simpan

Medlem
  • Innehållsantal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

33 Bra

Om simpan

  • Rank

  • Födelsedag 1992-06-27

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Uppsala

Senaste besökare till profilen

253 profilvisningar
  1. Hej! Först vill jag poängtera att jag inte på något sätt är utbildad inom styrketräning utan detta är mina åsikter. Jag har styrketränat i ca tre år nu och har sedan ett par månader börjat träna tyngdlyftning (ryck, stöt, frivändning etc). Inom styrketräning har jag provat 10x10-program, "ryss-schemat", stronglift 5x5 och ett antal till. Under åren har jag tränat olika seriöst. Just nu tränar jag maxstyrka. Att bli "större" är inget jag tränar med som primärt mål just nu. Därför tränar jag ganska låga reps i mark/böj. Övriga övningar upp till 6or, även 10or i tex mag- och bålövningar. Tyngdlyftningen ger oerhört mycket explosivitet vilket hjälper dig oavsett vad du tränar för; en varm rekommendation är att pröva lite... Mina resultat (23år gammal, man, 72kg): Knäböj: 135kg, finns mer att hämta... Knäböj med stången framför huvudet, aka "frontböj": 120kg <---- KÖR FRONTBÖJ Marklyft: 3x150kg Bänkpress kan vi lämna till tävlande styrkelyftare. Det är en C-övning man kan roa sig med ibland. Axelpress däremot. Vad tycker jag då gett bäst resultat? De perioder jag tränat med bra kontinutet. De perioder jag sovit bra, ätit bra och framförallt haft stor motivation att träna. Träningsupplägget har gjort ganska liten skillnad. Du blir stark i det du tränar. Tränar du högrep blir du stark i högrep. Fundera över dina mål med träningen. Pröva dig fram. Tycker du att 3x3 är bäst i mark, kör det! Det viktiga är att du är på gymmet regelbundet, fokuserad och motiverad. Då kommer styrkan. Vart lite rörigt, hoppas jag hjälpt till något iallafall /Simon
  2. Det här påminner mig om den här artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=638248 "Barn i skolåldern behöver röra på sig minst en timme om dagen för att må bra. Det konstaterar en forskarpanel efter en omfattande..." Det menar de inte?
  3. simpan

    Kefirgryn

    Allt beror på hur syrlig du gör din kefir. Min gissning är att riktigt syrlig kefir har halva kh-värdet mot färsk mjölk. Färsk mjölk är ca 5gr per 100. Arlas kefir är 3,8, men den är rena fruktyoghurten i jämförelse men min fil... Välkommen till den andra kefir-tråden förresten: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6681-kefir/ /Simpan
  4. simpan

    Kefir

    Hej kefir-lovers! Vad kul att så många fått igång en produktion Jag såg att Inez hade att dela med sig av, har du PM'at henne? Att kefir i sig skulle vara nervlugnande och hämma cancer har jag svårt att tro - däremot främjar kefiren med stor sannolikhet en hälsosam tarmflora. Tarmfloran i sin tur spelar en central roll för inflammation i kroppen, läckande tarmar och immunförsvaret. Syrningen kompenserar inte heller för allt som går förlorat i pastörisering och homogenisering (det är värt att leta upp en bonde som vill sälja lite mjölk direkt ur tanken). Halten av fett och protein är densamma, bakterierna äter mjölksockret. Det vore intressant att veta hur lite kolhydrater som finns kvar i en riktigt syrlig kefir. Någon som råkar ha tillgång till ett labb? /Simpan
  5. http://www.readthetpp.com/ Humor! (kring TPP, inte TTIP som tidigare diskuterat)
  6. Påskrivet. Finns även en internationell lista på https://stop-ttip.org/
  7. Jag håller med dig om att medietystnaden är frustrerande. Liknande scenarion utspelar sig i många stora frågor. Det mest hysteriska i TTIP-avtalet är att företag kommer att kunna stämma medlemsstater om deras lagstiftning hamnar i vägen för ett företag.
  8. Följande är saxat från inledningen ur en artikel på [arstechnica.co.uk] "EU plans to regulate hormone-damaging chemicals found in pesticides have been dropped because of threats from the US that this would adversely affect negotiations for the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), according to a report in The Guardian. Draft EU regulations would have banned 31 pesticides containing endocrine disrupting chemicals (EDCs) that have been linked to testicular cancer and male infertility. " Svensk media är tyvärr upptagen med Eurovision, jag har inte hittat några artiklar på svenska kring detta. Kort och gott lägger sig USA och framförallt stora företag baserade där sig i vår politik. Ett förslag att förbjuda användningen av 31 hormonstörande ämnen i EU har lagts på hyllan efter påtryckningar och lobbyverksamhet. TTIP-avtalet (Transatlantiskt partnerskap för handel och investeringar) syftar till att ta bort såna här jobbiga handelshinder. Hela artikeln finns här: http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2015/05/eu-dropped-plans-for-safer-pesticides-because-of-ttip-and-pressure-from-us/ Och mer här: http://www.theguardian.com/environment/2015/may/22/eu-dropped-pesticide-laws-due-to-us-pressure-over-ttip-documents-reveal /Simon
  9. simpan

