icey

Medlem
  • Innehållsantal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

icey vann senast 28 December 2012

icey hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

50 Utmärkt

Om icey

  • Rank

  • Födelsedag 1981-04-28

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Interests
    Kost, näringslära, matlagning, musik, låtskriveri, filmer, böcker, motion & träning.
  1. Vet du inte vad ordet "naturligt" betyder? I kostsammanhang betyder det att äta saker du kan hitta ute i det vilda. Det växer inte pasta, mackor, flingor och müsli ute i naturen. Det finns inte heller förädlad frukt, och verkligen inte året om som inne på ICA. Livsmedelsverket menar inte att vi ska äta hälften av vår kost från kolhydrater. Dom menar att vi ska äta den absolut största delen av vår kost från kolhydrater. Dom menar på fullaste allvar att det är kolhydrater som är människans huvudbränsle, och att vi då under evolutionens gång - när det inte fanns pasta och mackor - istället har tryckt i oss 20 äpplen eller 20 potatisar om dagen, per person, året om. Och det har vi ju givetvis inte gjort, det förstår väl vem som helst. SLV's kostråd blir då direkt felaktiga, och rentav komiska. Kroppen kan själv producera och tillgodose hjärnan med glukos, utan en endaste kolhydrat i maten. Sedan får den även backup-bränsle i form av ketonkroppar när du äter LCHF. Att vi måste äta 150 gram socker om dagen för att hjärnan ska fungera är en myt. SLV's sida är proppfull med myter. Den ena myten avlöser den andra, och sist jag var där och läste så satt jag bara och skrattade och skakade på huvudet. Jag skäms å deras vägnar. Det är pinsamt att dom fortsätter rekommendera margarin och light-produkter. Fullkorn är näringsfattig skitmat. Det innehåller också en massa, massa stärkelse som orsakar blodsockerstegring och insulinutsöndring (alltså onödigt höga nivåer av dessa saker). Ät riktig mat istället. Jo, det finns nog många som har blivit feta, sjuka och hungriga av SLV's kostråd. Direkt eller indirekt. Kollar man på statistiken så verkar ju inte deras kostråd ha hjälpt i alla fall, då hjärtsjukdomar och cancer fortsätter vara dom vanligaste dödsorsakerna i landet år efter år efter år.
  2. Okej, så jag räknade helt enkelt fel när jag åt LCHF, och rätt när jag åt kolhydrater. Bra, då har vi rett ut det mysteriet.
  3. Jo, det gör dom visst. Det är inte normalt eller naturligt för oss människor att äta så mycket socker och stärkelse som SLV rekommenderar. Vad är det dom skriver? 300 gram kolhydrater om dagen? Herregud. Vet du hur mycket det är? Prova att trycka i dig 300 gram kolhydrater om dagen i form av t.ex. vild frukt (så som vi har ätit under evolutionen). Du kommer inte lyckas, tro mig. Endast med onaturlig mat som typ pasta, bröd, flingor och müsli lyckas man med detta. Det är omöjligt med naturliga kolhydrater som vild frukt och grönsaker, och därmed också ett felaktigt kostråd. Dom skriver att hjärnan kräver 150 gram dietära kolhydrater om dagen. Detta är också felaktigt. Den kräver 0 gram. Fullkorn är inte nyttigt. Även detta är felaktigt. Bara för att det höjer blodsockret något långsammare än vitt bröd och vit pasta, betyder inte att det är nyttigt. Dom varnar för mättat fett och dietärt kolesterol, och hävdar att dessa saker skulle orsaka hjärtsjukdom, vilket helt saknar vetenskaplig förankring. Detta är också ett felaktigt kostråd. Jag orkar inte ens fortsätta. Listan skulle kunna göras väldigt lång. SLV har ingen koll på någonting och är därmed inte kvalificerade att ge ut kostråd, i min mening. Den enda effekt deras kostråd med pasta, mackor, flingor, juice, margarin, konstiga växtbaserade oljor och fettsnåla light-produkter har på människor är att dom bara blir fetare, sjukare och hungrigare.
  4. Nej, att jag inte blev fet av LCHF-experimentet betyder inte att jag inte åt ett överskott av energi. Jag vet att min kcal-balans ligger runt cirka 2500. När jag då äter 3000kcal så betyder ju detta då givetvis att jag äter ett överskott av energi, eller hur? När jag åt lika många kalorier (ja, exakt lika många) av kolhydratrik mat, så lade jag snabbt på mig fett runt midjan igen. Att LCHF-kosten gör att man förbränner mer eller tar upp mindre, betyder inte att jag inte åt ett överskott. Jag vet inte vad som händer med överskottet när det väl är inne i min kropp, men jag åt ett överskott. Jag satt ju med anteckningsblock och penna varje dag.
  5. icey

