Jenny_Åkesson

Medlem
  • Innehållsantal

    72
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Bra

Om Jenny_Åkesson

  • Rank

  • Födelsedag 1985-11-19

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Så vitt jag vet... http://www.westonaprice.org/health-topics/mad-as-a-hatter/ http://www.westonapr...he-liver-files/ http://wellnessmama....-meats-healthy/ Jag sa oxå att kroppen rensar sig själv om den är välnärd i den mån den kan.
  2. Kroppen lagrar tungmetaller om kroppen inte får tag på de mineraler den verkligen vill ha. Då tar den substitute. En frisk välnärd kropp skyfflar således undan det som är skadligt i de mån kroppen kan. http://www.westonaprice.org/health-topics/mad-as-a-hatter/ http://www.westonaprice.org/health-topics/the-liver-files/ http://wellnessmama.com/12579/organ-meats-healthy/ att demonisera lever och organ kött är en riktig björntjänst. Ursäkta att det inte är studier eller dylikt men jag klarar inte av att läsa studier. Utifrån det lilla jag börjar lära mig, särskilt om näringslära, så är organ kött vår absolut viktigaste källa till mat och det har nästan helt försvunnit ur vår mat. Kadmium eller ej, de har räknats up fler ställen det kommer ifrån. Sedan om man läser Livsmedelsverkets sida om kadmium så... Är Njure och lever sammanslaget? När dom själva säger att det är i njurbalken som kadmium lagras. Så varför visas inte lever och njure åtskilt?
  3. Har du gjort en uppskattning på vad det du äter väger eller har du faktiskt vägt *allt*?
  4. Btw Vad skulle videon bevisa? O.O Att olivolja är piss äckligt eller att pizza och frallor får blodsockret att skjuta i höjden eller att en "kolhydrats" reglerad kropp inte kan metabolisera fett? O.O Eller att skräpmat *make havoc* i kroppen? Vad hade hänt om han käkat en stor skål sockrade jordgubbar med antingen grädde eller kokosmjölk!?
  5. Sorry, stavning är inte min starka sida. Får läsa noggrannare! Vad jag menar är att mjölk inte är en "ren" mättat fett källa. Då är ju mjölk eller ghee eller kokosfett eller rent fet taget från valspäck, fläsk eller nöt renare. Mjölk eller grädde innehåller fortfarande vissa kolhydrater som laktos och kasein. Så hade varit intressant att se samma studie igen med dessa olika rena mättade fetter. Sedan kanske slänga in försökspersoner som redan är inom den extrema varianterna alltså max 10E% kolhydrater eller fett per dag och se hur var och en reagerar på vart och ett av de olika fett källorna. Jag har ingen önskan att äta mycket av både fett Och kolhydrater. Det ska vara enstaka desserter och fester då! Typ fruktsallad med grädde eller jordgubbar med grädde på midsommar eller janssons frestelse på julafton
  6. Soja ska nog endast ätas i de former den äts traditionellt i Kina och japan. Dessa kulturer har Aldrig ätit soja i den omfattning som vi i väst blir pådyvlade. Jag kommer aldrig någonsin igen äta soja i någon annan form än de traditionella formerna rån Kina och japan och inte i större omfattning än så! Tofu, sojasås o.s.v var/är ingen basföda där. Det är ris! Soja produkter är smaksättare. Så om inte ens de traditionella producenterna av soja äter det så som de i väst förespråkar... varför i hela friden ska någon äta det i någon större omfattning! Våra äldre släktingar var inte dumma i huvudet! om något annat var de bra mycket smartare än vi! Om gammelgammelgammelfarmor endast åt tofu någon gång i bland och vardagsmässigt åt ris med grönsaker och fisk alt kyckling och fläsk, då ska vi nog inte tro att vi vet mycket bättre än hon gjorde och göra soja bönan till någon slags stapelföda i vår diet!
  7. GMO = Nej för det är fullständigt naturligt att en tomat förökar sig med en gurka. Det är också helt normalt att vi har ihjäl varenda levande microb på en yta för att en specifik gröda ska gro just där. Det är även normalt att en växt pallar så starka bekämpningsmedel som människor ska använda skydds utrustning för att handskas med. Det är även normalt att käka tonvis av något vi knappt gjort studier på eller att tro att en växt vars förfäder hade typ 7 kromosomer och den moderna varianten har 47 kromosomer att dessa skulle vara precis likadana och lika "ätvänliga". Det är även normal att patentera livsformer. Vänta du bara tills mitt ogräs växt över på din mark. Om du inte betalar mig x antal sp'n så stämmer jag dig för stöld! .... ursäkta den drypande sarkasmen