    Kefir

    Precis, du flyttar alla grynen varje gång. Det är alltså ingen "åtgång" på gryn och mjölken de ligger i för närvarande förvandlas till kefir Ett par dl till en halvliter mjölk åt gången är nog lagom till mängden gryn ni fått. Jag kör glas, plast funkar fint det med. Lycka till!
  10. Makt och pengar. Vi blir fullständigt överkörda av stora företag. Matindustrin är bara en av många områden där det här händer. Läs om TTIP. Läs Gunnar Rundgren, Global Eating Disorder. Ursäkta off-topic, men jag känner igen din känsla.
  11. Kroppen har fantastiska system för att se till att du får i dig tillräckligt med energi. Du kommer att äta, om du inte under lång tid ignorerar hungerkänslor (ex. anorexi). Däremot är de systemen mindre bra på att begränsa matintaget, speciellt av dagens raffinerade sockermat... Så länge ditt mål är att gå ned i vikt och du mår bra, kan du vara lugn Se till att maten du äter är näringstät. Men är du hungrig på kvällen, ät då! Det jag upplever är att utan dippar har man en tendens att jobba hela dagen utan mat, vilket går bra. Men det leder till mindre mat/dygn även om man trycker i sig mat på kvällen. Jag har kommit underfund med att jag lät stress undertrycka hungern, dag ut och dag in och det är såklart inte bra (jag försöker dessutom lägga på mig muskelmassa). För snabb viktnedgång stressar kroppen det också. Viktnedgång och hälsa handlar om mer än bara kosten. /Simon
  12. simpan

    Kefir

    Jag har ett, kanske två paket kvar Några generella och instruktioner kring kefir: * Grynen är känsliga mot metall. Rostfritt stål av hög kvalité ska gå bra. * Lämna grynen i mjölk 24-48, sila därefter ut grynen och sätt dem i ny mjölk. * Vill du pausa din produktion lämnas de i en mindre mängd mjölk som byts ca en gång/vecka. * Mindre mjölk, längre tid i = starkare, syrligare resultat * Färsk kefir kan lukta lite jäst * Mjölken separerar under fermenteringen. Du kan välja att röra ihop allt innan du silar ut grynen eller att hälla av vattnet. Det avgör konsistensen. * Lite grädde tillsammans med mjölken är värt att prova Personligen tycker jag filen blir bäst på ett dygn och ganska mycket gryn i förhållande till mjölk. I dagsläget har jag nästan en liter gryn (varför jag ger bort lite...) och då använder jag en dryg liter mjölk åt gången. Jag häller av lite av vattnet vilket lämnar en ganska tjock, syrlig fil. Experimentera er fram
  13. simpan

    Kefir

    När svamparna/bakterierna producerar din fil så förökar de sig och formar fler små gryn
  14. simpan

    Kefir

    Jag tänkte använda meddelande-funktionen ("PM") här på forumet för kontakt kring grynen. Man lämnar meddelande genom gå in på min profil och klicka på "lämna mig ett meddelande". Jag lämnade ett meddelande åt dig, du ser det när du loggar in som ett litet brev uppe till höger.
  15. simpan

    Kefir

    Hej! För ett halvår sen köpte jag två tsk kefirgryn på ebay. Dessa håller nu på att växa ur huset För er som inte är bekanta med kefirgryn så är det små vita korn som egentligen är klumpar av vissa bakterie- och svampstammar. Kornen läggs i mjölk 24-48h (i rumstemperatur) och förvandlar den då till fil genom att "äta" av mjölksockret. Något helt annat än ex Arlas kefir för er som prövat den. Ju längre grynen lämnas i och ju fler gryn i förhållande till mjölk ju syrligare resultat! Mycket lägre kh-värde än mjölk och en hel del probiotiska bakterier. Ska ha mycket bredare bakteriekultur än kommersiellt producerad fil. Grynen växer till sig med tiden... så för er som är intresserade tänkte jag ge bort lite gryn. Jag vet inte alls hur stort intresset här är, men till de tio första som skriver PM till mig skickar jag en matsked gryn, nog för att göra minst en halvliter fil åt gången! Min förhoppning är att flera kan dela med sig av sina gryn. /Simon EDIT: För er som inte är bekanta med meddelandefunktionen här på forumet så går man in på min profil och väljer "lämna mig ett meddelande" så ser jag det nästa gång jag loggar in.