Jump to content

karsuk

Medlem
  • Posts

    17
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by karsuk

  1. Hej alla kloka! Har ätit lchf sedan 2009 och nu är jag gravid (6e veckan) för första gången (kvinna på 32 år, ca 10 kg "extravikt") och har såklart massor av funderingar. Jag kommer utan tvekan fortsätta äta lchf, däremot har jag kört periodisk fasta (16:8, hoppat över frukost) rätt länge nu och trivs med det. Hur bör man tänka kring fasta och graviditet? Jag blir ju inte längre hungrig förrän framåt lunch, så jag känner inget behov av att äta frukost. Har inte känt av något illamående ännu heller. Jag vill ju säkerställa att jag får i mig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler. Vilket kanske blir svårare om jag äter 2 gånger om dagen? Äter dessutom pedagogisk lunch så även om jag väljer bort de snabba kolhydraterna så är lunchen inte alltid optimal. Hur kan man tänka kring detta? När jag testade mig hos werlabs i slutet av februari så låg jag bra till med S-folat (19 nmol/l i värde) så jag har bestämt mig för att inte ta syntetiskt folsyra som tillskott. Försöker få i mig genom grönsaker istället. Eller är det galet resonerat? Äter inte så ofta fisk och känner stor osäkerhet vilka fiskar som innehåller minst med miljögifter, har försökt googla men blir inte klokare. Kan ett tillskott av omega 3 vara bra? Mina D-vitaminnivåer var också fina (120 nmol/l) och nu är det vår och sommar så jag antar att jag inte behöver ta tillskott av D-vitamin? Är stor kaffedrickare men har skurit ner till två koppar om dagen men funderar nu på att försöka sluta helt, tankar om det? Jag tar tacksamt emot alla råd eller tips ni har. Vill såklart få en så frisk bebis som möjligt!
  2. Tack för era svar! Jag kommer alltid äta lchf, mår så bra av det. Jag äter för det mesta enligt 16:8 och hoppar över frukosten. Sen ett halvår tillbaka jobbar jag i skola och äter pedagogisk lunch, så jag får tyvärr inte i mig så mycket fett som jag skulle önska och får säkert i mig lite redningar och annat ibland. Försöker ta rejält med grönsaker och sen proteinet. Jag brukar inte gå omkring hungrig så kanske det räcker med fettet jag äter hemma ändå.
  3. Bilden laddades inte upp första gången, här kommer den.
  4. Hej! Tjej på 32 år som ätit lchf i 9 år. Har nu varit och testat mig hos Werlabs för första gången (gjorde deras XL-test). Mitt blodvärde hade sjunkit så pass att jag inte fick lämna blod längre (visade på 119 hos blodcentralen) och då bestämde jag mig för att göra en hälsokoll. Det mesta verkar ser bra ut, dock kommenterar läkaren om kolestrolfördelningen. Bör jag oroa mig eller förändra något med min kost? Lägger in en bild med mina testresultat. Läkarens kommetar: Ditt blodvärde (Hemoglobin-värde) och ditt blodsocker ligger bra. Dina blodfetter ligger väsentligen bra men din kolesterolfördelning är något ofördelaktig, vilket åskådliggörs av en något förhöjd ApoB/ApoA1-kvot. Det som eftersträvas för kvinnor är en kvot under 0.6, vilket ofta kan påverkas med kostomläggning eller med ökad motion. Vid osäkerhet kring detta kan du diskutera detta med din vårdcentral. Samtliga värden på dina sköldkörtelprover (thyroideaprover) ligger inom normalt referensintervall och inga tecken till avvikande sköldkörtelfunktion ses i dina provsvar. Ditt Ferritinvärde, som är ett mått för kroppens järndepåer, ligger inom normalt referensintervall men åt det nedre hållet. Detta kan ofta påverkas genom ett ökat intag av järnrika livsmedel. I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.
  5. Hej! Jag äter lchf och har ca 15 kg kvar till normalvikt. Jag är sockerberoende och hetsäter ibland. Tar jag ett litet "snedsteg" så tycker jag oftast (som många andra) att hela dagen är förstörd och vräker i mig så mycket socker och snabba kolhydrater jag bara kan. Nu till mitt problem, som jag tacksamt tar emot tips på hur jag ska lösa på bästa sätt. Jag läser till förskollärare och ska göra 5 veckors praktik i en förskoleklass, man äter tillsammans med barnen (pedagogisk lunch) och jag vill helst inte äta skolmaten men kommer nog bli tvungen att göra det. Jag har talat om att jag är glutenintolerant (vit lögn) och laktosintolerant (vill egentligen inte äta mejeri alls) och handledaren skulle kolla med kökspersonalen och förmodligen får jag allergianpassad mat som finns för elever. Om jag äter en rejäl frukost (tex ägg med smör) och sedan väldigt lite till lunch och sedan en normal middag, tror ni det är möjligt att då ta sig igenom dessa veckor utan viktuppgång, och utan hetsätning? Väldigt tacksam för alla tips!
