Jump to content

teresa

Medlem
  • Posts

    24
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by teresa

  1. Tack alla för råd och hjälp! Har slutat räkna kalorier och istället ätit mig ordentligt mätt och märkte genast att jag blev piggare och orkade mer rent fysiskt
  2. Tar 375g magnesium/dag. Läste att det skulle hjälpa mot muskelsvaghet. Oj, vad äter jag under en dag..? Sen jag ökade på kolhydraterna äter jag ungefär: Frukost: smoothie på turkisk yoghurt, grädde, hallon, kokosfett, kvarg och kaffe med mjölk och några ostrullar med smör. Ibland tar jag ett knäckebröd med mycket smör/mjukost och ost, ägg med smör och kaffe med mjölk. Lunchen beror på vad som serveras på jobbet (förskola) men nån typ av qournprodukt och grönsaker till det. Ibland får vi sås. Mellanmål: avokado eller äggmuffins och ostrullar med smör. Middag: omelett på grädde, ost, grönsaker, svamp (och ägg såklart). Ibland pannkakor med grädde och bär. Lite småätande emellan (ostrullar, paprikamackor)
  3. Vaa? Förklara det här med fettbrist och fettindex och vad är det för formel?
  4. Jajjemän, konstaterad järnbristanemi har jag haft. Men inte längre
  5. Varför skulle sötsug vara ett tecken på ätstörning? Angående ätstörning: Jag har ett ganska stort kontrollbehov vad gäller min mat/kropp. Dock är jag inte underviktig (bmi 18.8) och har normal fettprocent (21,8). Jag bantar inte, men sen tillåter jag mig inte heller att vräka i mig mat i enorma mängder eftersom jag inte vill gå upp i vikt och har vissa komplex över att allt jag äter lägger sig på magen. Men att jag skulle ha bantat bort min mens stämmer alltså inte. Tror dock inte jag är ensam över att ha kroppsdelar jag är missnöjd med
  6. Hmmm åt inga tillskott innan lchf förutom duroferon (järn). Känns lite fånigt att ge sig ut och jogga löjligt sakta Får ta det efter mörkrets inbrott. Haha.
  7. Jag är 27, 163cm och väger 51kg. Får i mig ca 2000kcal/dag. Är INTE gravid, haha. Äter fisk, ej kött. Tror jag levde i en konstant kolhydratkick fram tills lchf::-P Funderar på om det kan vara så att jag har ett energibehov på, låt säga, 2500kcal/dag. Får ju i mig lika mycket energi nu som innan lchf. Men om jag nu har ett större energibehov och har ätit för lite så kompenserade jag kanske det med sockerkickar som gjorde att jag ändå orkade. Bara en tanke.
  8. Ridning, fyra-fem dressyrpass i veckan (plus några timmars stallarbete varje dag). Tar en rask promenad på 25 min varje lunchrast. Innan lchf joggade jag flera gånger i veckan, men nu har jag ingen ork. Äter dessa: http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Multi/Multivitamin_Vegetarianer.ecp Har typ vräkt i mig mat de senaste dagarna och är en aning piggare :-) Men låååångt ifrån normal.
  9. Järnbrist är jag ganska säker på att det inte är. Åt järntabletter första månaden på lchf, men sen tog de slut. Har dessutom haft järnbrist tidigare och det kändes inte alls såhär med muskelsvaghet. Protein får jag i mig omkring 70g per dag enligt ShapeUp-appen. Kan väl inte vara för lite för mig på 50 kg? Ätstörning, nja, kontrollbehov, ja.
  10. Fett får jag i mig, uppemot 150g per dag. Salttricket har jag testat utan effekt. Slutar jag räkna kalorierr jag rädd att jag går upp i vikt (ligger på undre gränsen för normalviktig). Är det värt att kämpa för orken i benen i ett år?!
  11. Nej, men äter fisk ett par gånger i veckan och ägg varje dag.
  12. Läser överallt att folk mår så himla bra av lchf, man blir piggare, smalare, får mer muskler, blir mer mätt osv. Själv har jag nu lchf:at i två månader ungefär och är på väg att ge upp. Började med lchf för att jag tror på konceptet med mycket fett och inga snabba kolhydrater. Har alltid haft ett enormt söt- och kolhydratsug som jag ville bli av med. Har ofta kompenserat ordentlig mat med en godisbit då och då för att orka. Ville ha ett slut på det, samt även uppleva allt annat som verkade så bra med denna kosthållning tex ökad uthållighet/mindre trötthet. Så drog ner kraftigt på kolhydraterna, från ca 300/dag till i snitt 35/dag. Höll kvar samma kaloriintag på ca 2000/dag då jag inte strävar efter viktförändring. Kan tillägga att jag lever ett ganska aktivt liv även om jag inte längre tränar, med promenader dagligen och många timmar i stallet med allt vad det innebär. MEN jag är så fruktansvärt trött och muskelsvag! Blir liksom inte bättre. Har helt tappat all träningsmotivation och tycker det är jobbigt att gå korta promenader. Är rädd att mina muskler förtvinat! Har de senaste dagarna ökat kolhydraterna till 60-70/dag vilket inte hjälpt. Åt tom en bit vitt bröd idag för att se om jag fick nån kick men inget hände mer än sug efter mer... Dessutom har min mens uteblivit. Äter multivitaminer, magnesium och msm varje dag. Vad ska jag göra? Ge upp? Började ju äta såhär för att må bättre, inte sämre! Passar inte lchf alla? Uppgiven till max!
  13. Nope, vi har ett barn som är superallergisk :/
