Sjukgymnastmaria

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Sjukgymnastmaria

  • Rank

  1. Vin och nötter kan ju absolut hänga ihop med ökat sug (nötterna) och minskad viktnedgång. Som tidigare nämnts, försök komma upp i mer protein, vad finns det du tycker om? Lax? Annan fisk? Olika typer av. Ägg? Ost? Kesella? Kyckling? De dagar jag baserar min mat på kyckling och ägg kommer jag lätt upp högt i protein, och se dagar då jag baserar den på fett kött och ja, fett, är det lite svårare. Så sitt och klura lite med din matlagning och kolla hur du kan pussla. Det är lite roligt
  2. Ät kanske lite mer protein, men ffa ha tålamod. Det går över! Alla kroppar tål lchf då det är det naturliga sättet att leva, men sen kan man ju laborera med hur strikt man vill vara
  3. Hur mycket äter du då? Även om du är inställd på fettdrift så är det ingenting som säger att kroppen måste ta energin från dina fettlager, om du äter många kalorier så kanske det är därför du inte går ner? Hur mycket energi kommer du upp i alltså, och hur mycket gör du av med?
  4. Jag har fått jättebra resultat av LCHF! Så jag kan bara sålla mig till övriga med bra resultat av en bra kost http://www.kostdoktorn.se/ett-blodigt-inlagg-om-lchf
  5. Väcker denna tråd lite. Om man ska mäta ketoner, och göra det enligt konstens alla regler, så verkar det ju som att man ska göra det på morgonen. Men är det någon som vet om kaffe (svart utan fett etc) påverkar? Jag ska mäta imorgon vid 11 typ och jag kan utan större problem fasta till kl 11, men jag vill gärna dricka mitt morgonkaffe!
  6. Hej! Jag lider med dig och förstår att det är jobbigt. Jag tror att du kommer att märka resultat om du är riktigt riktigt strikt en period. Det kan vara lättare att vara riktigt strikt än att vara liberl, även om tanken på det inte låter så. Om du har nolltolerans mot t ex nötter så kommer fömodligen suget efter det att släppa. Själv har jag ett extremt sug efter nötter OM jag äter dem, men om jag helt låter bli så är det inte så svårt. Något som också triggar sug är att ha dötid, och hinna fundera. Om du inte har något att göra. Försök att aktivera dig och ffa göra något som får dig att tänka på annat än vad du är sugen på. T ex träning funkar för mig, men för dig kanske det är något helt annat! Min mamma stickar. Då gör hon både något med händerna samt tänker på något annat. Först och främst tror jag du behöver komma in på en bra bana, och där brukar de flesta ha god hjälp av att vara strikt. SEDAN, när man fått lite framsteg, och känner sig tryggare, så kan man laborera lite med hur strikt man vill vara. Grönsaker är bra men fett mättar mer. Och om du nästan nollar kolhydraterna, dvs äter minimalt med grönsaker och nötter så kommer du inte behöva oroa dig för att du äter för mycket fett för då kommer det att reglera sig automatiskt. Men kolhydrater triggar ofta sug och kan få mättnadssignalerna att "balla ur". Skriv här när det känns jobbigt! Det finns många som kommer att stötta och peppa!
  7. Ät helt enkelt större portioner? Eller blir du mätt? Jag tror att viktminskningen kommer att stanna av så länge som du äter dig mätt. Kroppen kommer ju lägga sig där den är bekväm. Och ju mindre fett du har i förhållande till muskler så lär ju träningen gå ännu bättre? Jag menar... Så länge som du äter så mycket så att du får den energi du behöver så är det väl ingen fara? Eller är det utseendemässigt du menar mer än oro för allmänt låg vikt?
  8. JAg står ofta på jobbet 8-9h i sträck och kan inte komma ifrån, utan är tvungen att hålla mig till det jag har med. Och när jag inte lyckas så köper jag ibland då en "rawbite" eller likn (då vi säljer det där jag jobbar) som känns väldigt onödigt med tanke på att det är socker i (även om det är naturliga grejjer). Så min räddning kommer vara att ha med ägg som är kokt. Det är ju SÅ enkelt och perfekt då det ju innehåller massa näring med. Det lockar inte mig till överätning på samma sätt som ost gör. Då skulle jag iaf nog äta mer än vad jag behöver.
