Gå till innehåll

Ganymedes

Medlem
  • Innehållsantal

    626
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    2

Allt postat av Ganymedes

  1. 1:24:40 pratar Dave Feldman om oxidering. 1:27:15 förklarar Dave hur många LDL-P som cirkulerar runt i blodbanan!! Det kryllar av dom!!! Huga huga!!! 😉 1:42:45 Dave har gjort CIMT-test. "B-mode ultrasound measurement of the carotid intima-media thickness (CIMT) is a widely used marker for atherosclerosis and is associated with future cardiovascular events." 4 test under två år med högt LDL, värdet blir bättre och bättre. Från 80% risk till 20% risk. 4 veckor med SAD och värdet försämras. Man kan läsa om testet här: https://cholesterolcode.com/carotid-artery-update-sad-diet-edition/
  2. Ja, som sagt... https://twitter.com/FatEmperor/status/1066348752821256192?s=09 (SAD=standard american diet) Och det gäller såklart alla dom här kvoterna som används. Även Apo-kvoten. Dom är beräknade utifrån dom "sorgliga slukarna". Kvoterna behöver inte säga någonting om man äter en bra LCHF. Vi vet ju vad som är dom stora bovarna. Högt insulin, högt blodsocker, mer kolhydrater än vad kroppen kan hantera, dåliga fetter, näringsfattig mat, ständigt småätande, högt oxideringstryck mm. Och i övrigt ett ohälsosamt leverne. Jag har skummat (och då menar jag verkligen skummat) vad Peter Attia skriver och han bygger hela sitt resonemang på statistik utifrån dom "sorgliga slukarna". Det blir liksom ointressant då. https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-ix/
  3. Daves checklista: https://cholesterolcode.com/high-triglycerides-on-low-carb-and-what-to-do-about-it/ Siobhan Huggins svarar på fråga (min fetning): https://cholesterolcode.com/high-triglycerides-on-low-carb-and-what-to-do-about-it/#comment-18209 Vi lägger alldeles för stor vikt vid enskilda mätningar! Edit: lade till en fetning på punkt 4.
  4. https://www.express.co.uk/life-style/health/1046976/high-fat-diet-dementia-risk-cholesterol Artikeln avslutas med: Amy Berger pratar om det med början 15:50. "Amyloid är till alzheimers, som kolesterol är till CVD"
  5. Tack för erbjudandet, men nej tack. Jag har kravlat mig upp ur kolesterolträsket och har ingen längtan tillbaks dit 🙂 Peter Attia är en röst bland alla andra, och inte mer en auktoritet än någon annan.
  6. @rylandes skrev om det här i det här inlägget: https://forum.kostdoktorn.se/topic/12122-högt-ldl/?do=findComment&comment=144989
  7. @Zepp Men nu är du ju tillbaks till fokuseringen på blodlipiderna igen, och kallar Jolas värden för katastrof...
  8. Apropå... Från Gary Fettkes Twitter: https://twitter.com/FructoseNo/status/1063491771353784321
  9. Jo, hade du formulerat dig mer åt det där hållet från början så... Varför är du då så fokuserad på kolesterolvärdena? Läs igenom dina fyra första inlägg i den här tråden. Nästan bara om kolesterolvärdena och hur katastrofalt LDL är. Du försökte även räkna ut dom exakta tiondelarna på LDL-C? Jag reagerade på det och började tänka på mig själv. När jag fick mina provsvar efter sex månader på LCHF så fick jag höra på vårdcentralen att värdena var katastrofala. Tänk om jag då hade frågat här på forumet och även här fått höra att dom var katastrofala!? Idag vet jag att värdena var precis som dom skulle. Precis som du säger nu, om jag fattar dig rätt, så är kolesterolvärdena ointressanta. Det är så mycket annat som är viktigare. Kolesterolvärdena är en reaktion på annat. Så det bästa man kan göra är att äta så bra man kan och utöver det leva så hälsosamt man kan. Kan vi inte släppa taget om kolesterolvärdena nu? Du får gärna svara på vad du menade med det här: Menar du att Dave Feldman, Uffe Ravnskov och David Diamond, bara för att nämna några, är "olika bloggare" som har "typ lite för mycket fokus på nya trender!"? Vad är det för "en massa olika utläggningar" du menar?