  6. Ja tänk att det ska vara så svårt att bara äta som en normal människa! Jag har inte tagit mig ur socker-träsket ännu, har klarat som längst ca 2 veckor utan att hetsäta socker- och kolhydratsrik mat. Denna vår har jag gått upp ca 7 kg. Jag misstänker att jag har SAD som bryter ut på vårkanten, förra våren stängde jag in mig hemma och bara åt, gick upp ca 10 kg. Ringde vårdcentralen för ca 2 månader sen och bad om hjälp, de satte upp mig på kö men har fortfarande inte fått någon tid. Innan jag började med lchf så hetsåt jag aldrig, åt nog något sockerrikt varje dag men "svullade" aldrig. Jag sätter upp ett förbud mot en massa mat, och när jag väl stoppat i mig en liten bit eller bestämt mig för att äta något med socker i, så är det som att jag måste passa på och äta så mycket jag bara kan för att jag ska skärpa mig nästa dag, men sen så sitter jag där och hetsäter i flera dagar.
  7. Ja jag äter d-vitamin, tar oftast 5000 IE.
  8. Jag står inte emot någonting längre. Har hetsätit fyra dagar denna vecka. Jag tror att jag är på väg in i en vårdepression igen. Förra våren stängde jag in mig hemma, likgiltig inför det mesta, tryckte i mig massor av socker och gick upp 10 kg, och hamnade efter i plugget (pluggar på distans). På måndag ska jag ringa vårdcentralen, det kanske är så att jag behöver antidepressiva. Eller har någon tips på hur man undviker eller lindrar en vårdepression utan piller?
  9. Tack för tipset, ska kolla upp! Fortsatte min kolhydratsätning igår, tyckte det var lika bra att jag tryckte i mig ännu mer så att jag fick mitt sug stillat för ett tag. Idag känner jag mig inte sugen. Jag ska kasta ut vågen och vända bort helkroppsspegeln. Jag ska försöka att inte fokusera på vikt och utseende. Det finns ju faktiskt annat i livet. Men mat, vikt och utseende har dominerat mina tankar i så många år, jag vill bort från det nu. Jag ska börja jobba mer på min självkänsla.
  10. Jag kan nog tyvärr inte stilla suget med det. Igår trillade jag dit. Vägde mig på morgonen och blev frustrerad över att jag hade gått upp 0,5 kg trots att jag ätit bra. Då bestämde jag mig för att idag blir det en kolhydratsdag. Hade utbildningsdag med jobbet i Stockholm, så det blev tågfrukost med mackor, och till lunchen åt jag både ris och bröd. Kladdkaka till fika och sedan hann jag trycka i mig en marabou 100 g, en godispåse på tåget, en subwaymacka, två cookies. När jag kom hem på kvällen åkte jag på affären och köpte en bulle, en Ben & Jerry glassbytta och en fralla och åt upp allt. Mådde såklart väldigt dåligt fysiskt på kvällen och sen även nu på morgonen. Sov till 12.30 och känner mig bakis och har huvudvärk. Usch, varför ska det bli såhär.
  11. Tusen tack för alla era tips! Har klarat mig i två veckor nu, men har haft ett stort sug efter glass men har på nåt sätt lyckas ignorera det. Har försökt slå bort tankar och inte förhandla med mitt sockermonster. Jag önskar att jag kunde äta lite glass eller fika något litet och vara nöjd, men det sätter alltid igång en hetsätning och jag tror att det har med förbudet att göra. Innan jag började med LCHF så åt jag en hel del socker och snabba kolhydrater, men jag hetsåt aldrig, utan det beteendet kom när jag började införa förbud mot socker.
  12. Nu behöver jag hjälp! Jag har ätit LCHF sedan 2008 och har gått ner 28 kg. Jag är sockerberoende och med hjälp av LCHF kan jag hålla sockertrollet någorlunda i schack. När jag ger efter för trollet så blir det överätning och hetsätning av glass, bröd och godis. Det brukar bli en dykning ner i sockret ibland en gång i månaden (alltid kring mensen), som längst har jag klarat mig 3-4 månader. Men nu den senaste månaden har jag knappt klarat mig en vecka. Över jul åt jag en del nötter och mörk choklad, det var först på annandagen jag gav efter för sockertrollet och hetsåt. Sedan dess har jag haft ytterligare 5 dagar (utspridda över januari) med hetsätning. Jag känner att jag håller på att tappa kontrollen och behöver hjälp. Det är främst när jag möter motgångar eller när jag känner mig ledsen som jag hetsäter socker. I november mådde jag väldigt bra när jag uteslöt alla mejerier förutom smör, och åt enligt 16:8. Jag har försökt hitta tillbaka till dessa vanor men det går en vecka och sen sitter jag där och hetsäter framför tvn igen. Jag tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig ur detta!