  9. Hm, det det har jag inte gjort, kanske skulle testa! saltar dock alltid på maten då jag älskar salt, så tror inte jag borde ha någon brist. Men frågan är varför jag är så satans långsam då? Jag märker ju att jag blir snabbare i de perioder jag har ätit kolhydrater... tror du att det är något som man får leva med bara? Alltså jag klarar ju att utföra träningen, och om jag inte skulle ha koll på tider så kanske jag inte skulle märka av det, men liksom... Jag vill bli snabbare, inte omsprungen av min syster som springer 5 gånger om året.... (gnäll, gnäll, gnäll). Kul att träning och ketos funkar bra för dig förresten!
  10. Hjälp! Långt inlägg, om ni orkar, läs =) Jag tränar mycket och äter lchf och trivs bra med det. Mår kanon! Tidigare (ca 4 månader)har jag legat runt 20-60 g kolhydrater per dag kanske i form av grönsaker och kanske någon gång i undantagsfall någon "rawbite" i samband med träning eller så. Nu har jag sedan ett par veckor stramat åt ordentligt och ligger varje dag under 20g (vissa dagar kanske 5 andra 15, andra 20 men typ så)då jag vill gå ner ca 5 kg och tighta till kroppen. Jag gillar att äta, och hatar att vara hungrig och därför tror jag att det är bra för mig att komma i ketos och verkligen ställa in kroppen på fettförbränning . Klart jag kan äta lite mindre och gå ner i vikt och åstadkomma samma sak, men det klarar inte min hjärna. Jag måste bli mätt helt enkelt. Kan nämna att jag har PCOS och är känslig för insulinhöjningar, och därför inte vill äta kolhydrater "i onödan" även om jag framöver nog kommer lägga till ganska mkt grönsaker igen när jag inte längre vill gå ner (I FETT givetvis). Min fundering är... Min styrka går kanon, tycker att jag ökar och får resultat - bättre nu än innan! Yey! Om det har med bra träning eller med kosten att göra låter jag vara osagt. Spinning går bra, ingen direkt skillnad. Det jag märker är att löpningen går OTROLIGT segt. Oavsett om jag springer långa distansrundor 5-8 km eller snabbare intervaller är kroppen och benen sega och det handlar inte om att tvinga mig själv för att jag är lat utan jag är verkligen på en hög intensitetsnivå! Om kroppen helt anpassar sig till fettdrift så finns det ju ett par alternativ (antar att den inte är helt anpassad då jag legat lite högre på kolhydraterna innan), 1. att detta kommer att gå över, att kroppen snart kommer att kännas "som vanligt" igen då jag är anpassad. och att även de snabba intervallerna kommer att gå bättre?! 2. Att jag är en av dem som behöver lite mer kolhydrater för att prestera, det som Jonas Bergqvist beskriver på sin sida. 3. Att jag kommer anpassa mig att orka träna, orka tuffa på, men att jag aldrig kommer att bli snabbare?! Ni som tränar, eller som läst mycket om det... Vad tror ni om det här med ketos och träning. Jag gillar att experimentera och jag tänker inte leva såhär strikt hela mitt liv men jag VILL verkligen känna mig fit någon gång och denna gång är NU... haha tränar väldigt mycket och skulle så gärna vilja att det syns rejält på kroppen med, och därför vill jag nu gå ner dessa 5 kg (+- ngt kg), men samtidigt även framöver prestera i min träning. Jag skiter i just nu om jag springer milen på 60 min eller 50, men det vore ju kul att inte alltid vara långsammast när jag är den som tränar flera gånger i veckan... (och då hårt. jag är PT så jag vet att jag tar i!).
  11. Jag gillar shape up club, om du vill ha mkt info finns betaltjänst, men om det räcker med fett, kolhydrat, protein, kcal och sånt basis så är den mkt bra både till dator och telefon.
  12. Härligt lilja!! Kul när det går framåt och kroppen mår sååå bra av träning!
  13. Det vet jag, jag har ätit lchf länge men legat på allt från 5 till 65 g kolhydrater så det är nytt att va så strikt. Innan har jag nog ätit mer av grönsaker än fett, och tänkte nu testa att föra tvärt om. Eller ja, jag har inte ätit lite fett, men mindre än många andra i förhållande till övriga makronutrienter skulle jag tro! Jag kan uppdatera sen här om hur det går/hur det känns!