Jump to content

SoFi

Medlem
  • Posts

    145
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by SoFi

  1. Aldrig testat. Kan kolesterolvärden ha något med saken att göra menar du?
  2. Syftet med den var ju från början att tappa vikt så effektivt som möjligt. Nu går det mest av gammal vana... det känns konstigt att äta frukost, och när jag väl börjar bli hungrig ibland vid 10-snåret så tänker jag alltid att det väl är "lika bra" att vänta till 12 eller 13. Det jag vinner på det är att det känns skönt att äta stora volymer när jag hunnit bli riktigt hungrig, samt att jag gillar att äta sent på kvällen för att slippa oroa mig för att bli sugen igen och vilja äta för att jag är uttråkad om det går för lång tid mellan middag och läggdags. Fastar 16:8, ibland går jag dock längre än 16 timmar beroende på hur mycket jag ätit dagen innan.
  3. Martina Johansson läser jag mycket, gillar hennes faktaspäckade blogg och har läst hormonbibeln. Har dock inte läst Magstarkt. Tack för tipset om probiotika! Det är intressant det där med hur olika vi kan reagera på kosten.
  4. Hej! Tänkte rådgöra med er kloka själar här på forumet. Jag satte in en kopparspiral för 1,5 år sedan efter att ha använt lokalt verkande östrogen/gestagenpreventivmedel i form av NuvaRing i många år. Sedan i juni 2014 har mina menstruationer uteblivit helt, samtidigt som libido blivit lika med noll. Det var inte riktigt den effekten jag väntat mig, trodde att jag skulle må bättre utan hormonellt preventivmedel. Tror även att min mat- och vikthistoria bör föras till protokollet: GPB-opererad sedan cirka 7 år. Ätit lchf, mestadels mejerifri, sedan 2,5 år. Med lchf gick jag ned cirka 25-30 kg inom loppet av något år. Innan dess fick GBP:n mig att tappa omkring 40 kg. Håller även på med periodisk fasta och har i princip gjort det ända sedan jag började med lchf för 2,5 år sedan. Har sockerberoende/hetsätning i bagaget, vilket jag fortfarande kämpar med då och då även om lchf hjälper otroligt mycket. Har dock inte återfallit i "riktigt" socker/mjöl någongång utan det har mest varit i form av vispgrädde med bär, sötningsmedel och lchf-brödbak som jag hetsätit. Emellan ätarperioderna är jag ofta extremt strikt eftersom jag är orolig för att gå upp i vikt. Experimenterar då med längre fastor, nollning, kalorirestriktion och liknande. Har varit hos gyn både privat och på sjukhus samt vårdcentral. Proverna som tagits är ämnesomsättning (4 gånger vid olika tillfällen), HCG, FSH, LH och prolaktin - samtliga har visat normala värden. Har tyvärr inte de exakta sifforna. Undersökningen visade inte någon bild av PCO. Den slutgiltiga domen nu blev att läkare rekommenderat mig att återigen börja med NuvaRing, eftersom (som jag förstod det) det inte är bra vare sig för bentätheten eller humöret att gå omkring med så låga nivåer av östrogen. Men jag slutade ju med NuvaRing eftersom jag vill vara hormonfri... frågade om det finns något annat sätt att höja östrogenet på men det örat ville hen inte riktigt lyssna med. Det som gör mig smått panikslagen nu är att jag inte tycks kunna hjälpa mig själv. Vill så gärna hitta ett sätt att få tillbaka menstruationen på ett naturligt sätt istället för att kliva in på "här får du ett piller"-stigen. Jag har funderat lite på om det är dels fastan, dels episoderna av hetsätning kombinerat med en superstrikt superlowcarb kosthållning däremellan som kanske stressar kroppen. Jag vet också att jag är ganska stressad i min livssituation, har svårt att släppa kontrollen över saker och ting och vaknar alltid väldigt tidigt efter max 7 timmars sömn med en jäktad känsla. Vad tror ni att man kan göra åt det här? Bör jag släppa fastan och äta mer/oftare? Äta mer kolhydrater? Ligga på soffan utan att lyfta ett finger oftare? Svälja stoltheten och börja med den förbannade NuvaRingen igen?