  10. Jag håller med, alltid sammanhang, alltid kontext. Men det känns som att du missar en viktig del, den viktigaste. Du verkar själv glömma "farsoten". Först måste man göra sig av med farsoten, sen kan man kolla på detaljerna. Farsoten skymmer sikten och förvränger alla andra värden och funktioner i kroppen. Farsoten är mycket större och värre än värdet på ett enskilt ämne i blodet. Detaljerna förvrängs av allt överliggande brus. Man mäter effekterna av farsoten. Kanske score-diagrammet stämmer, kanske inte, vad vet jag. Men den är skapad utifrån en befolkning som äter en normalkost där farsoten härjar. Metabola syndromet, högt insulin, högt blodsocker finns inte med. Mer kolhydrater än vad kroppen tål, snabbmat, hårt processade vegetabiliska fetter, näringsfattig mat, ständigt småätande mm. har man inte tagit hänsyn till. Score-diagrammet är ointressant om man äter en bra LCHF. Det säger ingenting. Skilj på högkolhydrat-kontext och lågkolhydrat-kontext. Att en ev. skev lipidpanel kan ställa till det med en normalkost är inget konstigt. Men det är inte den skeva lipidpanelen som är problemet. Det är en dålig kost som är problemet. Vi hänger här på ett LCHF-forum där jag förutsätter att en bra fungerande metabolism är målet för dom flesta av oss. Och då är kolesterolet och LDL-P inget problem. Så, visa mig en studie på riktiga människor som äter en bra LCHF och som har högt LDL-C/LDL-P och samtidigt har högre risk för CVD. Då kommer jag att börja bli orolig för mitt höga LDL. Sen, om man lyssnar på David Diamond och läser Uffe Ravnskov så hittar dom ingenting som tyder på att högt kolesterol skulle vara farligt, och dom kollar väl vad jag förstår på en normalbefolkning. Inte ens då ser dom att kolesterolet är ett problem. Låt kolesterolhypotesen dö.
  11. Först bara, det exakta värdet på LDL är ointressant när LDL ändå inte är ett problem 😉 Dessutom så vet vi idag att LDL kan variera rejält beroende på vad man ätit dagarna före. Blodlipiderna rör på sig hela tiden. Menar du att Dave Feldman, Uffe Ravnskov och David Diamond, bara för att nämna några, är "olika bloggare" som har "typ lite för mycket fokus på nya trender!"? Vad är det för "en massa olika utläggningar" du menar? Jo, så kanske det är, men det betyder ju inte att du behöver vänta till dom gått i pension för att ändra dig 😉 Ja, som sagt, bara för att majoriteten av läkarkåren och en stor del av vetenskapsamhället fortfarande hänger fast vid kolesterolhypotesen betyder inte att du behöver göra det 😉 Just det, det är kosten som är den stora boven. Det är ju det vi säger. LDL är inte problemet. Kolesterolhypotesen var feltänkt redan från början.
  12. https://twitter.com/LDLSkeptic (David Diamond)
  13. En rykande färsk föreläsning med David Diamond om LDL, FH, Statiner mm. Han forskar med bla. Uffe Ravnskov, och har själv FH. Precis som Uffe.
  14. Jo, det borde ju gå kan man tycka...
  15. Jag svarade på Kickilottas fråga i inlägget ovanför mitt ?
  16. Ja, och man blir trött på dom gamla vinklarna. Det är lite som en modifierad form av kolesterolhypotesen, och den hypotesen borde ha fått dö för länge sedan. Kan det finnas en gräns för vad doktorn kan skriva om han vill behålla legget?
  17. Efter 6 månader med LCHF så låg mitt LDL på 9,3. Jag fick statiner utskrivna, som jag aldrig hämtade ut. När jag senast kollade för två år sedan så låg det på 7. Och jag funderade såklart vad det var jag höll på med för experiment med kroppen. Sedan Dave Feldman förklarat vad det är som händer så har jag släppt det där helt. Vissa av oss är hyper-responders. LDL är på den nivå som det behöver vara för att kroppens behov av energi ska tillgodogöras. Han visar också med sina experiment på sig själv, och andra, att blodlipiderna är väldigt rörliga upp och ner, och anpassar sig hela tiden efter vad man äter. Dom förändras