Jump to content

JohannaG

Medlem
  • Posts

    3
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by JohannaG

  1. Om du väger 50 kg, rider 4-5 gånger i veckan, stallarbete några timmar per dag, 25 min promenad varje lunchrast, har exakt koll på antal kalorier du äter, är rädd för att gå upp i vikt och har utebliven mens så är jag beredd att hålla med Olle, det låter som något mer än bara kontrollbehov. Det finns jättemycket bra hjälp att få för det! Skönt att höra att du är piggare när du ätit lite mer de senaste dagarna, det är kanske det du behöver?
  2. Det händer oss alla att vi blir godissugna. Skillnaden (iaf för min del) efter ett tag utan socker är att du blir sugen på konstiga saker, typ blåbär eller kokosfett eller mandelsmör. Men det är helt okej! Och det måste få lov att vara helt okej! Jag tror det är helt fel att säga vad man får och inte får äta, ur en psykologisk aspekt, inte en fysiologisk. Många av oss har livsmedel som är kopplat till vårt belöningssystem (typ rödvin på fredagskvällen, godis efter en tung dag på jobb) och om du tar bort alla dessa, och dessutom ifrågasätter om du får äta blåbär, så gör du det rätt tufft för ditt belöningssystem. Det är ofta inte så att man vaknar en morgon och är expert på att motstå frestelser, utan mer som två steg fram - ett steg tillbaka. Och om ditt "tillbaka-steg" är blåbär med grädde så är det troligtvis väldigt mycket bättre än vad alternativet hade varit innan du började på LCHF. Jag såg ett väldigt klok men enkelt citat; Om du faller för alla frestelser så kommer du inte se några resultat, men om du är för sträng mot dig själv så är risken att du ger upp. Spana gärna in bloggen lchf-ingenjören, hon har väldigt många bra tankar och verktyg för sötsug/förhållandet till mat.
  3. Leverpastej, precis som korv, har en tendens att innehålla väldigt mycket annat än just lever/kött, tex stärkelse (dvs kolhydrater) och olika e-ämnen. Jag hittade en falukorv på ICA som bestod av ca 50% korv. Med detta skiljer sig rätt mycket mellan olika leverantörer. Titta på innehållsförteckningen eller googla namnet på din danska pastej och "näringsinnehåll". Samma gäller fiskpinnar, och där är dessutom en panering på. Du kanske kan göra egna fiskpinnar istället? Ang nutella så bekräftar länken din tes om att det inte skulle vara så nyttigt; http://matkalkyl.se/se-notochchokladkramnutella.php Hasselnötssmör är liknande nutella, men utan socker, brukar finnas på Coop, Ica och liknande. Ibland har de bara mandelsmör, men något nötsmör brukar det finnas. De är lite strävare i smaken, men eftersom smaken förändras när du slutar äta socker, så kommer du efter ett tag att uppleva det som söta. Matkalkyl är för övrigt bra för att se massor av olika fakta om livsmedel. Jag är inte så insatt på D-vitamin men äter magnesium själv. Funkar bra men har en tendens att sätta fart på magen. Kan vara bra att veta innan /Johanna
×
×
  • Create New...