  5. Du är stark som kämpar på! Jag har också ett sockerberoende, och visst är det som ett litet sorgearbete att försöka acceptera att du inte kan äta sött något mer, inte någonsin om du vill må bra. Men jag lovar, det går över! Det verkar som att du är i bra kontakt med dina känslor, det är bra. Och att du skriver av dig här Forumet har hjälpt mig jättemycket när det känts lite grått och tråkigt. Nu har jag ätit LCHF utan undantag i 7 månader och har slutat sakna godiset. Ärligt talat så trodde jag aldrig att jag skulle bry mig så lite om sådant. Klart jag kan fastna i tankespiraler ibland, typ "varför kan inte jag äta X om alla andra får?" - men det blir lättare och lättare för varje gång att sluta tänka så. Lycka till!
  6. Det är sant tycker ha hört mig så många som skyr snabbkaffe bara.
  7. En bekännelse: Jag gillar snabbkaffe! Det bästa jag hunnit prova i den genren är Löfbergs lila krav/fairtrade-snabbkaffe. Tycker det är bekvämt att kunna göra bara en kopp när jag vill ha, och inte hålla på med bryggare. Har dock funderat på att köpa en sånhär: https://www.bluebox.se/Koziol-Kaffebryggare Som snabbkaffe egentligen, fast brygg! Det jag gillar med bryggkaffe är att det finns så många valmöjligheter jämfört med alla snabbkaffe-dito.
  8. Åh, jag vet hur det känns. Det tar lång tid att acceptera det där "aldrig mer". Men det verkar som att du ändå gjort det efter många vändor av återfall - det är jävligt starkt gjort! Det brukar hjälpa mig att tänka att jag inte är ensam. Det är ju inte som om jag är den enda sockerberoende som finns i världen Ibland kan jag bli avundsjuk på "alla andra" (vilka de nu är, haha), som minsann kan äta både det ena och det andra utan att må dåligt fysiskt eller psykiskt. Men har också insett att det inte tjänar någonting till att jämföra med andra. JAG mår ju bra av att kapa sötsakerna helt, efter ett tag slutar det vara en uppoffring. Det är nog mest andra människors syn på vad det innebär att unna sig något som kan förstöra min motivation ibland. Det är inte synd om mig, jag är inte duktig, jag gör det som krävs för att jag ska må mitt bästa. Lycka till!
  9. Kapris är verkligen inte fel! Det lät gott.
  10. Här ska vi äta färsk gösfilé med skirat smör, blomkålspuré och nån rödbeta. Några kuber stekt sidfläsk till det. Jag längtar redan. Förrätt blir soppa på jordärtskocka. Även den strösslad med lite sidfläsk På nyår struntar jag faktiskt i om det blir nån rotfrukt hit eller dit.
  11. För att vara ärlig så trodde jag faktiskt att grönsaksstapeln skulle vara högre, haha. Svarar jag för mig själv så är det något alldeles otroligt vad grönsaker jag äter nu jämfört med innan. Och så många nya sorter jag vågat testa sen! Betydligt större intag av vatten stämmer med mig. Blir man törstigare på LCHF tro, eller är det att vanligt vatten egentligen är det som finns kvar när man tar bort läsk/saft osv? Ett par gånger har jag fått höra av de som inte äter lchf utan bara skräp (med tillhörande förstörda smaklökar) att de tycker vanligt vatten är tråkigt, till och med "äckligt".