mycket mer än vad man tidigare trott. Ett prov behöver inte betyda något mer än att det var så det såg ut just då. Jag tänker även att Apo-kvoten är ointressant om man äter en bra LCHF. Apo-kvoten och dess gränsvärden är framtagna på en befolkning som äter en normalkost. LDL-P/ApoB är bara ett problem om allt för många blir oxiderade. Det är oxidationstrycket som kan ställa till det. Det bästa sättet att sänka oxidationstrycket är att äta en bra LCHF. Sista frågan DF får i den första videon här ovan är en fråga om LDL-P. Även om man inte till fullo passar in på en LMHR så kan man lära sig mycket när DF förklarar fenomenet. Jag tycker för övrigt att även Kostdoktorns sida om kolesterol behöver uppdateras.
  18. Dave Feldman ger en logisk förklaring till att man kan få högt LDL när man äter LCHF. Det har med energitransport att göra. Han lyckas förklara på ett så pass enkelt sätt så man kan hänga med i nästan allt. Har du inte kollat upp han så gör det. Här är hemsidan: https://cholesterolcode.com/ Här kommer två tips på föredrag. Missa inte frågestunderna på slutet.
  19. Okej, där förstod jag vad du ville ha sagt ?
  20. @Zepp Jag läser vad du skriver, och jag förstår vad du säger. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt. Just det där förstod jag vad du ville ha sagt med.
  21. Okej, ville bara kolla ? Ben Bikman nämner siffran 1,6 i någon podd om jag inte missminner mig. Andra lägger sig på högre nivåer. Jamen då ändrar vi på rekommendationerna då. Det verkar märkligt att rekommendera minimibehov till alla. Skillnad är det om man har något medicinskt behov som gör att man måste hålla nere intaget. Eller om man för egen del vill experimentera med sin kost. För mig handlar den här tråden inte bara om proteinet, utan även om alla andra näringsämnen som följer med när man äter bra proteinkällor. Vitaminer, mineraler, spårämnen och allt annat som följer med på köpet. Äter man bara minimibehovet av protein så begränsar man även övriga näringsämnen. Och inte vill man begränsa det intaget i onödan. Mejerifett och kokosfett må vara bra och nyttigt, men det tillför som sagt inte så mycket annat än tomma kalorier. Även om man höjer proteinintaget och minskar på fettet så kommer det fortfarande att vara LCHF. Den viktigaste delen i LCHF är LC, inte nödvändigtvis HF.
  22. Hm, då får jag sätta mig och peta ur dom icke-essentiella aminosyrorna nästa gång jag äter ? ? Varför just den siffran? Eller höftar du till något bara? Jag tycker själv det låter som en bra siffra för det är ungefär där jag själv hamnat när jag ätit på känn liksom. Men det kan ju vara galet.
  23. Här är själva studien som Annika Dahlqvist refererar till för den som vill läsa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30383278
  24. Vassego! ? Jo, tekniken är inte fullkomlig. Idag kan man ju vara uppkopplad nästan jämt, så det är inget stort problem om det ibland inte går att läsa vissa sidor offline. Jag har inte använt datorappen tidigare, men har redan hittat två sidor som Pocket tror att det inte går att ladda ner. Men, om man då väljer "Article view" istället för "Web view" (två knappar bredvid varandra längst upp) så finns den nedladdad. Värt att prova om det händer. Den här tex: https://www.cusp.ac.uk/themes/aetw/blog_tj_how-the-light-gets-in/ Jag uppskattar förresten "Article view". Artiklar blir läsvänligare. Om du fortsätter använda Pocket så finns risken, och jag talar av egen erfarenhet, att du kommer att spara ner betydligt fler sidor än vad du kommer att hinna läsa eller kolla på, så tagga och/eller favva dom sidor/länkar du verkligen vill hitta igen. I mobilappen så kan man "highlighta" textstycken som man kanske lätt vill hitta tillbaka till i en lång text. Sökfunktionen söker bland rubriker och webbadresser. Fulltextsökning är en premiumfunktion.
×
×
  • Skapa nytt...