Jump to content

smörbulten

Medlem
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

smörbulten's Achievements

(2/7)

24

Reputation

  1. Här har du en förklaring till njursten https://www.youtube.com/watch?v=TankFrHtQiM
  2. en till länk som är bra https://www.youtube.com/watch?v=5pjG98krPT4
  3. Här är en länk som kan hjälpa dig, men som sagt mer info vad du du har för kost vore bra och om hur mycket du tränar. https://www.youtube.com/watch?v=FH8RsqjlS2o
  4. När man är +40 år så förändras saker i kroppen och den här länken svarar på dina frågor https://www.youtube.com/watch?v=njM2swbICYg
  5. Jag ser att du tillsätter mycket fet som kokosolja/vispgrädde/Bea. Jag skulle nog prova en vecka utan allt extra fet. För fet har dubbelt som mycket energi som socker. Sedan prova och se om du klarar att hoppa över frukost, det funkar inte för alla doc.
  6. Många tror att det är bara att vräka i sig fet med LCHF och jag var en av dom, men om du ska gå ner i vikt. så rekommenderar jag att bara använda fet i lagom mängd när du lagar mat och prova att hoppa över frukost om det funkar för dig. Sen var jag en av dom som trodde att man ska äta sig proppmätt varje gång man äter, det funkar inte häller för mig. Fet mättar inte, men protein gör det samt bra grönsaker som vitkål/spenat/blomkålsris. Så försök hitta en bra balans i din kost.
  7. här har du några svar på din fråga, hoppas det hjälper https://www.youtube.com/watch?v=1bWQjru8T-o https://www.youtube.com/watch?v=54CNX4Znwj0
  8. Äggmjölk är ett bra alternativ till Tea, man kan skippa smöret. Läs mer »
  9. Tanken med ägg dieten är att få 0 kolhydraterna för max fettförbränning. Så ja inge grönsaker alls, samt att dra ner lite på fett som smör ändats för stekning. Med ägg som proteinbas som föda, har du naturens eget vitaminpiller. Den innehåller allt utom omega 3. Det är det som e kruxet jämfört med annat protein. Schemat som jag kör är att smälla ihop 2 omeletter (3-4 ägg per portion beroende på hur hungrig man är. Med olika fyllningar salami. Tonfisk, pizza skinka) på middagen och spara en till frukosten. Sen till lunchen, kan man varva men hoppa över omelett och köra korv med hög kötthalt med stekta ägg eller en Parisare (Hamburgare med stekta ägg), bacon o ägg. Det sistnämnda har jag lessnat på. Lördag och söndag kör jag ”vanlig” LCHF på runt 5-20 kolhydrater under per/dag. Samt fasta på 16/8 för att man har sovmorgon. Motion är att gå ut med hunden 30-40 min, det känner jag räcker för mig jag behöver inte bygga muskler för jag jobbar inom skogen och jag har inge intresse att träna för vasaloppet eller Vätternrundan. Min ”mjölk till kaffe” är simpel: en tillbringare med 5 ägg lite varmt vatten (för att det inte ska separera) mixa och sedan fyller man upp med kalt vatten and viola du har äggmjölk till kaffet. Så får du en Tarzan kropp utan att gråta ut i tidningarna som Alexander Skarsgård
  10. Varför börja räkna och väga maten? det är ju det som är poängen med ägg dieten. Att man slipper det Du kör ju en Omelett som är Bamse stor med hur många ägg du vill ha. Men försök att dra ner på smöret. Nu när du ”deffar” sen att köra 2 dagar i veckan att köra strikt känns lite minimalt. Har svårt att se det som en referens. Fastan 16/8 lägger jag på helgerna. när man ändå inte är så aktiv och har tid att ha sovmorgon Du kanske är rädd för ägg, men ägg är inte farligt enligt kostdoktorn och även nutritionisten på Livsmedelsverket. ”Någon övre maxgräns för hur många ägg man bör äta finns egentligen inte” Så frågan är om du vill hoppa in med bägge fötterna eller stå och stampa på samma plats.
  11. Jag är lite kluven till det här med motion, Som jag ser det så är motion bra för hälsan och även psyke. Men som viktminskning är det så marginellt, min erfarenhet med vanlig vardags motion är att det står för max 5-8% av viktnedgången. Det kroppen behöver är 30-40 min promenader. Mer än så känns som rätt bortkastat om man inte ska delta i vasaloppet etc. Jag gissar på att när man slutar växa vid runt 22-23 års ålder, så blir man hormon känsligare, ju äldre man blir. Så kolhydrater som ökar insulin produktion och mejerier som är till för gödkalvar, för att dom ska växa och bli stora och starka. Kanske man inte längre är i behov av, I samma omfattning.
  12. Det som funkat för mig, För att få ner dom sista 5 kilona är att köra en kombination på ”fett fasta” med normal smör användning (vid stekning). Samt att pressa ner kolhydraterna till 0 med en Ägg diet som är med Omeletter med olika fyllningar (Salami, Tonfisk, pizza skinka). 5 dagar i veckan, men att helgdagarna köra ”normal” 5-25 gram kolhydrater tillsammans med en fasta som är på 16:8. Jag jobbar i skogen och har ett fysiskt tungt jobb men måste ändå ”deffa” för att pressa dom sista kilona. Totalt set har jag gåt ner nästan 50 kilo. PS. Jag glömde nämna att jag att ja skippa mejeriprodukter också, men att jag kör med ”mjölk till kaffet” med äggmjölk istället.
  13. Angående debatten om fet, så har jag en fråga om att vad händer om man äter för mycket fet per dag. Vad har det för effekt? är det bara illamående eller en ”laxerande effekt” man kan få, eller har det nån annan värre effekt som påverkan på levern eller nåt annat organ i kroppen? Sedan en känga till Kostdoktorn, men det är väll som att svära i en kyrkan. När Kostdoktorn förespråkar ”ät dig så du blir mätt” Så är det fett som är det primära energi intaget som ja tror han syftar på och för en nybörjare som jag kanske inte vet det och fokuserar sig på proteinet istället. Som gör att man stannar i sin vikt minskningen. Som en tungviktare som jag, så blir det ett par centimeter smör per dag från packetet. och för att få i sig allt det där smöret. så räker det inte med en fet sås. man mäste antinge göra Kryddsmör eller MBC (Magic bullet coffee) tror ja att det heter eller ost rullar med smör (som en rulltårta) Så man kan dela upp all smör under dagen.Det jag skulle vilja se från Kostdoktorns sida, är en energikalkylator. Så man kan se hur mycket fet etc. man behöver per dag. T.ex. som från matkalkyl.se , där ser man hur mycket man kan proppa i sig per dag.
×
×
  • Create New...