  12. Rensa skafferiet, kyl och frys. Det får inte finnas kvar något hemma! Detta minimerar risken för återfall. Om du lever tillsammans med någon/flera: Prata med dem innan du lägger om kosten, försök se till att de är med och äter "din" mat, stöttar dig osv. Det kan handla om enkla saker som att de/den du lever med kan försöka låta bli att äta godis och liknande framför dig, är införstådda med att du inte tänker koka nån pasta till maten när du lagar osv. Om du äter LCHF för att bli av med sockerberoende: Hetsätningsbeteende kan sitta kvar länge. Tänk på att det är bättre att ha något LCHF-vänligt att kunna vräka i sig de första dagarna, än att gå på det söta när paniksuget kommer. Ha alltid kalla färsbiffar i kylen, fet ost och Bregott, kanske någon korv. Självklart är det ju meningen att man ska bli av med sitt sug och inte känna hunger hela tiden, men det är lättare sagt än gjort i början, så ät på bara! Min egen hunger var bottenlös i början, åt plocktallrik med kalla korvar och ostbitar varenda kväll. Men sedan släppte det faktiskt.
  13. Kan tipsa om smörsås (beurre blanc). Passar underbart till fisk. Du behöver hacka schalottenlök och sjuda ihop med vinäger/vitt vin, sila av den efter en stund och vispa ihop den återstående vätskan med en väldans massa smör. Krydda med salt och peppar, lite citron, klart. Googla på smörsås eller beurre blanc för att hitta lämpligt recept. Sedan är det bra att komma ihåg att just den här såsen är en grundsås, som alltså går att smaksättas efter tycke - till exempel med olika örter eller varför inte pepparmix. Olika sorters vinäger (balsamico, rödvins) går också att använda när du gör "grundvätskan" ihop med lök i början. Övrigt tips: Om intresse finns så läs på om de s.k grundsmakerna - vilka de är, vilka som kompletterar/framhäver/dämpar varandra osv. Kan man det så är det mycket lättare att vara kreativ i köket
  14. Angående att ägg kan göra köttfärssmeten slafsig: jag brukar vispa upp ett ägg och bara hälla i nån tredjedel av det (till ca 400 gram färs). Resten av ägget går att spara till omelett Annat tips: stek löken långsamt i mycket smör innan du blandar den i köttfärsen. Blir verkligen en smakskillnad.
  15. Uppdateringsdags nu tänker jag! Nu är det ungefär ett halvår sedan jag började med LCHF på riktigt. Inga undantag, inga men - det är så här jag behöver äta jämt för att må bra. Bjuder på en bild nedan av förändringen från augusti månad till nu. I augusti hade jag ju redan gått ner en del i vikt (som måttbandet illustrerar), skulle tänkt på att ta ett kort precis i början så att hela förändringen syntes, men skitsamma. Först lite siffror på hur det ser ut idag jämfört med augusti: Vikt: 89 kg (-14,5 kg) Mage: 93 cm (-7 cm) Midja: 82,5 cm (-7 cm) Lår: 65 cm (-5 cm) Vikt/måttnedgång totalt: -23 kg -17 cm kring magen -17,5 cm kring midjan -10 cm kring låren.
  16. Dags för en uppdatering! Roligt nog så sitter jag här och håller precis på att bli sjuk när jag skriver detta. Tar det lite som en personlig förolämpning faktiskt, jag är i princip den enda som inte hunnit bli sjuk ännu i min klass. Tänker att lchf nog kan ha med det att göra, har känt mig så frisk så. Förutom nu då Min svacka där jag brukade längta efter mellanmål har gått över. Jag fann en strategi för detta och tog med mig kokosfett till skolan, svepte en te/kaffedrink med detta runt 15-tiden varje dag, vare sig jag var sugen eller inte. I förebyggande syfte alltså. Det måste ha fungerat, för nu är jag verkligen inte avundsjuk på de chokladbitar och mackor andra har. En annan sak som har hänt är att jag numera ligger under bmi 30. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle nå så långt med min viktminskning. Ett bmi under 30 innebär (i mitt landsting) att jag är "berättigad" en operation för att ta bort hudöverskott. Jag har en hel del sådan hud på magen. Det är i vägen, ser fult ut och blir svettigt och kliar på sommaren när all hud "hänger för" min navel. Detta är något jag velat ta tag i ganska länge, men det har känts långt bort. Nu är jag där, men vill/behöver vänta i några månader innan jag kontaktar vården så att jag kan säga att jag varit viktstabil ett tag.
