Karla

Medlem
  • Innehållsantal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Karla

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Geneva
  1. Anic75, du måste ha fått det av mig. Vill förtydliga att det INTE tillhör LCHF. Anledningen att jag åt LCHF pannkakor med agavsirup var för jag ville bli av med ketos. Och det lyckades jag med. Har läst mycket av dina inlägg och det känns som om det här med sötningsmedel är en jätte grej för dig. Även om var o en har olika uppfattningar samt hanterar kostsammansättningen lite olika så bör man undvika söt så mycket det går. Särskild i början när du vill komma igång bör du nog fokusera på riktig mat och släppa der här med sockerersättning, vilken det nu mår vara.
  2. Förre några dagar sedan åt jag mer än 150 g tjocka söta blåbär med gregisk joghurt. Syftet var att komma ur ketos som jag hade varit i ett tag och som körde slut på mig. Vad ska jag säga. Det hände knappt någonting. Jag var fortfarande i ketos under hela dagen och inget sötsug (vill säga frosande) triggades. Fick faktiskt laga LCHF pannkakor och äta 2 stycken med agavsirup för att komma ur ketos. Så... medan du bör vara försiktigt med söt och carbs under de första 2-3 veckorna kommer det nog inte händer något när du äter lite blå bär då och då. Å andra sidan är det nog mycket individuellt också. Vissa är ju såpass känsliga att de triggas bara av söt smak. Du får helt enkelt känner efter hur din kropp reagerar på det. Det är du som vet bäst.
  3. Hej Anic75! Är själv ny till det här men har nog förstått att socker är en big no go. All choklad som kan köpas innehåller socker. Tack och lov har jag hittat en "choklad" där jag bor som enbart består av kakaobönor och kakaosmör. Givetvis är den ganska strikt i smaken. Men bakar men egna low carb muffins med mandelmjöl osv. och lägger till chokladen i små bitar får man en fin bakelse. Givetvis är det inget man ska äta i större mängder eller varje dag. Det blir mer som en belöning en gång i veckan eller den här tiden i månaden där man (eller snarare sagt fru) är extra benägen för söt. Just det, bakelsen görs med lite sötningsmedel, dock tar jag inte stevia för det smakar bara vidrigt för min del. Fick slänga den jag köpte. Gällande din vaniljsocker... släng den med en gång. Det är socker med aroma och kanske lite bourbon vanilj så det ser äkta ut. Köp hellre äkta bourbon vanilj som ser mörkbrun ut. Den luktar och smakar underbart samt passar fint med kaffee eller varm choklad. Vet ej var du bor. Vill tippsa om att det finns en ekologisk butik i Göteborg som är liknande som de i Tyskland. Inte som hälsobutiken alltså som mestadels säljer piller och ingen mat. Butiken heter ekostore och har sådana råvaror. Lycka till med LCHF!
  4. Hej Antonius! Håller med dig i viss mån. Under alla år som jag var vegetarier tyckte jag alltid att det var dumt att köra med låtsas kött som sojakorv eller vad det nu all finns som ersättning. Bestämmer man sig för att inte äta kött varför i hel**** ska man då lägga massa pengar på nåt som substituerar samt försöker uppnå smaken men på konstgjort sätt? Blir litte samma resonemanget här med LCHF. Men... det finns fem olika smaker, söt, salt, sur, besk och stark. Med LCHF befinner man sig mestadels inom salt och starkt. Sedan hittar jag också litte besk (endive sallad tex) och kanske lite surt (surkål). Söt förekommer knappast. Visst eftersom det inte äts socker och godis och annat som är super söt blir man mer känsligt för sötman. Efter enbart 6 veckor med LCHF kan jag redan konstatera att en hel vanlig gregisk joghurt naturell smakar söt för mig. Det behövs inget i. Ändå... saknar man frukt (särksild tropiska frukter) eller en god bit choklad finns inget man kan äta som matchar denna smaksättningen. Och då snackar jag en mogen flygmango från Thailand som smälter i munnen eller en god bit mörk choklad. Glass finns inte heller, så man får väl skaffa glassmaskin och köra med (bara en idé jag har) självgjort kokosmjölk, äkta bourbonvanilj och en eggula. Det jag vill få fram är att det kan kännas ganska enformat att äta de typiska varmrättssmakerna om o om o om. Att vara utråkad på det man äter samt vara mät på samma smaksättningen gör ju bara risken större att man trillar ditt för någon skit. Särkild som kvinna (vet ej om andra tycker detsamma såklart) kan jag känna att dessa 2-4 dagar innan mens jagar jag söt. Då kör jag hellre med en hemmagjort kompromis än att köpa någon skit med socker o färgämen o inte vet jag. Då har jag i alla fall lite kontroll.
