caring

Medlem
  • Innehållsantal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om caring

  • Rank

  1. Tack för tipsen:) När det gäller mitt blodtryck så travade jag iväg och köpte en blodtrycksmätare och har nu mätt mitt blodtryck regelbundet en vecka drygt. Den visar ett genomsnitt på 125/77 så nu känner jag mig lugnare.
  2. Jag tycker att jag är rätt duktig på att dricka. Brukar ha en karaff med vatten stående vid skrivbordet och den tar alltid slut på en arbetsdag, ibland får jag fylla på den en andra gång.
  3. Det var inte helt enkelt att svara på. Frukost brukar jag äta vid sju-tiden och sedan lunch vid 12 och då har jag nog börjat bli hungrig vid 11-tiden. Oftast slutar jag jobbet omkring 17-tiden och då är jag ordentligt hungrig men som jag skrev tidigare har jag upptäckt att om jag väntar en stund så går det värsta över. Middag brukar det blir vid 18.30-19-tiden. Tidigare brukade jag ha lite Camembert eller Brie-ost liggande i kylen på jobbet och ta en bit till em-kaffet. Men eftersom jag misstänker att jag äter för mycket så har jag slutat med det. Alltså jag tycker det är jättesvårt att hitta någon balans mellan att äta så att jag håller mig mätt men inte äta för mycket. Mitt dagliga matintag har nog sett ut ungefär så här sedan jag började med LCHF för drygt fem år då jag lyckades gå ned 13 kg men de senaste åren har vikten sakta krupit uppåt igen och jag tror att det har med brist på östrogen att göra. På grund av bröstcancer i familjen är jag inte intresserad av att äta det.
  4. Håller med om mycket av detta. Lite tröttsamt i längden när man ofta får höra "Ät LCHF om du vill bli frisk och smal".
  5. Om jag har fattat det rätt efter att ha läst Gary Taubes bok "Varför blir vi feta?" så har tydligen hormonet östrogen en stor betydelse för kroppens förmåga att bränna fett.
  6. caring

    Stress och kroppen

    Det finns en avspänningsmetod som heter Mindfulness och som på en del orter anordnas kurser i.
  7. Till frukost blir det omelett på tre ägg och en msk grädde. Steks i smör och toppas med några skivor ost. eller så kör jag enligt Skaldemans förslag: en brk makrill i tomatsås, två kokta ägg och ett par msk majonnäs eller en halv brk tonfisk i vatten som jag låter rinna av, fräser i olivolja tillsammans med två äggulor och äter med ett par msk majonnäs. Lunch och middag består av en bit kött, fisk eller kyckling, kokt blomkål eller broccoli och ca 1 dl fet sås (om det inte är en gryta för då använder jag grädde eller creme fraiche)Om andan faller på kan jag göra broccoli- eller blomkålsmos. Ibland fräser jag strimlad vitkål med en skvätt grädde. Andra maträtter är kålpudding utan ris eller potatis eller Skaldemans köttfärslåda t ex. Jag varierar med andra ovanjordgrönsaker men väldigt sällan tomat, gurka och grönsallad.
  8. Okej då förstår jag Jag trodde att det kanske hade en positiv inverkan på vikten att vara glutenfri.
  9. När jag pratade om omega-6 menade jag att jag undviker spannmål av det skälet att, förutom att det är kolhydratrikt, att jag vill hålla nere mängden omega-6
  10. Känns som att det blev lite mycket fokus på knäckebröd. Jag kanske äter 1-2 skivor i veckan. När det gäller hälsporre tror jag själv att det beror på överbelastning, dvs jag är för tung och har under sommaren ofta gått i platta sandaler. Lite som Converse-syndromet. Försöker nu stretcha vaderna och förbättra bålstabiliteten för att få en bättre fotisättning när jag går. Hur kan jag förbättra min fettförbränning? Jag har uppfattat det som att man ska äta rikligt med fett för att få igång fettbrasan men det kanske inte funkar för mig som nu är i klimakteriet?
  11. Nä inga prover förutom Hb som har blivit bättre sen jag gick över till LCHF.
  12. Det låter som att jag måste tänka om en hel del då. Hittills har jag undvikit rotfrukter. Inte ätit bönor eller fil. Alltså öka kolhydraterna och minska fettet, hmm.
  13. Tycker inte jag har direkt kulmage, snarare är jag jämntjock med gäddhäng, sälveck och några bilringar;) Du skriver att du har misstankar om att hälsporre har med kosten att göra. Vad tänker du på då? Jag äter i princip inget spannmål, förutom nåt knäckebröd då och då med tanke på omega-6.
  14. Jag har börjat med att dra ned matintaget genom att äta mindre portioner helt enkelt. Vissa kvällar har jag upptäckt att jag inte behöver äta middag utan klarar mig på ett par kokta ägg med majonnäs till. Även om jag känner mig vrålhungrig när jag cyklar från jobbet är det precis som om de värsta hungerkänslorna går över. Egentligen blir det bakvänt för mig eftersom en av de saker som tilltalade mig när jag först hörde talas om LCHF var att man kan gå ned i vikt utan att vara hungrig och att kalorier ut och in inte spelade så stor roll. Jag har som många andra en bakgrund av jojo-bantning där man skulle räkna på längden och på tvären.