  17. Jag tror jag förstår dina känslor kring att hellre vilja vara smal än hälsosam. Men jag reagerar lite på ordvalen, framför allt "tyvärr är jag en sån som..." - det låter som en "mental blockering" som visserligen är svår att komma loss ur men som också gör att man oftast fastnar i sina beteendemönster. Vill inte låta allt för flummig här, men det finns säkert mycket övningar som kan hjälpa dig att ändra tankesättet kring det hela. Tror visst att du kan vara en annan sorts person också, för det vore ju konstigt att gå igenom ett helt liv som samma
  18. i och med att jag oftast brukat väga och räkna maten så har jag rätt bra koll på hur mina luncher ser ut för det mesta. Är 177 cm och har i nuläget gått från 112 till 93 kg. Exempel på kött till lunch: Kycklingfilé, tillagad brukar portionen bli 110-130 gram Blandfärs, i rått tillstånd brukar den portion jag äter väga 150 gram En köttbit (typ karré) brukar väga ca 140 gram stekt själva proteinet i gram jag äter under en hel dag brukar sällan överstiga 85 gram.
  19. Det låter som att du är väldigt hård mot dig själv! Ätstörningsproblematik brukar ju inte allt för sällan innebära ett svartvitt tänkande kring mat/vikt - antingen köra stenhård diet eller ingen alls och bara vräka i sig, antingen gå ner massor av vikt eller gå upp allt igen, osv. Håller med Stoscha om självkänslan. För mig hjälper det i alla fall att inte fokusera för mycket på just vikten som ska minska. Hur skulle det kännas för dig att försöka sluta tänka på att du måste ner, och istället tänka lite mer på att du i alla fall inte vill gå UPP? Lek lite med tanken på att stanna på den vikt du är nu, men att du mår bra, äter som du ska och vill och inte behöver ha någon oro för viktökning. Viktnedgång kan ses som en bonus. Och sen att du skulle vara motbjudande i en klänning strl 44, jag vet inte jag
  20. Massera hårbotten? Gärna med lite aloe vera. Finns också en produktserie jag använde när jag tappade groteska mängder hår - cutrin bio+.
  21. Känner också igen mig. Jag tänker att det där suget uppstår när man blir mätt - men själva "effekten" uteblir. Effekten jag menar är den som fås vid socker/kolhydratintag, kicken som når hjärnan. Så man är mätt, men hjärnan känner sig lite snopen när den där drog-effekten inte kommer. Kunde känna så hela tiden i början, mätt och nöjd i magen men ändå den här irriterande rastlösheten. Bitten Jonsson har en träffande beskrivning av detta i Sockerbomben - att det är som att sitta i en bil med gasen i botten utan att komma någonstans
  22. Idag känns det bättre. Har siktet inställt på att köpa lite te och ställa det i köket på skolan så att jag kan "fika" fast på mitt sätt. Det känns också bättre idag för att jag kunde få på mig ett par smal-jeans imorse. Köpte dem för nästan två år sedan i ett väldigt optimistiskt ögonblick (hehe) när jag tänkte att "dem kan jag har när jag gått ner i vikt". Sedan har de bara legat där. Men tänk, nu kan jag ju ha dem! Bättre sent än aldrig. Det kanske är lite fånigt, men det är sådana här saker som påminner en om varför man kämpar på.
  23. Alltså, jag skulle inte säga präktigt - om det fungerar så får man tänka så Det är ju en skillnad på det och att gå fram och säga till folk, haha. Jag får tänka på att det är fler än mig som sitter där med endast kaffetermosen, det är helt ok och man missar ingenting bara för att termosen inte ackompanjeras av en kexchoklad!
×
×
  • Create New...