  5. Visst är ägg super bra? Tack vare LCHF har jag hittat tillbaks till ägg som är så flexibla och goda. Äter bara ekologiska då de smakar bäst. Ska börja experimentera lite med recept där man blanda den hårdkokta äggulan med annat som finhackat lax eller så.
  6. Då är det helg och med det dags att vara med i diskussionen igen. Det här hänt en hel del de senaste dagarna. Angående mitt vatten och salt innetag. Det blir havsalt eller Himalaya salt för min del. Eftersom kosthållningen innebär mestadels kryddat mat, kan jag känna att jag får i mig mycket salt redan. Salt på frukost eggen, i salladen, i grytan, på köttet, i bacon osv. Givetvis kan jag inte veta om det är tillräckligt mycket, men att börja äta salt bara för sig på toppen av allt annat salt som kommer med maten känns nog lite extremt och onaturligt. Det här med att blanda ihop matlust och behov att dricka… visst vet jag att det förekommer, speciellt när man äter den vanliga medelsvenssons kost. Med LCHF känner man av ganska rejält att man behöver dricka. För min del känner jag mig uttorkat och nästan lite tungt i munnen. Dessutom gör ju all saltad mat att man blir törstig efter maten. Hur som hels, ett bra tips är ju själva färg på kissen. Är den gul eller tom mörkgul dricker man för lite. Eftersom det inte förekommer för mig utom på morgonen vill jag nog påstå att vattenintaget är tillräckligt. Återigen, att tvinga i mig ännu mer att dricka som enbart gör att jag får kissa jämt känns fel och onaturligt. För mycket protein? Mycket möjligt att det blev lite för mycket i början, särskild när jag fortfarande åt en del mejeriprodukter. Vill dock tillägga att det aldrig blir 2 köttmåltider om dagen. Men som sagt, lägg till proteinerna i osten så kan det nog har varit för mycket. Har dock dragit när med osten rejält den senaste veckan samt börjat föra matdagbok för att se hur fördelningen på kolhydrater, fet och proteiner är. Proteinerna ligger mellan 50 och 90 g per dag. Sist men inte minst vill jag nämna att jag häller lite torkade alger på mina sallader då och då, just för att få i mig allt som behovs. Men självklart är det mycket möjligt att jag har en obalans i mineral ämnen, det är ju svårt att veta. Med tanken på att det naturliga i LCHF diskuteras en del, undrar jag varför en del saker känns så fel för mig, både mentalt och i kroppen. T.ex. det här med ketos. Som jag upplever det, är det ett kroppstillstånd som uppstår när man befinner sig i en extrem situation som en svår sjukdom som gör att man varken kan eller vill ta i sig mat. Eller när det är krig eller naturkatastrofer som gör att människan får svälta. Att kroppen har ett system att hantera liknande situationer är ju bara bra. At påstå att ketos är det bästa för kroppen och det mest naturliga tillstånd där man fungerar på toppnivå kan jag däremot inte hålla med om. Givetvis får ni som känner så leva på detta sätt, men för min del är det fel på så manga sätt. Vill tillägga att jag har fått gallkolik liknande symptom natten till för igår. Min avföring var mycket ljust, magkramper och rejäl smärta i högra revbenen. Lag till känslan av illamående och en ökande aversion mot all fet i maten som jag har haft i flera dagar. Allt detta har fått mig att dra slutsatsen att LC är något som jag köper men inte HF. Fick jobba med värmeflaska hela natten samt köra en tarmsköljning för att avlasta kroppen. Kunde ändå inte få mycket sömn. Det första jag gjorde igår var att köpa örtte för gall och levern. Som mat blev det sallad på vit rättika, gurka och rädisa för att hjälpa levern med fetsmätningen. Lägg till två kronärtskockor som jag åt med en dip på avokado och lite olivolja. Redan under dagens gång kunde jag känna hur den mörka tunga smärtan i övre högre buken blev mindre även om den gnager lite kvar. Är inte förvånade över mitt sug på beska grönsaker längre som jag åt en del på senaste dagarna, då besk hjälper levern med fet smältningen. Så, min personliga facit efter fem veckor med LCHF: Jag kommer nog fortsätta att utesluta bröd, ris, pasta, potatis och böner från maten. Godis och annan skräpmat är ju en självklarhet att det inte bör finnas med i kosten. Sedan får det blir mindre av både kött och smör för min del. Det är inget jag mår bra av. Naturliga fetter som avokado, nötter och olivolja får det vara i stället. Mycket mer grönsaker, även om de har lite kolhydrater här och där. Kokosnötter som bra alternativ mot chipsen framför TV:n men inte kokosolja i kaffet. Och några bär när det känns bra. Förhoppningsvis kommer jag inte i ketos igen för det är det värsta jag vet. Tack alla ni som har gett råd och tips. Grattis till alla som tycker det här fungerar bra för er. Kör på!