  13. Jag fortsätter lite på den här tråden. Jag har börjat äta enligt periodisk fasta 16:8 för att försöka bryta en väldigt lång platå, jag undviker också alla mejerier förutom smör. Tre av fyra dagar har jag endast ätit ett mål mat för jag har helt enkelt inte känt mig hungrig. Jag tror att jag fortsättningsvis kommer äta åtminstone två gånger om dagen. Jag misstänker att jag inte kommer upp i 1500 kcal om dagen. Precis som TS undrar jag om det kan bli så att kroppen vägrar släppa extravikten om jag äter för lite? Har ca 18 kg övervikt. Det känns dock fel att äta när jag inte är hungrig. Ibland kan jag känna mig lite småhungrig sent på kvällen men eftersom jag inte vill bryta fastan så låter jag bli att äta. Blir egentligen inte klok på alla sätt man ska och inte ska äta på =)
  14. Ja det kan vara så att eftersom jag är så besatt av mat och vikt så blir det en stress för kroppen. Ibland känner jag att jag inte lever till fullo för att jag alltid tänker på kropp och viktnedgång. Jag kan inte låta bli att väga mig varje morgon, och jag tänker konstant på mat, inte att jag går och längtar efter mat utan på vad och vad jag inte ska äta för att gå ner i vikt. Jag ska sluta med periodisk fasta och att räkna kalorier, jag ska försöka lyssna på kroppen och äta när jag är hungrig och helt sluta med "metoder" förutom lchf då. Ska tänka på det där med proteinet, vissa dagar ligger jag på 70g och andra 120g.
  15. Vissa dagar tränade jag innan jag åt frukost och då blev det 16:8, men långt ifrån alla dagar i veckan. Jag har kört lite olika träningsprogram, från PTn fick jag övningar där jag gjorde typ 12-10-8-6 reps på lättare vikter, men jag ändrade sedan och tränade efter starting strenght och körde 5 reps på det tyngsta jag klarade, mest basövningar som knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress.
  16. Från november förra året till mars i år så tränade jag tung styrketräning 4 gånger i veckan, träffade en PT då och då och fick träningsupplägg. Jag blev starkare men tyvärr så gick jag inte ner i vikt, jag mätte även centimetrar och det hände just inget där heller. Har helt tappat motivationen att träna nu.
  17. Jag har några funderingar och hoppas jag kan få lite tips och råd. Jag har ätit enligt lchf sedan 2008 och tycker mig vara väl insatt i vad man bör och inte bör äta, har läst många böcker och läser flera bloggar och forum. När jag började med lchf så vägde jag närmare 100 kg till 158 cm, på ett år gick jag ner cirka 26 kg. Jag är kraftigt sockerberoende och har sedan dess fått långa återfall tre gånger, vilket har resulterat i viktuppgång på cirka 10 kg varje gång som jag sedan har gått ner med lchf. Nu väger jag cirka 76 kg så jag ligger på ungefär samma vikt som första viktnedgången med lchf. Jag är 28 år. Jag märker att min kropp inte alls vill släppa ifrån sig kilon lika lätt som tidigare och detta är frustrerande eftersom jag fortfarande har ganska många kilon för mycket i förhållande till min längd. Det senaste året har jag provat både periodisk fasta (främst 16:8), fettfasta, uteslutande av mejeri, träning och ej träning, kalorirestriktion (fortfarande lchf). När jag har ätit enligt 16:8 så blir det två måltider per dag och jag har sällan kommit över 1500 kcal, jag har inte gått omkring och varit hungrig men kan det ändå vara för lite mat? Jag har inte gått ner i vikt på ett år ungefär, kan det bero på att jag har "förstört" min kropp med mina sockerperioder och olika fastor hit och dit? Jag både väger och mäter mig och det är ingen skillnad på något område. Jag sover bra och sällan under 8 timmar. Är distansstudent och jobbar extra och känner mig inte stressad. Jag vet inte längre hur jag ska äta för att gå ner i vikt. Jag är noga med att inte äta nötter, choklad, sötningsmedel och andra livsmedel som kan bromsa. Jag bakar aldrig lchf-bröd längre och jag äter sällan mejeriprodukter förutom smör. När jag reggar min mat i shapeup så får jag ofta en fördelning omkring 75 % fett, 20 % protein och 5 % kolhydrater, så jag tror inte jag får i mig för lite fett. Är tacksam för alla råd och tips jag få. Jag kommer alltid fortsätta äta lchf även om jag inte går ner i vikt, mår ju väldigt bra av det och det hjälper mig otroligt mycket att hålla nere sötsuget.
×
×
  • Create New...