johan_n

Medlem
  • Innehållsantal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Neutral

Om johan_n

  • Rank

  1. Så blev det ju inte riktigt... Glömde utrustningen hemma inför Lidingöloppet. Klantigt! Jag ändrade i alla fall på den tänkta laddningen och körde strikt LCHF ända till kvällen innan loppet. Då åt jag en kebabtallrik med extra mycket ris och en halv barnpizza (var för sugen för att låta bli ). På tävlingsdagen åt jag strikt LCHF till frukost och lunch. Under tävlingen fyllde jag på med rejäla mängder sportdryck och bananer. Resultat: Inga som helst problem med energiförsörjningen. Höll hyfsat jämn fart genom loppet och landade på 2:56, vilket jag är mycket nöjd med. Faktum är att för två månader sedan var jag nöjd över att ha orkat springa tre km i sträck utan att börja gå Jag kunde inte mäta sockret, vilket var synd. Däremot verkade kolhydratladdningen funka bra, något som blir till stor hjälp inför nästa lopp.
  2. Nej. Han har diabetes typ 1 och måste ha insulin.
  3. johan_n

    Jogga och springa

    Idag sprang jag ett långpass. Löpningen kändes som bäst mellan 10 och 15 km. Ofta tar det en bra stund innan fettmotorn varvat upp. I början av passen upplever jag ofta yrsel, möjligen för att energin har svårt att räcka till för både hjärna och muskler. Mina erfarenheter liknar alltså dina, på så sätt att en lugn start på passet är något att sträva efter.
  4. Eftersom jag kommer springa 30 km på Lidingöloppet istället för 15 km kommer jag att ägna uppladdningen inför loppet rätt mycket tankeverksamhet. Så här ser planerna ut just nu: Idag ska jag springa 20 km terräng på strikt LCHF. I morgon vila På söndag antingen tävling 11 km terräng eller ett hårt träningspass på motsvarande sträcka. Inför denna aktivitet kommer jag att äta kolhydrater kvällen innan. Om söndagens pass känns bra kommer jag förmodligen göra likadant inför Lidingöloppet, annars tänker jag ut något nytt, t ex att äta liberal LCHF sista veckan. Givetvis kommer jag att ha järnkoll på sockret vid kolhydratintag.
  5. Jag tror inte min ökade glukostolerans beror på LCHF i sig, utan på 20 kilos viktminskning och bra träning. Om man äter LCHF utan att träna och gå ner i vikt verkar det snarare som att glukostoleransen minskar, se t ex Annika Dahlqvists berömda test.
  6. Jag är idrottsintresserad och föreslår därmed att du utforskar området train low - compete high. Begreppet innebär att man äter lite kolhydrater under träningsperioder och tillför kolhydrater i samband med tävling och eventuellt vissa tuffa träningspass. Viss forskning finns redan på området, t ex en studie som gjordes i Köpenhamn av bl a Bengt Saltin. Det jag är intresserad av är att undersöka hur detta koncept kan användas för optimal prestation. Hur ofta bör man äta kolhydrater? Hur mycket? Hur kolhydratladdar man inför en tävling på bästa sätt? Man skulle kunna studera en grupp som äter lågkolhydratkost t ex inför vinterns skidsäsong. Skidor eftersom det är en idrott som har sin säsong under tiden för ditt gymnasiearbete. Inför tävlingar ordineras gruppen olika kostladdningar. Efter säsongen utvärderas vilka laddningar som fungerade bäst för olika individer. Förmodligen är det svårt att få elitåkare att delta i en sådan studie. Seriösa motionärer skulle däremot kunna vara en målgrupp.
  7. Jag testade med fem skivor bröd förra veckan och tålde det bra, se första inlägget. Sedan dess har jag varit på föreläsning med Doc och Jonas Bergqvist, där den senare dissade mjölbaserade livsmedel som kolhydratkälla. Därav tanken att äta potatis och ris. Jag kommer nog också att tillföra socker under loppet, speciellt med tanke på att anmälan var stängd idag, så det blev att köpa en plats på nätet till 30 km istället Då jag inte har något annan mål än att ha en skön dag ser jag fram emot tremilen också. Jag har sprungit den två gånger tidigare, dock bättre tränad.
  8. Utlovade ju värden efter läkarbesöket. Läkaren var väldigt nöjd med utvecklingen och frågade vad jag hade gjort Dessa värden är alltså utan medicinering mot min diabetes: Fastesocker: 3,4 Hb1Ac: 29 (normalt anses vara intervallet 27-42) Triglycerider: 0,7 HDL: 1,14 LDL: 3,3 Totalkolesterol: 4,8 Kanske inte perfekt LDL-värde när jag kollar i vårdguiden (3,0 övre gräns), men inget läkaren reagerade på i alla fall. Dessutom hade han anat vilken kost jag gick på eftersom jag hade en hög nivå ketoner i blodet. Mitt nästa experiment med kolhydrater blir dagen innan Lidingöloppets 15 km. Tänker äta potatis och/eller ris på kvällen för att ha tillgång till både fett- och kolhydratmotorn!