    Boktips

    Jo, jag läste hans inlägg. Jag fick intrycket av att han, i grund och botten, menar att low carb fungerar för att fett mättar bättre än kolhydrater - inte för att fettinlagringsmekanismerna i princip helt stängs av när man äter low carb, vilket är vad t.ex. Gary Taubes menar. Jag tror mer på Gary Taubes än på Robb Wolf. Jag har också testat själv att äta ett överskott av energi i form av fett, utan att någonting direkt hände. Precis samma sak påpekar många av Robb's läsare i kommentatorsfältet precis nedanför hans inlägg om man orkar bemöda sig med att läsa dessa också. En av dom enklaste riktlinjerna för Atkins är just "eat as much of these foods as you want". Jag repeterar; "eat as much of these foods as you want". Det är raka motsatsen till kaloriräkning, Ät när du vill, hur mycket du vill. När folk, trots detta, inte får problem med fettinlagring - då har det med annat än bara kalorier att göra.
  6. Jag tycker att boken sammanfattar forskningen på området väldigt bra. När man kollar upp studierna själv så råder det inga tvivel om att testgrupperna som har ätit LCHF inte bara har gått ned snabbare och mer i vikt, utan även har fått en allmänt bättre hälsa. Det är intressant att en och samma kost kan råda bot på alla dagens folkhälsosjukdomar. Jag hoppas verkligen att Livsmedelsverket (och dess motsvarighet i andra länder) får upp ögonen för detta, och slutar ge ut felaktiga kostråd som bara gör folk fetare, sjukare och hungrigare.
  7. Testa själv, Robin. Ta inte mitt ord. Jag kanske pratar ur arslet, jag vet inte. Det enda du kan göra är att testa själv. Sikta på ett energiöverskott i form av fett (skippa kolhydraterna) och se vad som händer. Jag försöker inte ha "rätt" här, det är jag inte intresserad av. Men jag vet vad kaloriräkning är, det är någonting jag har sysslat med mycket, särskilt när jag har tränat. Måhända går man upp i vikt av LCHF på jättelång sikt om man verkligen ger sig fan på det, men det sätter sig definitivt inte som fett runt magen, det är ett som är säkert. Det enda du kan göra är att prova själv.
  8. Jag är mycket väl medveten om att ingenting kan växa utan att man tillför energi, och att ingenting kan minska utan att man tar bort energi. Jag är också mycket väl medveten om mina egna erfarenheter, och dom som inte tror mig uppmanar jag att testa själva. Då behöver man inte ta mitt ord, utan man får istället själv uppleva fenomenet. Exakt vad det beror på vet jag inte (var energin tar vägen, etc.), men jag är fullkomligt _övertygad_ om att betydligt mer betydelsefulla processer sker i kroppen vid fettinlagring än bara ett överskott av kalorier. Helt enkelt för att jag själv har testat. Jag tror inte på någonting förrän jag själv har testat. Det borde inte du heller.
  9. icey

    Boktips

    Jag tyckte Robb Wolf verkade vettig tills han alldeles nyligen på sin blogg menade att insulinhypotesen inte stämmer, och att LCHF fungerar bara för att fett mättar bättre än kolhydrater. Där tog det stopp för mitt förtroende vad gäller Robb Wolf.
  10. icey

    Boktips

    "Why we get fat and what to do about it" av Gary Taubes. Läs, läs, läs.
  11. Jag ser på LCHF-godis som en vegetarian ser på vegetariska produkter som är utformade som korvar och hamburgare. It makes no sense. Vi började ju faktiskt äta LCHF för att låta bli godis, så jag ser inte riktigt anledningen till att då desperat leta efter substitut till godis (eller glass eller kakor eller tårtor). Visst är det väl gott, men det underhåller ju också sötsuget vilket ger en motsatt effekt till den LCHF ursprungligen är tänkt att ge. Det känns också som att hela kosthållningen håller på att tappa fokus nu när man pratar mer om stevia-tårtor och erytriol-kakor, än om riktig mat. Ja, det ÄR bättre med smör, ägg och bacon. Fett är INTE farligt.
  12. Jag tar jodtillskott varje dag, och en ganska rejäl dos också på 12,5mg. Det är ungefär så mycket man får i sig av jod i länder som t.ex. Japan tack vare att man äter mycket havsmat, och framförallt alger. Jodbrist ska tydligen vara ganska allvarligt, och orsakar en massa elände i kroppen. Det är tydligen inte heller farligt att ta höga doser, som man tidigare har trott. Kolla på den här föreläsningen av Dr. Michael Rothman, där han tar upp allvaret med jodbrist (och även brist på D-vitamin och magnesium);
  13. Någon annan här som fick upp ögonen för LCHF och Atkins efter att ha läst Matrevolutionen? Jag läste boken, och intresset tog fart direkt. Jag har därefter läst en massa böcker inom ämnet, kollat på massvis med föreläsningar med en massa framstående figurer inom området, läst forskning och fått ett allmänt större intresse för mat och kosthållning. Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag inte hade upptäckt Matrevolutionen och läst den. Vågar knappt ens tänka på det.
  14. icey

    Ketos

    Jag tar mig friheten att svara på frågan, trots att den inte är ställd till mig. Varenda gång du hör om LCHF som en fördelaktig kost vid förebyggande av diverse konstiga sjukdomar och åkommor (diabetes, cancer, epilepsi, alzheimers, osv) så är det _strikt_ LCHF man pratar om - nämligen en ketogen kost (under 50 gram kolhydrater om dagen) där du får din energi från huvudsakligen ketonkroppar, och inte socker. Vill du dra alla dessa hälsofördelar från LCHF, så bör du sikta på ett så lågt socker-, och stärkelseintag som möjligt, och äta dig mätt på fett istället. Överdriv inte proteinintaget heller. Nej, hjärnan behöver inte kolhydrater (ja, den behöver glukos, men inte dietära kolhydrater). Jag äter mindre kolhydrater nu, och min hjärna fungerar bättre än någonsin. Inuiter äter knappt kolhydrater alls, och detta folkslag är känt för sitt t.ex. exceptionellt goda bildminne. Oroa dig inte. Det flödar omkring en hel del myter där ute.