Gå till innehåll

Gaia

Medlem
  • Innehållsantal

    159
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av Gaia

  1. Hej allihop. Jag är åter efter ett par år och ska kickstarta mitt nya liv med lchf. Sist jag åt lågkolhydratkost gick jag ner 10 kg. Och nu är det alltså dags igen. Jag hittade en bra bok av klara desser som är fint illustrerad med 6 veckors program. Är det någon som testat det eller läst boken?
  2. Jo jag tänker nu göra en nystart i min LCHF resa. Finns det tips på bra mat att ha på kylskåpsdörren så snälla skriv ner allt du kan komma på. Ju mer förslag som finns desto svårare att få tråkanfall då man faller tillbaka... Bladgrönt ovan jord Kött och goda såser utan mjöl. Smör, yogurt fet, mandelmjölk, ägg, nötter, Fisk och skaldjur grädde Goda rätter: Grönsaksgratänger med grädde och kryddor. Lax med creme fraische och kryddor karrekottletter med sås och sallad fetaost sallad med oliver Mozzarella!! Avocado paranötter, mandel, kokos, nässlor Lanbackens alger ,
  3. Periodisk fasta är kanon testa du att sluta äta helt efter kl 8 på kvällen och ät inte om du kan förrän kl 11-12 på dagen därpå. Du blir hungrig och alert inte trött och seg! Funkar nog ännu bättre på killar än tjejer ni är ju utvecklade jägare i en annan utsträckning än kvinnor som mår bra av lite mer mat . Läs på om periodisk fasta jag tror du kan ha mycket hjälp av det. De senaste rönen är ju dessutom att de kan förlänga livet mest möjligen för att man inte drar på sig onödiga sjukdomar pga övervikt. Min åsikt är helt att vi mår bra av att låta bli att äta för mkt. Kroppen börjar då att re
  4. Gaia

    Att gå ner i vikt!!