  7. Tacksam för alla fina svar. Kommer ta åt mig det ena o det andra. Får se om det hjälper.
  8. Hi kära LCHFare! Min fjärde vecka med LCHF går mot sitt slut och hälsoproblemen blir mer inte mindre. Vikten stannar envis med, men det bryr jag mig inte om. Huvudvärk: jag vaknar med häftiga huvudvärk varje morgon. Även Ipren hjälper bara lite värken kan hålla sig hela dagen. Koncentrationssvårigheter: Den mentala kroppskänslan påminner lite om dagen efter en stor fest. Man är vaken men hjärnan hänger inte med. På jobbet kan jag slicke email där ord fattas i meningen och andra små roligheter. Inte bra när man jobbar med redovisning. Buksmärta: Det tar mellan 2-3 dagar innan jag kan gå på toan. Jag känner mig svullen och tungt i magen. Kan få kramper efter maten. Hjärtat rasar: När jag vaknar mäter jag pulsen medan jag ligger kvar i sängen. Det brukar vara runt 80/minut. Det är väl för mycket när man ligger och vilar. Inte att tala om hur hjärtat rasar efter jag ätit. Kan sitta på kontoret med 98 puls efter lunchen. Det känns mycket otryggt. Har aldrig upplevt nåt tidigare. Har ej blodhögtryck. Illmående: Ibland känns det som jag vill bara spy. Gärna efter maten också, när pulsen rasar iväg. Känslan runt solarplexus är då samma som man har när man har gjort många sit ups på gymmet. Det känns varmt och gör ont. Influensaliknande kroppskännslan: Känner mig öm i hela kroppen. Kan känner mig såpas svag att jag får pusha mig själv när det tas en trappa på kontoret. Fattar inte hur någon kan hålla på med träning under den här kosten. Anxiety: Känner mig orolig och speedad. Inte alls avslappnad eller lungt. Hunger: Efter en period med lite hunger och matlust har jag varit vrålhungrig de senaste 3 dagar. Jag menar smärtsam hunger som gör att man nästan mår illa av det. Efter maten känner jag mig hungrig fortfarande. Vet ej hur jag ska äta så mycket eller snarare sagt vad Man ska ju inte äta för mycket protein heller. Carbs är no go, så frukt eller stora mängder grönsaker går inte heller. Och fet så som den är får jag inte ner. vidrigt. Utöver det har jag börjat lägga på vikt sedan jag äter så mycket pg av hungern. ENligt sticken har jag varit i djup ketos hela veckan om de nu är pålitliga. Dricker 1,5 l vatten om dagen, lägg till te och MBC. Gå och kissa en hel del. Igår kväll orkade jag inte med det här längre och åt LCHF pannkakor med agavsirup för att komma ur ketos. Desvärre föll jag inte ur helt utan den blev enbart mycket svag. Hjälp! Orka inte med det här mycket längre till. Det känns varken bra eller som den goda naturliga kosthållningen som det alltid snakas om. Har alrdig haft liknade negativa effekter på någon annan diet.
  9. Men hur mycket protein är det? Har räknat genom ett recept för tuna sallad och kom upp i 39 g med en enda burk tonfisk. Vill man äta ytterligare en måltid får man i sig ännu mer protein.
  10. Är lika förvirrad som du är Emmafo. Har gått upp i början och sedan tappat lite, allt i allt har jag gått ner drygt 1 kg. Efter att ha fått några fina kommentarer med mycket goda råd och tips kommer jag numera skriva ner matintaget på en vanlig diät sida. Då får man en lista med fet, protein och kolehydratintaget under ett dygn. Idag har jag ätit i ett förhållande av 6:3:1. Men även om kolehydraten var bara en tiondedel så komm jag upp i 28 carbs. Boven var mjölken i caffee och nån slags kesela. Hildegaard har rätt med det här med mejeri produkterna. Men riktigt fet ost (den jag köper har 56%) går nog bra i fall du inte vräker i dig ett halvt kilo om dagen. I fall du har en iPhone, det finns fina appar med LCHF recept.
  11. Tack för uppmuntran. Känns alltid bra att snacka med någon som kan relatera till det man säger.
  12. Hej Modesty, Tack för tipset. Det får bli mätning med sticken, i slutändan vill jag inte göra det här för komplicerade. Mitt facit efter många inlägg jag har läst hittills - kan nog inte komma undan tanken att det hela fungerar pg av reducerat kaloriintag allt eftersom. Visst, ingen räknar kalorier och så där, men det hela med 16:8 eller 5:2 drar nog ner på det totala matintaget per vecka. Lägg till att många inte äter lika många gånger om dagen eftersom sötsuget/matlusten försvinner, då blir det nog enkel matematik. Sedan är det nog enklare att sticka med LCHF då man får äta feta såser och gratänger och sådant. Ska inte kasta in handduken än så länge. Får se hur det blir. Ha det!
