Gå till innehåll

NicklasWernström

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om NicklasWernström

  • Rank

  • Födelsedag 1982-02-05

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  1. Vem vill vara pigg när man är så pass sjuk att man tömmer sig på vätskor? Då vill man ju bara ligga i fosterställning och tycka synd om sig själv!?
  2. Jag äter nog på ren rutin efter träning men jag känner ingen panik om jag inte är hungrig och det går ett tag. Brukar dock dra i mig en proteindrink efter träning på väg från gymet. Proteiner är nog bra att få i sig lite extra av. Ja vet att folk hävdar att det inte behövs om man äter tillräckligt mycket bra mat men för mig fyller det ut bra och jag gillar mättnadskänslan. Jag tänker att man behöver äta efter ett gympass där syftet har varit att bygga muskler. Gärna extra protein. Efter kondition eller typ powerwalk känns det inte lika viktigt... Man vill ju inte bränna muskler och man ska äta så man känner att man återhämtar sig för nya uppgifter. Kan vara jobb, skola eller nästa träningspass.
  3. Kul att höra Petra! Man kan ju tänka sig att du prövar dig fram ytterligare några gånger med eller utan och kanske lite mer eller mindre och dessutom kanske andra kolhydratskällor. Typ bovetegröt eller havregryn. Känns som att man kan få ut ännu bättre tryck utav det. Vet ej dock, bara en känsla. Skönt att hitta ett sätt som magen pallar! Se bara till att inte spåra ur nu =)))
  4. Fräs lök och bacon. Tillsätt rikligt med grädde, 1/2 grönsaksbuljong, svartpeppar. När grädden kokar upp har du i lite riven ost och gröna ärtor. Låt allt koka ihop och ät med kokt broccoli. Jäkligt gott och mättande
  5. Jag vill absolut inte börja hetsa folk här att äta kolhydrater bara för att man tränar! Gäller det "bara" motionsträning så brukar det gå väldigt bra på strikt LCHF, håll bara ut och man har goda möjligheter att uppleva en grym förbränning, mindre mjölksyra och bra återhämtning. Dock ev. något sämre explosivitet. Räkna med att det tar upp till två månader. Testa och överväg sedan att lägga till kolhydrater för att öka prestationen. Lyssna INTE på folk som inte kan och kanske t.o.m. är emot LCHF! =) Jag prövar mig fortfarande fram. Jag lägger ju främst till kolhydrater när jag spelar handboll. Där har jag ju även ett ansvar att orka leverera eftersom att det är en lagsport där andra annars blir drabbade. Det är en stor fördel om man verkligen har ställt om till fettförbränning och känner att man kan träna utan kolhydrater först för att sedan lägga till för att få ut lite mer av sin träning/tävling. 1. Ett sätt att lägga till är som jag sagt tidigare kvällen före tillsammans med en vanlig LCHF-middag. Då kan man äta i stort sätt hur mycket man vill av "goda" (inte onda tex. pasta) kolhydrater fast enbart i en och samma måltid. Kroppen lagrar då in muskelglykogen och återgår sedan under nattens fasta tillbaka till fettförbränning. (i stora drag) ex 2-3 potatisar i en fet asgod gratäng med lök, vitlök, grädde, smör,ost, salt och peppar. Det gör det liksom lite extra värt det. 1-2 dl kokt ris. koka i buljong så blir det extra gott. 2 dl kokt bovete. kanske den bästa och mest näringsrika källan. (kanske) Detta ger runt 30- 60g kolhydrater. Detta ska räcka till att fylla på muskelglykogendepåerna. Man kan välja att äta mer om man upplever att det behövs.. 2. Den andra varianten har jag själv inte använt mig av men går ut på att äta 20-80g kolhydrater tre- fyra timmar före träning/tävling. Även då tillsammans med fet mat! Undvik som vanligt gluten, socker, frukt och ät inte dessa kolhydrater ensamma för då riskerar man att rubba fettförbränningen i onödan. Kroppen måste fortsätta få mer fett än kolhydrater i sig. Observera att detta inte är att rekommendera om man kämpar med övervikt eller andra sjukdomstillstånd som påverkas negativt. Min huvudkälla till denna information kommer från Jonas Bergqvists böcker. "LCHF & Träning" och "Optimal hälsa, viktminskning och fitness".
  6. För mig var det viktigt att tänka så i början för att verkligen komma in i det hela och få det att långsiktigt fungera. Sedan fick jag nys om "LCHF och träning" och det förändrade allt (till det bättre och lagom till att handbollsäsongen skulle dra igång). Om man har ställt om kroppen ( och psyket också för den delen) att träna utan kolhydrater så har man mycket att hämta. Men! Kroppen verkar visst kunna välja att fortsätta gå på fettförbränning som vanligt även om man stoppar i sig lite kolhydrater (på rätt sätt). Man får med all säkerhet ett insulinpåslag men dessa kolhydrater som då lagras som glykogen tar kroppen och förbränner när den verkligen behöver det, tex vid explosivare påfrestningar. För mig har det gjort stor skillnad när jag spelar handboll eller när jag kör tex marklyft. I övrigt äter jag strikt och tränar även på fastande mage ibland (det hade jag aldrig kunnat tänka mig innan LCHF). Strikt LCHF är fantastiskt på alla sätt och vis men när det kommer till träning och framför allt tävling så finns det mer att hämta om man lägger till lite kolhydrater. Gör man det bara på rätt sätt så finns det väl ingen anledning att inte göra det om man får bättre resultat. Man får fortfarande dra nytta av alla fördelar med LCHF och det är ju det allt handlar om.
