Willythekidkatt

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Willythekidkatt

  • Rank

  1. 22 kg på ett halvår är väl extremt snabbt! :-) GFick själv ned 10 kg på samma tid.
  2. Hej! Har hållit på med LCHF 1 år, gick ner 10 kg första halvåret, har sen stannat på samma nivå, vilket e OK även om jag gärna skulle gå ner ytterligare 5 kg. Tyvärr känner jag mig ofta trött o utmattad, undrar om ni har tips på vad för sorts näringsämnen jag ev. kan sakna och kanske måste tillföra? Jag äter inte kött men fisk o kyckling. En typisk dag äter jag till frukost turkisk yoghurt med hasselnötter. Lunch blir ofta räk- eller kycklingsallad med någon fet dressing. Middag kan bli omelett med spenat och ost, Quornfärsbullar med blomkål, vegetarisk gryta med haloumiostbitar. Som snacks äter jag ofta nötter el. ost (ja, min nötkonsumtion är förmodligen något för stor). MVH- WTKK
  3. Detta stämmer inte. Vissa av hälsoaspekterna av 5:2 återfinns inte i LCHF. En av huvudgrejerna med 5:2 är att man genom denna diet drar ner på vissa tillväxthormoner, vilket leder till att kroppen får mer tid att restaurera skadade celler istället för att ständigt producera nya. Detta anses vara livsförlängande.
  4. Toppen, precis vad jag ville veta. Då faller ju dock LCHF- idén att man ska äta så mycket man vill, eftersom man med största sannolikhet, även med "LCHF-reglerad"- aptit, VILL äta mer än man verkligen BEHÖVER.
  5. Många intressanta svar men tycker inte jag fått nåt tydligt svar på själva grundfrågan - dvs, skulle ett minskat kaloriintag vara positivt för viktnedgången, eller skulle kroppens förbränning påverkas negativt så man blir tjockare? Eller är det omöjligt att ge ett generellt svar på det?
  6. Sen i maj. Har gått ner 6-7 kilo i vikt och är ganska nöjd men några kilon till vore bra eftersom jag fortfarande är lite över strecket för överviktig. Verkar dock inte som det förändras så mycket mer. Äter ganska mycket hasselnötter, fetyoghurt samt dricker vin då och då, kanske det är dessa vanor som stjälper lite grann.
  7. Det här stämmer inte riktigt. De flesta mejeriprodukter bör undvikas, inte för att vissa inte tål mjölprodukter, utan för att produkterna innehåller laktos = kolisar.
  8. Tack för svar! Men det är för mig fortfarande oklart: bör man förutom att reducera kolhydrater också eftersträva minskat kaloriintag för att gå ner mer i vikt, eller skulle ett minskat kaloriintag innebära att kroppen "går på sparlåga" och att man snarare går upp i vikt?
  9. Jag undrar om LCHF-rådet att man ska "äta sig mätt" baseras på 1) idén att man annars frestas att äta onyttigheter eller 2) att man genom att äta mindre drar ner kroppens förbränning och blir tjockare. Skulle man tjäna på att dra ner på allmänt kaloriintag, tex kombinera LCHF med16:8 (förutsatt att man är stark nog att stå emot frestelser) eller skulle det vara kontraproduktivt? Jag pratar nu uteslutande om viktnedgång, inte om hälsoeffekter och välmående. - W
  10. Har väl inte för avsikt att späka mig direkt... och det ligger ingen moral bakom, bara en önskan att bli smal! Men det verkar omöjligt att komma ner till 20 g kolisar per dag utan en ganska extrem och tråkig kost.
  11. Åh, jag gillar djur och tycker det känns konstigt att äta dem. Jag är inkonsekvent som ibland äter fisk och kyckling, jag känner av nån anledning mer empati för däggdjuren. Tack för alla tips, ska genast skaffa frökex och läsa på mer!
  12. Hej Jag är så kallad demivegetarian, dvs äter inte kött men fisk o kyckling nån gång ibland. Har hållit på med LCHF sen maj och har gått ner en hel del i vikt. Men jag blir mer o mer förtvivlad ju mer jag inser hur få livsmedel det är som inte är fullspäckade med kolhydrater. Nötter var länge en stor del av min LCHF diet, men nu har jag insett att även nötter innehåller ganska mycket kolhydrater (förutom de hemska paranötterna och makadamianötterna). Bönor och andra baljväxter som är en viktig del i vegetarisk kost går ju bort. Lök o rotfrukter är förbjudna. Sojakorvar innehåller massor med carbs. Falafel likaså. Soppor är överlag fulla av kolhydrater. T.o.m. frukt är förbjudet. Nu lever jag på ägg, fetyoghurt, ost, spenat och sallader, men det börjar bli extremt tråkigt. Framför allt längtar jag efter knaprig mat. Några tips?
  13. VAD NU DÅ jag trodde vin var kosher för oss... iaf rödvin innehåller ju inte så mycket kolhydrater.
  14. Tack för många intressanta svar. Jag redigerade originalposten och ändrade "läkare" till "dietister" samt tog bort "stevia" som exempel på onaturligt födoämne eftersom det var felaktigt/missvisande.
  15. Jag har med viss framgång gått på LCHF-diet i några månader. Jag tror på grundkonceptet men en sak jag inte förstått är varför LCHF-anhängare förespråkar mättat fett framför fleromättat fett. Fleromättat fett anses ju av dietister betydligt bättre för hjärtat. Omega 3 kan man tillsätta som kosttillskott. En annan återkommande detalj som gjort mig skeptisk är ett generellt hyllande av "naturliga" födoämnen och ett generellt fördömande av "fabricerade" födoämnen. "Naturligt" behöver inte per automatik vara "nyttigt" och "fabricerat" inte per automatik onyttigt. Exempel flugsvamp och C-vitaminbrus. Om exempelvis aspartam verkligen är onyttigt eller äventyrar Lchf-dieten vill jag gärna höra en förklaring till varför, i stället för hänvisningar till att det är onaturliga födoämnen. Med vänlig hälsning -W