  13. Hej Hildegaard! Tack för svaret. Får erkänna att tålamod inte är min starkaste sida. Men som sagt, jag ska ge det till slutet av året, då bli det mer än 5 månader. Stannar jag fortfarande på 91 kg då fungerar det nog inte för min del. Kan inte heller påstå att jag känner mig bättre, mer energetiskt eller friskare. Är ganska utslagen, kan sova mer än 10 timmar i streck, är okoncentrerade och allmänt nedslagen. Men inget sötsug så jag får vara glad för det. Det här med stress är lättare sagt än gjort. Jag har varit i stressmode hela mitt liv. Har haft en sk bettskena i många år eftersom jag gnisslar med tänderna jäkla mycket. Det har gått såpass långt att jag har fått artros i käkleden numera. Får verkligen går till en specialist snart eftersom jag har konstant smärta i höger käken. Dock vet jag ej hur jag ska få ihop behandlingen med jobbet eftersom jag kommer nog få en specialanpassad plastskena som skall öppna käkleden så att disken (är det rätt ord?) lägger sig mellan käkbenen igen. Denna skena skall tydligen vara inne 24 timmar om dagen… hur ska jag jobba då? Skit hela vägen. Vill inte gå in i detaljerna varför det är som det är. Dock kan man nog påstå att en viss stressnivå är vardag för mig och har det alltid varit. Har ju gått ner tidigare också. Tror mig självkritiskt är jag nog. Jag äter enligt kostdoktorns lista. Sedan är det nog inget exakt vetenskap och jag får pröva mig framåt. Ha det!
  14. Hej Lina! Det är konstigt eller hur? Visst man ska inte stirra sig blind på vågen för den kan luras. Ändå - om någon håller på med LCHF och träning 3ggr/veckan då känns det märkligt att vara kvar på en platå i ett år. Vill inte gå där än och försöka 5:2 eftersom det känns som en joker som jag vill ha kvar längre "down the road". Börjar jag LCHF med 5:2 vad gör jag då när platån slår till? Får nog tänka över mejeri produkterna, även om jag enbart använder ekologiska hög fet produkter. Men tack för tipset.
  15. Hej Johanna07! Vad skönt att någon annan har ätit raw food med. Kan inte påstå för min del att jag var hungrig eller irriterad med kosten. Japp, det gällde att förbereda och sedan är man ju ganska begränsade när det gäller att äta ute. Har dock haft samma effekt med att inte vara sötsugen eller alltför hungrig (matlust) längre, även om det tog flera veckor att uppnå denna kroppskänsla. I början åt jag hur många dadlar och liknande som helst för att undkommer sötsuget (onyttiga godis) men behovet minskade stadigt. Allt i allt åt jag raw food i drygt 1,5 år och för det mesta var det många grönsaker, nötter, alger, oljor o avokado (nästan lite LCHF när jag tänker på det). Lägg till frukt, bär och lite rå fisk då och då; det har varit min kosthållning. Dessvärre trillade jag ditt igen för onyttiga sötsaker och stärkelserik kokad mat under en mycket stressful period i mitt liv. Såklart körde insulinet berg-och-dal banan igång på köpet. Tittar jag på det med LCHF ögon då har jag kanske saknad fetter vilket gjorde mig sugen på feta sötsaker som choklad när stressnivån i kroppen ökade. Who knows? Är inte en inkörd vegan heller, även om jag har svårt med djurhållning och den mentala bilden av att äta likdelar. Skulle aldrig i livet kunna äta lammkött eller älg, har även svårt för kossor med sina fina ögon. Även som barn - länge innan mat blev ett laddat ämne för mig - hade jag svårt för kött. Speciellt feta delar eller grov korv fick jag inte ner. Det var bara äckligt. Däremot älskade jag rå blandfärs gjort på bra kött blandad med ägg gula, salt peppar och lök. Fram till puberteten var jag smal som en pinne. På sommaren lekte vi ute hela dagarna och plockade allt som växte vid vägen, rabarber, bär, äpplen, majs. Potatisen snoddes ur kastrullen innan den kunde kokas, kålrabbi o rättika åts rå med. Har även haft ett valnötträd bakom huset. Varje höst satt jag där och pillade bort den beska tunna huden på valnötterna för att kunna avnjuta den krämiga vita delen. Vilket tålamod för ett barn. Å andra sidan var det ju innan kabel tv och playstation... Poängen är att du har nog rätt med Paleo. Det känns som en bra blandning av LCHF och Raw food tror jag. I alla fall för mig, vi är ju alla olika. Ska ändå försöka att köra ett tag till med LCHF bara för att se vad som händer. Tack för ditt inlägg.