  14. Behöver tips på frukost jag kan ta med mig till jobbet. Jobbar i förskola där det råder mandel-, nöt- och äggförbud. Själv är jag vegetarian.
  15. Jag jobbar i förskolan och har lite inblick i hur det fungerar. Där jag jobbar (Göteborg) rekommenderas lättmjölk, lättfil och margarin gjort på vegetabiliska fetter till barnen. Till frukost är det havrefras, cornflakes, vaniljyoghurt, mackor och mjölk. På förmiddagen när barnen börjar bli kinkiga av blodsockerfall stoppar vi i dem frukt så att se ska orka. Till lunch blir det ofta diverse halvfabrikat tex köttbullar och makaroner eller fiskbullar och ris. Till mellanmål (och nu är barnen rejält kinkiga igen) blir det smoothie, mackor eller yoghurt. Det märks ganska tydligt att barnen inte håller sig mätta länge. De specialkoster som tillåts är vegetariskt och minus fläsk i princip. Allt annat behövs läkarintyg på. Skulle någon förälder komma och be att barnet inte får äta margarin tex skulle de flesta rynka på näsan bakom ryggen. Tycker det är jättebra att ni föräldrar reagerar! Barn ska inte behöva äta sån här skitmat. Dessutom, hur kan man rekommendera margarin?! Övergår mitt förstånd.
  16. Helt med där Har använt shapeup för att ha koll och kommer nästan varje dag över 70g.
  17. Har bestämt mig för att börja äta fisk, faktiskt Ev dra ner på mejerier istället, använda kokosmjölk istället för grädde tex.
  18. Hur mycket protein kan man äta utan att det blir för mycket? Vad jag har förstått så ska övergångsbesvär vara över på några dagar, verkar ovanligt att det håller i sig flera veckor.
  19. Har nu ätit (liberal) lchf i fyra veckor och ända sedan starten varit fruktansvärt trött och muskelsvag. Första två veckorna var det jobbigt att öppna dörrar, skruva upp korken på vattenflaskan och andra saker som man annars aldrig reflekterar över att det är ansträngande. Nu har det blivit lite bättre, varje rörelse är inte längre jobbig, men jag orkar inte springa (brukade springa ca 25min flera ggr/vecka), blir jättetrött av promenader och är allmänt seg och sävlig. Jag känner inte igen mig själv, brukar skynda mig fram men nu går allt i sakta mak. Ska det vara så här? Vad gör jag för fel? Äter ca 1800 kcal om dagen fördelat på ungefär 10%k 17%p 73%f Äter sedan en vecka tillbaka magnesiumtillskott och sedan en längre tid även multivitamin. Målet med att äta lchf är för mig inte att gå ner i vikt utan att behålla nuvarande vikt (51 kg, 163 cm), men orka mer (!), äta hälsosammare och bli av med sötsug och kolhydratbegär. Kan tillägga att jag innan lchf åt ca 50% (knappt 300) kolhydrater om dagen. Kan det vara så att min kropp inte tål lchf?
  20. Varför är det inte bra med för mycket mjölkprodukter?
  21. Tack för alla svar! Jag har valt att äta lchf trots att jag inte behöver gå ner i vikt därför att jag har ett enormt söt-/kolhydratsug, ofta är väldigt trött, vill känna mig mätt och för att jag inte tror att socker och stärkelse är bra för kroppen. Iallafall inte i de mängder jag åt innan (ca 300g kolhydrater om dagen). Har inte hört om någon normalviktig på lchf som mått dåligt av detta. Någon som har? Blir inte alls speciellt sugen på att äta qourn om det framställs av en mögelsvamp! Som tur är har jag möjlighet att köpa ägg från en gård med väldigt frigående hönor Så mindre qourn, mer ägg. Ska testa micromackan Dricker inte kaffe, har dock testat fett-te. Fy, vad inte gott det var! Mottar gärna exempel på normalviktiga som förbättrat eller försämrat sin hälsa med lchf!
  22. Jag är vegetarian, så äter qournprodukter istället för kött. Med paprikamackor menar jag menar jag givetvis mackor utan bröd, grönsak med pålägg på. Är ganska säker på att jag inte räknat fel. Äter ganska mycket smör och då blir det snabbt mycket fett. Vad är det med min kost som inte är lchf?
  23. Frukost: omelett på två ägg med 0, 5dl grädde. En stor kopp te med grädde eller kokosolja. Några ostskivor med smör. Ett finncrisp med smör. Under dagen: Kokt ägg, paprika/gurkmackor med ost eller vegskinka. Middag: Gratäng på blandade grönsaker med grädde och ost. Sen gärna lite småplock på kvällen, typ lchf-kaka, ost eller nåt finncrisp. Det enda jag har blivit riktigt mätt på är vispgrädde. Men kan ju inte bara äta det
  24. Började med lchf för två veckor sedan. Är normalviktig och behöver verkligen inte gå ner i vikt, men vill heller inte gå upp i vikt. Jag upplever dock att jag aldrig blir mätt sedan jag började med lchf. Äter mycket fett, ca 150g om dagen, men skulle förmodligen behöva äta ännu mer för att bli mätt, men är orolig för att mitt kaloriintag då blir så högt så jag går upp i vikt. Äter ganska liberal lchf, mellan 20-70g kolhydrater per dag, oftast under 50g. Idag bestod min frukost av 746 kcal, varav 64g fett, 10g kolhydrater och 30g protein. Fortfarande inte mätt, men enligt appen Shape up som jag använder så ska jag äta knappt 2000 kcal om dagen och är rädd för att äta för mycket. Någon som har råd vad jag ska göra?
×
×
  • Create New...