    Nu ska ni få höra. Jag har kämpat på med vikten och lyckats en del med först Gi´s turbostart och sedan lyckats hålla vikten i schack med LCHF. MEN sen har det varit lite si och så i sommar och jag har pendlat lite upp och ner. Dock lyckades jag gå ner 5 kg på endast 2 veckor och då undrar säker många hur då!?? Jo vi for iväg till Island under 13 dagar och jag hann helt enkelt inte äta så mkt som jag brukar. Gissa om jag fick en tankeställare. Vad fungerar för mig JO att helt enkelt DRA NER på intaget och ta det lite lugnt med fettet inser jag. Sen kommer jag att försöka öka intaget av sallad
  5. Hur blir det jag kommer gärna...
  6. Pushar på frågan ! Träff i lund
  7. Ok nu frågar jag på riktigt! Låt oss ha e träff i nästa vecka på ngt bra ställe i lund så spikar vi det som en motivationshöjare. Kom gärna med ett förslag på en bra bar eller restaurang så kan man välja att äta eller fika. Och ta med sig alla frågor eller ideer väl mött!
  8. Prova en timmas promenad om dagen- DET fungerar och man blir sugen på att springa 30 min istället..
  9. om det inte är för sent så kan jag anmäla mig!!
  10. Svar från doktorn. Inget hittat i blodprov eller spår av gikt Bäst man njuter av tiden som frisk. Man glömmer av det ibland. Vrickade nog bara till foten..
  11. Ska tillbaka i morgon och ta några prover. jag har tidigare haft problem med reaktiv artrit som gör att leder svullnar om jag äter ngt dåligt. inte kul... får svar i morgon. Foten känns bättre kunde cykla och gå på den idag..
  12. Undar om det finns någon med samma erfarenhet. Sedan i natt har jag en svullen högerfot utan att jag tycker att det finns någon anledning. Böjde mig i störtlopps ställning i går kväll för att ta fram ngt ur frysen och det känndes lite konstigt i höger fotknöl. Tänkte inte mer på det men vaknade mitt i natten av att foten var svullen där och gjorde jätte ont. Det bör tilläggas att jag har gjort avsteg från lchf en tid (sammanlagt en vecka) då vi varit på dop i tyskland. blir spännande vad vårdcentralen säger i eftermiddag. Läste på nätet att man kan få en svullen led pga av för mkt kolhydrater
  13. Så nu har jag en idé som säkert kan rädda många barn och sockerberoende. Inför en dyr skatt på godis och socker så får vi se vad som händer Vore helt suveränt. City gross har fattat galoppen och slopar skatten på grönt och frukt om man blir medlem. Något jag tycker regeringen borde ha gjort för länge sen. eller vad tycker du?!
  14. Jag har lite funderingar kring periodisk fasta. Har någon provat och sett ngt synligt resultat av detta? Såg programmet i går på Svt2 och tyckte det var mkt intressant. Dock tog de inte upp just persiodisk fasta i form av ätfönster tex mellan klockan 12 och 8. Jag provade kort och tyckte det var jätteskönt. Jag blev hungrig på riktigt och kunde fokusera på bra mat som gjorde mig mätt. Tänkte det skull kunna vara en ide för att få fart på förbränningen. Alla ni som har testat dela gärna erfarenheter. Jag tror förstås inte att detta kan ge stora utslag på vågen men kombinerat med mer träning s
  15. Spännande statistik som sagt jag är väldigt överraskad för resultatet..
  16. Rösta gärna på vilken typ av telefon du använder. Spännande statistik
  17. Börja mät kroppsdelar som underarmar lår och vader också. där kan det verkligen hända saker. Och häng inte upp allt kring vågen, men det vet du ju om om du tränar en del..
  18. Om ni bara visste hur jag har letat efter mullbär. Och äntligen när jag ser det så är de doppade i choklad... 74% kakao. Dessutom innehåller det coconutpalm sugar. Så vad har de nu hittat på undrar jag palm olja är det sista man vill ha i maten men är det kokosnöt palmer man talar om då?? Nix såg jag nu palmolja är gjort av en oljepalm. Men kolhydratvärdet är sjukt högt. 68g kolhydrater per 100g ;( . Men mullbär sägs hålla blodsockret stabilt (vem hittade på det?) Är det någon som provsmakat färska mullbär vita eller svarta? Hiittade torkade mullbär här: http://www.caringcandy.se/vita_mullb
  19. Vore det inte kul med en träff? Där man kan stoja av sig lite och berätta roliga erfarenheter? Typ på Herkules bar en eftermiddag kväll?
  20. Tja jag tror helt enkelt att SLV inte orkar ta tag i saken och framföra nya fakta. Dom får ju ändå sin lön och kan gå hem och äta godis
  21. tack för svar. SLV´s tabeller är allt inte fullständiga de borde uppdatera mycket där. Fineli har jag kikat på och hittat en del bra info på. Dietist xp skulle jag dock vilja ha mer feed back på...
  22. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Finns-det-nagra-risker-med-lagkolhydratkost/ jag hakade upp mig på sista meningen: Andra studier tyder på att koster med mycket fett och mättat fett ökar risken för insulinresistens och diabetes (8-11). menar dom allmänt eller i kombination med kolhydrater.. man undrar ju det..
  23. Letar efter riktigt bra kolhydrats tabeller som är seriösa och proffesionella. Är det någon som vet ngt om Dietist-xp? Det finns en gratisvariant och en som man köper.
  24. Risk för diabetes Ett av huvudargumenten för en kost med lite kolhydrater är att en sådan kost är bättre för blodglukos- och insulinomsättning. Metaanalysen av Bravata et al. (6) visar även här att det inte fanns något samband mellan kolhydratrestriktion och fastenivåer av glukos och insulin i serum. I allmänhet leder viktnedgång till en förbättring av glukos- och insulinomsättning, speciellt bland överviktiga. En kontrollerad studie där man gav samma mängd energi i form av en kost med måttlig (31 E%) eller hög (44 E%) fettandel till friska, normalviktiga försökspersoner i tre veckor visade a
×
×
  • Skapa nytt...