till att få i dig fett. Men du kan lika gärna äta en potatis för det, det fungerade väldigt bra för inkaindianerna, dock åt de potatisen med viss typ av lera för att undvika "förgiftning". Så för att summera, riktigt mat, det vill säga bra ekologiska råvaror (det finns massa ekologiskt skit också så var vaksam) kommer ta dig väldigt långt speciellt om du lär dig förbereda dem ordentligt så näringen blir mer tillgänglig.
×
×
  • Skapa nytt...