  9. Idén är att ersätta kolhydrater med fettrika produkter. Fil och vanlig yoghurt är inte fettrika, däremot grädde och smör är bra. När det gäller grönsaker innehåller de kolhydrater, men i liten mängd. Det är ett bra sätt att få i sig vitaminer och mineraler. LCHF är för mig inte huvudsakligen ett sätt att gå ner i vikt, utan ett sätt att hålla blodsocker och insulin jämnt och lågt. Detta kan ge stora hälsoeffekter, särskilt för mig som är diabetiker. Att köra strikt LCHF är vanligen inte nödvändigt för någon som inte är sjuk. Dessutom ökar insulinkänsligheten, d v s förmågan hos kroppen att ta upp sockret som finns i blodet, med träning. Detta innebär att ju hårdare man tränar, desto mer utrymme finns för kolhydrater i kosten. Då bör man välja bra kolhydrater i lagom mängd, t ex någon potatis eller en liten hög med ris. Bröd och pasta anses vara dåliga kolhydratkällor, tillsammans med socker förstås. Om du är ute efter snabb viktminskning kombinerar du hård träning med strikt LCHF. Det kommer tidvis att gå tungt att träna, men du kommer att få ett kraftigt kaloriunderskott samtidigt som kroppen går på fettförbränning. Ideala förutsättningar för viktminskning och god kondition!
  10. Efter den tillfälliga formtoppen i början av förra veckan går träningen sedvanligt tungt igen. Efter att ha besökt föreläsningen i Östersund i helgen inser jag att det blir utmanande, kanske omöjligt, att träna så mycket som jag tänkt utan kolhydrater. "Prestationskolhydrater" lär behövas i form av bra kolhydrater inför tävlingar och vissa träningspass. Idag har jag varit på provtagning inför mitt första läkarbesök som diabetiker på torsdag. Antar att man förutom långtidssocker kommer att mäta t ex blodfetter. Ser spänt fram emot resultatet av 4,5 månaders strikt LCHF + fem Lingongrova. Jag återkommer med mina värden när jag fått dem på torsdag. Då jag i stort sett aldrig mäter socker över 5 mmol/l numera borde åtminstone sockret vara bra...
  11. Än så länge handlar den här tråden mycket om träning, eftersom jag inte vill experimentera för mycket innan jag varit på provtagning och läkarbesök nästa vecka. Har kämpat hårt för att hålla sockret konstant lågt, och vill inte förstöra det sista veckan... Hur som helst tränade jag igår igen, för tredje dagen i rad. TUNGT! Totalt slut på bränsle kändes det som. Jag som tänkt att man inte kan tömma fettreserverna så länge man har underhudsfett kvar. Är det lagret av intramuskulärt fett som inte hinner fyllas på? Det fettet är väl det som i första hand förbränns? Har många frågor, får nog ta och gå på föreläsningen i Östersund på lördag!
  12. Vis av erfarenhet har jag lärt mig att inte starta när man inte känner sig helt OK. Prestationen blir sämre och man riskerar att vara förkyld veckovis efteråt. Mitt tips är att försöka hitta ett lopp senare i höst att springa istället, såvida du inte blir bra tills på lördag. Kolla igenom kalendern på www.marathon.se, det finns fler lopp än man tror
  13. Bengt Nilsson: Han och Andreas kommer till Östersund på lördag. Har starka funderingar på att köpa biljett. Till min, och förmodligen många andra LCHF-entusiasters, glädje höll formen i sig även på dagens pass (10 km asfalt). Om jag hade bra glykogenlager igår efter söndagens brödintag, torde väl dessa vara tömda vid det här laget? Min förbättrade form beror alltså troligen på att träningen gett resultat. Ett faktum kvarstår dock: Det är benmusklerna som är begränsningen. När jag blir sliten är det alltid benen som säger stopp, ofta utan att jag är särskilt andfådd. Hoppas att det beror på svaga benmuskler och inte dåligt bränsle
  14. Kom precis hem efter dagens löppass. 10 km terräng. Kroppen svarade riktigt bra, överlägset bästa känslan hittills. Frågan är: Kan fem mackor igår morse ha hjälpt till, eller gick jag på fettförbränning idag också? Jag har ätit strikt sedan mackorna vid gårdagens frukost, och tränade ej igår.
  15. När det gäller min sjukdom (diabetes typ 2) har jag fått råden medelhavskost, motion och metformin. I praktiken har jag kört LCHF, motion och ingen medicin. Detta vet sköterskan om, och har inget emot. Däremot törs hon inte själv rekommendera LCHF p g a "outredda långtidseffekter". LCHF med liten andel mättat fett är hon dock positiv till. Dessutom tycker hon det är roligt att diskutera med någon som är så intresserad och påläst