Cavegirl IF

Medlem
  • Innehållsantal

    246
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

274 Enastående

Om Cavegirl IF

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    ,location, location!
  • Interests
    Naturlig ekologisk mat
    Periodisk fasta
  1. Oftast kör jag daglig fasta ex. 16/8 eller 20/4, men ibland kör jag en 36-timmars för att jag mår så himla bra under tiden och efteråt. Ofta mår jag så bra att jag sträcker ut på det några timmar, så någonstans mellan 40-42 är nog det längsta jag kört hittills. (Röstade 36 timmar)
  2. Torr brittisk humor. Monty Python... Catherin Tate. Gillar Eddie Izzard skarpt.
  3. Blåbär är ett av de nyttigaste livsmedel som finns! (Jag föredrar den sort som växer i våra nordiska skogar, inte den odlade amerikanska varianten som är ett helt annat bär). Skulle aldrig få för mig att undvika blåbär. Hellre blåbär än yoghurt till och med. Kolisar, schmolisar.
  4. Sanningen är att det finns massor av varianter på periodisk fasta. Exempelvis: 16/8 (20/4 etc) Fast-5 (= 19/5) ADF (Alternate Day Fasting) 5:2 (4:3, 6:1 etc) 36-timmarsfasta 3-dagars fasta o.s.v. Resultaten varierar så klart beroende på hur mycket man fastar. Man kan ju räkna med en snabbare viktnedgång om man exempelvis fastar enligt ADF (500 kcal varannan dag, fritt ätande de andra dagarna), än om man kör på 5:2 (500-600 kcal två dagar i veckan, resten fritt ätande), men å andra sidan är det svårare (för de flesta) att fasta varannan dag än två dagar i veckan. Hitta en variant som passar dig. Det är det bästa sättet att få den att fungera.
  5. Jag tror faktiskt inte det! Jag mår bättre nu än när jag åt mer kött. Som sagt, jag har inget emot animaliska produkter, jag äter kött, fisk, ägg och ost... men bara någon enstaka gång i veckan. Jag tror faktiskt att västvärlden äter mycket mer kött än kroppen behöver eller klarar av på ett bra sätt. Det behövs inte speciellt mycket kött alls för att få den näring som behövs i form av aminosyror, B12 och så vidare. Själv försöker jag hålla nere proteinhalten för att minska nivånerna avr IGF-1. Varför bränna ljuset i båda ändar? Jag vill leva länge. Jag skulle nog chocka en del här om jag sa att jag dessutom föredrar en lägre ämnesomsättning framför en hög! Men det är inte många som är redo för en sådan diskussion. Jag återkommer om ett decennium ungefär!
  6. De flesta man pratar med (alla?) verkar dock bara se två rejäla motpoler... antingen är man helvegetarian (eller vegan) eller så äter man kött till i princip varenda måltid. Det finns ju andra vägar att gå som kanske är ännu hälsosammare än båda de motpolerna? Själv äter jag mestadels grönsaker och annan växtbaserad föda. Kött äter jag enbart vid en eller två måltider i veckan. Jag mår finemang!
  7. Jag tror att folk reagerar så kraftigt på grund av att det blev så taffligt alltihop. Dag 1: Bloggar om att undvika hälsostress Dag 2: Övertydligt sponsrad av ProViva som säljer "hälsodrycker"
  8. Heh... snacka om affärsidé. "Vi tar (typ) juice... späder ut det med hälften vatten och tillsätter lite sötningsmedel". $$$
  9. Den mest uppenbara myten: "Man håller lättare vikten av fettsnål mat." (Ackompanjerat av reklam för lightprodukter med tvivelaktigt innehåll). Och som Jäderås skrev: "Frukost är dagens viktigaste mål." Denna myt verkar sitta i hårt hos de flesta fortfarande. Mina arbetskamrater förfasar sig över att jag oftast inte äter frukost. En annan myt som många fortfarande svär vid: "Man bör äta minst sex mål mat om dagen för att må bra." (Vem tusan har tid att planera och äta mat var tredje timme?) Just ja... när min dotter var spädbarn så rekommenderades flytande fett som tillskott varpå jag köpte på mig flytande margarin och gav henne. Usch, önskar jag visste bättre då.
  10. Är ju helt upp till er vad man värderar. Om skräpmatsdagen betyder mycket så kan man väl säga att käka bra 6 dagar av 7 är bättre än att aldrig käka bra. Ketos lär dröja ett par, tre dagar innan den är igång igen, men å andra sidan kanske inte det är det viktiga?
  11. Jag tror att överkonsumtion är huvudorsaken till det metabola syndromet. Antingen det handlar om överkonsumtion av kolhydrater, fett, protein eller alkohol. (Sedan håller jag med om att överkonsumtion av kolhydrater ställer till med mer besvär än överkonsumtion fett.) Men det är nog många som skulle springa åt andra hållet om detta basunerades ut. "MEN VI MÅSTE JU ÄTA OCH DRICKA! MASSOR, HELA JÄVLA TIDEN, ANNARS HAMNAR KROPPEN I SVÄLTLÄGE OCH JAG VET INTE VAD..."
  12. Det är nog svårt att hitta en blogg som har alla svar. Själv besöker jag forum och bloggar som handlar om Paleo, LCHF och ekologisk mat. Sedan plockar jag guldkornen ur den vetenskap som presenteras. Själv försöker jag äta 100% ekologisk och ren oprocessad mat. Kallpressat, gräsbetesuppfött, vildfångat o.s.v. Jag har inga som helst problem att äta en ekologisk potatis till min ekologiska kyckling. Det finns mycket bra information att hämta på Kostdoktorns blogg, men sedan bör du kanske vidga vyerna för att hitta ytterligare information du behöver. En person har inte svaret på allt är min åsikt.
  13. Helt klart! Jag är bara 156 cm lång. Vad som hjälpte mig var att starta med periodisk fasta.
  14. Därför att råris innehåller mycket mer fytinsyra än vitt ris: http://www.paleo30daychallenge.com/should-we-eat-brown-rice-or-white-rice
  15. Cavegirl IF

    Paleo

    Jag äter mer Paleo-likt än LCHF. Jag äter mest grönsaker, sedan lite kött och ägg. De enda mejeriprodukter jag äter är smör som jag steker i samt ibland vällagrad ost som smaksättning. Jag har inga problem med rotfrukter och lite potatis. Jag tar mig till och med en frukt ibland. Jag bekymrar mig inte heller om att få i mig "tillräckligt med fett", däremot är jag inte fettskrämd. Fullfett smör och kallpressad kokosolja blir det i princip dagligen. Ibland lite olivolja på en sallad. Däremot äter jag enbart ekologiskt nuförtiden. Det är lättare än man tror om man ser till att få en bra grund. Själv får jag en låda med ekologiska grönsaker levererad till husdörren från www.Årstiderna.com en gång i veckan. Ofta beställer jag extra varor som kravfångad fisk eller ekologiskt kött. Från min lokala CityGross köper jag ekologiska ägg, smör och kokosolja. Ekologiska kryddor beställer jag från nätet. Känn efter vad din kropp trivs bra med, det är inte så stora skillnader på paleo-liknande föda och LCHF. Framförallt är båda lågkolhydrat om man jämför med vad de flesta andra människor trycker i sig idag.