  7. Detta bygger på att kroppen bränner fett och kolhydrater jämnsides. Eftersom att kroppen är inställd på att gå runt på fett som huvudenergikälla så väljer den att lagra in glykogen i musklerna ist för att förbränna det. Detta glykogen används sedan när musklerna musklerna verkligen behöver det. Som vid tex explosiva, tunga och långa gympass. Eller som i mitt fall när jag spelar handboll på hög nivå. Man kan helt enkelt få ut lite mer av sin träning... Jonas Bergqvist beskriver detta som att kroppen använder kolhydrater som "raketbränsle". Jag har prövat och märker skillnad.
  8. <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="RobinEH" data-cid="3683" data-time="1357301721"><p> Nja, äter man lågkolhydratskost så fylls väl aldrig glykogendepåerna helt? Kolhydraterna från kosten används troligtvis till mer behövda processer än glykogeninlagring.</p></blockquote> Det beror ju helt och hållet på hur strikt du äter. Nej dom kanske inte fylls helt men betydligt mer om man lägger till ca 20-60g kh i samband med LCHF-måltid (fortfarande LCHF). Detta kan man dra nytta av när det gäller att prestera. Tex inför tung explosiv styrketräning eller tex vid tävling. Personligen tycker jag att man ska träna på så strikt kost som möjligt... Man får känna sig fram. Även om man vill ligga på 5, 20 eller 100g kolhydrater per dygn. Vid återhämtning som sagt efter ett pass om man vet att man ska träna igen inom kort.
  9. <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Magnus77" data-cid="3665" data-time="1357300671"><p> Är man ketoadapted ska det inte behövas. Återhämtningen går alldeles utmärkt ändå. Drick vispgrädde och käka ett par kokta ägg istället.</p></blockquote> Vad har du för personliga erfarenheter från träning på LCHF? Jag får ut det bästa av två världar genom att lägga till lite kolisar vid rätt tillfällen och i rätt mängd. Jag är fortfarande väldigt strikt mestadels av tiden... Får fortfarande ut allt annat som gör LCHF så grymt!
  10. Jag dricker vassleprotein och äter fet mat och återhämtar mig väldigt bra. Jag bygger muskler utan att lägga på mig fett och binda vätska mm. Det är inte helt dumt med protein för muskeluppbyggnad. Men det kan i sin tur ha en negativ effekt på viktnedgång. Jag vill inte gå ner mer, min kropp verkar ha anpassat sig och ligger i stort sätt still i vikt medan jag blir starkare och större. Kolhydrater efter träning kan vara bra om man har planerat att träna explosivt ganska snart igen. Annars hinner du fylla på glykogen i musklerna under veckan ifrån de kh du får i dig. Men bra kh, ris, potatis, bovete, nån frukt eller kanske något glas mjölk i samband med LCHFmat. Undvik helst att bara äta kh. Detta var i stora drag och vi är ju olika. testa dig fram. Läs kanske "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. /Nicklas
  11. Jag skulle inte vara orolig om jag vore dig. särskillt inte om du inte ställt om helt utan kanske bara svävat ut lite i ditt ätande. Kroppen bränner alltid fett och kolhydrater parallellt. Efter en omställning till lågkolhydratkost kommer kroppen (förhoppningsvis) välja att bränna fettet som huvudenergikälla och sedan fylla på glykogen i musklerna allt eftersom mängden kolhydrater med stoppar i sig. Även vid strikt LCHF. Kroppen borde "märka" ganska snabbt att det inte finns så mycket annat än fett att ta av och du borde vara tillbaka på banan igen. Jag kan tänka mig att flera andra aspekter också spelar in som gör att man inte mår så bra som tidigare när rutiner och invanda mönster bryts. Sömn, vätskebalans, hormoner, vardagsmotion och kanske mängden fett man inte får i sig om man ist äter sig mätt på socker...
  12. Nu blev jag iof osäker på om jag köpte min burk på maxi eller Coop.
  13. http://www.google.se/search?q=kokosolja&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&biw=320&bih=504#i=13 Denna burk köper jag på Ica maxi, finns på fler ställen. Utan smak och billigare än många andra. Ca 45kr. Perfekt i svart kaffe. Annars vispgrädde eller röd mjölk. Har aldrig prövat smör som en del verkar ha i sitt kaffe...
  14. För min del känns det alltid bra att äta strikt LCHF efter att ha festat eller liknande, blir ett sätt att "rena" kroppen på. Idag har jag tex bara ätit några ostrullar med smör, ett ägg och druckit kaffe med grädde i. Tänker äta köttgryta ikväll om jag blir hungrig. Hade jag varit hungrigare hade jag ätit mer utan att tveka. Det hinner inte hända så mycket "negativt" i kroppen på ett dygn men det är även viktigt för psyket att återgå direkt... Allt för att komma tillbaks i fas så fort som möjligt och fortsätta äta bra!
×
×
  • Skapa nytt...