StinasKompis

Medlem
  • Innehållsantal

    205
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

205 Enastående

Om StinasKompis

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Jag har ätit liberal LCHF i 2,5 år. Höll vikten första året men har gått upp fem kg senaste året, fortfarande inom normalvikt dock. Kroppsformen är nog som förut, extrakilon hamnar på magen och "gäddhänget" [emoji19] Men jag trivs iallafall jättebra med LCHF. Skönt att slippa blodsockerdippar och panikhunger, sover bättre, känner mig lugnare och gladare, mer stabilt humör, ingen antydan till värk i fingerleder, kraftigt minskat knaster i nacken, sällan gaser i magen, inget sötsug, slätare hud, inga munsår, sällan förkyld och då bara lindrigt, starka naglar, en skön känsla i kroppen att den är nöjd. [emoji4]
  2. Kjell, är det nån särskild anledning att du tar det på kvällen?
  3. Petra, hur mycket tar du och vad upplever du är nyttan med det?
  4. Jag har just börjat med potatismjöl i hopp om att få bukt med trög mage. Rör ut fyra matskedar potatismjöl och två matskedar linfrö i morgonyoghurten, toppar med nötter och bär eller lite frukt. Första dan hade jag gruvligt illaluktande gaser. Magen känns nu efter tre dar mindre trög, men fortfarande är avföringen i kulform snarare än korvform. Äter i övrigt liberal lågkolhydratskost sedan två år. Är normalviktig, frisk och rör mig hyfsat mycket (promenader, jogging, yoga). Är som trådstartaren nyfiken på andras erfarenheter. Ni som provat potatismjöl - hur har det gått?
  5. Kan det inte ha nåt med könshormoner att göra? Det är ju först vid puberteten som barn behöver börja använda deodorant. Sen minns jag också att det var en speciell lukt i klassrummet när vi hade prov, tänkte alltid att det var en stresslukt. Har också upplevt att en del människors svett kan lukta på ett sätt som är erotiskt upphetsande. Så jag gissar att förutom vatten och salt så finns också hormoner i svett.
  6. Jag har förstått att kokosolja har bra stekegenskaper och att man inte längre behöver vara rädd för mättat fett. Men jag steker hellre i smör och har inga problem med att äta mig mätt på "riktig mat" och att få den fördelning av makronutrienterna som jag önskar (liberal lågkolhydratskost). Så min fråga är: finns det ändå skäl att försöka klämma ner en viss mängd kokosolja regelbundet? Isåfall, vad är skälen?
  7. Bilden nedan visar mina inställningar. Sen brukar jag promenera ihop 2-300 kcal så då lägger jag oftast på det.
  8. Måste man tolka "energiobalans" som att "folk är lata och glupska"? Kan det inte likaväl tolkas som att energiobalans uppstår för att något i miljön (förslagsvis kosten, men skulle också kunna vara stress eller sömnbrist) sätter den naturliga vikt- och aptitregleringen ur spel.
  9. Jag har ätit lågkolhydratkost i snart två år. Ca 30 - 75 gram kolhydrater per dag. Har ett stillasittande jobb men promenerar mycket samt yogar och joggar nån gång per vecka. Jag är normalviktig och mår utmärkt av kosten. Under perioder kan jag dock "möla" för mycket ost, nötter, grädde och smör - det är ju så attans gott - och då går jag upp i vikt. Och det är inte muskler... Det lägger sig som underhudsfett på mage, rygg och som"gäddhäng" på överarmarna. För att komma på banan igen kör jag då kaloriräkning med hjälp av appen Lifesum. Ställer in appen för en lugn viktnedgångstakt (0,3 kg/vecka) och sen håller jag det. Det funkar utmärkt och jag är inte hungrig. En av de underbara sakerna med LCHF är ju att man inte får blodsockerdippar, dvs slipper bli darrig och matarg bara för att man inte ätit på ett tag. Jag är övertygad om att ett kaloriunderskott är ett måste för att gå ner i vikt, och med LCHF ör det mycket lättare att få till det. Om man kan låta bli att överäta för att det är så gott, vill säga
  10. Jag hade ofta kramp i vaderna i början. Har aldrig tagit magnesiumtillskott. Däremot tog jag ibland en halv tesked vanligt salt i ett glas vatten, tyckte det hjälpte. Nu för tiden har jag ytterst sällan kramp. Tar heller inget extra salt.
  11. Som jag förstår RDI så det inte alls nödvändigt att få i sig alla ämnen varje enskild dag, utan det viktiga är att man får i sig tillräckligt av de olika näringsämnena över tid. Tänk grottfarmor
  12. Inte bra om maten blir tråkig. Köp en kokbok och variera din mat.
  13. Javisst är evolutionen pågående. Framtida människor kanske kommer må bra av helt andra saker än dagens. Men som människa på 2000-talet som inte har större ambitioner än att må bra, hålla vikten och springa några 10-km-lopp och en halvmara om året så förlitar jag mig på Kostdoktorns råd: riktig mat plus D-vitamintillskott. Min inställning är att alla näringsämnen bäst intas i sin naturliga "förpackning". Men håller du på med ultrasporter så får jag backa ur diskussionen, på det området har jag alldeles för lite kunskaper.
  14. Ja, i mina öron låter det tokigt. Inget på listan har väl funnits under evolutionen förrän nu? Varför inte bara äta riktig mat?
  15. Har inga motargument, var mest nyfiken för egen del då jag ofta äter fläskkött och tycker det är väldigt gott. Som med alla animaliska livsmedel köper jag dock svenskt och oftast ekologiskt, tycker det känns mycket bättre i samvetet och även att det smakar bättre.