  8. *harkel* Kor *behöver* inte en *uppvärmd* lada. Det är idiotiska djurskyddslagar som reglerar detta. Kor liksom hästar sätter vinter päls. Om sedan 20 kor står i en öppen så kallad frigående lada (där de väljer att gå in eller ut själva) så värms denna byggnad upp så pass mycket att du skulle ta av dig vinter jackan där inne. En ko tillhör även kol omloppet på ett sätt som dieseln till traktorerna som planterar, skördar, bärgar, fraktar soja bönorna inte gör. En Ko kan bidra med att under sin livstid binda mer kol i marken än vad en soja böna någonsin kan. Även om du behöver så val och lagra denna till korna till vintern så kommer vallen binda lika mycket kol som den möjligen behöver för att slås och frakta. Det vackra med detta är att du egentligen inte behöver fosil-slukande maskiner till detta. Det finns redskap för skörd och frakt av vall som kan dras av de kor som sedan ska äta vallen på vintern... just saying! Så kom inte dragandes med att sojabönan är mindre miljöbetungande än korna. om något är den mer då marken den göds på inte binder kol och inte kan gagna några fler arter än just soja bönan. En ko hage har blommor och flera grässorter, flera olika sorters insekter och mask och baggar osv. Inget bekämpningsmedel eller dylikt krävs. Vetrinär? Nja kanske men en gräsbetande ko har bra mycket starkare immunförsvar än en soja ätande ko!
  9. http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vitamin-a-on-trial-does-vitamin-a-cause-osteoporosis/#dprotects Låt oss nyansera diskussionen av vitamin A. Artikel går mycket detaljerat in på n'r Vitamin a blir toxists. Om du äter D vitamin kan du äta mycket mer A vitamin. A vitamin är oerhört viktigt för utveckling av barn och för en bra graviditet. Så det förmodade anledningen att polarforskarna dog av A vit överdos är bristen på D vitamin... Om du äter d vitamin tillskott kan du äta hur mycket lever ud vill. Utan D vitamin tillskott får man se över vilka livsmedel am äter och se till att man får D vitamin oxå.
  10. Men det ändrar inte så mycket ial. Grädde har ju fortfarande all komponenter som mjölk har. Hade varit intressant att se samma studie men med olika sorters fetter och se vad som händer. Typ rent fett från gris, nöt och fisk/val.
  11. Nja hon säger väl, enligt föreläsningen, att det kan finnas problem om du mixar för mycket. Inte har en "extrem" lågkolhydrat eller en "extrem" lågfett diet utan hamnar någonstans till hälften mittemellan när du försöker vara extrem åt något av hållen. Hon sa mer över att det kan finnas problem för personer med känd hjärtpoblematik att inta stora mängder mjölk fett på fastande mage och inget mer... För mjölk är ju faktiskt inte rent mättat fett som t.e.x kokosfett. Vilket enligt mig ial inte är en hållbar eller hälsosam mathållning. finns ju inte folkslag som ätit så tidigare...
  12. Nah... ta fram metalldetektorn bara...
  13. Några funderingar kring det hela. 1. Vad är RDI baserat på egentligen? Hur kan man säga att RDI stämmer för en vegan, vegetarian, LCHF:are eller en tallriksmodell-ätare? Vad är det som bestämmer RDI? (t.ex. så binder gluten/spannmål/fibrer där av mineraler och tar med sig det ut igen vilket gör att kroppen får mindre av dessa vilket höjer behovet av ett "dagligt intag"...)(Kommer inte ihåg alla ställen jag läst detta men nyligen såg jag det i dokumentären "Search for the perfect diet" eller något sådant. Så kanske inte alls stämmer??) 2. Vår mattillgång ser ju inte ut som den gjorde förr. I stort sett alla våra livsmedel har förvanskats på något sätt. Ta vete som ett exempel. Hur pass mycket har den genmanipulerats och förstörts? Mjölk? Hur förstörd har inte detta livsmedel blivit? 3. Hur kan man tala om vad man ska ha på¨tallriken utan att nämna ekologin runt omkring? Tex frukter från varma klimat i Sverige? Någonsin? Grönsaker, nötter, rötter, frukter, animalier osv, osv, i Sverige året runt? 4. (hör ihop med 3) Kan det vara så att en folkgrupp har en generell tolerans för vissa livsmedel beroende på hur ens förfäder livnärde sig x antal sekel tillbaka? T.ex. en person med rötter hos Kitawa folket mår nog bättre med livsmedel som speglar dennes förfäders kost. En Inuit mår bättre med en kost som speglar dennes förfäders kost. 5. En liten observation från min sida Äter jag 2-2500 kalorier varje dag i 6 dagar och den 7:de 500 så märker jag knappt av det. Men fortsätter du med 500 kalorier de följande sex dagarna blir jag oerhört hungrig konstant. D.v.s kroppen lagrar och kompenserar för dessa fluktueringar. Så precis som någon sa att det kanske är vettigare med ett RDI per vecka och inte per dag?? Och sedan (knyt an till 1) vad är ett RDI och för vem?
  14. Den härsknar så fort den utsätts för värme och kan även börja härskna när ljus träffar den. Den börjar oxideras och blir i stekpanna transfetter. Dessutom är det en olja som du inte får naturligt. D.v.s den kräver rätt mycket processer för att bli olja. Jag är inge bra på att förklara hur molekylerna ser ut i mättat, enkel o fleromättade fetter. Såg en föreläsning på engelska som förklarade väldigt bra. Slutsats: rapsolja har så många förgreningar och ställen som kan brytas att den är oerhört instabil. till skillnad mot det mättade som har en rak sträng som är svår att ha sönder. Alla fröoljor är likadana. Människan ska inte äta frön till att börja med och vi ska nog inte äta den s.k oljan från dem heller.
  15. Hum, men man har ju alltid blivit tillsagt att inte låta kroppen bli kall när man tränar? Är det ok att kyla ned sig så mycket efter att kroppen jobbat hårt? (Tänker på Kallursystrarna kommentaren)